[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 22:43

Ik ben begonnen met een halve pil en nu geef ik een hele. Geen last van bijwerkingen. Merk ook weinig van zijn PPID alleen zit hij dikker in zijn vacht en wat spierverlies. Dus hoop dat zijn vacht beter word.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 07:41

Ik ben direct begonnen met een hele pil, dit krijgt hij nu nog steeds. Geen bijwerkingen.

PPID ook weinig symptomen, hooguit wat dikkere vacht.

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:23

Hoi allemaal,

Helaas ook hier een pony met Cushing. Flink bevangen geweest, maar nu aan de medicatie en gaat het beter gelukkig. Alleen is deze pony ietswat kieskeurig en vist hij zijn pil uit de brokken, appels of waar we het ook mee geven. Iemand nog een goede tip?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:25

Pil oplossen in een spuitje met een klein beetje water. En dan zo in zijn mond spuiten. Ik gooi er ook nog een scheutje ranja bij, mijn paard staat in de ochtend smakkend te wachten op zijn spuitje :D .

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:26

Zo doe ik het ook al 7 jaar of langer.
Maar dan zonder ranja :D

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:28

Ik deed het eerst ook zonder ranja, maar dan wil hij in de ochtend niet meer bij me komen....... -O- . Hij loopt zelfs weg.

Ik weet dat ranja niet goed is, maar ik wil graag een oud, blij paard, dus krijgt hij het wel.

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 17:44

[***] schreef:
Pil oplossen in een spuitje met een klein beetje water. En dan zo in zijn mond spuiten. Ik gooi er ook nog een scheutje ranja bij, mijn paard staat in de ochtend smakkend te wachten op zijn spuitje :D .


Dank voor de tip! Gaan we is proberen, we hadden al geprobeerd met appelmoes maar dan lost die pil niet op. Vond de pony niet zo’n goed idee.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:05

Ik laat de pil ook eerst even een minuutje of 2 in wat water oplossen. Als ik er meteen ranja bij doe, dan lost hij ook niet goed op. Dus: pil in spuitje (ik breek hem in 2), beetje water in spuitje, even schudden en wachten, dan scheutje ranja erbij.

Succes!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:09

[***] schreef:
Ik deed het eerst ook zonder ranja, maar dan wil hij in de ochtend niet meer bij me komen....... -O- . Hij loopt zelfs weg.

Ik weet dat ranja niet goed is, maar ik wil graag een oud, blij paard, dus krijgt hij het wel.


Ik zou niet weten waarom zo'n klein scheutje ranja niet goed zou zijn :?
Je kapt er toch geen 2L per dag in neem ik aan :D

Die pergoquin pillen lossen trouwens niet zo goed op als de prascend heb ik de indruk. Er blijft gemakkelijker een ' residu ' achter in de spuit als het niet verschillende keren goed geshaked is.
Shaken, not stirred please :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:46

Citaat:
Shaken, not stirred please :')


:') _/-\o_ :') , hij krijgt inderdaad maar een heel klein beetje. Ik denk hooguit 1 of 2 milliliter. Soms schiet ik weleens uit.... opening van ranjafles is een stuk groter dan de opening van het spuitje :j . Heb een vrij klein spuitje, dus dan kleeft het hele aanrecht.

Jammer dat de pergoquin niet zo goed oplost. Nou ja, effe goed shaken dus.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 18:51

Momenteel hol ik weer een wortel uit en stop de pil daarin.

Afgewisseld met een appel of verstoppen tussen de snoepjes maar daar vist ze ze nu tussenuit.

Een spuit vind ze niks maar afwisselend wortel,appel, snoepjes gaat prima.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:15

Mijn paard is verzot op paprika en ik stop de pil in een stukje paprika en geef dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:31

Daan13 schreef:
Momenteel hol ik weer een wortel uit en stop de pil daarin.

Afgewisseld met een appel of verstoppen tussen de snoepjes maar daar vist ze ze nu tussenuit.

Een spuit vind ze niks maar afwisselend wortel, appel, snoepjes gaat prima.

Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar na verloop van tijd wilde hij niets meer uit de hand aannemen.

Grappig dat het zo per paard verschilt. Spuitje vindt mijne geen enkel probleem.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:37

Ik geef 4 paarden dagelijks de medicatie, 2 nemen het met voer, 2 zonder. waarvan bij 1 ik het oplos met water en een spuitje en de ander duw ik de pil gewoon in de mond en dan slikt die het af

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:35

:j
[***] schreef:
Daan13 schreef:
Momenteel hol ik weer een wortel uit en stop de pil daarin.

Afgewisseld met een appel of verstoppen tussen de snoepjes maar daar vist ze ze nu tussenuit.

Een spuit vind ze niks maar afwisselend wortel, appel, snoepjes gaat prima.

Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar na verloop van tijd wilde hij niets meer uit de hand aannemen.

Grappig dat het zo per paard verschilt. Spuitje vindt mijne geen enkel probleem.


Wat een verschil inderdaad. Onze pony is nu argwanend naar alles wat je uit de hand aanbied. Maar met spuit en appelmoes was ook nog geen succes. Dus hopelijk oplossen met water en beetje ranja dat dat gaat lukken.

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:51

Ik doe de medicatie echt in een wortel, gaatje erin maken en dan een dakje erop. En afwisselen qua fruit. Anders heeft ze het inderdaad na een tijdje al door en pakt ze het niet meer aan.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:32

Oei, ik heb mazzel (gauw afkloppen!!), ik doe 3 korreltjes bix in mijn hand en de halve pil daartussen, dat eet ze zo uit mijn hand. En dan daarna nog een paar korreltjes bix er achteraan. En hap slik weg.

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:34

Ben ik even blij dat onze merrie de Prascend gewoon met haar vitaminekorrel mee eet. :D Vitaminekorrel met een paar handjes fiber mix van Vitalbix er doorheen, het pilletje er bovenop leggen en dan voeren terwijl ik de emmer vast hou.

Vergeten af te kloppen! :)) * Klopt héél snel af! *

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:37

Zou evt in slobber een idee zijn? Iemand al is geprobeerd? Bijv in pavo seniores priores

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:38

Het schijnt een bittere smaak af te geven, dus dan is de slobber minder lekker

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:30

Senior eet al haar voer niet meer op al zit er maar een kwart pilletje in.

Nu is ze ook een beetje kieskeurig qua eten... :o

joyce83

Berichten: 5209
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:49

Appel en wortel werd niet meer aangenomen. Ik doe altijd een stukje brood en dan balletje maken. Dat eet hij altijd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:13

Ik heb bijna alles geprobeerd van wat jullie opnoemen. Alleen paprika nog niet zoals ik hierboven heb gelezen. Banaan met half pilletje, dan snel een stukje appel erachteraan en vice versa. Ook met wortel, mandarijn (daar doet hij normaal een moord voor), biks, muesli, snoepjes en ook brood, vers, gedroogd, wit, bruin, bolletjes :D en wat er zoal meer is.

Zelfs met een suikerklontje, wat een enorm prutswerk is om een gaatje in te krijgen :j , neemt hij na een dag of 2 niet meer.

Dus ik ben erg blij met mijn spuitje +:)+

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:47

Ik heb het hier al eerder verteld, maar ik verpulver de pillen (hij krijgt 1/6 deel) en stop het in lege, kleine gelatine capsules.
Dan proeven ze niks, terwijl ze het tussen de brokjes door naar binnen schrokken.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:03

MamaMiesje schreef:
Ik heb het hier al eerder verteld, maar ik verpulver de pillen (hij krijgt 1/6 deel) en stop het in lege, kleine gelatine capsules.
Dan proeven ze niks, terwijl ze het tussen de brokjes door naar binnen schrokken.


Dit vind ik ook nog wel een idee, waar haal je die capsules? Mijn pony krijgt 1/2 pil per dag