[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:11

Jannepauli schreef:
fransje23 schreef:

Eiwit:
Rohprotein 12,90 %, ruw eiwit
verd. Rohprotein 10,50 %, dit is volgens het deel wat verteert kan worden van het aanwezige eiwit.

Suikers weet ik niet, is ook niet makkelijk te vinden. Aangezien het brokjes alleen uit gras en kruiden zijn heb ik "gegokt" dat het wel meevalt..


Ik heb het een keer nagevraagd bij Agrobs; hun suiker/zetmeelgehalte is ruim onder de 10% dat is 'volgens bartjes' een goede norm!


Fijn je bevestiging :j

Het ruikt trouwens erg lekker die Fetura! Leek mij in de winter ook een mooie aanvulling op het rantsoen mede vanwege het caroteengehalte en vitamine E.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:59

weer even een stipje

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:28

Ook ik meld mij weer. Mijn 15jarige merrie is in oktober ppid gediagnosticeerd. Inmiddels staat ze op 1 tablet per dag na heel rustig opgebouwd te hebben. Mijn reageerde nogal extreem op verhoging van medicatie. Hallucinaties enzo...nu staat ze op voorlopige einddosis

Goede duidelijke openingspost!

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:33

Jannepauli schreef:
De vraag is dus of je DA je dat zal willen verstrekken.
Daarbij komt dat er natuurlijk verzendkosten bovenop komen ''en je loopt het risico dat de pillen door de douane tegengehouden worden en er invoerrechten op betaald moeten worden. Of dat je ze misschien helemaal niet krijgt.


De verzendkosten zijn gratis, dat staat er ook bij op de website. Binnen de EU betaal je geen invoerrechten en douanekosten.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:27

Oniekje schreef:
ik meld mij ook, mijn pony heeft het.
zat eerst op half tablet en toen naar 1 gegaan.
nu ben ik uit mezelf gestopt omdat ik wilde kijken of het zonder ook ging.
nu is het zo dat ze het best wel goed doet, alleen nu met dat weer is ze al aan het verharen.
ben van plan om haar te scheren (lichaam en halve nek) benen blijven behaard.

tevens doe ik fenegriek door het eten, waardoor ik ook merk dat ze het daar goed op doet.

Dat ze weer verhaart is normaal, we hebben de kortste dag al weer 1 1/2 week geleden gehad. Scheren zou ik, zoals JP ook al aangeeft, nog even mee wachten ivm de aankomende koudere periode.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:05

Kitty_ schreef:
Jannepauli schreef:
De vraag is dus of je DA je dat zal willen verstrekken.
Daarbij komt dat er natuurlijk verzendkosten bovenop komen ''en je loopt het risico dat de pillen door de douane tegengehouden worden en er invoerrechten op betaald moeten worden. Of dat je ze misschien helemaal niet krijgt.


De verzendkosten zijn gratis, dat staat er ook bij op de website. Binnen de EU betaal je geen invoerrechten en douanekosten.


Ja.. dan blijft het struikelblok toch het recept van je DA..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:10

Ik lees ook weer mee. Prinses Haidie heeft alle verstoptrucjes al door, appel, pulp etc ze trapt er niet meer in, dus nu geef ik haar tijdens het hooi eten gewoon direct in haar mond de pil, moet dan nog wel even kijken of ze 'm niet tactisch naar buiten wurmt....

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:11

Het klinkt aantrekkelijk om de Prascend uit het buitenland te halen maar ik doe het niet.

Ik heb een jarenlange goede relatie met mijn eigen DA praktijk en dat help ik niet om zeep door online te gaan shoppen voor goedkope medicijnen en wel de service en begeleiding van hun te verlangen. Al gaven ze mij zelf de tip om andere, receptvrije, medicatie voor mijn andere paard in de VS te bestellen omdat dat prijsverschil wel erg groot was.

Ze denken altijd goed met mij mee om de kosten in de hand te houden en na de jaarwisseling zal ik ze eens vragen om het prijsverschil uit te zoeken als ik voor een jaar, 180 tabletten tegelijk bestel.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:19

Jannepauli schreef:
Kitty_ schreef:


De verzendkosten zijn gratis, dat staat er ook bij op de website. Binnen de EU betaal je geen invoerrechten en douanekosten.


Ja.. dan blijft het struikelblok toch het recept van je DA..


Is helemaal geen struikelblok, kan je gewoon aan je dierenarts vragen. Dierenarts mag er wel kosten voor in rekening brengen, denk aan een tientje ongeveer.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:24

tiwi1969 schreef:
Het klinkt aantrekkelijk om de Prascend uit het buitenland te halen maar ik doe het niet.

Ik heb een jarenlange goede relatie met mijn eigen DA praktijk en dat help ik niet om zeep door online te gaan shoppen voor goedkope medicijnen en wel de service en begeleiding van hun te verlangen. Al gaven ze mij zelf de tip om andere, receptvrije, medicatie voor mijn andere paard in de VS te bestellen omdat dat prijsverschil wel erg groot was.

Ze denken altijd goed met mij mee om de kosten in de hand te houden en na de jaarwisseling zal ik ze eens vragen om het prijsverschil uit te zoeken als ik voor een jaar, 180 tabletten tegelijk bestel.


Dat is hier precies zo. Er is in het begin al zoveel extra tijd in tink gestoken, dat ik niet eens ga rondshoppen voor goedkopere prascend.
We hebben echt een fijne VA die ook veel tijd steekt in dingen uitzoeken als het zo voorkomt. Het is niet de goedkoopste in de buurt volgens mij, maar soms betaalt iets zich op andere manieren terug. :)

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:52

Die van mij is wel een van de goedkopere in de buurt, maar met twee hele goede paardendierenartsen in de praktijk en ik kan er met de honden ook terecht.
Voor röntgen ben je op een andere praktijk aangewezen omdat daar voor paarden geen apparatuur voor hebben, maar die duurdere praktijk uit de omgeving heeft mij met mijn paard schandalig ongeïnteresseerd behandeld bij een kreupel paard.
Dus voor de echt grote dingen ga ik, in overleg met mijn eerstelijns DA, direct naar een grote kliniek.

Overleg tussen DA en kliniek is ook heel fijn, goede combinatie.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:40

monica1978 schreef:
Goedenmorgen allemaal , leuk nieuw topic, schat aan info ! Al veel aan gehad ..ik kruip even onder de meeleesteen vandaan met een probleempje met mijn paard.
Hij is 23 en afgelopen jaar getest op cushing en positief bevonden , nou gaat het erg goed met hem alleen krijg ik er slecht gewicht op.
Hij krijgt ruim voldoende hooi pulp mineralen en een heel klein beetje muesli .
Vorig jaar is hij helaas licht bevangen geweest , en wil hem vandaar graag van de zetmeel/suik er afhouden , hij valt elk jaar in het najaar terug en kan ik hem met de pulp op gewicht houden , dit jaar wil hij waarschijnlijk door de medicatie zijn pulp niet meer eten , ben dus op zoek naar een ander product zonder zetmeel/suiker wat ook enigzins normaal betaalbaar is .
Met alles uitsluiten kom ik op snijmais uit , nou besef ik dat dit niet het allerbeste product is maar wel het minste zetmeel/suiker (mineralen krijg uiteindelijk gewoon) iemand hier ervaring mee ? Of een ander idee ?
Chuscare van dh vind ik prachtig product maar om hem daar snel mee op gewich te krijgen te prijzig .


Ik gebruik Agrobs Gruner Mash sinds hij zijn bietjes niet meer wil. Deze heeft ook minder dan 10% gecombineerd suiker / zetmeel. N.b. bij mij krijgt hij nu in de ochtend zijn pil en in de avond zijn de mash en vitaminebrokken want inmiddels liet hij alles staan wat hij na de prascend kreeg. Missschien voor jou ook een tip?
Laatst bijgewerkt door CarolineCF op 31-12-15 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:48

Luzerne? Dat gebruik ik, samen met pulp om die van mij op gewicht te houden.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:58

Tip: de Ecir group geeft aan dat je (erg) voorzichtig moet zijn met het voeren van Luzerne (Alfafa) bij paarden met IR / PPID.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:06

Hier ook weer een stipje. . Volg het topic nog steeds ( stille meelezer geworden) .
Iedereen alvast gelukkig en gezond 2016 !

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:16

Ook ik ben weer van de partij, hele mooie duidelijke opening!

Mijn paardje gaf me gister toch een show, ze voelt zich duidelijk fit! Heel blij mee.

Da wou de prascent verhogen om net dat laatste beetje van 13 naar 9 te brengen, maar dan doen we niet.

Ze staal al op een hele pil en doet het super goed nu. Mocht het nodig zijn, wordt dit natuurlijk wel gedaan.

Heb ook helemaal geen problemen met de pil te geven.. Gelukkig :D

Ik blijf volgen, heb erg veel aan dit topic!

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:54

Caroline , in welk verband met de luzerne ? Ik had hem hier wel wat van bij willen geven , vind voeding op zich een heel interessant iets.

Top bericht hij heeft de coolstance copra opgegeten *\o/* hopen dat die dit blijft eten .

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:32

ECIR raadt inderdaad een overmatig gebruik van lucerne af maar dat heeft wel te maken met het feit dat in de VS over het algemeen heel wat anders gevoerd wordt dan in ons kleine landje. Ten eerste is het zo dat in maar bepaalde staten van de VS de grassoorten ( en dus ook het hooi) vergelijkbaar zijn met de soorten in ons kleine landje, maar in veel staten is gras nauwelijks voorhanden en wordt er vooral en soms alleen lucerne (alfalfa) als ruwvoer ipv hooi gegeven. Afgezien van de nadelen (scheve calcium-fosfor verhouding) heeft lucerne wel het voordeel van een hoog eiwitgehalte. Daarom ook de aanbeveling in de OP om paarden die erg veel spierverlies hebben door de PPID, lucerne bij te voeren. Bijvoeren dus om spierherstel te bevorderen.

Je kunt het ook weglaten als je paard of pony dagelijks voldoende weidegang heeft, maar het is wel een fijn product om bv supplementen in te mengen. Een paar handjes per dag is voldoende.

Er is één lucerne product dat met kop en schouders boven alle andere uitsteekt en dat is de lucerne die door Superfit geproduceerd wordt. Ziet er mooi uit (groen, fris en totaal geen stof of steentjes), uiteraard geen melasse.
http://www.superfithorse.nl/producten-s ... ve-luzerne

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:50

CarolineCF schreef:
Tip: de Ecir group geeft aan dat je (erg) voorzichtig moet zijn met het voeren van Luzerne (Alfafa) bij paarden met IR / PPID.


Ik heb even zitten zoeken op de site en de Yahoo-groep van Ecir maar kom het niet zo duidelijk tegen. Wel dat sommige paarden overgevoelig zijn voor luzerne. Dan is het natuurlijk logisch dat je het niet moet voeren.
Daarnaast kom ik tegen dat het zetmeelgehalte hoog zou zijn in luzerne. Dat laatste is bij de in Nederland aangeboden luzerne(mien) niet het geval. Het suiker& zetmeelgehalte ligt, zelfs bij die met melasse, rond de 10%. Dat is vrij laag, in een gemiddelde baal hooi zit vaak zelfs een hoger gehalte.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:53

Arabesk schreef:
Ik lees ook weer mee. Prinses Haidie heeft alle verstoptrucjes al door, appel, pulp etc ze trapt er niet meer in, dus nu geef ik haar tijdens het hooi eten gewoon direct in haar mond de pil, moet dan nog wel even kijken of ze 'm niet tactisch naar buiten wurmt....


Al eens geprobeerd met gedroogd fruit, tutti fruti? Bij zuurpruim Cookie gaat het prima met de pil verstopt in een gedroogde pruim :D

monica1978 schreef:
Top bericht hij heeft de coolstance copra opgegeten *\o/* hopen dat die dit blijft eten .


Wat fijn daar zal hij vast lekker van aan zetten!

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:20

Ik lees ook weer mee.
Met mijn pony gaat het echt heel goed.

Wie weet wat ongeveer het bloedonderzoek kost om de waardes te checken? En vanaf welke maand is het (mogelijk) weer gratis?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:30

fransje23 schreef:
CarolineCF schreef:
Tip: de Ecir group geeft aan dat je (erg) voorzichtig moet zijn met het voeren van Luzerne (Alfafa) bij paarden met IR / PPID.


Ik heb even zitten zoeken op de site en de Yahoo-groep van Ecir maar kom het niet zo duidelijk tegen. Wel dat sommige paarden overgevoelig zijn voor luzerne. Dan is het natuurlijk logisch dat je het niet moet voeren.
Daarnaast kom ik tegen dat het zetmeelgehalte hoog zou zijn in luzerne. Dat laatste is bij de in Nederland aangeboden luzerne(mien) niet het geval. Het suiker& zetmeelgehalte ligt, zelfs bij die met melasse, rond de 10%. Dat is vrij laag, in een gemiddelde baal hooi zit vaak zelfs een hoger gehalte.


Als je de weg niet weet bij ECIR is het vaak heel lastig zoeken.. maar om Eleanor Kellon op andere gedachten te brengen om de site en de info op de groep overzichtelijker te maken.. da's een verloren zaak :))

Ik weet niet hoe het met de gewone merken zit maar bij Superfit Horse zit in de lucerne zo weinig kh/s dat het niet goed meetbaar is. Ver onder de 5à 6%. Ook de brok van SFH is heel laag: 8,4%.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:22

CarolineCF schreef:
Tip: de Ecir group geeft aan dat je (erg) voorzichtig moet zijn met het voeren van Luzerne (Alfafa) bij paarden met IR / PPID.



Staat er ook bij waarom?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:35

In het kort: sommige paarden zijn er gevoelig voor. Zouden ze ook zijn zonder IR en PPID.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:25

Arabesk schreef:
Ik lees ook weer mee. Prinses Haidie heeft alle verstoptrucjes al door, appel, pulp etc ze trapt er niet meer in, dus nu geef ik haar tijdens het hooi eten gewoon direct in haar mond de pil, moet dan nog wel even kijken of ze 'm niet tactisch naar buiten wurmt....


Blacky begon ook zijn traktaties met Prascend te weigeren sinds we een halve pil geven. Nu maak ik daar twee kwartjes van en verstop ze in twee stukjes lekkers.
Als eerste geef ik medicijn, dan een paar stukjes zonder, weer eens stukje met en weer een paar zonder zodat hij niet weet in welk stukje de medicijnen zitten.
Daarbij komt denk ik dat door de kwart pil per stukje de smaak niet zo overheerst.
Als hij toch iets niet meer wil door de pillen gebruikt mijn dochter juist dat product een tijdje als beloning bij de vrijheidsdressuur zodat het even wordt losgekoppeld van de medicatie.

Momenteel is duidelijk favoriet: overrijpe banaan, maar meestal pak ik een wortel of appel.