[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:34

Ik doe mijn pony, zeker bij zonnig weer, een vliegenmasker op. Dat haalt het felle licht uit de ogen en scheelt heel veel in de oogafscheiding.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:51

Met ogen moet je altijd voorzichtig zijn - wees er voordat je behandelt, altijd zeker van dat er niet iets speelt of beschadigingen zijn.
Lang voordat bij Pauli Cushing werd vastgesteld, heeft ze forse ontstekingen gehad ( maanblindheid) - ze is daarvoor destijds in Duitsland geopereerd. Dat had goed resultaat maar met de Cushing kwamen toch wel oogproblemen terug al was dat niet de bacteriƫle infectie zoals maanblindheid. Maar wel altijd pijnlijke aanvallen en veel tranen. Ze is daarvoor met allerlei straffe middelen behandeld en moest tijdens aanvallen ook op de buut. Uiteindelijk, had ik het maar eerder gevonden, bleek 'Ogentroost' van Dr. Vogel effectief te helpen. Als ze weer eens zo'n aanval had, deed ik wat druppeltjes in het oog en dan was de pijn zonder buut snel weg en het tranen over. Ook kalmeerde dat het weefsel rondom het oog. Ogentroost dus - te koop bij de drogist.

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:13

Ik meld mij (helaas) ook.

Bij mijn 23-jarige shet Jody is helaas ook Cushing geconstateerd. We hebben haar nu op hooi en gaan basisbrok van Lavor proberen aangezien ze erg vermagerd. Ik ga haar volgende week ook scheren want ze schuurt zich helemaal kaal.

Afbeelding

Erg interessant dit topic!!

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:50

Bedankt voor de tip Jannepauli. Ik ga het proberen. Probleem met Amerigo is dat hij zich slecht laat behandelen aan ogen, dus ik was al heel blij met van het masker.

Ik verbaas me er trouwens wel over dat het me nog steeds lukt om iedere dag een spuitje in zijn mond te geven. Ik had verwacht dat dat inmiddels wel een worstelpartij zou zijn.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:53

Helaas welkom kelly. Leuk oudje heb je :)

Net bij mil geweest ik smeer ernu traumeel gel op en vanmorgen was zijn bult een stuk dunner dan gisteren gelukkig. Vanavond nogmaals insmeren. Scheelt dat mijn dochter altijd graag helpt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:54

Kleine tip voor als het vies wordt met water, beetje appelsap of appelmoes doet wonderen. Ooit moest ik mijn veulen/ jaarling merrie voor een long-ontsteking meerdere poeders geven, maar met appelmoes door het voer liet ze alles staan. Dus een grote spuit gehaald bij de apotheek, poeders gemengt met appelmoes en zo in de bek gespoten, en nu nog vind ze een spuit (ongeacht de inhoud) heerlijk!

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:19

Die van mij krijgen het in een spuitje met een beetje limonade.
Dennis vind het stom en moet uit kijken dat hij het niet uit kwijlt, gaat dus meteen een broodje of een snoepje achter aan.
Judith begint al te rommelen met haar mond en soms te flemen als ik aan kom lopen :+. Die houd het wel netjes binnen en kwijlt het niet uit.
Maar ook die krijgt er een broodje achter aan zodat die het spuitje leuk blijft vinden.

Rowena90

Berichten: 5
Geregistreerd: 19-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:08

Hoihoi,

Heb van mijn pony laatst foto's laten maken waarin te zien was dat het hoefbeen gekanteld was, daarnaast bloed afgenomen voor de ziekte van cushing, en inderdaad een waarde van 620, erg hoog dus! ze staat nu sinds vrijdag aan een half pilletje Prascend per dag. (kleine D-pony)
Ze at eerst altijd als een gek, maar nu doet ze er wat rustiger over maar eet gelukkig nog wel genoeg. (momenteel Hooi en Care4life) ze is best wat afgevallen, ook voor ze aan de medicijnen begon. Ik denk door de omslag naar heel ander eten. Maar mager is ze absoluut niet!

Nu staat ze dus sinds een paar dagen aan Prascend, ze reageert hier alleen echt heel heftig op, ze staat echt heel wankel op dr benen als ze loopt. Woensdag komt de smid om er speciaal beslag onder te zetten, maar ik ben er bang voor dat ze zowat omvalt zo wankel dat ze is. Iemand hier ervaringen mee??

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:49

Kelly_J schreef:
Ik meld mij (helaas) ook.

Bij mijn 23-jarige shet Jody is helaas ook Cushing geconstateerd. We hebben haar nu op hooi en gaan basisbrok van Lavor proberen aangezien ze erg vermagerd. Ik ga haar volgende week ook scheren want ze schuurt zich helemaal kaal.

[ [url=m/rYM9jb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Erg interessant dit topic!!

Ik zou maar heul snel een andere brok gaan zoeken; Lavor basisbrok zit met zetmeel en suiker op bijna 35%. Veel te veel voor een PPID paard en het zal me niet verbazen dat als je beter voer geeft, dat schuren ook sterk verminderd! Als het dier sterk vermagerd geeft dan bv Bietenpulp zonder melasse!
Hier nog een keer het lijstje met voer dat laag in suikers is: http://www.voervergelijk.nl/voer/catego ... r-granen,1

Kelly_J

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Harkema, Friesland

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 15:52

Jannepauli, als ik op voervergelijk zoek naar weinig suikers kom ik op deze brok uit?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:54

Suiker 3,4%, zetmeel 28,2% - totaal 31,6%.
Om 'suikers' in de stofwisseling te berekenen, moet je altijd zetmeel en suiker bij elkaar optellen. Voor een paard met stofwisselingsziekten ( EMS, IR, PPID) moet het totale percentage 10% of minder zijn.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:49

Rowena90 schreef:
Hoihoi,

Heb van mijn pony laatst foto's laten maken waarin te zien was dat het hoefbeen gekanteld was, daarnaast bloed afgenomen voor de ziekte van cushing, en inderdaad een waarde van 620, erg hoog dus! ze staat nu sinds vrijdag aan een half pilletje Prascend per dag. (kleine D-pony)
Ze at eerst altijd als een gek, maar nu doet ze er wat rustiger over maar eet gelukkig nog wel genoeg. (momenteel Hooi en Care4life) ze is best wat afgevallen, ook voor ze aan de medicijnen begon. Ik denk door de omslag naar heel ander eten. Maar mager is ze absoluut niet!

Nu staat ze dus sinds een paar dagen aan Prascend, ze reageert hier alleen echt heel heftig op, ze staat echt heel wankel op dr benen als ze loopt. Woensdag komt de smid om er speciaal beslag onder te zetten, maar ik ben er bang voor dat ze zowat omvalt zo wankel dat ze is. Iemand hier ervaringen mee??


Ben je gelijk een halve pil gaan geven of heb je opgebouwd?
Als je niet hebt opgebouwd is dat waarschijnlijk de oorzaak.
Geef anders eerst een dag of 5 1/8 pil, dan 1/4 en daarna pas 1/2 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:56

Bij deze foto's van Sed zn voeten (het is wel weer tijd voor de smid overigens, die komt volgende week/ de week erna);

Links voor; (stukje witte straal kwam tevoorschijn bij het boenen?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links achter;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter; (lelijke straal)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts voor;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-16 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:18

Daar valt wel winst te halen, Shanna. Op zich had ik erger verwacht, maar er zijn zeker wat aandachtspunten te zien. Met name aan de onderkant kun je dat zien.
Bijvoorbeeld op de derde foto zie je dat de steunsels te ver doorlopen langs de straal en ook dat het hoekje aan de achterkant van steunsel en buitenrand te ver naar voren zit en te hoog is. Dat beeld zie je ook bij de andere onderkanten.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 00:22

Ik heb ook nog wel de foto's van toen hij net bij de smid (op de kliniek) geweest was. Het is nu inderdaad wel weer tijd voor een bekap-beurt. Verwacht de smid volgende week op stal.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 01:29

Afgezien van wat Waratje opmerkt, vind ik de zool te ver weggeschild maar ook heel veel kneuzingen ( roze-achtige vlekken op de hoeven) en heel veel groeven van allerlei mogelijke oorzaken zoals HB.

vayake
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 01:42

De kamillethee ga ik zeker onthouden!

Al mijn paarden staan met een vliegenmasker als het nodig is.

De merrie heeft nu nog tranende ogen vrnl links. Ze in nu 20 en we hebben haar sinds ze 7 is.
Ze heeft altijd wel meer last gehad met momenten van haar ogen. Dit dan met de minste vlieg die er was.maar niet id winterperiode.
De cushing heeft er de.laatste jaren zeker een rol in gespeeld maar vind het nog te veel na een behandeling van een jaar. Verder Was de bloeduitslag ok. Er is ook geen ontsteking. Toch is er een reden waarom maar ook Da's weten geen oorzakelijkverband te leggen.
Ze is verder een zeer vrolijk hevig vitaal oudje aant worden.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:15

En de hielen zijn wel erg hoog. Daar kan ook wel wat vanaf.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:42

Voor een pony die nodig weer bekapt moet worden, vind ik deze hoeven er prima uit zien. Rechtsvoor lijkt iets stijler dan linksvoor, maar kan de foto zijn.


Enige waar ik niet zeker van ben, is of de witte lijnen wel goed in conditie zijn maar is vanaf deze fotos lastig beoordelen. Zet er eens een waterslang met hoge druk op, en als Sedje bekapt is, bekijk dan eens of er mooi elastisch, stevig weefsel in de witte lijn aanwezig is? Als het zwart blijft (vooral bij de verzenen) en de witte lijn korrelig en bruinig is, is dat niet goed.

Samen met de verzakte ribbels op de buitenkant van de hoef en het feit dat de plattere (linksvoor) hoef nog wat gevoeliger kan zijn, misschien aanleiding om naar een (oude) hoefbevangenheid te kijken, of is dat al gebeurd? Foto van de hoeven? Als je de hoef van onder bekijkt, is het stuk zool voor de teen dan overdreven bol/plat?

Als de pony loopt lijkt deze erg gevoelig om het been neer te zetten. Links erger dan rechts en bij meer belasting (draf) erger. Maar in de bak op zachte ondergrond loopt hij ook beroerd.

Persoonlijk zou ik denken dat in dit geval beginnen in de hoef, maar dan naar boven toe, onderzocht moet worden. Is er al naar artrose gekeken, hoe oud is deze pony?

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:01

Fotos van alle 4 de voeten zijn in november nog gemaakt. Hierop waren geen tekenen van hoefbevangenheid, of HB in het verleden te zien. Ook zn gehele ondervoet was schoon van artrose en ook was er niks afwijkends aan de hoefkatrollen te zien.
Pony is 13, wordt in de zomer 14.

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:06

Shanna, ik zet mijn geld nog steeds in op een probleem in de schouder/rug. Ik denk kissing spines of iets in die richting.

Even spammen: Megan gaat als een speer. Met dit nattige koude weer merk ik wel dat ze meer stijf is, maar dat mag op je 26e. Als ze warmgedraaid is merk je niks meer.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:08

Donderdag komt de osteo-phaat bij Sedje kijken, hopen dat die wat meer duidelijkheid kan verschaffen.. Kan die ook kissing-spines vinden denk je? (Ik ben nog geheel onbekend met osteophatie bij paarden)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:35

Sedje is niet gevoelig op zool?

En ze is ook bloed getrokken op milde maandagziekte? Spieren zijn niet gevoelig, urine is niet donker, ze is niet overdreven gevoelig op koud weer? Ik vind haar echt prut lopen, heeft je VA al geopperd om er een pijnstiller in te doen, zodat de hele boel weer kan ontspannen en dan te zien wat er verder gebeurd?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:35

Maar het paardje heeft ribbels in de hoef en roze plekken: dat duidt op een kneuzing in de hoef..? En die plekken zitten vooral links.

Meganyr

Berichten: 983
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Huizen

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:08

De ribbels die ik zie lijken mij meer op voer-veranderingen, niet echt bevangenheid.

Een goede osteopaat moet volgens mij wel KS kunnen voelen, maar dan moet hij/ze dat ook doen in verschillende houdingen. Lichte KS kun je volgens mij alleen maar op foto's zien.

Als ik Sed zie lopen dan zie ik dat hij wat ruimer stapt als zijn hoofd wat lager is -dus de rug meer strekt waardoor de wervels meer uit elkaar komen te liggen-. Gaat hij draven dan gaat zijn koppie omhoog en loopt hij gelijk een stuk korter.

Maar maar maar ik ben niks he! Geen dierenarts of wat ook. Dit is wat mijn gevoel zegt.