[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7656
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:46

Sterkte Caitje, een dapper besluit

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 23:50

Ach, niet leuk. Een moedige beslissing. Heel veel sterkte met dit verlies.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:00

Wat naar, Caitje. Maar wel een moedig en eerlijk besluit voor Ille. Sterkte!

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:10

_Caitje_ heel veel sterkte!! :(:)

Ik kom zomaar even binnen vallen, ik ben me aan het inlezen over cushing omdat ik steeds meer het idee krijg dat mijn shetlander het heeft.. Ze is lastig drachtig te krijgen, (vorige 3x dekkingen mislukt, nu zou ze ongeveer op de helft moeten zitten maar vertoont nog niks). Ze zit hooguit 1 week in der zomervacht en maakt dan alweer wintervacht aan. Komt heel moeilijk uit haar vacht, en haar vacht is echt mega dik en dof. En momenteel eet ze voldoende maar lijkt niet aan te komen, ze lijkt dik maar dit is puur vacht..

Wat zijn ongeveer de kosten van een cushing test? Heb er wel op gezocht maar krijg echt bedragen uiteenlopend van 20 tot 85 euro te zien..
Mijn dierenarts komt binnenkort dus dan vraag ik het bij haar even na.

KootMiraDrum

Berichten: 8327
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:10

Sterkte Caitje...

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:27

Sterkte Caitje :(:)

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:30

Sterkte

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:35

Vreselijk, Caitje. Heel moedig inderdaad. Veel sterkte.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:42

Heel veel sterkte Caitje.. Geen goed begin voor het nieuwe jaar..

Jeetje Testebest, dat zijn inderdaad mega-bulten! Hoop dat de DA duidelijkheid kan geven..!

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 07:49

Veel sterkte caitje.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:08

Heel veel sterkte

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:29

Veel sterkte caitje

tiwi1969

Berichten: 7656
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:33

Testebeest, succes bij de DA straks, ik ben benieuwd wat zij van de mega bulten zegt.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 08:35

Sterkte.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:28

Annekexxx schreef:
Al 2 jaar krijgt onze oudere merrie Lya dagelijks Pergolide. Halfjaarlijks werd haar bloed getrokken in de meest duidelijke perioden voor de ATCH waarden.
We merken echter op dat de waarden erg hoog blijven, ondanks hogere dosis medicatie.

Symptomen:
- heel erg dikke wintervacht (en pas in juni uitruiven)
- dikke buik (ze eet goed), maar erg veel spierverlies op de rug, in de hals (wel vette manenkam) en op de achterhand

Sinds enkele maanden is ze van een lief en betrouwbaar paard ook veranderd in een -met momenten- boos en agressief paard. Ze haalt uit naar onze andere paarden (schrikdraad tussen nu, want ze slaat en bijt), heel erg uitgehaald naar mij (grote beet in mijn schouder, bedoeld naar mijn merrie die ik binnen haalde), ze steekt haar nek uit, wit van haar ogen, oren platter dan plat en met de tanden bloot. Heel vreemd...

Binnen 2 weken opnieuw bloedonderzoek...
Ze eet wel erg goed.

Misschien is het de medicatie?
Misschien slaat de medicatie niet aan?
Misschien is het iets anders dan cushing?

:-(


Als je de bijsluiter van de humane variant van de medicatie leest dan staat daar o.a. letterlijk dat je je familie / ouders moet waarschuwen dat je raar gedrag kunt gaan vertonen (gokverslaving, eetverslaving, seksverslaving, agressie etc etc) en dat als ze dat merken je contact op moet nemen met je arts ...

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:30

Wat dapper Caitje en wat zal je hem missen - sterkte!

Siers83

Berichten: 7369
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:39

Sterkte Caitje. Moedig besluit maar als ik het zo lees wel de juiste.

Biancatjee, test zelf kost zon €70 geloof ik. Daar komen de kosten voor verzenden en de dakosten nog bij. Dus reken maar op zeker €100. Maar als ik het zo lees zou ik zeker testen. Mijn Haflinger had dezelde klachten en die heeft cushing. Maar met medicatie gaat het nu goed. Zit mooi in de vacht en glimt zelfs nu in dr wintervacht.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 10:39

Veel sterkte Caitje

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:26

Siersma schreef:
Sterkte Caitje. Moedig besluit maar als ik het zo lees wel de juiste.

Biancatjee, test zelf kost zon €70 geloof ik. Daar komen de kosten voor verzenden en de dakosten nog bij. Dus reken maar op zeker €100. Maar als ik het zo lees zou ik zeker testen. Mijn Haflinger had dezelde klachten en die heeft cushing. Maar met medicatie gaat het nu goed. Zit mooi in de vacht en glimt zelfs nu in dr wintervacht.


Bedankt voor je reactie! De dierenarts komt binnenkort dus zal het er eens met haar over hebben. Dan laat ik haar gelijk testen denk ik, dan weet ik het zeker.. iets in mijn gevoel zegt dat ze niet helemaal goed gaat.. :(

Dennis

Berichten: 31478
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 11:29

Sterkte Caitje!

De 18e moet ik met een jonkie naar de kliniek, dan gaat Judith meteen mee voor een beetje bloed afnemen. Ze is niet zo slecht dat ik het nu meteen wil, scheelt weer een keer voorrijkosten. Tenzij ik voor die tijd een arts op het erf heb, dan mag die meteen een beetje bloed mee nemen natuurlijk.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:25

Sterkte caitje!

Biancatjee, kan cushing zijn maar kan ook niet onder controle gekregen worminfectie zijn.. het mager zijn en lange vacht. succes met ontdekken wat je pony mankeert.

Wat betreft gedragsverandering: het jaar voor tink de diagnose kreeg, viel juist op dat zij van zoete, met iedereen overweg gaande pony in een kreng veranderde, vooral naar ponys lager in de rangorde. Dat was echt heel opvallend.

Nu ze op medicatie staat, is ze weer veel meer in balans qua gedrag. Een stresskip zal ze altijd blijven, maar ze is ook minder angstig. Wat hormonen kunnen doen... maar ook pijn en je niet lekker voelen.

Andersom zal ook best kunnen, bijwerkingen zijn bij iedereen anders. Maar als ik hier met zoveel agressie in een paard te maken kreeg bij PPID/prascend, zou ik denk ik in overleg met de VA nog proberen de dosis juist te verhogen, of verlagen.... (en bij te hoge waarden zou ik denk ik eerder verhogen, maar nogmaals daar is je VA ook voor. ;) )

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:58

Ik heb de laatste week het idee dat mijn pony angstiger is geworden. Kan het niet verklaren. Hopelijk komt het door het idiote weer.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:50

randalinpony schreef:
Andersom zal ook best kunnen, bijwerkingen zijn bij iedereen anders. Maar als ik hier met zoveel agressie in een paard te maken kreeg bij PPID/prascend, zou ik denk ik in overleg met de VA nog proberen de dosis juist te verhogen, of verlagen.... (en bij te hoge waarden zou ik denk ik eerder verhogen, maar nogmaals daar is je VA ook voor. ;) )


Het is zeker zaak dit met de arts te overleggen; als het aan de medicatie zou liggen ( en bewijs hiervoor is er niet of nauwelijks alhoewel er bij mensen wél gedragsveranderingen geconstateerd zijn) dan zit je in een lastig parket. Enerzijds heb je de medicatie nodig om de PPID onder controle te houden, anderzijds kun je ook niet zonder gevolgen verhogen of verlagen. Het is zinvol om op termijn opnieuw bloedonderzoek te doen en de mogelijkheden te bekijken of er wellicht sprake is van andere aandoeningen. Helaas zijn er nogal wat symptomen die bij verschillende ziektes overeenkomen.
Ik denk dat ik in het geval van zo'n sterke agressie, wellicht eerst een tijdje met de prascend zou stoppen en aanzien hoe e.e.a. zich ontwikkeld. En afhankelijk daarvan opnieuw zou laten testen.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:43

randalinpony schreef:
Sterkte caitje!

Biancatjee, kan cushing zijn maar kan ook niet onder controle gekregen worminfectie zijn.. het mager zijn en lange vacht. succes met ontdekken wat je pony mankeert.

Wat betreft gedragsverandering: het jaar voor tink de diagnose kreeg, viel juist op dat zij van zoete, met iedereen overweg gaande pony in een kreng veranderde, vooral naar ponys lager in de rangorde. Dat was echt heel opvallend.

Nu ze op medicatie staat, is ze weer veel meer in balans qua gedrag. Een stresskip zal ze altijd blijven, maar ze is ook minder angstig. Wat hormonen kunnen doen... maar ook pijn en je niet lekker voelen.

Andersom zal ook best kunnen, bijwerkingen zijn bij iedereen anders. Maar als ik hier met zoveel agressie in een paard te maken kreeg bij PPID/prascend, zou ik denk ik in overleg met de VA nog proberen de dosis juist te verhogen, of verlagen.... (en bij te hoge waarden zou ik denk ik eerder verhogen, maar nogmaals daar is je VA ook voor. ;) )


Denk toch eerder cushing dan. Ze heeft al meerdere mestonderzoeken gehad en al 4 jaar (sinds ze bij mij is) netjes op tijd ontwormd met schema van de dierenarts.. maar ze krijgen vandaag hun wormenkuur weer dus wie weet :)

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:55

Mil zijj bulten zijn nog erger geworden. Vanavond wandel ik even langs mijn da. Toch handig dat hij vlak bij mijn ponys woont en even naar hem wilt kijken