[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 09:55

Ik geef de pillen al een jaar of 10 met een spuit in haar mond, maar gister ging de ontworming niet helemaal zoals het moet :roll:
Had toch gedacht dat ik het na 10 jaar elke dag wel gewoon zou zijn om iets in een paard zijn mond te spuiten := :')

Steentje hier krijgt ze rond 21.30u.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:22

Mijn merrie had 5 weken geleden een uitslag van 36 pmol/L, dus te hoog. Begonnen met 0.5 Pergosafe per dag, krijgt ze elke dag uit de hand toegedient, eet ze braaf op.

Kliniek hanteerd dit schema:
Afbeelding

Vorige week woensdag controle test: 2.5 pmol/L

Conclusie, keurig gezakt en hier mee door gaan. Ze plastte de eerste weken veel met deze medicatie maar dat is gelukkig ook terug naar normaal. Pony is happy, staat er fijn bij en doet het dus qua waardes ook goed. Fingers crossed dat het zo blijft.
Koudbloed die IR is, in het verleden HB is geweest en dan PPID is niet het makkelijkste dier om te managen maar ben blij met hoe het nu is.

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:18

Steentje schreef:
Even een vraag..
Wanneer (welk dagdeel en tijdstip) geven jullie Prascend aan je paard?


Mijn pony krijgt pergoquin en hij krijgt dit sochtends tijdens de eerste voerbeurt

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 14:43

Steentje schreef:
Even een vraag..
Wanneer (welk dagdeel en tijdstip) geven jullie Prascend aan je paard?


Mijn merrie krijgt het 's savonds tussen 21.00-22.30 (afhankelijk van hoe mn dag loopt)

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:37

Steentje schreef:
Even een vraag..
Wanneer (welk dagdeel en tijdstip) geven jullie Prascend aan je paard?


Ik geef het smorgens via een spuitje in de mond, daarna krijgt hij zijn eten. Tijden verschillen. Soms om 5 uur, soms om 10 uur. Hangt af van werk, vroeg op voor wedstrijd of uit slapen. Dit doe ik al vele jaren zo, nooit iets van gemerkt.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:46

Hier krijgt ze het in de avond. Ergens tussen 19.00-21.00. Beetje afhankelijk van hoe de dag verloopt enzo.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:07

Hier idd ook niet echt een vaste tijd, maar zoveel mogelijk middag/avond. Maar bijv maandag ben ik er al heel vroeg, dus dan krijgt hij zijn hapje met medicatie ook vroeg. Niet ideaal, maar voor mij niet anders haalbaar op dit moment.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 18:12

Hier krijgt ze het tussen 15 en 18 uur zo’n beetje. In de zomer ook wel eens later maar ik probeer er ongeveer max 27 uur tussen te laten zitten

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:44

Wij hebben een paar dagen metacam gegeven toen onze merrie op eieren liep. Dat hielp vrij snel moet ik zeggen.

De pillen krijgt ze door de zemelen heen, de eerste 's morgens om half acht en de andere 2 's avonds om 19.00 uur ongeveer.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:10

Mijn ruin krijgt zijn pergosafe pilletje meestal ergens tussen 16 en 18.00 uur in zijn 'stamppot'. Loopt het een dag anders, dan zij het maar zo, dan is het gewoon wat later op de avond.

aisa

Berichten: 762
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:19

hier ook ,ligt aan mijn diensten.
Als er maar geen heeeel grote verschillen in zitten ,zal het wel loslopen.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:14

Bedankt voor jullie antwoorden, zo fijn om te lezen. :)

Ik stelde de vraag omdat we zelf al een tijd organisatorisch worstelen met het tijdstip van voeren..

We hebben ons plekje volledig in eigen beheer en doen dus alles zelf. Onze pony krijgt haar halve Prascend pilletje in de herfst en winter grofweg tussen 17.00 en 19.00 uur, in de lente en zomer (als het langer licht is) zo tussen 18.00 en 22.00 uur. Die schommelingen in tijd gaan gelukkig prima en maken geen verschil voor haar.

Maar door veranderende omstandigheden is het voor ons beiden veel moeilijker geworden om het pilletje 's avonds te blijven geven. Het fijnste voor ons zou zijn als we haar het pilletje 's morgens zouden kunnen geven, maar uiteraard staat haar gezondheid en welzijn voorop. :j En juist daarom vind ik het zo enorm spannend en lastig om dat te veranderen, ook omdat ze het al jaren zo gewend is..

Ik ga sowieso eerst overleggen met onze dierenarts, maar vroeg me af of iemand wellicht ervaring heeft met het veranderen van het tijdstip van voeren?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:23

Mijn paarden staan ook op een eigen plekje. De twee dagelijkse diensten (ochtend en namiddag/avond) wissel ik gelukkig samen met mijn man af (al gaan we ook wel eens lekker samen :D ), dus dat scheelt. Maakt toch niet zoveel uit of je de medicatie 's morgens of 's avonds doet?

Mijn dierenarts gaf aan het liefst rond hetzelfde tijdstip. Dat doe ik ook meestal, maar soms niet, dan zij het maar zo. Merk er niets van bij mijn paard en ik probeer nou eenmaal ook nog een leven naast onze paardjes te leiden.... :+

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:09

Ik geef het 's morgens, tussen 9 en half 11. Ook eigen beheer.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:48

Denk als je al jaren de avond geeft dat je wel beste wat geleidelijk moet gaan schuiven maar het geen probleem is om het naar standaard de ochtend te doen hoor. Maar ook wel afhankelijk van dosering denk ik ivm dat je niet een enorme piek pergolide wil. Hier gebeurt het nu soms ook dat ze ene dag begin avond (19u) en dag erna al redelijk vroeg in de ochtend (10u) krijgen maar probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:01

Ochtend of avond maakt niet uit, hier gaat het elke dag om 8 uur er in.

Ik zou langzaamaan schuiven naar de ochtend als ik jou planning zo lees.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:01

Ochtend of avond maakt niet uit, hier gaat het elke dag om 8 uur er in.

Ik zou langzaamaan schuiven naar de ochtend als ik jou planning zo lees.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:11

MarliesV schreef:
Ochtend of avond maakt niet uit, hier gaat het elke dag om 8 uur er in.

Ik zou langzaamaan schuiven naar de ochtend als ik jou planning zo lees.


Bedoel je 8 uur 's ochtends? :)

Ik meen ooit gelezen te hebben dat je Prascend het beste in de avond kunt geven, maar ik ben vergeten waarom dat ook alweer zo was..

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 15:16

Ja elke ochtend inderdaad, ik geef Pergosafe, nergens gelezen dat je dat in de avond moet geven. Maar kan er natuurlijk overheen gelezen hebben.

De ochtend is hier het makkelijkst omdat dit echt een vast tijdstip is, en in de avond is het afhankelijk van hoe laat ze naar binnen gaan.

Dit staat in de bijsluiter:
4.9 Dosering en toedieningsweg
Oraal gebruik, eenmaal daags.
Om de toediening te vergemakkelijken kan de benodigde dagelijks dosering in een kleine hoeveelheid
water worden gedaan en/of worden gemengd met stroop of een andere zoetstof en te worden geschud
totdat alles is opgelost. In dit geval dienen de opgeloste tabletten te worden toegediend met een spuit.
Dien de totale hoeveelheid onmiddellijk toe. Tabletten mogen niet worden verpulverd, zie sectie 4.5.

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:45

Ik geef Pergoquin, ook in de ochtend. Nog nooit gehoord dat ik het beter in de avond zou kunnen geven.

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:01

Vanochtend heel gesprek gehad met de dierenarts over pergoquin. Die was niet enthousiast en raadde toch echt prascend aan. Wat zeggen jullie artsen erover?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:09

Aan de gewone DA nog niet gevraagd eigenlijk. Die geven gewoon wat ik bestel :')
Maar de internist die hier begin dit jaar voor haar oogonstekingen geweest is, ontweek mijn vraag vakkundig. Dus ik hou het toch maar bij prascend. :P

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:10

Pandora2 schreef:
Aan de gewone DA nog niet gevraagd eigenlijk. Die geven gewoon wat ik bestel :')
Maar de internist die hier begin dit jaar voor haar oogonstekingen geweest is, ontweek mijn vraag vakkundig. Dus ik hou het toch maar bij prascend. :P

Dat heb ik nu ook maar gedaan ja... Maar ben toch benieuwd hoe het zit met commerciële belang van de dierenarts :=

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:17

Het fijne zullen we er nooit van weten. Maar commerciële belangen zijn er zeker.
Misschien niet meteen op DA niveau, maar zeker wel in hogere kringen om het zo maar even te noemen.
Hier is Pergosafe bijv nog steeds niet te krijgen. Zegt genoeg toch :=

Prascend is hier bij 3 verschillende DA dezelfde prijs voor een grote doos trouwens. Van de week nog een rondje gebeld :')

manzano

Berichten: 23939
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:18

Welke prijs kwam je op uit?