[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:13

Ja, drie pillen per dag is qua budget echt niet leuk meer. De merrie is verder nog goed en eet de pillen ook. We hebben haar al 29 jaar, maar dit is wel de grens. Niet leuk om je vriendin in te moeten laten slapen, omdat je de pillen niet meer kunt betalen, maar als ik het allemaal bij elkaar optel.. :(:)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:18

Op hoeveel mg zit jouw merrie inmiddels, Bucephalus? En hoe lang zit ze op medicatie inmiddels?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:22

BarbaraNova, mijn paard krijgt sinds een week pergosafe en ik kan oprecht zeggen dat ik na een paar dagen al verbetering merkte bij hem. Nou was hij ook wel héél erg down, in de periode daarvoor, hoor. Ik herkende mijn paard gewoon niet meer.

Maar hij is weer open naar de wereld, nieuwsgierig, zie zijn ondeugende buien en energie weer terug komen gelukkig.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:33

Ja, wel mooi om te zien hoe ze kunnen verbeteren van de medicijnen.. Na 3 maanden had mijn paard er ook weer wat spieren bij!
Het lange haar en slechte verharen bleef helaas.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 13:52

Bucephalus schreef:
Ja, drie pillen per dag is qua budget echt niet leuk meer. De merrie is verder nog goed en eet de pillen ook. We hebben haar al 29 jaar, maar dit is wel de grens. Niet leuk om je vriendin in te moeten laten slapen, omdat je de pillen niet meer kunt betalen, maar als ik het allemaal bij elkaar optel.. :(:)


eh ja dat snap ik, t is allemaal al veel duurder geworden ook qua hooi en voer enz, dus t is niet grappig meer er ook nog heel dure medicatie bij te hebben

Bedankt, ik had het idee dat ik al verandering merkte aan Bliksem maar ik dacht, ik wordt gek, ik geef het pas vanaf vrijdag

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:44

Tilmar schreef:
Ja, wel mooi om te zien hoe ze kunnen verbeteren van de medicijnen.. Na 3 maanden had mijn paard er ook weer wat spieren bij!
Het lange haar en slechte verharen bleef helaas.


Hoop zeker op wat meer spieren weer, dus fijn om te lezen dat dát ook kan verbeteren.

De haarproblemen heeft hij (nog) niet.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:25

Twiggy2008 schreef:
Op hoeveel mg zit jouw merrie inmiddels, Bucephalus? En hoe lang zit ze op medicatie inmiddels?


Vanaf september 2015, mg weet ik zo niet, maar 3 hele (van die roze) prascend tabletten, dus 7 jaar. We zijn begonnen met 1/2 tabletje en ze reageerde er meteen goed op. We hebben nog 2 jonge paarden en de oude merrie is de baas, zij zorgt voor rust, dus dat is me ook veel waard. Ze is een soort oppas voor het jonge spul en is een jaar of tien geleden met pensioen gegaan. Ik ben er toen afgeknikkerd en ze is op mijn been gaan staan. Ik realiseerde me toen dat ik er redelijk op kon zitten, maar eigenlijk ook wel wat angstig was en niet genoeg te vertellen had. Nou is het ook wel een pittige tante, maar met een eigen bedrijfje kon ik me geen brokken veroorloven.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:15

Twiggy2008 schreef:
Agossie, dat zijn wat meer symptomen dan die van mij... Zo naar om je paard zo te zien. Maar dus ook al langere tijd ppid? Omdat je dat zegt over die vacht? Hoe oud is ze?

Mijn ruin verhaarde nog prima dit afgelopen voorjaar, dus dat is straks weer afwachten in februari/maart....


Diagnose pas sinds september maar terugkijkend speelden de klachten al ruim een jaar.
Ik had de psychische klachten en spierverlies tot die tijd gekoppeld aan haar vroege pensioen vanwege peesblessure.
Kan mij achteraf wel voor mijn kop slaan.
Ze is nu 19.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 22:49

Karin_deB schreef:
Diagnose pas sinds september maar terugkijkend speelden de klachten al ruim een jaar.
Ik had de psychische klachten en spierverlies tot die tijd gekoppeld aan haar vroege pensioen vanwege peesblessure.
Kan mij achteraf wel voor mijn kop slaan.
Ze is nu 19.


O, dat is heel herkenbaar! Bij mijn paard was het al jaren aan de gang, heel sneu. Omdat ze pas 10 was dacht niemand aan PPID.. Mijn mooie sportpaard veranderde langzaam in een oud harig sloom karrepaard:(
Na een jaar Prascend wel veel verbetering, maar mijn sportpaard heb ik niet meer terug... Komt ook omdat ze een nare blessure heeft. Daarover later meer ;(

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:36

Karin_deB schreef:
Twiggy2008 schreef:
Agossie, dat zijn wat meer symptomen dan die van mij... Zo naar om je paard zo te zien. Maar dus ook al langere tijd ppid? Omdat je dat zegt over die vacht? Hoe oud is ze?

Mijn ruin verhaarde nog prima dit afgelopen voorjaar, dus dat is straks weer afwachten in februari/maart....


Diagnose pas sinds september maar terugkijkend speelden de klachten al ruim een jaar.
Ik had de psychische klachten en spierverlies tot die tijd gekoppeld aan haar vroege pensioen vanwege peesblessure.
Kan mij achteraf wel voor mijn kop slaan.
Ze is nu 19.


Ze kunnen je het helaas niet vertellen en ik denk dat jouw paard het jou vast niet kwalijk neemt. Je doet wat je kunt en nu heb je die informatie gelukkig wel.... Maar ik begrijp je gevoel, hoor, maar wees niet te hard voor jezelf....

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 22:36

Ik kom me hier ook even aansluiten, vooral om mee te lezen denk ik.

Naast artrose, blijkt sinds vorige week dat mijn paard eotrh en ppid heeft. De eotrh is nog niet heel erg, de dierenarts had in eerste instantie geadviseerd om de 2 buitenste snijtanden te trekken, maar na overleg met een Duitse kliniek gaan we misschien toch eerst voor een supplement kiezen, vooral omdat hij nog niet echt last van z'n tanden lijkt te hebben.

De PPID uitslag was 214 (positief boven de 90). Advies was starten met 1 tablet Prascend/Pregoquin, ik denk het laatste te gaan proberen omdat het wat goedkoper is en ik wil liever met wat minder starten dan meteen een heel tablet.

Mijn paard had overigens wel klachten. Dit voorjaar hoefbevangen geweest, terwijl hij daar geen type voor is. Stijf, sloom, minder mooie vacht, mist de sprankel, hangbuik, verminderde rugspieren. Niet echt schokkend maar bij elkaar opgeteld kan ik het ook niet meer ontkennen..

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:11

@Yaffie wat vervelend. Een hoop tegelijk ook. Sterkte :(

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 23:13

Heeft iemand hier ervaring met homeopatische druppels?

Mijn pony slikt sinds een paar weken pergoquin maar staat er erg ongelukkig bij helaas :'(
Nu heb ik van een professional gehoord dat paarden hoofdpijn krijgen van de tabletten en dat er druppels zijn die beter zouden zijn? Die bij een holistisch dierenarts uitgemeten kunnen worden.
Iemand daar ervaringen oid mee?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 10:46

Isabelle98 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met homeopatische druppels?

Mijn pony slikt sinds een paar weken pergoquin maar staat er erg ongelukkig bij helaas :'(
Nu heb ik van een professional gehoord dat paarden hoofdpijn krijgen van de tabletten en dat er druppels zijn die beter zouden zijn? Die bij een holistisch dierenarts uitgemeten kunnen worden.
Iemand daar ervaringen oid mee?


Ben je gelijk met de aanbevolen dosis begonnen? Ik moest met een halve beginnen maar ben op aanraden van hier met 1/8 begonnen en ga dit rustig uitbouwen...

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 11:32

BarbaraNova schreef:
Isabelle98 schreef:
Heeft iemand hier ervaring met homeopatische druppels?

Mijn pony slikt sinds een paar weken pergoquin maar staat er erg ongelukkig bij helaas :'(
Nu heb ik van een professional gehoord dat paarden hoofdpijn krijgen van de tabletten en dat er druppels zijn die beter zouden zijn? Die bij een holistisch dierenarts uitgemeten kunnen worden.
Iemand daar ervaringen oid mee?


Ben je gelijk met de aanbevolen dosis begonnen? Ik moest met een halve beginnen maar ben op aanraden van hier met 1/8 begonnen en ga dit rustig uitbouwen...



Hij moet 1/4e en hier zijn we gelijk mee begonnen ja. Ik had het advies om lager te beginnen hier ook gelezen inderdaad, maar op aanraden van de DA niet gedaan (zie screenshot)
Afbeelding

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 12:11

Ik lees al een tijdje mee maar meld me hier ook. Heb een merrie van 30 jaar, sinds een halfjaar aan de medicatie, een half pilletje per dag. Vorige week opnieuw getest.

Op 7 mei had ze een acth waarde van 53.
Op 25 oktober was de waarde 86.

Ik ga het nog bespreken met de DA (we wachten eerst nog even op uitslagen van een ander onderzoek) maar ben benieuwd wat jullie uit de waardes halen. Ik weet dat ze standaard hoger zijn in het najaar dus ik vind het lastig om eruit te halen of de medicatie wat doet.
Aan mijn pony (gepensioneerd) zelf kan ik het namelijk niet zo goed zien. Ze verhaart wel beter, maar ze lijkt niet meer energie te hebben.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:50

Hij moet 1/4e en hier zijn we gelijk mee begonnen ja. Ik had het advies om lager te beginnen hier ook gelezen inderdaad, maar op aanraden van de DA niet gedaan (zie screenshot)
Afbeelding[/quote]

DA kan zo veel zeggen maar als de hoeveelheid die je nu geeft al zoveel reactie geeft, zegt het toch genoeg wat het doet? Ik zou hem toch iets terug gaan zetten, al is het maar een week...

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 13:53

Hoeveel kan je paard verbeteren qua hoefbevangenheid met Prascend? Ik ben aan het opbouwen nu een week, maar zie wel verandering in zijn gedrag maar nog niet in het bevangen gebeuren, wat mag ik hier van verwachten en na hoeveel dagen kan je verhogen?

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:00

Barbara prascend is uiteindelijk niet direct de medicatie om de hoefbevangenheid te bestrijden. Ik vind het zelf lastig om te zeggen of je nu verschil zou moeten zien. Die van mij is vorig jaar bevangen geraakt ondanks dat ze Prascend krijgt, toen later wel de dosis verhoogd naar anderhalve pil. Helaas afgelopen jaar toch weer een dikke terugval gehad maar niet verder verhoogd. Met buut en andere pijnmedicatie de hoefbevangenheid onder controle gekregen, maar dat heeft echt heel veel tijd nodig gehad. Die van mij komt sindsdien niet meer op het gras en dat lijkt nu goed te gaan. Dus geef het echt tijd, hoe moeilijk dat ook is met hoefbevangenheid want het is vreselijk om ze zoveel te zien pijn lijden.

Afanaisa91

Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 14:48

Even vanonder de meeleessteen:
@Barbara, hier zijn er 2 nooit meer bevangen geworden na starten prascend. Wel moet de bevangenheid ‘gewoon’ genezen, daar had ik niet het idee dat de pergoliden invloed op hadden.
Qua genezing: Eentje werd bevangen hier afgeleverd, duurde zeker 1/2 jaar voor ik er wat mee kon. Staat nu 5 jaar op de prascend.
De ander was ik snel bij, en die was met een week of 6 weer helemaal zichzelf. Die staat ik denk 3 jaar nu op prascend.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:05

Bliksem is chronisch bevangen, komt niet op gras en heeft speciaal voerbeleid, maar toch loopt hij niet lekker, daarom zijn we ook begonnen met de Prascend, voor de rest qua lichaam niet echt andere klachten, maar wel de symptomen....

aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:17

:n uk zegt,,vreet je wortel,appel,brood maar voortaan zelf op incl pil }:)

ze zet echt de kont tegen de krib en wil niks meer aannemen.

Ben nu overgestapt op een spuitje( Ranja water en half pilletje erin)

maar ja,ze vertrouwt me niet nu en moet haar echt "vangen"...niet leuk :(:)

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:14

Hier destijd meteen begonnen met oplossen in een spuitje en hij doet z'n koppie al direct scheef om het spuitje te ontvangen want daarna komt zijn bak met voertje.
Mede dankzij het lezen hier hoe wantrouwend ze worden met het verstoppen van de pil in iets lekkers.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:41

Balen Aisa, toch maar een manier zoeken waarop je paard de lol er weer van in gaat zien. Is er niet iets wat ze echt heel lekker vindt? Misschien een stukje appel er achteraan ofzo? En voor nu om te “lokken” ook er vooraan?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:50

Even een vraag..
Wanneer (welk dagdeel en tijdstip) geven jullie Prascend aan je paard?