[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 23:40

Ik las denk ik hier een reactie over een oorschimmel in relatie tot PPID, kan het niet meer terugvinden?

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:04

Naast de ppid test had ik ook een uitgebreid bloedonderzoek laten doen
Daar kwam uit dat hij nergens tekort aan heeft en zijn organen zijn ook goet
Alleen zijn leverwaarde was ietsje telaag daar krijgt hij phynothics liver comp voor
Is het nu toch verstandig om een supplementen bij tevoeren

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 08:16

Voor mij niet. En ik zou die Liver Comp ook achterwege laten.
In veel van die supplementen zit mariadistel, wat de stofwisseling versneld en waardoor het dus kan zijn dat de prascend minder zijn werk kan doen.

Ik zou het voor nu echt even houden op de prascend en zien hoe het evolueert de komende weken/maanden.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:49

In gluco balance zit ook mariadistel en juíst op de combi van prascend en glucobalance doet die van mij het fantastisch. Is ook veel geadviseerd product bij PPID.
Ik lees dat het vooral positief effect heeft op de lever, maar niet een versnelde stofwisseling ofzo.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:40

Ik weet het :) . In de cushX gold ook en dat gaat hier ook goed naast de prascend.
Maar de internist zei mij dat een heel aantal jaren geleden al dat je die 2 beter niet kon combineren.
Al zal het natuurlijk ook wel afhangen van de hoeveelheid mariadistel in een product.

Anyway, bij het starten met prascend zou ik het enkel en alleen op die pillen houden en geen supplementen geven de eerste tijd. Ook omdat de leverwaardes aan de lage kant zijn zoals ik het lees in het bericht van Junior.
Dat is natuurlijk mijn eigen idee erover :D

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:18

manzano schreef:
In gluco balance zit ook mariadistel en juíst op de combi van prascend en glucobalance doet die van mij het fantastisch. Is ook veel geadviseerd product bij PPID.
Ik lees dat het vooral positief effect heeft op de lever, maar niet een versnelde stofwisseling ofzo.

Gluco balance was ik nog vergeten
Dat voer ik al jaren
Moeilijk wat dus voor de ene wel werkt werkt bij de andere dus niet

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:20

Pandora2 schreef:
Ik weet het :) . In de cushX gold ook en dat gaat hier ook goed naast de prascend.
Maar de internist zei mij dat een heel aantal jaren geleden al dat je die 2 beter niet kon combineren.
Al zal het natuurlijk ook wel afhangen van de hoeveelheid mariadistel in een product.

Anyway, bij het starten met prascend zou ik het enkel en alleen op die pillen houden en geen supplementen geven de eerste tijd. Ook omdat de leverwaardes aan de lage kant zijn zoals ik het lees in het bericht van Junior.
Dat is natuurlijk mijn eigen idee erover :D

Ik ben nog een leek dus alles is welkom
De liver comp gaf ik al voor de test uitslag
De ostepaat had gemerrkt dat hij last had van zijn lever

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:23

Ja, een mens weet het soms niet meer waar je goed aan doet omdat het ook echt per paard verschilt :D

Ik zou nog steeds stoppen met die supplementen en enkel de prascend geven. Of eventueel de gluco balance en prascend.
Een paar weken aankijken en zien welk resultaat je krijgt.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:39

Ik geef inmiddels jaren prascend en glucobalance.
Sinds een jaar de hypo balance erbij en dat heeft nog meer verbetering gegeven. Lees ook wel van mensen die het met alleen hypo balance onder controle houden.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:56

Ik heb 50 pergoquin ter overname, iemand?

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 14:57

Iemand interesse in 33prascend pillen?

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:08

Angs1989 schreef:
Iemand interesse in 33prascend pillen?


Pb gestuurd

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:29

Zijn er hier ook mensen die paarden hebben met cushing/ppid. Waarvan de paarden geen uiterlijke kenmerken hebben anders dan dat wonden niet genezen?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 15:49

LuckyLuna schreef:
Zijn er hier ook mensen die paarden hebben met cushing/ppid. Waarvan de paarden geen uiterlijke kenmerken hebben anders dan dat wonden niet genezen?


Mijn merrie had geen symptomen, behalve dat ze normaal echt wel heel fel is met rijden en nu waren iets de scherpe randjes eraf. Dus ik had uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te zien of ze misschien wat bloedarmoede had. En gezien de leeftijd had ik ook PPID erbij gevraagd.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:25

Onze ruin lijkt klein beetje beter te gaan met de jeuk. Paar dagen nadat ik met de prascend begonnen ben kwam de naturalway lotion binnen. Officiële tegen zomer exceem maar kon ook wel tegen andere jeuk zei ze
Om sommige kale plekken groeit alweer haar.
Hij staat nog op halve pil
Zal.ik welmophogen of is dit blijkbaar al goed?

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:53

Sanet schreef:
LuckyLuna schreef:
Zijn er hier ook mensen die paarden hebben met cushing/ppid. Waarvan de paarden geen uiterlijke kenmerken hebben anders dan dat wonden niet genezen?


Mijn merrie had geen symptomen, behalve dat ze normaal echt wel heel fel is met rijden en nu waren iets de scherpe randjes eraf. Dus ik had uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te zien of ze misschien wat bloedarmoede had. En gezien de leeftijd had ik ook PPID erbij gevraagd.


Interessant. Ze is nu ook al iets ouder. En wij zeiden juist ze wordt eindelijk wat rustiger. Maar dat kan dus ook een teken zijn.

Ze heeft op dit moment een beschadigd hornvlies dat niet hersteld.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:34

Ik heb een oud merrietje met cushing die af en aan oogontstekingen had in winter/voorjaar.
De oogarts zei hoornvlieszweer.
De internist zei meteen prascend verhogen, dit zijn chronische ontstekingen door ppid.
Zij zag geen hoornvlieszweer.

Maar goed, dit paardje heeft ook wel meerdere symptomen gehad en heeft al jaren cushing.


Ik doe ze wel altijd een vliegenmasker aan en heb dus de prascend verhoogd ondertussen. Geen oogontsteking meer gehad sindsdien.

Een keer bloed laten testen kan nooit kwaad natuurlijk.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:09

Symke schreef:
Onze ruin lijkt klein beetje beter te gaan met de jeuk. Paar dagen nadat ik met de prascend begonnen ben kwam de naturalway lotion binnen. Officiële tegen zomer exceem maar kon ook wel tegen andere jeuk zei ze
Om sommige kale plekken groeit alweer haar.
Hij staat nog op halve pil
Zal.ik welmophogen of is dit blijkbaar al goed?


Ik zou het advies van de da opvolgen en dus verder opbouwen. En dan de bloedwaarden nog een keer laten controleren om te kijken hoe veel invloed de prascend heeft.

Als je paard te veel last krijgt van bijwerkingen, kan je altijd nog een kwartje of meer omlaag.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:28

Aangezien ik nu 2 pillen per dag geef, had ik toch maar even aan de apotheker gevraagd wat Pergosafe kost aangezien die pillen van 2mg hebben. Zal vast iets goedkoper zijn dan 2 x prascend of pergoquin.
Kunnen ze dat niet bestellen in België :roll:
Dilemma van switchen naar pergosafe of niet dus ook meteen van de baan voor mij :')

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:46

Hoe staan jullie cushies er op dit moment bij?

Ik maak me wat zorgen over mijn 25-jarige pony. Hij is wat afgemat (in zichzelf teruggetrokken) en wat afgevallen (niet extreem, maar hij mag wat bijkomen). Hij zit wel goed in zijn vacht en verder zijn er niet echt bijzonderheden. Het is vooral zijn gedrag dat wat slomer lijkt dan normaal.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:56

Ik weet het niet met de onze...maar die zit nog niet goed ingesteld en gewend aan de medicijnen
Maar als ik ze roep v eten komt de rest aan rennen en hij sjokken....
Als hij er dan is eet hij met smaak en pakt niemand hem af
Maar dat slome ziet er zo akelig uit....
En vacht nog steeds niet geweldig.
Ik vind het naar in hem zo te zien

MG, lastig te zien dat slome hè, hoe lang heeft ie dat nou? Is het ook warm bij jou?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:00

Ik heb 4 of 5 weken geleden verhoogd met een halve tablet en ze is bij momenten weer zo gek als een deur. :')
Begint ook weer wat haar te verliezen, dus ik hoop dat die gladde zomervacht alsnog tevoorschijn komt.
En de oogontstekingen blijven nog steeds weg. * klopt af *

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:02

Fijn dat je verbeteringen ziet Pandora!

Maar er is hier ook iemand die volg.mij juist zei dat die v haar zonder pil veel pittiger was?
Daarom soms pas smiddags gaf?

Weet niet meer wie....

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:03

Ik meld me hier ook!

Hier een 30-jarige kleine Welsh waar na jaren kwakkelen toch maar eens getest op PPID. Hij werd om het minste en geringste hoefbevangen. Hopeloos. Dierenarts heeft lang doorgezet, maar bij de laatste keer zei hij dat het ook een keer ophoudt. Uiteindelijk nog getest op PPID en hier kwam een wat twijfelachtige score uit. Niet extreem hoog, maar ook niet laag genoeg. Toch op prascend gezet en mijn hemel... dag en nacht verschil. Bi-zar! Sinds de prascend is hij niet meer hoefbevangen geraakt.

Hij staat nu al een aantal jaren op 1/4 prascend pil, verder niks. Het is een oud ruintje, maar hij is weer zó ontzettend actief geworden. Hij speelt, rent, bokt, kliert en stormt plat door de bocht in de paddock. De vacht is in de winter wel wat smoezelig/lelijk, maar niet zo extreem lang en vies meer. Verhaart nu wel weer prima en glimt als een spiegeltje in de zomer, prachtige vacht! Doet in geen enkel opzicht meer bejaard aan. Hij kan zelfs weer gewoon met de rest mee het land op. Echt een genot!

@_MG, wat vervelend! Is je oudje niet wat slomer door het weer? De niet-PPID'er hier (29jaar) is met dit soort dagen ook wat loom. De PPID'er hier heeft totaal geen last van warmte, rent nog steeds alle kanten op.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:05

Hier ook een beetje sloom de laatste tijd. Als het langdurig blijft ga ik de medicatie wat verhogen, maar daar vind ik het nu te vroeg voor en de bloedwaarde was laatst top. Ik vermoed eigenlijk gewoon dat het door het weer komt. Ze kan niet goed tegen de warmte.