[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:48

Zo een Yahoo-groep is zo ouderwets als ECIR :')

Jannepauli schreef:
Ik weet niet hoe het met de gewone merken zit maar bij Superfit Horse zit in de lucerne zo weinig kh/s dat het niet goed meetbaar is. Ver onder de 5à 6%. Ook de brok van SFH is heel laag: 8,4%.


De makkelijk verkrijgbare luzernemixen (dus per definitie niet 100% luzerne):

Hartog luzernemix, suiker&zetmeel 10%

Subli, is niet vrij gegeven volgens voervergelijk. Is wel melassevrij overigens

Pavo daily plus , suiker & zetmeel 12,1%

Havens mix, suiker&zetmeel 9,4%

Metazoa, is niet vrij gegeven volgens voervergelijk.Wel 100% luzerne


Overigens blijft de hoofdbron van suiker&zetmeel in het totale rantsoen, bij een geringe krachtvoergift, toch het hooi of gras. Dat kan soms echt veel suiker&zetmeel bevatten en dat zie je er aan de buitenkant niet zo van af. Het is belangrijk omdat in het achterhoofd te houden. :)

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:54

fransje23 schreef:
Zo een Yahoo-groep is zo ouderwets als ECIR :')

De makkelijk verkrijgbare luzernemixen (dus per definitie niet 100% luzerne):

Hartog luzernemix, suiker&zetmeel 10%

Subli, is niet vrij gegeven volgens voervergelijk. Is wel melassevrij overigens

Pavo daily plus , suiker & zetmeel 12,1%

Havens mix, suiker&zetmeel 9,4%

Metazoa, is niet vrij gegeven volgens voervergelijk.Wel 100% luzerne


Overigens blijft de hoofdbron van suiker&zetmeel in het totale rantsoen, bij een geringe krachtvoergift, toch het hooi of gras. Dat kan soms echt veel suiker&zetmeel bevatten en dat zie je er aan de buitenkant niet zo van af. Het is belangrijk omdat in het achterhoofd te houden. :)

Van Subli hangt het ervan welke je neem. De gewone luzerne is melasse vrij de ruwvoermix 4% melasse.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:10

Kitty_ schreef:
De verzendkosten zijn gratis, dat staat er ook bij op de website. Binnen de EU betaal je geen invoerrechten en douanekosten.


Ik ben wel nieuwsgierig. Iemand die het wil gaan proberen? (Ik niet hoor zei de held)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:34

Mooie OP! Ik las iets waar ik een vraag over heb, nl: "
Als je ondanks een voorzichtige opbouw van de medicatie toch problemen ziet met eten, dan is er een adaptogeen kruidenmiddel APF van Auburn Labs dat vaak goed helpt. Het is in Nederland alleen verkrijgbaar bij Pardoes Aurora: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... iteit.html"
Wat bedoelen jullie met "problemen met eten"? Is dit product iets om te geven naast of ipv prascend? Mijn paard staat al een hele tijd op prascend nu en dat hou ik ook zo, maar ze vindt nu veel niet meer lekker. Heb al allerlei vitamine brokjes en muesli-achtige dingen geprobeerd om bij te voeren naast het hooi, maar ze moet het niet meer, terwijl vroeger alles gegeten werd. Ze krijgt alleen hooi en gras en wil/moet daarom graag iets erbij geven.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:47

Het kieskeurig worden zoals jij het beschrijft, kan inderdaad voorkomen. Bij de opbouw , maar ook als je al langer prascend geeft.
Maar er zijn geen middelen die je ipv prascend kunt geven

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:49

Nee dat is ook niet mijn bedoeling, maar ik vroeg me af wat jullie precies bedoelen met de verwijzing naar dat product icm moeilijkheden met eten...

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:53

Dat het kruidenmiddel waar jp het over heeft, je paard weer kan doen laten eten? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik heb 2 veelvraten namelijk.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:14

Oké, dan kan ik dat dus proberen om ernaast te geven, om te kijken of ze dan weer de andere dingen ook wil eten. (Aan de andere kant, dit spul zal ik waarschijnlijk ook met een spuit in de mond moeten doen, dus dan zou ik ook in plaats daarvan het supplement erin kunnen doen)
Bedankt voor de tip in elk geval!

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:18

We beloven niks hoor! Hihihi, ze reageren allemaal anders, dat is de enige zekerheid die je hebt. Ik weet wel van verhalen hier van moeilijke eters, dat de eigenaren wel 3 of 4 verschillende zakken hadden openstaan, om elke maand weer af te moeten wisselen van voer, dus het lijkt mij een poging dan wel waard toch?

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:27

Bedankt voor het openen van een fris nieuw topic!

Ik ben er ook weel soort van bij. Omdat het met Megan zo goed gaat zal ik weinig plaatsen (ik heb weinig toe te voegen aan hetgeen elke keer al gezegd wordt) maar wel blijven lezen.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:36

Super om te horen Megan!! Het is je van harte gegund, na alle ellende.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:33

Jannepauli schreef:
Oniekje schreef:
ik meld mij ook, mijn pony heeft het.
zat eerst op half tablet en toen naar 1 gegaan.
nu ben ik uit mezelf gestopt omdat ik wilde kijken of het zonder ook ging.
nu is het zo dat ze het best wel goed doet, alleen nu met dat weer is ze al aan het verharen.
ben van plan om haar te scheren (lichaam en halve nek) benen blijven behaard.

tevens doe ik fenegriek door het eten, waardoor ik ook merk dat ze het daar goed op doet.


Dat zie je toch niet goed hoor.. als je stopt met de medicijn, valt het paard vroeg of laat weer terug en ben je weer terug bij af. Middeltjes als fenegriek hebben totaal geen effect op PPID al denk je van wel.
Volgende week schijnt het - eindelijk - weer koud te worden; ik zou met scheren even wachten.


mijn pony word ieder jaar geschoren. ik zeg toch niet dat fenegriek effect heeft op ppid ?
ik heb genoeg dekens om haar warm te houden en ze kan op stal dus geen probleem.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:02

Vraagje. Zijn er mensen die Metazoa broxxx voeren? Hoe bevalt dat? Vervangt het echt brok/ mueslie? Ik ben nog een beetje zoekende namelijk. Nu maar weer een zak 18+ gehaald nadat ik de hippostar high fiber pellets niet kon krijgen en ik toch iets moet hebben. Maar het bevalt niet echt...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:24

Ik heb dat heel lang gevoetd, maar volgens mij hebben ze het recept veranderd ofzo. Ik had ineens 2 paarden die er buikpijn van kregen. Dus nu geef ik dat niet meer. Maar ze kregen dat als gewoon brok/muesli. Dus naast hooi verder niks.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:27

Ik heb ook metazoa superbrox gevoerd, Cherise vond het niet lekker dus we deden heel lang met een zak.

Blacky krijgt het niet meer omdat ik de tip kreeg dat de samenstelling niet ideaal is voor paarden met ppid

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:38

Waar bestond die tip dan precies uit Tiwi1969? Daar ben ik dan wel heel erg benieuwd naar eigenlijk?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:50

Ik weet niet meer zeker maar volgens mij van een weidegenootje van Blacky die het van haar DA niet meer mocht geven.
Dat is een andere dan mijn eigen, maar beter het zekere voor het onzekere en dus gestopt met Metazoa.
Restant is op de mesthoop beland

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:16

Oké dus is niet geschikt? Raar want als ik het lees op de site zit er weinig suiker in en veel kruiden en planten?

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:24

De hele motivatie ken ik helaas niet, alleen dat het niet zo gunstig is kwa waarden.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:08

Metazoa is erg scheef in calcium en fosfor dit is voor mij al genoeg reden om het niet te voeren. Maar weet het niet zeker meer maar geloof dat er ook aardig wat ijzer erin zit.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:19

Volgens mij was het ijzergehalte in Metazoa vrij hoog.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:49

Oké dus ook geen optie. Ik vind het lastig hoor.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:51


Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:21


randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 09:09

Oniekje schreef:
ik meld mij ook, mijn pony heeft het.
zat eerst op half tablet en toen naar 1 gegaan.
nu ben ik uit mezelf gestopt omdat ik wilde kijken of het zonder ook ging.
nu is het zo dat ze het best wel goed doet, alleen nu met dat weer is ze al aan het verharen.
ben van plan om haar te scheren (lichaam en halve nek) benen blijven behaard.

tevens doe ik fenegriek door het eten, waardoor ik ook merk dat ze het daar goed op doet.


Toch maar even reageren. Want het lijkt verleidelijk om als je pony het dan weer 'goed doet' te stoppen met medicatie. Maar dan gaat de hormoonbalans geleidelijk weer uit het lood, want de weefsels in de hersenen zijn nou eenmaal afwijkend.

Bij onze cush hebben we afgelopen zomer de medicatie over lange tijd geleidelijk afgebouwd om heel speficieke redenen en uiteindelijk stopgezet, 6 weken daarna zat ze keurig in de waarden van een gezonde pony!
Maar tijdens de seasonal rise is ze echt in conditie gekelderd en kreeg ze duidelijk weer cushingsignalen. Ze staat nu weer een poos op de prascend en knapt langzaam weer op, echter dit gaat ook niet van de een op de andere dag, dit is iets wat langzaam weer verbetert.

Je pony zomaar van de prascend halen omdat ze het zo goed op prascend doet, leidt er onherroepelijk toe dat je pony zich weer slechter gaat voelen, weer meer kans op alle nare bijwerkingen van cushing gaat krijgen zoals hoefbevangenheid, ontstekingen in zijn lichaam, slechtere weerstand tegen wormen, enz, enz, enz. En je krijgt er niets voor terug.

Sorry, ik stap van de zeepkist hoor, maar ik wil toch mijn ervaring even delen.