[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:59

5/8 zou ik nog kunnen proberen, maar ik vrees dat het niet genoeg voor hem gaat zijn om echt beter te worden...

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 17:44

Weet je zeker dat het de PPID is dat hem zich nu zo laat voelen? Als hij zo gevoelig loopt en hb is geweest, kan hij zich daar dan niet ellendig door voelen? Je zou aan je DA kunnen vragen of je hem even een week of 2 op Metacam kan zetten om te zien of je verschil merkt en de dosering dan eerst niet veranderen. Zie je verschil, dan weet je genoeg.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:55

Ik heb metacam staan, die ga ik hem zo idd geven om te kijken wat dat doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:35

tine10 schreef:
Maartje_M schreef:
Kunnen jullie eens met mij meedenken? Mijn pony heeft al jaren PPID en prascend. Hij staat echt al een hele tijd op 1/2 pil. Dit jaar gaat het niet zo lekker.
In het voorjaar/begin zomer werd hij bevangen, terwijl ze niet op gras kwamen en geweekt hooi kregen ivm een andere bevangen pony. Ik heb met de dierenarts overlegd en medicatie verhoogd. Opgebouwd naar eerst 3/4 en idee was daarna op te bouwen naar 1. Maar hij werd er echt slecht van: afzonderen van de rest, eetlust weg, grumpy en hij werd heel snel mager. Wel even aangekeken omdat ik weet dat ze soms even nodig hebben, maar na een paar weken was hij alleen maar slechter dus weer terug naar een halve pil. Zijn stemming werd in ieder geval beter, maar hij bleef mager.
Nu sinds een week of 2, vind ik hem weer niet zichzelf. Trekt zich weer veel terug en loopt ook echt heel gevoelig (smid vond hem er ook niet fijn uit zien). Hij krijgt alleen maar voer laag in suikers. Hooi is getest (6-8%). Maar hij lijkt het leven even niet zo leuk te vinden. En ik durf nu, door de ervaring eerder in het jaar, dus niet de medicatie te verhogen.

Wat zouden jukllie doen? Zou het 'gewoon' de seizoenspiek zijn en zal hij dalijk opknappen? Of opnieuw waarde laten testen? En zo ja, wat doe ik daar dan mee als ik de medicatie toch niet durf te verhogen... Ik vind het even heel lastig


Ik ben van een halve naar 5/8 gegaan. Misschien is dat voor jou ook nog een idee?
Ik doe niet aan hertesten, geef medicatie op het beeld dat hij geeft en in deze periode krijgt hij dus iets meer ivm SR. Hertesten vind ik persoonlijk weggegooid geld. Je weet dat hij het heeft.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik ben nog niet ontzettend ervaren met PPID, maar vorig jaar heb ik nog een aantal maal laten hertesten en de waardes bleven stijgen. Zelfs toen mijn paard op 2 hele pillen stond. Mijne werd ook duf, wilde niet meer eten en ging in een hoek staan. Staat nu al bijna een jaar op 1 pil en het gaat prima. Klinisch ziet hij er goed uit voor een 24 jarige en hij lijkt happy, eet goed, glimt en heeft een klein beetje afwijkende vacht op zijn billen.

Mijn dierenarts haar paard heeft ook PPID, zijn waardes zijn een stuk lager dan de mijne, maar die van haar ziet er vele malen slechter uit (zijn haar eigen woorden). Prascend dient alleen ter ondersteuning, het geneest niet.
Ik ga vooralsnog af op het klinische beeld.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:57

Jullie bevestigen mijn gevoel mbt het testen. Hij is ook al een paar jaar niet getest en hij zat altijd al een beetje op het randje van hogere medicatie dus dat zal nu allicht ook wel zijn.
Voor nu maar even op de metacam dus

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 20:58

Ik ga vanaf morgen mijn pony pracsend geven. Mijn idee was 1/8. Hoe delen jullie die pil netjes? Hij kruimelt wel als ik klein ga. Ik heb een pillensnijder. Krijgen jullie mooie gelijke stukjes? Is een grammen weegschaaltje wat?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 22:24

Maartje_M schreef:
Ik ben van een halve naar 5/8 gegaan. Misschien is dat voor jou ook nog een idee?
Ik doe niet aan hertesten, geef medicatie op het beeld dat hij geeft en in deze periode krijgt hij dus iets meer ivm SR. Hertesten vind ik persoonlijk weggegooid geld. Je weet dat hij het heeft.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik ben nog niet ontzettend ervaren met PPID, maar vorig jaar heb ik nog een aantal maal laten hertesten en de waardes bleven stijgen. Zelfs toen mijn paard op 2 hele pillen stond. Mijne werd ook duf, wilde niet meer eten en ging in een hoek staan. Staat nu al bijna een jaar op 1 pil en het gaat prima. Klinisch ziet hij er goed uit voor een 24 jarige en hij lijkt happy, eet goed, glimt en heeft een klein beetje afwijkende vacht op zijn billen.

[/quote]

Zou je daar een foto van hebben?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 07:48

@prietpraat, ik ga straks even een foto maken. Het is op zijn billen wat langer en wat doffer.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:49

Prietpraat, mijn paard is nu kletsnat, dus een foto is niet duidelijk. Zodra hij droog is zal ik je een foto sturen.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 09:55

Ok dank je wel. Mijn paard heeft ook wel beetje vreemde haren op haar billen. Ze heeft dat wel al haar hele leven. Mr nu ze ook verhoogd is in die waarde dan is dat mss ook wel daar aan gelinkt. Ik ben benieuwd nr de foto.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:09

Afbeelding
[***] Zoiets als dit? Dit was de vacht van mijn Haflinger. Dit op dr billen maar haar hele lijf zat dik in de vacht. Ik heb daarom geschoren, zeker met die hitte van de afgelopen weken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:22

Bij mijne ziet het er anders uit. Hij heeft alleen op de bovenkant van zijn kont 2 plekken van zo'n 20 cm waar iets langer en wat doffer haar zit.

Siersma zoals bij jouw haflinger het stukje vacht dat op zijn lenden zit, dat lijkt er het meest op.

Ik heb de mijne dit voorjaar alleen zijn hals en borst geschoren en in de zomer helemaal. Ik heb hem 24/7 buiten staan en wil nu eigenlijk niet scheren omdat hij zijn vacht straks wel nodig heeft. Hij had het van de week wel wat warm. Dekens vindt hij niet prettig. Gaat hij mee schuren, vooral als het geregend heeft.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:11

salamaleque schreef:
kiki1976 schreef:
Voor volgende week de afspraak staan bij de kliniek, sws ook voor een ppid test en aanvullend bloedonderzoek

Merrie 13 jaar
*Zweet snel (nu al deels geschoren) ook gewoon in rust. Niet geheel wat wil dat ze nu gewoon nog lekker 24/7 buiten kan staan zonder deken.
* Snel snelle ademhaling en hersteld langzaam terug. Eerder herstelde ze juist altijd snel.
* Niet mooi in dr vacht, en krijgt her en der langere haren over haar buik en rug.
Verder is ze blij, actief.

Qua voer:
Onbeperkt ruwvoer (helaas uit plastic, maar ben al blij dat we een stal hebben waar ze overdag de hele dag buiten komt met de winter. Ze is geen paard voor met de winter 24/7 buiten, of moet een grote loopstal zijn waar ze droog kan liggen),
Overdag het jaar rond op de weide (met de winter wel wat korter qua uurtjes)
Pavo vital, handje hartog lucerne. En na een wat zwaardere training een aanvulling met vitamine E/selenium.
Liksteen (doet ze niets mee).

Momenteel staat ze te dik. Iets met, ze vinden het hooi van dit jaar te lekker en blijven eten. Terwijl ze normaal stopt. Alle paarden staan nu te dik op stal overigens.

Arbeid normaal:
5-6 dagen per week onder het zadel. Dressuur, springen/cross, buiten/strand/bos ritten, longeren of gewoon lol met je knol (grondwerk, zonder tuig rijden, wandelen)

NU:
Half uurtje is al veel en is ze leeg, moe en zweet flink, in de bak overigens. Buiten doet ze prima ritjes van 2 uur, maar is minder intensief.
Snel buitenadem (incl openstaande neusgaten) en Zoals gezegd hersteld dit trager.

Overigens lees ik in de openingspost, monnikspeper.
Dit heeft ze afgelopen voorjaar en halve zomer gehad ivm extreem hengstig, en een zeer vervelende ruin.
Eind juli hiermee gestopt, overigens wel heel langzaam aan afgebouwd en niet in 1x mee gestopt. Raadzaam om dat toch weer te gaan geven? Ze eet het overigens prima.

Verder nog suggesties (naast het afwachten natuurlijk)?


Groot deel van jouw klachten herken ik wel. Deze week bloed laten afnemen. Mijn Paard is 20 dus ppid zou kunnen. Hart en longen kijken goed maar DA zei dat zwaar ademen en en slecht herstel ook kan duiden op een long probleem. Kunnen ze alleen met zekerheid zeggen na een scopie/longspoeling. Heb ook maar een algeheel bloedonderzoek laten doen. Paard heeft ook problemen met de darmen en vacht ziet er op het moment niet zo mooi uit. Na het weekend krijg ik de uitslag en dan maar even verder kijken.


Negatief getest op PPID dus ik ben blij en opgelucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 17:41

PrietPraat schreef:
Maartje_M schreef:
Ik ben van een halve naar 5/8 gegaan. Misschien is dat voor jou ook nog een idee?
Ik doe niet aan hertesten, geef medicatie op het beeld dat hij geeft en in deze periode krijgt hij dus iets meer ivm SR. Hertesten vind ik persoonlijk weggegooid geld. Je weet dat hij het heeft.

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik ben nog niet ontzettend ervaren met PPID, maar vorig jaar heb ik nog een aantal maal laten hertesten en de waardes bleven stijgen. Zelfs toen mijn paard op 2 hele pillen stond. Mijne werd ook duf, wilde niet meer eten en ging in een hoek staan. Staat nu al bijna een jaar op 1 pil en het gaat prima. Klinisch ziet hij er goed uit voor een 24 jarige en hij lijkt happy, eet goed, glimt en heeft een klein beetje afwijkende vacht op zijn billen.



Zou je daar een foto van hebben?[/quote]

Zie hieronder, de plekken lijken wat langer en een beetje gebleekt door de zon. Voor de rest heeft hij een prima vacht op dit moment. Op deze foto's is hij niet gepoetst nadat hij gisteren kletsnat is geregend en nu opgedroogd is.

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:28

salamaleque, super fijn! Toch weer een zorg minder.

Hier gisteren in de kliniek geweest.
De da (ze kent mijn pony goed dus dat scheelt een hoop) zag wat ik bedoelde, maar vond het ook niet echt duidelijk. Ook zij kon dr vinger er niet op leggen.
Hart, longen klonken perfect. Mijn dochter wilde een ECG uitdraai hebben (heel ergens anders voor) maar ook die zag er top uit.
Wel veel buik geluiden. Maar wormen, zand etc is uitgesloten.
Vacht was idd erg raar.
Nu aan het afwachten op bloeduitslagen ( algemeen bloedonderzoek en cushing). Ze hoopte vrijdag uiterlijk maandag alle uitslagen te hebben.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er toch anders uit dan bij mijn paard en ook op andere plek. Deze avond ook foto's van gemaakt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:03

Prietpraat mijn paard heeft het eerder ook op de plekken gehad waar het bij jou paard zit. Maar dat lijkt nu dus verplaatst naar boven. Hoe oud is jouw paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:05

18 jaar. Het id niet verkleurd, wat mss wel lijkt op de foto. Mr is vh flauwe zonnetje.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:22

kiki1976 schreef:
salamaleque, super fijn! Toch weer een zorg minder.

Hier gisteren in de kliniek geweest.
De da (ze kent mijn pony goed dus dat scheelt een hoop) zag wat ik bedoelde, maar vond het ook niet echt duidelijk. Ook zij kon dr vinger er niet op leggen.
Hart, longen klonken perfect. Mijn dochter wilde een ECG uitdraai hebben (heel ergens anders voor) maar ook die zag er top uit.
Wel veel buik geluiden. Maar wormen, zand etc is uitgesloten.
Vacht was idd erg raar.
Nu aan het afwachten op bloeduitslagen ( algemeen bloedonderzoek en cushing). Ze hoopte vrijdag uiterlijk maandag alle uitslagen te hebben.


Nou idd maar ik las hier zoveel overeenkomsten dat ik me wel zorgen maakte. Ik heb ook een algemeen bloedonderzoek laten doen daar is niks uitgekomen. Enkele waarden waren ietsje verhoogd wat kon duiden op een parasitaire infectie dus de DA adviseerde om toch te ontwormen. Ik doe altijd Mestonderzoek maar alles is altijd < 50 dus het is zeker 5 jaar geleden dat hij is ontwormd.

Kiki1976, hopelijk komt er iets uit waar je iets mee kunt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:22

PrietPraat schreef:
18 jaar. Het id niet verkleurd, wat mss wel lijkt op de foto. Mr is vh flauwe zonnetje.

Gezien de spierafname zou ik zeker even laten testen. Volgens mij is de test nu gratis? Alleen de dierenartskosten dien je te betalen en het onderzoek niet.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:41

[***] schreef:
PrietPraat schreef:
18 jaar. Het id niet verkleurd, wat mss wel lijkt op de foto. Mr is vh flauwe zonnetje.

Gezien de spierafname zou ik zeker even laten testen. Volgens mij is de test nu gratis? Alleen de dierenartskosten dien je te betalen en het onderzoek niet.

Nee is niet gratis meer het onderzoek.
Nu betaal je het bloedafnemen aan de da, en het onderzoek met 50% korting

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:44

Ze is reeds getest. Ze had begin de 70. Op de foto ziet de spierafname er wel erger uit dan het is.

In belgie is deze test niet gratis of met korting.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:23

Afbeelding

25 jaar oud en sinds 2014 op medicatie

Hoe gaat het met de vachtwissel van jullie paarden?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:35

AaronYve wat ziet jouw dier er fantastisch uit zeg!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 13:39

Ziet er super uit! Had hij veel symptomen toen je het ontdekte en hoeveel medicatie krijgt hij?