[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 14:48

Twiggy, ik weet niet of dat voor jou een optie is hoor. Maar wij gebruiken hier voor onszelf capsules magnesiumpoeder. Voor die kleine doe ik de poeder door melk heen roeren, en hou ik die capsules dus over. De laatste weken gebruik ik ze voor het halve pilletje van Mareentje :)

Ik haal de capsule uit elkaar, knip hem wat korter, doe het halve pilletje er in, kapje weer op de capsule en ik heb een klein verpakt pilletje dat gewoon in de maag oplost maar geen geur of smaak afgeeft als ze hem snel doorslikt...in een slobbertje bijvoorbeeld :)

Je kan die capsules ook los kopen volgens mij.

Marena wilde geen appels meer aannemen, waar ik de pilletjes in deed :o
Nu mutst ze niet meer over haar eten nu de pil in zo'n capsule zit +:)+

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:26

pmarena schreef:
Twiggy, ik weet niet of dat voor jou een optie is hoor. Maar wij gebruiken hier voor onszelf capsules magnesiumpoeder. Voor die kleine doe ik de poeder door melk heen roeren, en hou ik die capsules dus over. De laatste weken gebruik ik ze voor het halve pilletje van Mareentje :)

Ik haal de capsule uit elkaar, knip hem wat korter, doe het halve pilletje er in, kapje weer op de capsule en ik heb een klein verpakt pilletje dat gewoon in de maag oplost maar geen geur of smaak afgeeft als ze hem snel doorslikt...in een slobbertje bijvoorbeeld :)

Je kan die capsules ook los kopen volgens mij.

Marena wilde geen appels meer aannemen, waar ik de pilletjes in deed :o
Nu mutst ze niet meer over haar eten nu de pil in zo'n capsule zit +:)+


Hier wil ik even op inhaken

Ik stop de 1/4e pil ook in een capsule en mijn pony eet het zo op met de rest van zijn ontbijt.

Capsules zijn online bij o.a lege-capsules.nl te koop voor niet al te veel, en in verschillende maten.

Ik vind het mega handig om zo te doen, pony proeft het niet, en geen gedoe in de zomer met bv appel of wortel dat snel bederft

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:46

Goh wat slim! Nooit aan gedacht.
Ga ik ook proberen! Zou veel makkelijker zijn als ik het door de slobber kan geven.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:51

Ik denk dat je het wel echt op het laatste moment er in moet doen.
Dat doe ik wel in ieder geval, om te voorkomen dat hij oplost nog voor ze hem binnen heeft :=

Ik neem een emmer slobber mee naar de stal. En de capsule in mijn zak. Stort de slobber in haar voerbak. Zorg dat er een hoopje slobber "uitsteekt" zeg maar, in het midden (beetje dat puntje van het softijs effect weet je wel) en daar duw ik dan de capsule-met-halve-pil in. Nèt diep genoeg zodat hij niet zichtbaar is.

Zodat ze die bij de eerste hap meteen binnen heeft en daarna meteen de 2e gulzige hap het ding 99% zeker helemaal weg is +:)+

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:23

_Elaine_ schreef:
pmarena schreef:
Twiggy, ik weet niet of dat voor jou een optie is hoor. Maar wij gebruiken hier voor onszelf capsules magnesiumpoeder. Voor die kleine doe ik de poeder door melk heen roeren, en hou ik die capsules dus over. De laatste weken gebruik ik ze voor het halve pilletje van Mareentje :)

Ik haal de capsule uit elkaar, knip hem wat korter, doe het halve pilletje er in, kapje weer op de capsule en ik heb een klein verpakt pilletje dat gewoon in de maag oplost maar geen geur of smaak afgeeft als ze hem snel doorslikt...in een slobbertje bijvoorbeeld :)

Je kan die capsules ook los kopen volgens mij.

Marena wilde geen appels meer aannemen, waar ik de pilletjes in deed :o
Nu mutst ze niet meer over haar eten nu de pil in zo'n capsule zit +:)+


Hier wil ik even op inhaken

Ik stop de 1/4e pil ook in een capsule en mijn pony eet het zo op met de rest van zijn ontbijt.

Capsules zijn online bij o.a lege-capsules.nl te koop voor niet al te veel, en in verschillende maten.

Ik vind het mega handig om zo te doen, pony proeft het niet, en geen gedoe in de zomer met bv appel of wortel dat snel bederft


Doe ik inderdaad ook. Mijn slechte eter dacht dt overal voortaan pillen in zaten

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:00

Allemaal interessante ideeën, fijn en dank!!!

Nou, dierenarts kwam gewoon niet, bleek dat de afspraak helemaal niet in hun agenda stond. Nota bene op hun verzoek deze afspraak wel gemaakt, maar goed.... In allerijl kwamen ze alsnog. Vriendelijke, kundige dame. Natuurlijk niet diegene, die ik gesproken heb. Excuses gehad en dit was een fijn persoon om mee te praten en te sparren over wat handig is met mijn paard (paard met een behoorlijk verhaal).

Kreeg ook gewoon nieuwe pergosafe voor 3 maanden. Wel getest weer (uitslag afwachten). Ook even naar de voeten gekeken, want de vorst heeft hem niet per se goed gedaan (de harde ondergrond).
Waarschijnlijk laat ik in het voorjaar de hoefbenen weer op de foto zetten. Laatste keer is drie jaar geleden, na een zware HB aanval.

Maar goed, gelukkig geen tekenen van HB verder, maar wel een blauwe plek rechtsvoor, waar ook het hoefbeen zit.
Toch maar weer de hoefschoenen met zooltjes aan, als het toch weer gaat vriezen.

Vond de wind overigens ijskoud, ondanks dat het 10 graden is nu. Ben ietwat verkleumd na bijna 5 uur buiten.

Kom maar op met de lente *\o/* !!!

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:41

Helaas is dit weekend mijn pony overleden. En nu heb ik ongeveer 50 tabletten Pergoquin over. Ik weet niet of er iemand is die dat wil overnemen?

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:45

Sjafrane schreef:
Helaas is dit weekend mijn pony overleden. En nu heb ik ongeveer 50 tabletten Pergoquin over. Ik weet niet of er iemand is die dat wil overnemen?


Heel veel sterkte met het grote verlies :( :knuffel:

Was het onverwachts?

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:52

Sterkte Sjafrane!

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:41

Pfff wat een gedoe Twiggy. Ik had dus inderdaad met dezelfde kliniek gezeur in het najaar en hoewel er in de mail stond dat het testen een advies was, weigerden ze inderdaad nieuwe medicatie voor te schrijven.

Ik ben dus om die reden wel van kliniek gewisseld maar gelukkig gaat pergoquin er hier ook wel in. Tijdens de wissel wel weer even wat symptomen gezien. Medicatie gaat De ene dag wel makkelijker dan de ander. De tip voor lege capsules vind ik een slimme, daar ga ik ook eens naar kijken!

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:22

Sjafrane schreef:
Helaas is dit weekend mijn pony overleden. En nu heb ik ongeveer 50 tabletten Pergoquin over. Ik weet niet of er iemand is die dat wil overnemen?


Wat verdrietig, héél veel sterkte!!

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 10:42

darkadia schreef:
Pfff wat een gedoe Twiggy. Ik had dus inderdaad met dezelfde kliniek gezeur in het najaar en hoewel er in de mail stond dat het testen een advies was, weigerden ze inderdaad nieuwe medicatie voor te schrijven.

Ik ben dus om die reden wel van kliniek gewisseld maar gelukkig gaat pergoquin er hier ook wel in. Tijdens de wissel wel weer even wat symptomen gezien. Medicatie gaat De ene dag wel makkelijker dan de ander. De tip voor lege capsules vind ik een slimme, daar ga ik ook eens naar kijken!


Hahaaa, jaaa, dat weet ik natuurlijk ;)

Maar ik vind dat mijn paard het zó goed doet hierop, dat ik liever (in eerste instantie) niet wissel van medicatie. En ik neem aan dat jouw nieuwe kliniek ook weer gaat testen na verloop van tijd. Toch?

Maar goed, het is gebeurd, nu afwachten en dan weer verder.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:23

Twiggy2008 schreef:
darkadia schreef:
Pfff wat een gedoe Twiggy. Ik had dus inderdaad met dezelfde kliniek gezeur in het najaar en hoewel er in de mail stond dat het testen een advies was, weigerden ze inderdaad nieuwe medicatie voor te schrijven.

Ik ben dus om die reden wel van kliniek gewisseld maar gelukkig gaat pergoquin er hier ook wel in. Tijdens de wissel wel weer even wat symptomen gezien. Medicatie gaat De ene dag wel makkelijker dan de ander. De tip voor lege capsules vind ik een slimme, daar ga ik ook eens naar kijken!


Hahaaa, jaaa, dat weet ik natuurlijk ;)

Maar ik vind dat mijn paard het zó goed doet hierop, dat ik liever (in eerste instantie) niet wissel van medicatie. En ik neem aan dat jouw nieuwe kliniek ook weer gaat testen na verloop van tijd. Toch?

Maar goed, het is gebeurd, nu afwachten en dan weer verder.



Ik wil in het najaar weer testen. Kreeg eind dec zonder enige vragen of problemen een nieuwe dosering mee van de huidige kliniek.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:23

Sjafrane schreef:
Helaas is dit weekend mijn pony overleden. En nu heb ik ongeveer 50 tabletten Pergoquin over. Ik weet niet of er iemand is die dat wil overnemen?


Ah nee wat verdrietig! Sterkte!

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:11

Sjafrane:
Heel veel sterkte met het verlies :(:)

Twiggy: pfft wat een gedoe zeg dat ze dus in eerste instantie ook niet eens kwamen opdagen omdat het niet in hun agenda stond
Wel fijn dat er toch een begripvolle da is komen opdagen.
Heb je de uitslag al binnen?

——

Wat is jullie mening trouwens over testen in het voorjaar?
Mijn pony is op 16 okt vorig jaar positief getest met een waarde van 108 pg/ml
Advies was 1/4e tablet, gestart toen met 1/8e en opgebouwd naar 1/4e
Op 19 dec opnieuw getest en daar kwam een waarde van 11,4pg/ml uit. Dus hij reageert super op de medicatie gelukkig

Advies van de DA was wel weer vlak voor het weide seizoen testen, om zeker te zijn dat hij nog goed zit, en omdat hij een flinke verleden heeft met hoefbevangenheid.
Zouden jullie hem dan in het voorjaar weer testen zoals het advies van de DA is?

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:20

Ja, als je in zo'n opstartende fase bent zou ik zeker dat doen. Helemaal als je plannen hebt hem op de wei te zetten. Zijn die plannen er?

Ik heb in het begin ook 2x getest na start medicatie. Toen de 2e waarde na een dik half jaar goed was (en de 1e ook) heb ik niet meer getest. Nu kijk ik puur naar het beeld. Zolang ze er bij staat zoals ze nu is, laat ik de medicatie zo en test ik niet.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:48

Dan gaan we gewoon nog een x testen als ze toch voor de jaarlijkse gebits behandeling komt, scheelt toch weer iets in kosten als ik dat kan combineren.

Er zijn wel plannen om hem op de wei te zetten indd.
Ik heb ze in eigen beheer dus kan zelf bepalen hoelang en hoeveel gras gelukkig.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:18

Voor degenen die mijn verhaal volgden.... Paardlief kan gelukkig op dezelfde dosis blijven (wat ik al dacht). Waarde was 18 en alles onder de 30 is prima.

Had gisteren nog een erg fijne sportmasseur bij mijn paard, die meteen zei dat na mijn intake, ze eigenlijk een 'zieliger' paard had verwacht (jarenlang IR, nu dus ook ppid, bijna 20 jaar oud, dunne zolen).

Maar ja, hij doet het héél erg goed, is nog speels, heeft nog steeds zijn heerlijke eigen mening, zit vol levenslust en zijn ogen sprankelen.
Hij weet best dat hij e.e.a. mankeert, maar hij is zo'n positief paard, echt mijn zonnetje.... <3

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:55

Fijn Twiggy, dat hij het zo goed doet! En dat de waardes goed zijn!

Elaine, heeft die van jou geen EMS? Verleden met hoefbevangenheid, net pas positief voor PPID getest, dat wijst op insuline resistentie en/of EMS.

Ik heb ze ook in eigen beheer (met een vriendin). Die van mij mag heel voorzichtig opgebouwd (kwartiertje per week er bij) vanaf het voorjaar ook op de bemeste weide, maar max 2 uur per dag na opbouwen. Meer durf ik zeker niet aan, en dan gaat ze verder met getest hooi de paddock op. Niet leuk, maar sinds we dit volgen staat ze er top bij.
Geen dikke pony, geen ophopingen, harde kam, gevoelige voeten, niets. Suiker beperking levert veel op bij ons.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:51

Dat is ook het fijnste, eigen beheer. Dan kun je zelf alles bepalen. Hier ook al jaren en wil nooit meer anders. Mijn ruin zou het anders nooit zo doen, zoals hij nu gaat.

Had ook ooit EMS diagnose (was ook te dik, nu is hij mooi op gewicht), naast IR/PPID en dunne zolen. Alleen zet ik hem ook bewust al jaren niet meer op gras, want dat trok hij ook echt niet.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:55

Wat fijn dat de waardes zo goed zijn Twiggy
En helemaal top dat hij het zo geweldig goed doet, toch ook een teken dat je management rondom hem gewoon goed op orde is .


Marlies:
Hij zou heel goed EMS of IR kunnen hebben, in het verleden ook 2x getest op IR was toen beide keren negatief (laatste x wel 6 jaar terug ongeveer)
Het is een shetlander van bijna 21.
Door zijn verleden met hoefbevangenheid heb ik al best een streng voer beleid.
Hij stond alleen overdag op de wei met grasmasker, en wordt suiker en zetmeel arm gevoerd.
Ik had hem bijna 8 jaar hoefbevangen vrij tot vorig voorjaar, toen degene die mijn pony’ in de avond voert wel de grasmaskers afgedaan had maar de wei open gelaten, toen hebben ze zich dus de hele nacht rondgegeten..

Momenteel staat hij bijna op goed gewicht, nog een paar kg te gaan.
Hij staat nu op de “paddock” met onbeperkt graszaad hooi (getest en onbespoten) met een goede balancer erbij.

Helaas is mijn paddock niet echt een zandpaddock, maar een stuk wei dat is afgezet en schraal gelopen, en langzaam steeds wat meer richting een zandpaddock gaat omdat ze de boel dus lekker kapot lopen zo :D

Voor komend weideseizoen wil ik mijn wei in 3e delen, en dan strook begrazing doen, en de nacht dan op de paddock, zo kan ik alsnog de gras inname beperken.

Smartme9
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:21

Sjafrane schreef:
Helaas is dit weekend mijn pony overleden. En nu heb ik ongeveer 50 tabletten Pergoquin over. Ik weet niet of er iemand is die dat wil overnemen?


Sterkte met het verlies

Ik heb pergolide, maar de werking zal hetzelfde zijn denk ik.
Wat vraag je voor de pillen en hoeveel mg zijn ze?

Sjafrane
Berichten: 806
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:14

Ze zijn al weg.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 07:09

Sterkte Sjafrane :(:)

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:13

Misschien een domme vraag, maar kan je eigenlijk een PPID-er een drainage kuur geven zonder problemen?