[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Carien

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-05-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:27

Mocht het niet doorgaan heb ik wel interesse :j

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:22

Hallo,

Ik heb deze week bij mijn 18jarige merrie een bloedonderzoek laten doen omdat ze in korte tijd vermagerd was op haar achterhand. Uit de test is verhoogde ACTH gekomen (74 pg/mL tegen over max 47 pg/mL). Omdat het volgens de DA maar licht verhoogd is zou hij nog niet durven zeggen cushing. Dus over een dikke maand opnieuw testen.

Wat is jullie ervaring, kan het gewoon een seizoensschommeling zijn of echt wel al een voorbode? Verder heeft ze geen cushing symptomen. Ze staat heel mooi in haar vacht.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:24

Afbeelding

Foto van 2 weken geleden. Normaal heeft ze een rondere poep.

Nyaleti

Berichten: 6138
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:02

Hmm verhoogd is verhoogd zou ik zeggen. Als haar waarde nu 50 was zou ik twijfelen maar nu is ze toch gewoon postief?
Hoe ging het bezoek van de DA en het bloedprikken? Als ze gigantisch stress had, kan daardoor de acth ook omhoog schieten.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:14

Nee het was smorgens vroeg, ze was nog niet goed wakker en stal bazin heeft bloed getrokken (zelf ook DA maar kleine huisdieren) dus had wel geen stress.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:25

PrietPraat schreef:
Hallo,

Ik heb deze week bij mijn 18jarige merrie een bloedonderzoek laten doen omdat ze in korte tijd vermagerd was op haar achterhand. Uit de test is verhoogde ACTH gekomen (74 pg/mL tegen over max 47 pg/mL). Omdat het volgens de DA maar licht verhoogd is zou hij nog niet durven zeggen cushing. Dus over een dikke maand opnieuw testen.

Wat is jullie ervaring, kan het gewoon een seizoensschommeling zijn of echt wel al een voorbode? Verder heeft ze geen cushing symptomen. Ze staat heel mooi in haar vacht.


Pas na november hertesten en dan kijken wat eruit komt.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 17:40

Ik zou zelfs tot het voorjaar wachten. Dan weet je zeker dat de normaalwaardes ook normaal zijn zeg maar. Ik zou zeker nog niet met de medicijnen beginnen. Wat was de reden om te testen?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:01

Dank je, reden was omdat ze in korte tijd vemagerde op haar achterhand, terwijl ze eerder een ronde poep had. Op haar buik is ze niet vermagerd.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:20

Hollyleaves schreef:
Ik voer m persoonlijk liever 1 vakje lager in het suiker. De rest ziet er wel weer goed uit!

Hebben hier ook mensen ervaring met afwijkende groei in de hoeven? Mijn shet heeft sinds ze ppid heeft een hele afwijkende groei aan de voorhoeven. Daarvoor was alles normaal. Achterhoeven blijven gewoon en normaal groeien. Het is geen flare. Eerder een zeer versnelde groei en dan wat, ja, soort van scheef omlaag. Ze is chronisch mechanisch bevangen volgens mijn traditionele en goed vaardige smid. Hij komt elke 3,5 - 4 weken. Dan ziet de hoef er weer normaal uit, zoals achteren. Ze heeft dan enkele dagen wat moeite met lopen, daarna is t weer normaal. Tot ze dus weer zo lang worden en ze zo'n gekke vorm aannemen. Dan is t opstarten om te lopen vanuit stilstand wat ongemakkelijk, daarna kan ze ook gewoon draven en galopperen. Doet ze ook uit zichzelf. De smid zegt dat vaker komen niet zinvol is. Nu gaat ze voor de winter verhuizen en moet ik zoeken naar een andere smid, maar ik vind dit wel een heel lastig iets. Het lijkt raar en het is ongemakkelijk voor haar. Er lijkt alleen niet echt een oplossing te zijn, vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen.

Foto ter beeldvorming, bijna 3 weken na het bekappen. Je ziet het verschil tussen voor en achter.

[ [url=m/9Rmrku.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn paard kreeg alleen slechtere hoeven. Brokkelen en scheuren. Dat werd wel al erger.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:40

Hollyleaves, geef je je pony wel medicijnen voor de PPID?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 07:10

Hallo allemaal!
Ik kwam er gisteren achter dat mijn paard ineens harde 'bulten' boven de ogen heeft. Na wat googlen kwam ik er achter dat dit vaak voorkomt bij cushing. Nu heeft hij verder geen andere symptomen. Geen lange vacht, zit prima in zijn vel.. maar hij is wel al 21.
Zou dit toch cushing kunnen zijn?
Ik ben over anderhalve week pas weer thuis, dan zou ik de dierenarts kunnen laten komen om bloed af te nemen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:04

Jazeker, even laten testen inderdaad :)
Die van mij had destijds ook enkel licht spierverlies. Maar toch torenhoge waarde.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:38

Ja dat is typisch cushing die bulten boven de ogen, hoe eerder je erbij bent hoe beter.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:13

Bulten boven de ogen kunnen ook op insuline resistentie duiden.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:50

Ik heb mijn 23 jarige ruin ook laten testen, hij heeft al jaren dat hij dik in zijn vacht zit. Dit jaar kwam hij er moeilijk doorheen. Uitslag is positief en gisteren begonnen met medicatie. Nu in de gaten houden hoe hij erop reageert.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:44

Voor volgende week de afspraak staan bij de kliniek, sws ook voor een ppid test en aanvullend bloedonderzoek

Merrie 13 jaar
*Zweet snel (nu al deels geschoren) ook gewoon in rust. Niet geheel wat wil dat ze nu gewoon nog lekker 24/7 buiten kan staan zonder deken.
* Snel snelle ademhaling en hersteld langzaam terug. Eerder herstelde ze juist altijd snel.
* Niet mooi in dr vacht, en krijgt her en der langere haren over haar buik en rug.
Verder is ze blij, actief.

Qua voer:
Onbeperkt ruwvoer (helaas uit plastic, maar ben al blij dat we een stal hebben waar ze overdag de hele dag buiten komt met de winter. Ze is geen paard voor met de winter 24/7 buiten, of moet een grote loopstal zijn waar ze droog kan liggen),
Overdag het jaar rond op de weide (met de winter wel wat korter qua uurtjes)
Pavo vital, handje hartog lucerne. En na een wat zwaardere training een aanvulling met vitamine E/selenium.
Liksteen (doet ze niets mee).

Momenteel staat ze te dik. Iets met, ze vinden het hooi van dit jaar te lekker en blijven eten. Terwijl ze normaal stopt. Alle paarden staan nu te dik op stal overigens.

Arbeid normaal:
5-6 dagen per week onder het zadel. Dressuur, springen/cross, buiten/strand/bos ritten, longeren of gewoon lol met je knol (grondwerk, zonder tuig rijden, wandelen)

NU:
Half uurtje is al veel en is ze leeg, moe en zweet flink, in de bak overigens. Buiten doet ze prima ritjes van 2 uur, maar is minder intensief.
Snel buitenadem (incl openstaande neusgaten) en Zoals gezegd hersteld dit trager.

Overigens lees ik in de openingspost, monnikspeper.
Dit heeft ze afgelopen voorjaar en halve zomer gehad ivm extreem hengstig, en een zeer vervelende ruin.
Eind juli hiermee gestopt, overigens wel heel langzaam aan afgebouwd en niet in 1x mee gestopt. Raadzaam om dat toch weer te gaan geven? Ze eet het overigens prima.

Verder nog suggesties (naast het afwachten natuurlijk)?

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:00

Mijn senior is vandaag ook positief getest op cushing maar hoe geven jullie de pilletjes hij moet een halve per dag maar zijn gebit is ook slecht en brood, wortels en appels kan hij niet tot nauwelijks eten.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:22

Laura, ik stop de pil in een voerspuit met een beetje water, dan lost hij snel op, dan een klein scheutje ranja erbij en spuit het gewoon in zijn mond. Mijn paard lijkt het op deze manier geen probleem te vinden.
Heb het met brood, appels enz geprobeerd, maar dat heeft hij snel in de gaten en dan hoeft hij niet meer

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:40

[***] schreef:
Laura, ik stop de pil in een voerspuit met een beetje water, dan lost hij snel op, dan een klein scheutje ranja erbij en spuit het gewoon in zijn mond. Mijn paard lijkt het op deze manier geen probleem te vinden.
Heb het met brood, appels enz geprobeerd, maar dat heeft hij snel in de gaten en dan hoeft hij niet meer

Ik doe hetzelde, maar dan zonder de ranja. Is een beetje zonde om op die manier dan toch weer heel veel suiker te geven. Ik doe het gewoon met water, al ca 10 jaar, dat gaat prima

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:47

Hier ook in een spuitje water. Gaat al jaren prima bij de een.
De ander krijgt een paarden snoepje bij zijn pil.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:04

Ik heb van het binnenste van een broodje een klein bolletje gemaakt en daar het pilletje ingestopt. Dat gegeven en daarna meteen een ander stukje brood er achteraan.
Maar heb het net 2 dagen gegeven.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:06

spokey schreef:
Ik heb van het binnenste van een broodje een klein bolletje gemaakt en daar het pilletje ingestopt. Dat gegeven en daarna meteen een ander stukje brood er achteraan.
Maar heb het net 2 dagen gegeven.

Ik verstopte het eerst ook, maar op gegeven moment werd er niets meer gegeten waarin het werd aangeboden of er werd om de pil heen gegeten. Met een spuitje weet ik zeker dat het binnen komt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:55

Ik stop hem gewoon samen met een snoepje in de mondhoek, gaat 99/100 keer goed. Ik heb de indruk alsof de ‘nieuwe prascend’ ook niet zo vies smaakt. Ik heb inmiddels van 3/4 op een hele tablet verhoogd. Pony staat al flink in de vacht. Helaas ben ik zelf ziek en kan niet rijden waardoor hij qua bespiering is ingevallen. Sinds deze week een tweede bijrijder dus ik hoop dat hij snel weer wat body gaat krijgen. Zijn hoeven (straalkanker) zijn tot nu toe rustig, ik klop het heel!!! Hard af!

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:33

Helaas zat mijn oudere pony ook in de allerbovenste grens van de verdachte categorie, dus wij zijn hier ook met prascend gestart en dan rond eind oktober/november weer testen. Ik doe het in een schijfje banaan en dan gaat het als een zoetbroodje naar binnen.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 21:48

Maar als je het in een spuitje met water doet smakken ze dan het water er niet weer uit?

Ik heb het vandaag in Appelmoes gedaan samen met de bute en dat ging goed, maar na het weekend hoeft hij de bute niet meer dus vandaar op zoek naar andere opties.

Maar dan ga ik het eens proberen met een spuitje met water