[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:12

Ik vind die uitleg van Paardnatuurlijk wel heel goed, maar in de praktijk te moeilijk :P
Ik ben al snel geneigd enkel naar de temperatuur te kijken dan zonder rekening te houden met de vochtigheid van de grond enzo.

Interessant voor een indicatie is ook de grasmonitor van Agrifirm. Daar zie heel duidelijk de hoge suikerpieken die bijv elk jaar in de maand mei voorkomen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:14

Een update over mijn cushingpatiëntje: we zijn van 432 pg/ml naar 30 pg/ml gegaan met behulp van 1 tablet per dag. *\o/*
Dus het ding doet zijn werk goed. Was een week na de start alweer zichzelf aan het worden en weer plezier in het leven aan het krijgen.

Het naar binnen krijgen was even een issue...
Poging 1: verstoppen in een appel - hij wilt nu (nog steeds) geen appeltjes uit de hand meer eten.
Poging 2: verstoppen in een fudge toffee (grotendeels suiker, maar wel kneedbaar).. meneer lust geen toffee. Ik ging voor de fudge omdat hij geen banaan lust.
Poging 3: toch maar door het eten. Gevolg: Meneer wilt zijn eten niet meer uit zijn groene voerbak eten. Gelukkig heeft hij die associatie niet met zijn metalen voerbak in de stal, dus voortaan het voer daarin (zonder pil).
Poging 4: spuitje met pil opgelost in water, spuitmond insmeren met stroop en meteen erna een handvol vitalbix snoepjes... na een week begon hij voorzichtig mee te werken en nu komt hij zelf al met zijn hoofd naar me toe zodra hij de spuit ziet *\o/* .

Helaas zorgt de cushing bij hem wel voor een slecht gebit (half jaar geleden een stevige behandeling gehad, vorige week controle (en behandeling) en het was allemaal nog veel erger geworden, wat nu dus aan de cushing wordt toegeschreven waar we eerst nog voor een raadsel stonden)- dus nu seniores priores bijvoeren 2x per dag zodat hij toch genoeg vezels binnenkrijgt. Iets van 10 jaar te vroeg in de planning maar ja...
Verder weer een fit en vrolijk en ondeugend }> paard terug, dus wel happy :D .

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:39

misschien is voor jou de pergosafe handig zippora, zit een laagje omheen.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:56

Ik lees hier al een tijdje mee en ben alle 373 pagina's aan het lezen!
Zoveel nuttige informatie en tips!!

Mijn paard heeft in juli diagnose ppid gekregen na een lijdensweg van jaren waarbij niemand op Ppid kwam :( (sportpaard van 9 jaar toen)
Ik zal die lijdensweg nog wel eens uitgebreider beschrijven.

Ze had een waarde van 380 in de zomer..
Na 3 maanden prascend ging het echt stukken beter!! Op advies van hier langzaam opgebouwd (dierenarts vond het onzin én onverstandig).

Ze staat op 3/4 pil en waarde in oktober was 26!! Maar, ook heel belangrijk, ze voelt zich stukken beter! Alleen erg dik haar, ze ziet er uit als een reuze Shetlander :D
Ze eet de prascend heel makkelijk in een wortel, daar ben ik heel blij mee.

En ik heb goed nieuws!!
Ik ging gisteren nieuwe Prascend halen, je mag nu nog maar voor 3 maanden pillen kopen (91 pillen), deze waren 148 euro!!
Dus zeker 25% goedkoper. Volgens de assistente omdat er nu concurrentie is!

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:35

Vraag;
Ik heb het idee dat de spieren in vooral de achterhand minder sterk aan het worden zijn, is dit een bijwerking vd prascend of kunnen jullie iets aanraden om bij te voeren voor de spieren? Ik zie door alle supplementen niet goed wat zou kunnen helpen.

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:17

Hoi, hoop dat ik hier even mag binnenvallen. Mijn pony met PPID heeft het lang goed gedaan op een kale wei en een combi van weidehooi/graszaadhooi. En een 1/4 prascend.
Nu helaas toch bevangen. Ze staat nu apart op alleen nog graszaadhooi en ik voer slobber bij van vitalbix, luzerne ook van vitalbix en een vitaminekorrel.
Pony is nu weer redelijk stabiel.

Vraag is, hoe nu verder. Enkel graszaadhooi blijven voeren? Ik lees daar enge dingen over. (Schimmel die erin kan zitten).
In een zandpaddock zetten ipv de kale wei?
Ik sta op een pensionstal dus moet ook rekening houden met wat er überhaupt mogelijk is natuurlijk.

Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie geven aan ruwvoer. In weidehooi zit teveel suiker blijkt uit een test.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:33

saskiaojan schreef:
Vraag;
Ik heb het idee dat de spieren in vooral de achterhand minder sterk aan het worden zijn, is dit een bijwerking vd prascend of kunnen jullie iets aanraden om bij te voeren voor de spieren? Ik zie door alle supplementen niet goed wat zou kunnen helpen.


Terugval in bespiering kan wel bij PPID horen in ieder geval. Goede eiwitten voeren is dan vaak belangrijk. Lees even een beetje terug in dit topic mbt eiwitsupplementen/voer. Want je kan b.v. een brok gaan voeren hoger in eiwitten ( als je brok/muesli voert tenminste ) zoals merrie of veulenbrok of b.v. 18+ van Pavo. Maar je hebt ook speciaal eiwitrijk voer zoals bodybuilder, lucerne of sojaschroot.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:33

Reiziger, misschien kan je dit beter vragen in het HB topic ??

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:54

Maris schreef:
Terugval in bespiering kan wel bij PPID horen in ieder geval. Goede eiwitten voeren is dan vaak belangrijk. Lees even een beetje terug in dit topic mbt eiwitsupplementen/voer. Want je kan b.v. een brok gaan voeren hoger in eiwitten ( als je brok/muesli voert tenminste ) zoals merrie of veulenbrok of b.v. 18+ van Pavo. Maar je hebt ook speciaal eiwitrijk voer zoals bodybuilder, lucerne of sojaschroot.


Pavo 18+, sportbrok en lucerne krijgt hij al dagelijks, samen met slueslimix slobber.
Ik zit me nu een beetje te verdiepen in de spierkracht van vitalstyle.

Maar het kan dus geen bijwerking zijn vd prascend? Aangezien het sinds ik ben begonnen met de pillen het slechter word.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:13

Minder spieren is ook minder kracht. Denk ik ?

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 15:43

Maris schreef:
Minder spieren is ook minder kracht. Denk ik ?

Ja zou je wel zeggen idd...

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 00:37

Het kan toeval zijn, maar mijn ruin met PPID (en vaak bevangen daardoor) krijgt sinds een jaar Prascend, nooit slecht in zijn bespiering gestaan overigens, en sinds een maand of 2 nu Vitalbix timothee en Fibre mix van Vitalbix en heeft een Himalaya liksteen hangen.

Niks geks qua aanvulling
Hij ziet er gezond uit, tot nu toe loopt hij goed, het weglaten van lucerne lijkt hem goed te doen ook.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:21

Die van mij is juist minder schraal geworden sinds hij op de prescend staat. Veel wakkerder ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij vermaakt zich nog prima. Door zn idiote gedrag wel zijn pees verrekt. Na 2 weken vrij was hij niet meer te houden. Dansend mee naar de wei, snurkende want alles was eng.
Nu 2 dagen war onder zadel gestapt en hij is een stuk beter te handelen weer.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:57

In overleg met de da toch de dosering opgehoogd naar 1 pil per dag...
daar moest hij ook naartoe maar aangezien hij het ook goed deed op een halve hadden we nog niet opgehoogd.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:26

Helaas werd hij alleen maar slechter en wrs is hij het zeldzame geval dat atactisch kan worden van de pillen, dus in overleg en na uitvoerig de bijsluiter samen met de da te hebben door genomen besloten om te stoppen met de prascend.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 23:30

Kijk eens of je hem met kruiden en aangepaste voeding ook weer op de rit kunt krijgen.
Dat heeft de truc gedaan voor mijn merrie

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 13:09

Je kan monnikspeper proberen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 14:41

saskiaojan schreef:
Helaas werd hij alleen maar slechter en wrs is hij het zeldzame geval dat atactisch kan worden van de pillen, dus in overleg en na uitvoerig de bijsluiter samen met de da te hebben door genomen besloten om te stoppen met de prascend.


ik hoop dat de bespiering snel weer herstelt !

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:30

Helaas is hij vannacht gaan liggen in zijn stal en kon hij niet zelfstandig meer opstaan, nadat zelfs de brandweer is komen helpen met een veetakel bleek dat hij geen kracht meer had in zijn achterbenen en hebben we in overleg met de dierenarts die overal bij was besloten om hem in te laten slapen Y;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:31

Ach wat ontzettend verdrietig…. Ik wens je enorm veel sterkte, wat een gemis

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:33

Heel veel sterkte Saskiaojan.
Maar je hebt geen andere keus gehad denk ik.

Was het je fjord die Cushing had?

Sanet

Berichten: 7946
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:14

Oh nee, wat verdrietig!
Wat ontzettend erg, heel veel sterkte.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 18:23

Heel veel sterkte wat enorm naar!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:17

Och jeetje! Heel veel sterkte!

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:20

Saskiaojan heel veel sterkte