[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 09:50

Is gewoon een halfje geven geen optie...? :o

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:12

Nou.. Als de dierenarts aangeeft rustig op te bouwen met een kwartje ga ik niet meteen de dubbele dosis geven. :o

Zeker niet als een kwartje potentieel voorlopig genoeg gaat zijn om waardes te verlagen. Kan best dat ik over een paar weken ga testen en ik alsnog naar een halfje moet hoor. Dat zou voor zijn gewicht wel aardig kloppend zijn.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:34

Hier was het advies om meteen te beginnen met een halfje en dat hoor ik toch best vaak, vandaar :)

Ik heb wel in de gaten gehouden of het niet te heftig was. Maar dat getrut met pilletjes zonder breuklijn zien te breken dat weet ik nog goed hoe vervelend dat met de katten was. Dan breekt zo'n rot halfje in 3 stukken en wat poeder.... en dan ben je constant onzeker over wat je nu eigenlijk geeft en is het ook echt niet elke dag hetzelfde.

Mocht je toch verwachten naar een halfje te moeten dan zou ik het wel even overleg met de DA waard vinden om van dat gemuts met kwartjes af te zijn :)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:24

Ik moet het in ieder geval een maand doen. Ook om de kans op bijwerkingen te verminderen. En dan na een maand prikken of de waardes goed genoeg gedaald zijn of dat we naar een halfje moeten. Zat al te denken om te vragen om het andere merk na dit doosje als ik kwartjes moet blijven geven.

Ik las ook ergens de tip voor een scalpel dus die ga ik wellicht ook proberen. Als het spul dan makkelijker te breken is is het helemaal prima. Zijn wel lekkere kleine pilletjes om stiekem weg te voeren namelijk.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:30

Geleidelijk opbouwen is heel belangrijk!

Ik heb nog wel een strip over, geef je adres maar even in PB, dan stuur ik hem wel op :*

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:36

maaike7979 schreef:
@marliesv bedoel je dan de hippalgo opti-form? en voer je dan daar naast ook nog iets erbij?


Yes die bedoel ik idd.

Ja ik voer ook een muesli bij, die Optiform is puur extra voor het darm flora en het extra kauwen. Heb een vreet grage haflinger met een darmprobleem.

Mijn vriendin (KWPNer zonder medische issues) voert het tegenwoordig ook, die is ook erg tevreden. Paarden vinden het erg lekker.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:10

Kom me ook melden...
Mijn 13 jarige pony is ook positief gestest. Verbaast me eigenlijk niet,maar baal wel natuurlijk.

Hij was al eerder getest, maar negatief.

Is hoefbevangen geweest, met af en toe een terugval. Had regelmatig abcessen. Komt in t voorjaar laat door z'n haar heen. Rug onbespierd...

Dat weet ik aan z'n slechte tanden ( die waren al slecht toen hij 4 was) .

Dus we beginnen net als Celebi met 1/4 tablet per dag.


Hulde aan degene die de beginpost heeft samengesteld, trouwens. Is erg handig.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:38

Agossie, wat jong nog! Maar fijn dat je de oorzaak gevonden hebt voor de klachten. Hopelijk slaat de medicatie goed gaan en kun je jarenlang zonder al teveel problemen gaan genieten samen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:13

Dat is zeker jong!
Maar wel heel karakteristiek ook...de mijne had ook al jaren die klachten, echter werden die door zijn toenmalige eigenaar niet herkend -O-

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:35

Ik lees de afgelopoen dagen ook overal dat het waarschijnlijk bij best veel paarden voorkomt maar de diagnose gewoon weinig wordt gemaakt.. Maar goed, lang niet iedereen staat open voor medicatie en/of andere vormen van ondersteuning dus dan maakt het sowieso weinig uit denk ik.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:53

Precies. Zijn er genoeg die het niet perse willen weten denk ik.

Vanmorgen eerste 1/4 tabletje gegeven. Wilde t in n stukje banaan stoppen, maar hij had nog nooit banaan gegeten en wilde dat niet ( had uiteraard eerst n stukje banaan zonder medicijn).

Toen maar gewoon met wat water op laten lossen en in z'n mond gespoten.

Hij krijgt ook 2x per dag fibrebeet, wat ik soms wat natter maak zodat hij t " drinkt " bij wijze van. Zou het daar ook in kunnen laten oplossen, maar dan heb je toch minder zekerheid dat alles er in zit.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:18

Er werd me aangeraden om het juist niet met voer te doen omdat het heel vies is en ze dan soms niet meer willen eten en als ze het wel eten ze dan niks mogen knoeien. Er blijven bij mij met Fibrebeet ook altijd wel een paar restjes achter in de bak dus ik denk dat ik dat niet durf. En als hij tijdens het eten iets ziet of hoort gooit hij zijn hoofd omhoog en valt het eten wat hij dan net pakte vaak op de grond. Dus ik hou het maar bij appeltjes. :+

Banaan is de mijne ook wat sceptisch over. Banaan in de voerbak was vreselijk, de horror. Mijn laatste hapje van mijn banaan daarentegen is wel altijd lekker. _O-

Ik heb gisteravond het dieptepunt van mijn pillensnijtechniek gehad trouwens. Ik wilde de pil in 4 kwartjes snijden en ik zet dat mesje erop en blijkbaar had het dekseltje waarop ik sneed wat speling dus die pilletjes vlogen alle kanten op. Heb ze niet meer kunnen vinden en daar baal ik wel van. Vanwege het geld maar ook omdat het toch rondslingerende medicatie is. Nou heb ik alle voerbakken in het hele voerhok nagekeken en nergens zat wat in dus als iets het vindt zal het een muisje zijn..

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:28

Wij stoppen het in een stukje wortel/appel/brood en dan voeren we het direct uit de hand. Die van mij kan hem prima uit het eten vissen en als hij in de stal beland dan zie je hem nooit terug.

Zou in de fibrebeet het niet aan durven omdat je dus niet zeker weet dat het op gaat en er niet geknoeid wordt.

Banaan gaat hier direct er in, maar goed, als ze het niet kennen zou ik dat niet proberen. Iets wat ze kennen en lekker vinden is hier echt het beste.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:39

Ik stop de 1/4e pil in een lege capsule.
Maak ze thuis klaar, mocht er dan iets niet helemaal recht afgesneden zijn of poeder zijn maakt dat niet uit, kan t altijd vrij goed doseren in de capsule.

De capsule eet hij met zijn ochtend eten gewoon op, capsule zit geen smaak aan.
Geef hem eerst zijn eten, dan voer ik de andere pony en vervolgens pak ik een klein handje uit de voerbak pak de medicatie en hij eet het zo uit mijn hand.
Zo weet ik dat hij toch altijd z’n medicatie binnen gekregen heeft
En de capsule is rood/wit dus valt ook echt op als hij per ongeluk op de grond valt ofzo

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:45

Die mij moeten echt geen banaan hebben. 1 hapje mss, daarna spugen ze het gewoon uit :')

Ik doe ze in een stukje appel. Wordt zonder problemen gegeten, dus dan maar lekker elke dag een appeltje.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:24

Ik versnij gewoon voor iedere dag 2 a 3 kleine stukjes appel en dat zet ik nu klaar. Pilletje erin en hop die snoet in.

Teveel appel kan ook weer niet want dan gaat ie enorm kwijlen en dan kwijlt ie die pil er nog eens uit. _O-

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:43

T is nog niet zo simpel :D

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:45

hebben jullie ervaring met het verschil tussen prascend en pergosafe? Wat werkt beter?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:06

Het heeft beide dezelfde werkzame stof, dus werkt beide even goed :j

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:11

ik begreep dat de pil er anders uitziet, dus er zullen andere hulpstoffen zijn. Ook hoor ik berichten dat de opname in het lichaam anders is, al weet ik daar het precieze nog niet van.
Ook de dosering schijnt anders te zijn, en het snijden van de pil is daardoor ook anders. Ik zoek echt mensen die beide gegeven hebben en er meer over kunnen vertellen hoe het in de praktijk is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:23

Ik heb alle drie de varianten in gebruik gehad: Prascend, Peroquin en Pergosafe en heb geen verschil gemerkt in werking.

De Pergosafe is inderdaad een niet deelbaar filmomhuld tabletje, maar is daarom in verschillende sterktes te verkrijgen.

Omdat ik kleine pony's heb, werkte voor mij de Peroquin het handigste omdat die in vieren te breken is.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:54

_Elaine_ schreef:
Ik stop de 1/4e pil in een lege capsule.
Maak ze thuis klaar, mocht er dan iets niet helemaal recht afgesneden zijn of poeder zijn maakt dat niet uit, kan t altijd vrij goed doseren in de capsule.

De capsule eet hij met zijn ochtend eten gewoon op, capsule zit geen smaak aan.
Geef hem eerst zijn eten, dan voer ik de andere pony en vervolgens pak ik een klein handje uit de voerbak pak de medicatie en hij eet het zo uit mijn hand.
Zo weet ik dat hij toch altijd z’n medicatie binnen gekregen heeft
En de capsule is rood/wit dus valt ook echt op als hij per ongeluk op de grond valt ofzo


Hier ook een fan van de capsules. Bij allebei mijn shetten werkt het goed.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:43

Wat voor capsules zijn dat?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:11


Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:48

Dat is ook n goed idee , bedankt