[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:43

Oei. Maar komt vast goed.
De pijn ervan zou wel heel goed de verhoogde acth waarde kunnen verklaren. Heel veel succes. Ik denk dat je pony nu lekker senioren priores krijgt ? Dat kreeg de pony bij ons op stal in ieder geval met een gebroken kaak. Dat is helemaal goed gekomen hoor.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 23:52

Ik meld me ook aan, net de uitslag van de test gehad voor mijn paard, en hij had 432 pg/ml. Dus PPID.

Maar heb meteen een aantal vraagjes voor jullie ervaringsdeskundigen en deskundigen.

1. Ik zie iedereen op de voorgaande pagina's en in de beginpost over pmol (of iets dergelijks) praten ipv pg/ml.
sowieso is het heel erg hoog, maar is de waarde echt extreem hoog? hoeveel pmol is bovenstaande waarde?

2. dus morgen de pergolide halen, de DA adviseert om gezien de hoge waarde meteen 1 pil te doen.
Maar in de OP zag ik staan dat ik dit beter kan opbouwen. Is dat ook verstandig met de waarde die bij mijn paard is gemeten?

3. Verder begrijp ik ook dat ik beter ook op IR had kunnen laten testen, maakt het uit wanneer ik dat doe (jaargetijde)? want eind november wordt ook zijn gebit weer gecontroleerd, dus dan kan ik evt dan meteen bloed laten afnemen.

4. Hij staat al sinds jaar en dag op een balancer (vitalbix daily complete) - en ga dit jaar maar eens laten meten wat de voedingswaarden van zijn hooi en kuil zijn.
Is er verder nog iets waar ik aandacht aan zou moeten schenken?

Hij heeft gelukkig nog nergens "last" van behalve dat hij met verharen wat ppid beentjes had- lange ruwe haren i.t.t. zijn normale zachte haren (Akhal-Teke) en in in juni met die koude op een hele rare manier (lees op enkele plekken ipv over hele lichaam) vacht aanmaakte. Vandaar dat ik hem heb laten testen.

En misschien dat de paar dagen dat hij heel sloom en suf was er dus waarschijnlijk ook aan toe te schrijven zijn.
oh... en nu ik eraan denk, misschien ook de reden dat hij zo moeilijk op gewicht te houden was afgelopen winter. langzamerhand kom ik toch aan steeds meer symptomen nu ik terug denk.
Waarschijnlijk heeft hij er dus toch al een jaar lang last van.... een paar uur geleden dacht ik nog dat ik er gelukkig snel bij was, maar nu ik alle symptomen weet :oo ...
Enige "troostpuntje" is dat de DA het afgelopen winter ook op ouder worden gooide en niet aan PPID dacht. Maar toch, dat is wel een hele schrale troost.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:25

Zippora, even een heel korte reactie. Altijd heel rustig opbouwen. Dit heeft niets te maken met de waardes maar met de bijwerkingen van het medicijn. Beter te rustig opbouwen en iets later positief effect van het medicijn, dan te snel opbouwen en de nadelen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:34

Mijn 2 merries hadden ( hebben ? ) ook zoiets van waardes jaren geleden toen ze de eerste keer getest werden. En die hadden eigenlijk ook weinig symptomen.
De ene merrie had 2 jaar geleden nog steeds 190pg/ml en nog wadde en staat al 7 jaar op pillen :+
Maar klinisch gaat het helemaal goed, dus zijn we blij mee !

Op IR zou ik persoonlijk niet laten testen. Zie de meerwaarde er niet van in.

Met die pillen zou ik toch ook opbouwen, te beginnen met 1/4 ofzo. En vraag naar Pergoquin ipv prascend. Zelfde product maar een stuk goedkoper :D

Hier zijn ze trouwens in de herst ook altijd een stuk kalmer dan de rest van het seizoen.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:04

Ja, dat is wel een grote gedragsverandering... die van mij is normaal hyperactief als hij van de wei op paddock gaat, maar dit jaar is hij ongelooflijk rustig en braaf.

Dan zal ik inderdaad langzaam opbouwen - zal de DA ook nog even vragen naar bijwerkingen.
Ik geloof dat de DA pergoquin klaar heeft gelegd, maar zal erop letten. Eerste vraag was ook wat de kosten van die medicijnen zijn :') .

Dankjewel voor jullie snelle reacties op vooral die belangrijke vraag.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:17

Maris schreef:
kiki1976 schreef:
Dat zei zij ook, je ziet de waarde regelmatig zonder medicijnen weer stabiliseren naar normaal.

Maar uitslag gehad van de da.
Waarde nu 5,9 ipv de 33 van 2 weken geleden. Ook de waarde van de rode bloedplaatjes waren weer normaal.
Erg blij mee!
Ze vermoede dat de waarde idd toch zo veel verhoogd was door de stress op de trailer en kliniek, alles bij elkaar.


Wat fijn geen cushing ! :)
Maar wat dan wel ? Of gaat het inmiddeld zoveel beter dat je nu niet verder gaat onderzoeken ?

Ja erg blij mee.
Het gaat wel wat beter met dr. Is alerter, soms weer boevig, toch wel minder snel buiten adem.
De da houd het voor nu even op de warmte van september, aanmaak wintervacht (wat vaak toch wel onderschat wordt en dat het bij veel paarden dit jaar extra vraagt lijkt het wel) en zag voor nu geen verdere noodzaak om verder te onderzoeken.
Hart, longen, bloed goed, geen wormen, gebit goed, geen zand. Hooguit wat aan de dikke kant ( klopt is ze ook, maar werd gewoon teveel hooi gevoerd op stal en de paarden vinden het nieuwe hooi te lekker).
Gisteren zijn alle paarden voor de nacht weer op stal gegaan.
We wachten het dus op advies van de da nu verder af en bij verandering gaan we indien nodig verder onderzoeken.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:32

kiki1976, fijn. Gewoon even aankijken nog dus.

Zippora,in de OP staat ook hoe je kan omrekenen van ng naar nmol. De waarde van jouw paard in nmol zal iets rond de 1000 zijn ? Dat is hoog idd. Maar hij is echt niet de enige met zo'n hoge waarde hoor, dus maak je niet ongerust.

Hier in het topic adviseren we om rustig aan te beginnen, zeker als er geen acute klachten zijn. Dus gewoon beginnen met 1/8 of 1/4 tablet en dat dan voor minimaal 1-2 weken. Als je dan geen bijwerkingen ziet kan je zo steeds rustig aan opbouwen.
Enige ingewikkelde is misschien dat je niet zo goed kan zien of de klachten verminderen ( omdat die er bijna niet zijn ) zodat je weet waar je met opbouwen kan stoppen. De mensen met veel ervaring met prascend stoppen meestal met opbouwen als ze duidelijke verbetering zien in de klachten namelijk. Dus niet op basis van bloedbeeld maar op basis van verbetering van klachten kijken hoeveel prascend je moet geven. Alhoewel jouw paard wel een hoge waarde heeft, dus misschien ook meer prascend nodig ??????

Heeft hij ook bulten boven zijn ogen ipv kuiltjes ? Dat kan een teken van IR zijn namelijk, maar ook van PPID. Die 2 ziektes gaan ook nogal eens samen.
Bij zulke kenmerken is het waarschijnlijk ook belangrijk te letten op een suikerarm dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:05

zippora schreef:
Ja, dat is wel een grote gedragsverandering... die van mij is normaal hyperactief als hij van de wei op paddock gaat, maar dit jaar is hij ongelooflijk rustig en braaf.

Dan zal ik inderdaad langzaam opbouwen - zal de DA ook nog even vragen naar bijwerkingen.
Ik geloof dat de DA pergoquin klaar heeft gelegd, maar zal erop letten. Eerste vraag was ook wat de kosten van die medicijnen zijn :') .

Dankjewel voor jullie snelle reacties op vooral die belangrijke vraag.

Mijn paard had ook soortgelijke hoge waardes. Ik ga het nog even voor je opzoeken.

Wat betreft Prascend en Pergoquin. Ik heb Prascend voor dezelfde prijs als Pergoquin op dit moment.

Ik heb niet opgebouwd, ben meteen met 1 pil begonnen en gelukkig geen bijwerkingen ervaren.

edit:
Onderstaande stond bij mij op het formulier van de uitslag.
ACTH wordt weergegeven in de internationaal afgesproken SI eenheid pmol/L. Voor het
omrekenen naar de andere eenheid die gebruikt wordt (pg/ml) is de rekenregel:
Waarde in pmol/L * 4,541 = waarde in pg/ml
Waarde in pg/ml * 0,2202 = de waarde in pmol/L



@zipora als ik het goed doe betekent dat voor jouw paard: 432 x 0.2202 = 95.13 pmol/L

Bij mijn paard was het verloop als volgt:
16 juni 20,9 pmol/L, daarna meteen op 1 pil gezet, in 4 september 43 pmol/L, daarna 1,5 pil en 6 weken later op 26 oktober op 62 pmol/L

Verder werd hij van 1.5 wel suf, dus daar ben ik mee gestopt. Nu al geruime tijd op 1 pil en dat gaat prima. Ik kijk (en mijn d.a.) kijk vooral naar het klinische beeld. Hij is blij, eet goed en ziet er verder blij uit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-10-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:16

Ik ben even in de war met de pmol en pg waarde geloof ik ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:19

Ik heb gekopieerd en geplakt van mijn eigen uitslag formulier..... Ik vind het ook maar stom dat ze dit in verschillende waardes uitdrukken. Veroorzaakt alleen maar verwarring. In de OP staat een andere rekenmethode.

Ik heb er destijds ook ontzettend mee lopen stoeien.

Bij mijn paard leken de waardes alleen maar verder stijgen naarmate ik meer Prascend gaf :j .
Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe hoog de waardes zouden zijn geweest als ik het niet met 1.5 pil had geprobeerd.

Bij mijn paard dus ook flink hoge waarde. Al zegt de waarde niet per definitie iets over de mate waarin je paard klachten heeft. Het paard van mijn d.a heeft ook PPID, heeft veel lagere waarde dan de mijne, maar heeft klinisch veel meer symptomen.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:55

Wat betalen jullie voor de Prascend?
Onze kliniek verkoopt alleen Prascend helaas. Als ik 160 pillen koop zijn ze 1,50 per stuk

Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 17:12

Wij betalen 2,30 uit mijn hoofd. Ik zou dus erg blij zijn met 1,50 per stuk. Mag ik vragen bij welke kliniek dit is?

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:10

Volgens mij betaal ik 2,04 per tablet als ik er 160 afneem neem ik een kleine doos af betaal ik meer per pil.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:19

Ik betaalde bij prascend 1,80 als ik 160 nam en bij 3 dozen van 160 zelfs maar 1,50/1,60. Dat was voldoende voor 2,5 jaar. Ik heb nu de pergoquin (heet ie zo?) en zit op rond 1,80/1,90 dacht ik bij 60-90 tabletten. Mijn pony heeft in mei een ongeluk gehad en ik wist niet of dat nog goed ging komen dus heb een tijdje kleinere hoeveelheden gekocht. Als eindejaarsuitkering binnen is ga ik weer een grotere voorraad aanschaffen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 18:43

Ik heb de laatste keer op een paar cent na 300 euro betaald voor 160 pillen bij onze paardenkliniek. Dus 1,88 per stuk.
Dierenarts waar mijn katten zitten ook gevraagd, dat scheelde bijna niets dus hou het gewoon zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 20:18

Ik heb in september 160 pillen Prascend besteld en betaal € 1.30 per pil.
In een eerder bericht schreef ik € 1,34, maar ik heb de factuur er even bij gezocht en ik ben blij verrast!

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 15:24

Ik heb de rekening nog niet gehad :o
Ik ben een beetje bang nu :D

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:37

ik heb de pergoquin gekregen 60 pillen 94,56 euro, 200 pillen = 255 euro.
dus voor 60 pillen 1,58 per pil.
voor 200 1,28 per pil.

Nu nog de manier te vinden om het naar binnen te krijgen - volgens mij is het met truc nr 3 gisteren niet gelukt, maar ik kon de tablet ook nergens meer terugvinden, dus durfde het niet nogmaals te proberen.
vandaag maar eens kijken of het in de mond spuiten lukt - wormenkuren zijn altijd al een dingetje en die heeft hij echt net achter de rug :')

@maris suikerarm dieet kreeg hij gelukkig al. ga wel het hooi laten testen op suikerwaarde (samen met een ander stalgenootje die een pony met cushing heeft).

Zijn andere bloedwaardes ook binnengekregen en hij heeft een te lage ureum waarde en een te hoge GGT waarde, dus ga ook maar extra ondersteuning voor zijn lever/nieren geven.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 12:39

Ik geef het rectaal, ergens op bokt zweeft er een topic over.

TSO_37
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 22:36

Is er toevallig iemand in dit topic die 10 tabletjes pergoquin wil verkopen?
Het ding is dat mijn pony maar
1/8 ste tabletje nodig heeft. De da verkoopt alleen de prascend en anders moet ik een doos afnemen. Dat is wat veel van het goede.
Puur vanwege het prijsverschil ( er zitten al 1000den euros dierenartskosten in) wil ik toch over op pergoquin.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:14

TSO_37 schreef:
Is er toevallig iemand in dit topic die 10 tabletjes pergoquin wil verkopen?
Het ding is dat mijn pony maar
1/8 ste tabletje nodig heeft. De da verkoopt alleen de prascend en anders moet ik een doos afnemen. Dat is wat veel van het goede.
Puur vanwege het prijsverschil ( er zitten al 1000den euros dierenartskosten in) wil ik toch over op pergoquin.


Let wel op, die gedeelde tabletjes van Pergoquin zijn na opening van de verpakking maar 3 dagen goed.
Ik las het op de bijsluiter en vond dit ook bijzonder omdat dit er bij prascend niet staat volgens mij.
Ik wil je best wel 10 tabletten verkopen, maar grote kans dat die aan de grens door de douane tegengehouden worden. Dus misschien best iemand vanuit NL die je tabletjes kan opsturen :D

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 14:35

Pandora2 schreef:
Let wel op, die gedeelde tabletjes van Pergoquin zijn na opening van de verpakking maar 3 dagen goed.
Ik las het op de bijsluiter en vond dit ook bijzonder omdat dit er bij prascend niet staat volgens mij.
D

Echt? Dat zou jammer zijn zeg! Ik maak een pillendoos klaar voor 28 dagen en neem die mee naar de boerderij. Zo hoef ik er niet aan te denken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:26

* pakt bril en leest nog een keer * :D
Maar het staat er toch echt.
'' Houdbaarheid van gedeelde tabletten na eerste opening van de primaire verpakking : 3 dagen ''

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:31

Je kunt toch ook de.verpakkingen intact houden? Knip je er gewoon omheen

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:33

:? Om een tablet te delen moet het toch uit de verpakking ?