[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_yvonne

Berichten: 2908
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:55

Ik krijg met 1 telefoontje de medicatie voor mijn paard mee, laat hem 1x per jaar testen hoe de waardes zijn.

pmarena

Berichten: 48367
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:58

Wat balen is dat inderdaad zeg....

Ik kan jouw positie begrijpen maar op zich ook wel die van de DA. Vindt het wel erg flauw persoonlijk, alsof je zelf niet capabel bent om te oordelen of je paard het goed doet ofzo.... maar het is an sich denk ik wel goed om niet klakkeloos medicatie te verstrekken.

Echter als je een half pilletje voert en niet ineens je vorige pillen er veel sneller doorheen gejaagd hebt ofzo... vind ik het wel een beetje overdreven om dit zo te eisen hoor -O-

Mareentje is na afgelopen zomer getest en het idee was om meteen te beginnen met een half pilletje.
En dan na 6 weken weer te prikken. Na 6 weken dacht ik van mwoah ik vind het moment nu niet ideaal, over 2 weken bel ik wel. Maar dan waaide het weer hard enzo, wilde dan geen extra onrust veroorzaken bij die ouwe stressmuts. En nu doet ze het dermate goed dat ik zoiets heb van dat prikken heeft niet echt meerwaarde zo. We wachten wel lekker tot het voorjaar :)

Ik heb zonder vragen het 2e doosje meegekregen een paar weken geleden, ik was wel benieuwd of ze het ter sprake zouden brengen maar dat is niet gebeurd :)

Tilmar

Berichten: 3329
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:18

Pergolide is een heel zwaar medicijn he?
Dat zou eigenlijk nooit zonder regelmatige test en recept uitgegeven mogen worden.
Mijn dierenarts geeft voor max 3 maanden mee.
Dan hoef je niet te testen hoor, maar wel opnieuw aanvragen.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:20

pmarena, ze kennen mijn paard ook helemaal niet (heb steeds een andere dierenarts via die kliniek :o ), ik heb mijn ruin al 18 jaar en hij krijgt netjes zijn 0,5 gram pergosafe elke avond :) .

Ik was echt compleet overweldigd, dat deze dame zo inzette. Ook totaal geen begrip voor mijn verhaal over het weer, terwijl ik al járen een IR paard heb en inmiddels precies weet hoe en wat bij hem. Ik gaf dus ook aan dat ik het prima vind om hem aankomende september te testen. Maar nee, toen gaf ze aan helemaal geen recept meer te willen geven.... :(
En dát volg ik dus even niet.....

Ik wil dus best testen dit (na)jaar, maar niet NU, met vorst, met storm, juist dát waar hij gevoelig voor is.

Weet iemand eigenlijk hoe het zit bij overdosering? Zijn er, naast geen eetlust meer, down zijn, meer symptomen bij bv eventuele overdosering? Gewoon een interesse vraag :) .....

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:07

Twiggy2008:
Wat een starre houding van de DA zeg,
Snap dat je nu niet direct wil testen, maar het najaar van 2022 is ook wel weer ff terug natuurlijk.
Dus ik snap je DA ook wel maar maak dan een compromis ipv z’n mega starre houding aan te nemen, alsof het paard bij heeft bij helemaal geen medicatie meer..

Wat is jullie mening trouwens over testen in het voorjaar?
Mijn pony is op 16 okt vorig jaar positief getest met een waarde van 108 pg/ml
Advies was 1/4e tablet, gestart toen met 1/8e en opgebouwd naar 1/4e
Op 19 dec opnieuw getest en daar kwam een waarde van 11,4pg/ml uit, wat dus eigenlijk zelfs negatief test momenteel :D

Advies van de DA was wel weer vlak voor het weide seizoen testen, om zeker te zijn dat hij nog goed zit, en omdat hij een flinke verleden heeft met hoefbevangenheid.
Zouden jullie hem dan in het voorjaar weer testen?
Doe het met alle liefde, maar die test is echt flink aan de prijs zeg :=

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:40

Twiggy2008 schreef:
Vraagje, want ik ben even not amused :o .

Mijn paard, bijna 20, staat sinds 15 maanden op de Pergosafe 0,5 mg. Elke drie maanden bel ik de kliniek voor een nieuw recept van 90 pillen.

Afgelopen week, wilden ze niets meer meegeven. Vervelende discussie aan de foon. Want er moest weer eens getest worden, dat werd eigenlijk geëist. Paardlief gaat super, totaal geen nieuwe symptomen verder. Hij is vrolijk (iets wat hij niet meer was, toen ik hem liet testen in het najaar van 2022), zijn lijf oogt goed. Ik heb gezegd dat ik graag weer eens wil testen in het najaar, maar zeker niet nu (vorstperiode). Mijn paard is gevoelig bij weersveranderingen, dus wellicht ook meer stress in zijn lijf (ondanks warme deken, genoeg ruwvoer, schuilstal)??

Maar ze deden héél erg moeilijk, anders kreeg ik gewoon geen medicatie meer.... Ik zal het mild zeggen, maar ik voel me gewoon geen eigen baas meer over mijn paard zo. En wát is de toegevoegde waarde van helemaal geen medicatie meer uitschrijven???

Nu komen ze morgen prikken, maar ik sta hier dus totaal niet achter. En je schiet toch ietwat in de stress, als je medicatie bijna op is...

Iemand ook dit soort ervaringen of doe ik nou zo verschrikkelijk moeilijk?
Ben wel van plan morgen de discussie aan te gaan hierover.

Kan natuurlijk overstappen naar een andere dierenarts met andere pergolide medicatie, maar mijn paard, een heerlijke miep :D :o , doet het juist zo goed op deze capsules, die de geur/smaak neutraler maken.


Ik zit niet in een vergelijkbare situatie maar ik vraag altijd of het klinische beeld niet belangrijker is dan de bloedwaardes. Snap dat ze het af en toe willen controleren maar goed is goed. Mijn merrie is extreem moeilijk te prikken dus bij har hebben we toen gezegd we kijken naar het klinische beeld. Voor een kies trekken moest ze in de opvoelbox en toen hebben we ook bloed getapt. Waardes waren net iets te hoog waardoor de dierenarts zei naar 1.5 pil parscend. Maar tegelijkertijd at ze heel slecht dus ik vroeg moeten we daar dan niet mee wachten want dat beïnvloed de eetlust de eerste weken ook. En nu is het zelfs zo dat we tijdelijk willen stoppen met de parscend omdat ze zo slecht eet. Kiezen tussen twee kwade eigenlijk. Maar daarbij is dus weer het klinische beeld belangrijker..

Kun je niet gewoon met de oude test uitslag naar een andere dierenarts om het op te halen?

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 22:57

Precies dát, zei ik ook, in dat telefoongesprek, over het klinische beeld. Mijn paard gaat supergoed, sinds ik de medicatie gestart ben. Daarbij adviseren ze een regelmatige test, maar ik heb nooit begrepen dat het 'verplicht' zou zijn op hun moment. Terwijl ik nog netjes aangeef, dat ik de weersomstandigheden nu even niet handig vindt. Maar ik werd voor mijn gevoel totaal niet gehoord.

Maar wat doe je, als je nog 6 pilletjes hebt en de praktijk zegt dat ze je niets meer mee geven, totdat je paard geprikt is. Ik vind dat gewoon niet ok. Mijn paard is er ZEKER niet bij gebaat, dat we ineens stoppen met de medicatie.

Ja, ik kan naar een andere dierenarts, maar vind er maar eens één, die pergosafe geeft. Juist deze pilletjes, ruikt mijn paard niet..... Daarbij wil ik niet rommelen met de medicatie.

Ben dus zwaar pissed hierover, morgen staan ze voor me, inclusief studenten, vrees ik.....

Junior2019
Berichten: 2279
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:07

Twiggy2008 schreef:
Precies dát, zei ik ook, in dat telefoongesprek, over het klinische beeld. Mijn paard gaat supergoed, sinds ik de medicatie gestart ben. Daarbij adviseren ze een regelmatige test, maar ik heb nooit begrepen dat het 'verplicht' zou zijn op hun moment. Terwijl ik nog netjes aangeef, dat ik de weersomstandigheden nu even niet handig vindt. Maar ik werd voor mijn gevoel totaal niet gehoord.

Maar wat doe je, als je nog 6 pilletjes hebt en de praktijk zegt dat ze je niets meer mee geven, totdat je paard geprikt is. Ik vind dat gewoon niet ok. Mijn paard is er ZEKER niet bij gebaat, dat we ineens stoppen met de medicatie.

Ja, ik kan naar een andere dierenarts, maar vind er maar eens één, die pergosafe geeft. Juist deze pilletjes, ruikt mijn paard niet..... Daarbij wil ik niet rommelen met de medicatie.

Ben dus zwaar pissed hierover, morgen staan ze voor me, inclusief studenten, vrees ik.....


Er is website waar je ze kan bestellen maar je hebt wel een recept nodig

Sanet

Berichten: 8010
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:22

Wat een gedoe. Mijn DA doet dat niet en verkoopt wel Pergosafe… ik weet niet in welke regio je zit, maar anders moet je me maar even pb-en. Hij zit in de kop van Overijssel/zuid Friesland.

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:05

Junior2019 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Precies dát, zei ik ook, in dat telefoongesprek, over het klinische beeld. Mijn paard gaat supergoed, sinds ik de medicatie gestart ben. Daarbij adviseren ze een regelmatige test, maar ik heb nooit begrepen dat het 'verplicht' zou zijn op hun moment. Terwijl ik nog netjes aangeef, dat ik de weersomstandigheden nu even niet handig vindt. Maar ik werd voor mijn gevoel totaal niet gehoord.

Maar wat doe je, als je nog 6 pilletjes hebt en de praktijk zegt dat ze je niets meer mee geven, totdat je paard geprikt is. Ik vind dat gewoon niet ok. Mijn paard is er ZEKER niet bij gebaat, dat we ineens stoppen met de medicatie.

Ja, ik kan naar een andere dierenarts, maar vind er maar eens één, die pergosafe geeft. Juist deze pilletjes, ruikt mijn paard niet..... Daarbij wil ik niet rommelen met de medicatie.

Ben dus zwaar pissed hierover, morgen staan ze voor me, inclusief studenten, vrees ik.....


Er is website waar je ze kan bestellen maar je hebt wel een recept nodig


Dan zou ik gewoon de afspraak afbellen Twiggy. Helaas voor hun dat dat last minute is. Hadden ze maar aardig tegen hun klant moeten zijn

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 00:23

Sanet schreef:
Wat een gedoe. Mijn DA doet dat niet en verkoopt wel Pergosafe… ik weet niet in welke regio je zit, maar anders moet je me maar even pb-en. Hij zit in de kop van Overijssel/zuid Friesland.


Zit helaas in 'Gooi, boven Utrecht....
En wat geldt als 'een recept'. Ik zie enkel de facturen van de Pergosafe voorbij komen in mijn mailbox... :o

judithM
Berichten: 1502
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 06:53

Ik snap het ook niet. Cushing gaat niet meer over, wordt hooguit erger dus minder geven wordt het ook niet.

Als de test nu goed uitpakt dan ligt dat aan de medicijnen, die het paard nodig blijft hebben,want daar stop je niet meer mee.

Hooguit kan er uitkomen dat je iets meer moet geven maar dan heb je die pillen nog steeds nodig.

Raar hoor. Mijn dierenarts deed nooit moeilijk gelukkig.

pmarena

Berichten: 48367
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:08

Ik vind vooral dat in deze mate niet gehoord worden / niet mee willen bewegen in het belang van het welzijn van je paard, zo'n gevoel van onveiligheid geeft. Dat je op die DA niet kan vertrouwen.....

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:16

judithM schreef:
Ik snap het ook niet. Cushing gaat niet meer over, wordt hooguit erger dus minder geven wordt het ook niet.

Als de test nu goed uitpakt dan ligt dat aan de medicijnen, die het paard nodig blijft hebben,want daar stop je niet meer mee.

Hooguit kan er uitkomen dat je iets meer moet geven maar dan heb je die pillen nog steeds nodig.

Raar hoor. Mijn dierenarts deed nooit moeilijk gelukkig.


Precies dit, denk ik dus ook en daarom ben ik zo kwaad. En dat ga ik straks ook melden. Dat je zo niet met je cliënten omgaat, laat staan de paarden, waar ze voor komen....

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:17

pmarena schreef:
Ik vind vooral dat in deze mate niet gehoord worden / niet mee willen bewegen in het belang van het welzijn van je paard, zo'n gevoel van onveiligheid geeft. Dat je op die DA niet kan vertrouwen.....


En dit dus ook. Wordt absoluut mee genomen in mijn verhaal straks....

Dank voor alle adviezen en support voor nu in elk geval :j !!

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:46

Is die dierenarts misschien van zo'n investeerders praktijk waar ik de laatste tijd zoveel over hoor?

Junior2019
Berichten: 2279
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:50

Twiggy2008 schreef:
Sanet schreef:
Wat een gedoe. Mijn DA doet dat niet en verkoopt wel Pergosafe… ik weet niet in welke regio je zit, maar anders moet je me maar even pb-en. Hij zit in de kop van Overijssel/zuid Friesland.


Zit helaas in 'Gooi, boven Utrecht....
En wat geldt als 'een recept'. Ik zie enkel de facturen van de Pergosafe voorbij komen in mijn mailbox... :o

Via je dierenarts kan je een recept krijgen
Meestal niet gratis
Ik had het bij de mijne nagevraagd en ging via de assistente
Denk bijna dat ze het verplicht zijn

MarliesV

Berichten: 15261
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:59

Icelandshet schreef:
MarliesV schreef:
Ik dacht gelijk, eet ze wel goed? Motortje moet wel branden, anders blijven ze niet warm.

Die van mij is ook te mager geweest, toen had ik er een deken op. Nu ze weer normaal op gewicht is, heeft ze het eerder te warm dan te koud.

Kan je niet iets bij gaan voeren wat iets meer aanzet?


Ze krijgt al vrij veel 'krachtvoer' bijgevoerd in de vorm van zupa en coolstance + vitamines. Daarnaast sinds kort voordroog naast het graszaadhooi. Meer gaat echt niet ivm hoefbevangenheid helaas


Heb je het hooi geanalyseerd? Doe dat anders eens. Was hier een eye opener. Had arm hooi ivm de suiker en HB geschiedenis, maar het hooi was te arm. Daardoor werd ze mager.
Om gegaan naar kwalitatief goed hooi (geen graszaad, geen voordroog) en dat was de oplossing.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:01

Junior2019, dank je voor de tip. Na deze test ga ik zéker het recept aanvragen.... ;)

Weet jij toevallig ook die website?

Junior2019
Berichten: 2279
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:06

Twiggy2008 schreef:
Junior2019, dank je voor de tip. Na deze test ga ik zéker het recept aanvragen.... ;)

Weet jij toevallig ook die website?

Dierenmedicatie.nl

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:06

Zo simpel, hè :D , dank je wel!!

Alleen.... die site bestaat niet.... krijg niets.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:14


Junior2019
Berichten: 2279
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:20


VantLis
Berichten: 222
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:57

Hallo,

Mijn C pony staat op 1.5 pil pracend, zonder enige bijwerkingen. In september laten testen toen zat hij op 50.5 acth. Maar dit is natuurlijk de piek maand. Vorige jaar in september zat hij op 67.

Advies is nu april opnieuw testen. Aangezien hij zo hoog gedoseerd staat en ik terug lees dat paarden vaak in de loop der jaren om hoog gaan met medicatie. Maak ik mij toch zorgen omdat in bang ben dat ik geen buffer meer heb nu.. Zijn er ook paarden die jaren op hetzelfde staat? Ik geef ook al hypo balance..

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:14

Junior2019 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Denk dat het https://www.dierapotheker.nl is.....
Maar die schrijven geen pergolide medicatie uit.

https://www.diermedicatie.nl/nl/


Helaas geen pergosafe, zie ik. Andere medicatie kan ik via andere praktijken hier in de omgeving krijgen, weet ik van mijn stalgenootje.