[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:08

Hebben jullie tips qua voer advies voor PPID?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:09

manzano schreef:
Dat is echt onzin. Ze trekken de referentie waardes niet voor niets óók omhoog.
Met een dergelijke waarde zou ik het ook even aankijken.


Is geen onzin. Ze doen idd de referentiewaardes ook omhoog. Maar waarschijnlijk zouden die in de SR nog veel hoger moeten zijn voor gezonde paarden.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 12:12

BarbaraNova schreef:
Hebben jullie tips qua voer advies voor PPID?


Ik ben heel tevreden van Hippalgo Zero. In combinatie met beperkt hooi ( op dit moment graszaadhooi )en beperkt gras gaat dat hier goed voor de ppid'er en de gezonde PRE.

Dodson&Horrell is ook prima voer, vooral als ze een beetje dikker mogen worden. :D

Ik ben afgestapt van de balancers dit voorjaar. Eens kijken wat dat oplevert :P

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 14:26

beiden zijn hier niet echt in de buurt te koop, zonde

Mijn shetje heeft vooral behoorlijk hoefbevangenheids klachten, hoe veel kan dit verbeteren met de Prascend? Ik hoop zo dat hij gewoon een iets relaxter leventje kan krijgen...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 15:20

Mag Prascend trouwens tegelijk met buut gegeven worden? Lijkt me niet handig om te zien of hij verbeterd toch?

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 19:31

Twiggy2008 schreef:
Iemand ervaring met medicatie verdelen?


Wij geven 's morgens 1 tablet prascend en 's avonds 2. Dat doen we al een hele tijd, gewoon om te voorkomen dat ze er misselijk van wordt. Dat gaat prima.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:53

BarbaraNova schreef:
Hebben jullie tips qua voer advies voor PPID?


Denk dat het vooral suikerarm moet zijn en verder is het lastig, want elk paard is anders. De symptomen zijn ook anders bij elk paard.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 06:29

Bucephalus schreef:
Wij geven 's morgens 1 tablet prascend en 's avonds 2. Dat doen we al een hele tijd, gewoon om te voorkomen dat ze er misselijk van wordt. Dat gaat prima.


Jeetje.. 3 pillen per dag?
Kan me voorstellen dat het dan beter is om te verdelen inderdaad. Maar wat een geld gaat er dan in..
Mijne zit op 3/4 maar moet waarschijnlijk naar 1.
Eet ze de pillen wel goed? Anders heb je ook een probleem.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:20

Bucephalus schreef:
Twiggy2008 schreef:
Iemand ervaring met medicatie verdelen?


Wij geven 's morgens 1 tablet prascend en 's avonds 2. Dat doen we al een hele tijd, gewoon om te voorkomen dat ze er misselijk van wordt. Dat gaat prima.


Tikt ook lekker aan :$ :')
Mijne krijgt er nu 2 en ik heb altijd gezegd dat dit de limiet is... komt tijd komt raad zullen we maar zeggen :=

Moest hier in BE Pergosafe te krijgen zijn, was ik de helft goedkoper uit. Goed gezien van Boehringer om enkel 1mg tabletten te produceren. Ben je gewoon zeker van meer afname.
En als je dan ook nog de belgische lobby volledig in je zak hebt, is het helemaal kassa. Ook al is je patent verlopen :x

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:12

Eh....... Het gaat er om dat je 2x de helft gaat geven, verdeeld op de dag. Dat dát beter zou zijn voor je paard. Niet dat je de dosis verhoogd. Dan zijn er toch geen extra kosten.... :+

Mijne krijgt 'maar' 0,5 mg pergosafe. De kosten, tja, maar ik heb liever dat mijn paard zich beter gaat voelen. Ik ben met mijn IR paard wel gewend om wat extra kosten te dragen, na alle aanpassingen en HB aanvallen, etc. Als hij er fijn oud mee kan worden zo... :o

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:28

Twiggy2008 schreef:
Eh....... Het gaat er om dat je 2x de helft gaat geven, verdeeld op de dag. Dat dát beter zou zijn voor je paard. Niet dat je de dosis verhoogd. Dan zijn er toch geen extra kosten.... :+


Dat snap ik, ik reageerde op de 3 pillen per dag.
Makkelijk praten met 0,5 per dag.. Nu alles zo duur wordt kan ik me voorstellen dat ruim 150 euro aan pillen per maand niet grappig is..

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:51

Tilmar schreef:
Twiggy2008 schreef:
Eh....... Het gaat er om dat je 2x de helft gaat geven, verdeeld op de dag. Dat dát beter zou zijn voor je paard. Niet dat je de dosis verhoogd. Dan zijn er toch geen extra kosten.... :+


Dat snap ik, ik reageerde op de 3 pillen per dag.
Makkelijk praten met 0,5 per dag.. Nu alles zo duur wordt kan ik me voorstellen dat ruim 150 euro aan pillen per maand niet grappig is..


Dat is pittig voor je ja, sterkte!!
Ik vind 100 euro per drie maanden nog te doen. Daarbij weet ik nog helemaal niet, waar het heen gaat bij ons.

Het gaat mij erom dat ik mijn paard zich beter wil laten voelen (want hij was helemaal niet meer ok) en hopelijk werkt dat voorlopig met zo'n pilletje en kan er later weer afgebouwd worden...

Ik heb al héél veel geld in mijn paard zitten, wat niet echt de bedoeling was en ik ben verre van rijk, hoor. Voor mijzelf doe ik een stuk minder door de extreem hoge zorgkosten in NL.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:10

In Amerika zijn er paarden die op 10mg per dag staan. Al jaren PPID en dus steeds verhoogd.
Alleen is de pergolide daar een heel stuk goedkoper :+
De verleiding is dus heel groot omdat ik gewoon weet als ik met 1/2 verhoog, dat ze dan weer echt goed wordt en weer een tijdje vooruit kan.

Had ik het maar nooit geweten dat je tot 10mg per dag kan gaan ... :')

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 12:37

Ach ja, Amerika....

Mijn dierenarts is gelukkig niet van zomaar verhogen. Daarbij denk ik dat als je er op tijd bij bent, de ziekte echt behoorlijk vertraagd kan worden. En dat er wellicht periodes zijn, dat je ook met minder kan.... Wat dat betreft ben ik positief ingesteld. Uiteindelijk houdt mijn paard zijn leven ook ooit op, net als de mijne trouwens.

Moet zeggen dat ik na vijf dagen zie dat mijn paard al wat verbetert. En geen bijwerkingen gelukkig tot nu toe.....

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 15:01

Mijn DA zegt ook altijd dat de amerikanen echte cowboys zijn :D
En dat 2 pillen echt heel veel is voor mijn merrie. Ze heeft geen enkel paard op die dosis staan.

De internist daarentegen zei meteen verhogen met 1/2 en ik ben echt heel blij dat ik die raad gevolgd heb.
Ze ziet er weer 10 jaar jonger uit. 8-)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 21:46

Pandora2, maar denk dat je ook altijd moet kijken naar het paard als individu. Als het niet goed gaat op die dosis, dus wat anders uitproberen.

Mijn paard heeft net 5x 0,5 mg gehad en ik zie gewoon, na wekenlange apathie en nul energie, mijn oude paard weer terug komen. Vanmiddag liep hij weer te bokken en te rennen en zijn blik staat weer een stuk helderder. Geen bijwerkingen, hij heeft een prima eetlust, wordt weer ondeugend.

Ben momenteel erg blij wat de medicatie doet. Nu de langere termijn nog zien, maar dit is in elk geval hoopvol.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:13

Wat fijn dat je zo snel al zoveel verschil ziet Twiggy!

Ik ben sinds gisteren begonnen met de Hypo balance erbij (al eet ze het met een lange neus).
Ik geef dat nog 2 weken de tijd en anders ga ik de Pergoquin ophogen naar 0.75 pil ipv 0.5 pil.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 09:57

Karin_deB schreef:
Wat fijn dat je zo snel al zoveel verschil ziet Twiggy!

Ik ben sinds gisteren begonnen met de Hypo balance erbij (al eet ze het met een lange neus).
Ik geef dat nog 2 weken de tijd en anders ga ik de Pergoquin ophogen naar 0.75 pil ipv 0.5 pil.


Met wat voor symptomen struggelt jouw paard?

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:42

Sip, teruggetrokken, chagerijnig, spierverlies, vetophopingen, moeilijk door dikke vacht heen komen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:53

Agossie, dat zijn wat meer symptomen dan die van mij... Zo naar om je paard zo te zien. Maar dus ook al langere tijd ppid? Omdat je dat zegt over die vacht? Hoe oud is ze?

Mijn ruin verhaarde nog prima dit afgelopen voorjaar, dus dat is straks weer afwachten in februari/maart....

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:44

Die van mij zit op 2,5 pil per dag. Ook best dure hobby. Ga eens even rondvragen naar tarieven elders. Want als ik het hier zo lees scheelt het wel echt per dierenarts. Ook eens vragen naar ervaring met de alternatieven.

Sanet

Berichten: 7950
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:21

Ik zag ergens een bericht hier eerder iemand die de pergosafe pillen probeerde te halveren? Dat is nou precies niet de bedoeling van die pillen. Daar zit juist een omhulsel omheen zodat je zelf niet bloot gesteld wordt aan de medicatie.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:17

Ik heb hier nu ook de Pergosafe, maar ze hebben daarom toch ook juist verschillende formaten van de pillen? Ik geef 1 pil van 1mg en 1 van 0,5 mg per dag.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:49

Sanet schreef:
Ik zag ergens een bericht hier eerder iemand die de pergosafe pillen probeerde te halveren? Dat is nou precies niet de bedoeling van die pillen. Daar zit juist een omhulsel omheen zodat je zelf niet bloot gesteld wordt aan de medicatie.


Klopt, ik heb dat gedaan in de startperiode, omdat ik niet meteen op een volle tablet wilde starten van 1mg. Dat werd ook afgeraden door veel gebruikers.

Als (oud) biologie student ben ik wel gewend met stoffen te werken die je liever niet of maar kort aan je handen wil hebben, en heb ik dus wel wat voorzorgsmaatregelen genomen om zo min mogelijk bloot gesteld te worden. Inmiddels staat hij gewoon op een hele tablet.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:00

Hoe snel kan je verandering zien als je voor het eerst met Prascend begint?

Wauw, drie pillen per dag, wist helemaal niet dat dat zo hoog kon oplopen. Sterkte iig