[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:52

MarliesR schreef:
Helaas moet ik mijn PPID pony maandag in laten slapen.

Ik heb nog een bijna nieuw doosje Pergoquin ter overname. 4 pillen uit (dus nog 56 over). Goed tot 05/2025.


Ah nee, gaat het zo slecht? Heel veel sterkte.

Onze PPIDer gaat op zich okee, maar hij wil zijn gewone voer momenteel niet eten waardoor hij de supplementen voor z’n artrose niet binnen krijgt. Dus dat is wel balen. Pilletje lukt gelukkig wel met een half appeltje.

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:26

Die van mij geef ik haar pilletje al een hele tijd niet meer in een appeltje. Ze wilde geen appeltje meer van me aannemen.... Nu lukt het nèt weer om haar een appeltje te geven. Ze bijt de helft er af, zoals altijd :j

Maar daarna wil ze de andere helft niet meer, want "open" appeltjes zijn verdacht omdat ik het pilletje altijd in een kwart deed :=

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:01

Meelezer hier. Mijn merrie ging heel slecht op de pillen (anorexie, lethargie, hallucinatie’s etc.) ik ben heel laag begonnen en heel langzaam opgebouwd , na hertesten na een tijdje gestopt te zijn blijkt ze nu laag verdacht te zijn ipv extreem hoog. Ik heb daardoor 30 tabl prascend ter overname

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:16

Ik meld me hier ook.

Mijn nog geen 7 jarige merrie (mei 2017) wordt dinsdag getest op ppid, omdat ze al een maand of 2 loopt te klooien met een geirriteerde melkklier waar we geen verklaring voor kunnen vinden en wat ook niet weg gaat. Haar algehele gedrag is ook vreemd momenteel, ze is lastig en boos, ze lijkt wel in een lange hengstigheid te zitten. Er waren al wat andere symptomen bij 5 jaar oud (vetbulten op haar zij, zucht en melk geven), of misschien waren de vetbulten er zelfs al eerder.

Ik hoop donderdag hier weer af te zwaaien bij de uitslag, maar iets zegt me dat ze het best wel eens zou kunnen hebben, ondanks haar jonge leeftijd. Want als dit het niet is, wat dan?

Veel gelezen hier, een hoop wijzer geworden en nu kan ik niets meer doen dan geduldig afwachten. Laat geduld nu net een eigenschap zijn die ik niet bezit.. :')

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:27

Klinkt alsof het zich wel concentreert rond het voortplantings-gebeuren, zal het probleem daar dan niet gewoon zitten...? En/of iets hormonaals dat daar specifiek mee samenhangt...?

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:42

Daar lijkt het wel op, maar de veearts heeft haar inwendig gescand en eierstokken en baarmoeder zien er allemaal goed uit. Daarom wil ze toch eerst op ppid testen voor we verder gaan zoeken, de hypofyse zorgt immers ook voor dat hormonale deel, dus op de leeftijd na is het allemaal helemaal niet vergezocht.

Ik slinger van 'ohja, dat heeft ze vast', naar 'echt niet, geloof er niks van'. Kan nu niks anders dan geduld hebben, ben ik bang.

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:11

Mijn merrie had vergelijkbare klachten als die van jouw. Ook vooral hormonale kwalen, die was ook gescand maar daar kwam niks uit. Al was die van mij inmiddels 22, 7 is best vroeg. Mijn merrie werd na de laatste hengstigheid van het jaar opeens agressief, 1 keer dat ze ook naar me uithaalde om me te bijten. Eerst gewoon een dekentje op gedaan, dan voelde ze zich beter wanneer ze hengstig was. Maar na een maand was het nog niet over en ze voelde zich duidelijk niet fijn. Dat pilletje per dag hielp haar zo ontzettend, ze nam 'm zo aan uit m'n hand.
Ik hoop het niet voor je, maar dan heb tenminste een antwoord :(:)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:21

Nog iets om in het achterhoofd mee te nemen is dat in een vroeg stadium de ACTH test minder betrouwbaar is en het voorstadium vaak niet detecteert. De TRH stimulatie test is veel betrouwbaarder. Helaas ook een stuk duurder.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:43

Daar zal ik het nog even over hebben met de veearts, maar ik neem aan dat ze ook meegenomen heeft dat ze al met 5 jaar melk begon te geven tijdens de hengstigheid en de vetbulten op haar zij ook toen al aanwezig waren. Ook is ze altijd erg 'pieperig' tijdens de hengstigheid, wat eigenlijk al sinds haar 4e is opgemerkt. Dus de vraag is of 'we' wel in een vroeg stadium zitten eigenlijk.

Vikawiek, ja een antwoord heel graag, maar liever wel een andere (makkelijkere, op te lossen met 1 pilletje of pasta, niet d'r leven lang) :D

Klinkt niet best als ze begint te bijten.. Maar ze is eigenlijk altijd heel lief naar mij gelukkig, dus dat herken ik niet. Wel altijd boos op de shetlander als ik in de buurt ben, maar ze heeft ook voedernijd, dus ik denk (hoop) dat dat meer daarmee te maken heeft. Ze associeert mij natuurlijk met voedsel. Wel fijn om te weten dat het met de medicatie ook heel snel beter ging en bleef gaan.

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 03:45

Shetlanders zijn ook gewoon irritant natuurlijk....al helemaal rondom eten :=
Hopelijk heb je snel duidelijkheid :)

Chicken01
Berichten: 232
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:39

De uitslag van de test binnen.
12 pg/ml

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:10

Dat is een prima uitslag toch!?

Ik heb ook de uitslag binnen en kan zoals ik hoopte afzwaaien! *\o/*

M’n paard heeft geen ppid.
Het probleem met de uier wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een sarcoid op de uier. Dus daar maar mee aan de slag.

Succes allemaal met jullie paarden, ik hoop niet ooit alsnog in dit topic terecht te komen, maar wie weet :wave:

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:39

Hopelijk snel de oplossing in zicht dan!

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:10

Wat fijn! Nog beterschap met je merrie, hopelijk verbeterd ze snel met de behandeling

BelgenGek

Berichten: 2258
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:23

Hallo allemaal,
Mag ik hier ook mee kletsen?
Ik heb sinds kort een 29 jarige met ppid die nu 1/2 tablet pracend krijgt.
Ik heb 0 ervaring met ppid en deze pony van iemand overgenomen.
Zijn er behalve medicatie dingen waar ik op moet letten,is daar ergens een lijstje/website voor?
Ze staat op een heel kaal stuk land, krijgt onbeperkt water en hooi en 2x daags 1/2 kg muesli voor oude paarden.

Jos_1

Berichten: 45
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Gendt

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:56

Mijn PPID-er is overleden. Daardoor heb ik Pergoquin-tabletten over (vervanger van Prascend). Ik heb er 155 ter overname. Voor 200 euro + verzendkosten. Zie ook mijn advertentie

Jos_1

Berichten: 45
Geregistreerd: 15-06-07
Woonplaats: Gendt

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:43

De pillen zijn al verkocht.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:13

Weet iemand hoe ernstig het is om tijdelijk te stoppen met pillen bijv Prascend? Hier sinds afgelopen najaar ook een shetje aan de Prascend.

Over een tijdje gaan we voor het eerst een weekendje weg en past er iemand op die geen paarden gewend is.

Is het ok om een paar dagen geen pillen te geven, of zelfs tot een week, zodat de oppas zich daar niet druk over hoeft te maken? Ik kan daar niets over vinden...

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:17

Strekte met het verlies Jos_1.... :(:)

Greendragon: het lijkt mij dat je met dergelijke medicatie een spiegel opbouwt en dat het niet handig is om er mee te stoppen... kan je niet gewoon voor elke dag een bakje voer met pil er in klaarzetten...?

Dan heb je in ieder geval een kans dat het opgegeten wordt....

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:57

Ik zou het niet aandurven greendragon.

Lust je shet bananen?
Anders zou je het voor die paar dagen dat je weg bent in een banaan (of appel, wortel oid) kunnen laten geven. Dat is makkelijk, ook voor mensen die geen paarden gewend zijn.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:01

Zou het zeker niet doen :n
En al helemaal niet als er geen ervaren persoon hem in de gaten kan houden...

Is er geen Bokker die bij je in de buurt woont die even langs wil gaan?

Celebi
Berichten: 3732
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:04

Hallo allemaal! Hier is gisteren ook een PPID test eruit gegaan. De laatste was bijna 3,5 jaar geleden. Pony had geen stress met de bloedafname. Dat deert hem geen bal. Hij had de dag ervoor wel flink stress in de paddock en bak omdat er een nieuwe pony naast de kudde kwam. Ik hoop dat dat geen vals negatieve uitslag kan geven.

Ik hoop enorm dat de test negatief is, maar dat zou wel betekenen dat we een andere oorzaak voor het gedrag moeten vinden.

Geven jullie de prascent trouwens trouw elke dag om dezelfde tijd? Kan er nergens wat over vinden dat dat noodzakelijk is.

Sanet

Berichten: 7981
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:17

Ik denk niet dat het gelijk dramatisch is, maar ik zou het wel proberen idd. Met banaan bijvoorbeeld wel een goed idee. Eerst gewoon 2 stukjes banaan geven en dan het 3e stukje met de pil erin. Desnoods uit een emmer als die persoon niet vertrouwd is met uit de hand voeren.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:23

Greendragon:
Ik zou het niet aandurven om te stoppen met de medicatie, ook al is het maar voor een paar dagen.
Zou zoeken naar een oplossing waardoor de pony gewoon elke dag de medicatie kan krijgen.

Celebi:
Hopelijk krijg je een goede uitslag en is het geen PPID
Qua medicatie heb ik begrepen dat het wel het beste is om het elke dag rond het zelfde tijdstip te geven.
Ik voer mijn pony’s zelf in de ochtend elke dag tussen 07:30 en 08:00 en dan krijgt mijn PPIDer dus ook z’n medicatie altijd rond die tijd

pmarena

Berichten: 48206
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:39

Ik wil het graag rond dezelfde tijd geven maar ik zit een beetje te tobben met wat dan 7 dagen per week het handigst is qua tijd..... zeker vanwege die stomme Subli ouwe lüllen slobber die een poos moet weken...