[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:44

Ik ben er dus geen enkele dag om dezelfde tijd dus dat is iets waar ik wel tegenaan kijk sinds de DA deze test voorstelde.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:46

Ik denk dan maar zoveel mogelijk de meeste dagen prikken / tijd waar je het dichtste bij kan blijven.

Hier staan ze aan huis maar het ligt ook een beetje aan de dag van de week en het weer, wat goed uitkomt om die ouwe theemuts haar slobbertje te geven. Ze krijgt 2x wat anders en 1x slobber, maar ik kan eigenlijk alleen met slobber die stomme pil geven.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 16:47

Het staat overigens nergens, dat je het om dezelfde tijd moet geven. In de gebruiksaanwijzing in ieder geval niet.

Ik denk ik kijk nog even bij mensen of dat anders is. Maar daar kiezen ze er vaak voor om de hypofyse operatief te verwijderen.
En als dat niet kan/lukt, dan krijg je injecties. Daarin zijn 2 mogelijkheden: 2x per dag of 1x per 4 weken. Niet echt hetzelfde dus.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:19

Bij mij gaf de da aan dat het wel beter is om elke dag ongeveer op dezelfde tijd te geven.

Die van mij wordt elke ochtend om 8 uur buiten gezet en krijgt daarvoor haar krachtvoer en haar medicatie.

Ik zou een paar dagen stoppen zeker niet aandurven.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:26

Bij ons doen ze het voeren 's ochtends /avonds dus alleen in het winter seizoen voor degenen die dat willen. Op het land niet..

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:14

Die van mij krijgt het 's avonds. Over het algemeen rond 22.00 maar ik had bv afgelopen week een keertje avonddienst en dan wordt het 00.30

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:13

Dank voor de reacties. Ik snap dat even pauzeren geen goed idee is. Ik geef de pil gewoon direct in de mondhoek, als ze haar bixjes krijg. Dus terwijl ze staat te kauwen, even een vinger in de mondhoek, pilletje erin. Gaat prima, maar kan begrijpen dat iemand anders dat spannend vind ;) . Maar goed, we hebben nog even...

Ik geef de pil dus ook in de avond bij het voeren, rond een uur of 6 a 7.

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:52

Rond dezelfde tijd geven heeft te maken met de werkzame stof, kan het zo even niet terug vinden maar staat me iets bij dat dat 20uur is.
Maar hier lukt dat ook niet altijd hoor. Wel meestal de middag ergens tussen 15:00-18:00.

Inderdaad een paar dagen niet geven wordt door veel dierenartsen afgeraden ivm de spiegel.
Hier als ik iemand anders het laat gevennlaat ik ze het in een kwart appeltje doen. Dat happen ze in 1x weg en is makkelijk te geven.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:19

Jakkes, test is flink positief terug gekomen. 144 waar de waarde onder de 15 moet liggen en alles boven de 40 sowieso positief is.

Even een domper op deze ochtend.. -O-

Ik moet nu deze week beslissen of ik hem op medicatie ga zetten. Dat wil ik erg graag, maar gezien ik elke dag op wisselende tijden op stal ben is dat echt chaos. Zit zelf echt enorm met lichamelijke en mentale klachten waardoor ik regelmatig ziek ben. Hoe moet ik dat in godsnaam gaan doen vraag ik me nu af. :=

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:53

Welke klachten heb je hem om laten testen Celebi?

Die afweging zou ik meenemen in de het wel of niet op medicatie zetten. Die van mij bv viel ontzettend in, ik durf rustig te zeggen dat die niet meer had geleefd zonder medicatie.

Ga met al je zorgen ook met de stalhouder om de tafel. Geef aan waar je tegenaan loopt en zoek samen naar een oplossing. Je paard moet niet de dupe worden van het niet 'kunnen' geven als je het wel wilt, maar jij moet er ook niet aan onderdoor gaan omdat je medicatie 'moet' geven. Sterkte!

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:00

Nee het niet gaan geven is voor mij dan eigenlijk geen optie. Zeker niet met zo'n hoge uitslag. Al sinds ik hem had 3 jaar geleden werd hij verdacht van mogelijke PPID vanwege zijn lange vacht die vrij langzaam en op bepaalde delen slecht loslaat. 3 jaar geleden testte hij negatief. Nu ging hij vorig voorjaar als een malle prachtig door zijn vacht heen en had ik echt meer het idee dat het met voeding en voldoende rust te maken had. Maar nu kreeg ik toch wat verzet met rijden. Heel licht staak gedrag in de bak. Voldoende om toch maar weer de DA te volgen en nog eens een test te doen en deze kwam dus echt flink verhoogd terug.

Ik wil ergere klachten ook eigenlijk wel voorkomen. Zeker hoefbevangenheid lijkt me doodeng. Dat haar zal me een worst wezen. Daar heeft ie verder ook weinig last van.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:14

Wat een naar bericht, Celebi, zeker omdat je zelf niet bij machte bent het dan elke dag te geven.

Zou het ook zeker bespreken met de staleigenaar en ook eens rondvragen op stal of er wellicht een andere pensiongast kan inspringen?
Voor iets dergelijks belangrijks is altijd wel hulp te krijgen, toch?
Gewoon durven vragen!
Geeft jou ook weer een stukje rust in je hoofd.

Sterkte :(:)

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:22

Ja en anders zit er maar 1 ding op als het echt niet lukt en dat is weer zoeken naar een stal waar hij wel medicatie kan krijgen binnen de service. Maar het is zo lastig hier.. Had ik hem maar aan huis staan..

Moet er sowieso overna denken of hij nog op het land kan in de zomer en dus überhaupt wel kan blijven staan voor het risico op hoefbevangenheid.

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:25

Lastige situatie....

Wat de HB betreft heb ik het besluit genomen dat Mareentje toch echt gewoon haar laatste dagen slijt met minstens een dagdeel op de wei. Beestje is 30, eigenlijk al een jaar of 10 met pensioen. Als ze niet meer lekker kan grazen dan is het een mooi moment om de stekker er uit te trekken.

Wat voegen extra jaren hooi knabbelen dan immers nog toe voor dat beestje :(:)

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:29

Ja dat is weer anders. De mijne wordt deze zomer 24 maar is nog hartstikke fit in principe. Loopt zo nog ritten van 2,5/3 uur en doet de hele week nog grondwerk, ritjes, dressuur in de bak. Dus dan vind ik het wel een overweging waard om een alle risico's nu nog in te perken als hij daardoor nog langer te leven heeft. Maar dan natuurlijk wel buiten op een grote ruime plek met ruwvoer als weide geen optie zou zijn.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:42

Mijn ervaring is: Mijn shet met ppid loopt bij mijn andere shetten gewoon in de wei. Ik heb ze 365 dagen op strookbegrazing staan 24/7 buiten met schuil mogelijkheid. Heeft mijn wedstrijdspan meer nodig dan laat ik die in een ander stuk een half uurtje extra grazen.
Moet er wel bij vertellen dat ik ze aan huis heb staan.
Het geven van de medicatie doe ik door de pergoquin in een spuitje met water te doe, en in zijn mondhoek te spuiten, dit gaat prima.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:46

Zo deed ik het met mijn inmiddels overleden pony ook.
Voordat hij de medicatie kreeg was hij regelmatig bevangen en daarna werkelijk nooit meer!
Ondanks dat hij dus toch (beperkt) gras had...

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:47

Dat biedt wel perspectieven. Nouja het is allemaal even aankijken denk ik. Ik ga met deze flinke verhoging waarschijnlijk toch de medicatie starten. Alleen nog even kijken hoe.

Skessa_
Berichten: 10662
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:06

Kun je geen bakjes klaar zetten ofzo die de stalhouderij geeft of een stalgenoot?

Je kan misschien nog een grasmasker proberen op de wei?

pmarena

Berichten: 48207
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:34

Mareentje had een waarde van in de 1000 geloof ik, ik weet niet hoeveel de waarde precies zegt maar ik vind het dus nogal meevallen :) Haar waarde was onmeetbaar in ieder geval, hoger ging de meting niet :=

En het enige dat je echt merkte was dat ze ineens een beetje zweterige krulletjes kreeg op haar schouder en hals op warme dagen.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:46

Jezus wat hoog. Dan is 144 niks nee. :')

Al was 144 op zich dus wel echt flink verhoogd op basis van de 15 waarde die normaal is en de 40 waarde tot het laatste stukje twijfelgeval.

Op zich merk ik er weinig aan hoor, maar het zat me toch niet helemaal lekker en dat blijkt dus wel te kloppen.

_yvonne

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:39

Dat is even schrikken Celebi
Ik heb de mijne sinds de diagnose niet meer hele dagen op de wei gehad, hij mag wel altijd een half uurtje, ben ook veel te bang dat hij hoefbevangen wordt.

darkadia

Berichten: 5250
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:49

Celebi schreef:
Nee het niet gaan geven is voor mij dan eigenlijk geen optie. Zeker niet met zo'n hoge uitslag. Al sinds ik hem had 3 jaar geleden werd hij verdacht van mogelijke PPID vanwege zijn lange vacht die vrij langzaam en op bepaalde delen slecht loslaat. 3 jaar geleden testte hij negatief. Nu ging hij vorig voorjaar als een malle prachtig door zijn vacht heen en had ik echt meer het idee dat het met voeding en voldoende rust te maken had. Maar nu kreeg ik toch wat verzet met rijden. Heel licht staak gedrag in de bak. Voldoende om toch maar weer de DA te volgen en nog eens een test te doen en deze kwam dus echt flink verhoogd terug.

Ik wil ergere klachten ook eigenlijk wel voorkomen. Zeker hoefbevangenheid lijkt me doodeng. Dat haar zal me een worst wezen. Daar heeft ie verder ook weinig last van.



Wat balen Celebi! Hoewel ik inderdaad ook al heb gehoord dat een hoge waarde niet perse betekent dat ze ook veel meer klachten hebben. Ik lees bij jou eigenlijk alleen ene stuk staakgedrag als symptoom… kan het niet zijn dat ze ergens anders last van heeft, wat stress geeft in haar lijf en daarom de acth verhoogd is? Vind het namelijk niet een typisch PPID kenmerk.

Qua niet dagelijks op dezelfde tijd: hier ook niet altijd en toch gaat het wel goed. Soms vraag ik een stalgenootje om het te geven als ik zelf niet kan. Wie weet is dat voor jou ook wel een optie? Hier gaat het er heel makkelijk in met een half appeltje waar ik de pil in duw.

Mijn PPIDer gaat momenteel zo goed op z’n nieuwe plek en slaapt weer veel meer, dat ik de gok heb genomen om vanaf vandaag eens een half pilletje te geven en zien wat het klinisch beeld doet. Zijn klachten waren dat hij meer apathisch was voor de omgeving en slaapaanvallen kreeg. Ik begin me toch meer en meer af te vragen of dat niet toch door sleep deprivation is gekomen. En ik kan me indenken als een paard slaaptekort heeft, ook meer stress ervaart en dus meer acth aan maakt. Hij had overigens een waarden van 384 en na start medicatie nog 28. Sowieso ook weer testen einde zomer. En miss eerder.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:54

Mijn PPID-er staat in de zomer overdag gewoon op de wei, maar ik heb (afkloppen op alles) ook nog nooit problemen gehad richting hoefbevangenheid. Wel let ik er altijd al op dat ze niet teveel, te vet en te lang gras kan eten, vanwege dat het een Fries is die vroeger dik werd van het zien van gras alleen al en dat ze ook problemen heeft met de slokdarm.

Celebi
Berichten: 3740
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:26

Ach al sinds ik hem heb wordt hij verdacht van ppid. In het begin testte hij negatief maar op zich tikt hij wel vakjes aan natuurlijk. Lange vacht, onregelmatige verharing, hangbuikje (maar niet als hij dressuur loopt dan is ie mooi strak), en dan nu iets verandering in werklust.

Er zullen wellicht ook andere dingen kunnen spreken zoals artrose maar goed laten we 1 ding tegelijk tackelen. De waarde van 144 was volgens de DA duidelijk hoog genoeg om in zijn staat (ontspannen) tijdens het bloedprikken van iets anders te kunnen komen.

Nu het weer een paar dagen droog en zonnig was, was hij gelijk een stuk fitter en was het staak gedrag minder/weg trouwens. Had dus toch de hoop dat de test negatief zou terug komen maar helaas. Wellicht dat als we een zonnige winter gehad zouden hebben dat hij klinisch veel fitter had geweest en ik hem niet had getest, dus ergens is het wel goed want nu weet ik dat ik medicatie kan gaan geven voordat hij straks het land weer op kan. Moet er niet aan denken dat hij nog een jaar met verhoogde ACTH had gelopen en misschien dan langzaamaan hoefbevangenheid had opgelopen door een chronisch hoge insuline waarde.. En wie weet had hij nooit meer last gekregen dan dit maar je weet het toch nooit.