Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 400 van de 434 [ 10838 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403 ... 434  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

Vraagje. Ik ken het fenomeen van de seasonal rise, maar komt het iemand hier bekend voor dat hun PPIDer ondanks medicatie (Prascend) symptomatisch verslechterd in het najaar?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 20:41 



 
Profiel   

Ja ik heb dit jaar de medicatie zelfs verhoogd tijdelijk. Maar van eerdere jaren merkte ik ook dat die maanden lastiger waren voor m'n paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 20:52 



 
Profiel   

Naborah schreef
Vraagje. Ik ken het fenomeen van de seasonal rise, maar komt het iemand hier bekend voor dat hun PPIDer ondanks medicatie (Prascend) symptomatisch verslechterd in het najaar?

Daarom geef ik in Sr periode iets meer medicijnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 22:25 



 
Profiel   

Naborah schreef
Vraagje. Ik ken het fenomeen van de seasonal rise, maar komt het iemand hier bekend voor dat hun PPIDer ondanks medicatie (Prascend) symptomatisch verslechterd in het najaar?


Mijn merrie kreeg altijd een terugval in deze periode. Zij was al wel in een verder gevorderd stadium dan de meeste PPIDers (Letterlijk alle symptomen) Hierdoor probeerde ik het in juli/augustus de medicatie op te bouwen. Dat werkte wel en kon daarna weer iets afbouwen. Maar het laatste jaar was ze zo slecht geworden dat ik haar uiteindelijk in de seasonal rise heb moeten laten in slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 11:51 



 
Profiel   

Jep. Hier is het najaar en de winter ook altijd moeilijker.
Ze wordt dan een beetje duffer, minder geïnteresseerd en verliest wat spieren. En vanaf december begint die vacht altijd weer te groeien... >;)

Nu heb ik in juli opgehoogd naar 2 pillen per dag en tot nu toe nog geen terugval gemerkt. Zo gek als een deur is 't peerd met momenten }> .Ook haar vacht is nog mooie, functionele wintervacht.
Hopen dat dit zo blijft. Maar we zijn nog geen december natuurlijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 12:08 



 
Profiel   

Dankjewel voor al jullie reacties! Vorig jaar rond deze tijd is hij gediagnosticeerd en zijn we begonnen met de medicatie. Ik twijfelde of ik spoken zag, dus fijn om van ervaringsdeskundigen de bevestiging te krijgen dat dit er (helaas) bij hoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 17:34 



 
Profiel   

Even een vraag: in hoeverre scheren jullie je paarden? De mijne heeft op zich een mooie vacht, maar ze zweet zich dag en nacht helemaal het ongans.
De rest, met net zo'n dikke berenjas (shetten en IJslanders), hebben hier nauwelijks last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 13:14 



 
Profiel   

Mijn merrie zou eigenlijk geschoren moeten worden om haar te helpen maar die krijgt al een hartaanval als we de shet scheren en zij een stuk verderop staat.
Dus dat is helaas geen optie. Zonde want het zou haar wel helpen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 13:15 



 
Profiel   

Ja, hier al 2x geschoren. Maar mijn paard is ook nog gewoon in training. En zonder vind ik echt geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 13:38 



 
Profiel   

Hier nog niet geschoren, maar ga binnenkort wel een laag jachtmodel scheren. Zweet in het werk nu vooral bij zijn singel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 13:40 



 
Profiel   

Ik scheer al jaren deels de hals en borst tot achter de singel. Dit is hier afdoende. Heb wel het geluk dat ik zelf kan scheren, dus indien nodig haal ik er meer af en gooi ik er een deken op.

Zo staat ze dekenloos:
[ img ]

En als er meer af moet zo met deken:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 14:05 



 
Profiel   

Hier in oktober geschoren, moet er binnen nu en een week of 4 week aan.

Nu liep mau gister kreupel, dus dat wacht ik eerst even af.

Ik rijd ook nog en met die dikke vacht heb ik hem.met 10 minuten zeiknat en in de hyperventilatie. Geschoren kan ik zo een intensieve dressuur training doen of een paar uur her bos in

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 14:13 



 
Profiel   

De mijne wordt zomer en winter geschoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 16:44 



 
Profiel   

Ik scheer niet meer. Een jaar of 8 geleden wel een paar keer een jachtmodel geschoren voor de winter omdat ze op stal af en toe zweette.
Nu is dat zweten al jaren gestopt, dus laat ik het maar zo aangezien ze toch fulltime gepensioneerd is 8-)

MarliesV die 2e is leuk :D Nog nooit gezien zo, past mooi <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 18:43 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels contact gehad met mijn dierenarts over het veranderen van het geefmoment van de halve pil Prascend (van de avond naar de ochtend).

Zijn antwoord was dat dat gerust kan en dat er ook geen overgangsperiode nodig is.

Dat vond ik best verrassend eigenlijk. En vind het ook wel spannend om de pil na zoveel jaren steeds in de avond te hebben gegeven nu zo plotsklaps te veranderen, eerlijk gezegd.. Ik heb wat moeite met verandering en zie vaak beren op de weg.. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 18:17 



 
Profiel   

We zijn sinds vrijdag met een ponny van ons begonnen met medicatie. Maar sindien wil ze niet meer eten....

Iemand tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 21:14 



 
Profiel   

Hoeveel geef je? En heb je opgebouwd? Dit komt namelijk heel veel voor als de medicatie te hoog is of te snel is opgebouwd. Liefst ook niet door het gewone voer geven, want dan kunnen ze dat associëren met de medicatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 21:51 



 
Profiel   

wat is jullie ervaring als jullie de prascend ophogen? Gaan ze dan opnieuw minder eten? Hebben ze bijwerkingen zoals toen ze aan de prascend begonnen? of valt dat met een klein beetje verhogen wel mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 12:17 



 
Profiel   

Ik heb de medicatie inmiddels zo'n 6x verhoogd, met wisselend effect. Ze reageerde er telkens wel op door minder te eten, dus moest ik weer wat daarop verzinnen. Nu is het stabiel, maar meer gaan we niet geven dan 3 tabletten per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 13:31 



 
Profiel   

Bucephalus schreef
Ik heb de medicatie inmiddels zo'n 6x verhoogd, met wisselend effect. Ze reageerde er telkens wel op door minder te eten, dus moest ik weer wat daarop verzinnen. Nu is het stabiel, maar meer gaan we niet geven dan 3 tabletten per dag.


oeh eten is wel echt een ding aan het worden, gebit is ook al erg slecht, maarja waardes stijgen helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 14:06 



 
Profiel   

Hier nooit wat ondervonden na verhogen van de dosis.

Ik had gehoopt dat dit jaar met die 2 pillen haar vacht in december niet weer ging beginnen groeien...helaas helaas, het is weer zover en we zijn nog niet eens eind november :roll:
Voor de rest gaat ze goed, dus ik mag niet klagen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 14:14 



 
Profiel   

LuckyLuna schreef
We zijn sinds vrijdag met een ponny van ons begonnen met medicatie. Maar sindien wil ze niet meer eten....

Iemand tips


Die van mij verloor ook zijn eetlust door de medicijnen, afgelopen winter was een drama... een paar dagen vond hij zijn nieuwe voer lekker en daarna kreeg ik het er niet meer in.

Voor deze winter heb ik nu CushCare condition van Dodgson & horrel en toestemming van de DA om mocht hij weer minder eetlust krijgen een kwart pil te verlagen. Maar met dit nieuwe voer gelukkig nog niet nodig gehad.
Hij smult er nog steeds naar hartelust van en we zijn nu 3 maanden verder. En ik kan al het andere voer dat ik nog had, maar dat hij niet meer lustte erdoorheen mengen en dan nog smult hij. Helemaal opgelucht.

CushCare Condition is speciaal ontwikkeld voor paarden met Cushing en een gebrek aan eetlust (verminderde smaak).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 14:58 



 
Profiel   

De mijne was nooit een moeilijke eter, Haflinger he. Tot ze op Prascend kwam. Na een week geen voer meer willen eten, gewoon echt weigeren. Totaal niks voor haar. Tot ik Pavo 18+ probeerde. Dat eet ze altijd met smaak. Heb nog verschillende voeren geprobeerd maar steeds na een week stoppen met eten. Dus ik geef nu alleen nog de 18+. Iets teveel suiker maar goed. Heb liever dat ze goed eet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 17:49 



 
Profiel   

Even ernstig in dubio:

Vorig jaar sept is mijn merrie van 19 getest, en de waarde was 156... de grenswaarde 90.
Dit jaar is ze getest in sept en de waarde was 350, de grenswaarde was ook 90.

Maar ik ontdekte dat haar gebit niet goed was, alles is getrokken en we zijn nu zo'n 5 weken verder. Ik heb dus eergisteren weer laten testen. De grenswaarde is nu 50, en ditmaal had ze 56.

Toch maar prascend starten zegt de dierenarts. En dat wil ik best, maar ik twijfel.... die 56 lijkt/ voelt zo marginaal als de grenswaarde 50 is. Bovendien heeft ze momenteel een luchtwegeninfectie, dus in hoeverre speelt dat ook nog een rol?

Met andere woorden: moet ik toch maar medicatie gebruiken om te voorkomen dat het 'proces' zich doorzet. Of is die 56 nu zo twijfelachtig, dat ik het misschien nog wat meer tijd moet geven en over een poos opnieuw testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 08:59 



 
Profiel   

Heeft je paard nu last van bepaalde dingen? 50-56 is nou niet echt significant. Dus als je paard niet echte symptomen heeft, zou ik nu niet starten met medicatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 09:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 400 van de 434 [ 10838 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 397, 398, 399, 400, 401, 402, 403 ... 434  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen