[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:50

Ik heb het idee dat hij door de vitamine E en selenium wel ruimer is gaan lopen. Dus in die zin werkt het wel degelijk.

Hij heeft ook wel een voer-aanpassing gehad, hij is van zeer streng dieet zonder toevoegende supplementen terug gegaan naar onbeperkt hooi en steeds een supplement erbij in zn voer.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:52

Ik zeg niet dat het paardje HB is, maar die ribbels kunnen er wel op duiden, en zoals ik al schreef: diverse oorzaken mogelijk, waaronder HB. Maar daarvoor moet je de hoef in het echt kunnen zien en op de foto's kan ik niet zien of die lijnen sterk naar beneden afbuigen. Blijft het feit dat er kneuzingen in de hoef te zien zijn, die roze-achtige vlekken duiden op bloeduitstortingen onder de hoefwand. Ik zou dit paar voorlopig ook zeker niet al te veel op het 'harde' laten rennen en de zool vooralsnog met rust laten. Wel steunsels goed bijwerken ( gelijk aan de straal maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:55

Hij loopt enkel als ik een nieuw filmpje maak, verder staat hij volkomen op rust. Van 9-19 in de wei en bak, en van 19-9 op stal (3x3,5 m). Je bent welkom om hem in het echt te komen bekijken hoor! :D

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:28

Ik lees nog steeds braaf mee....!

Omdat Olly slecht reageerde op het verhogen van de medicatie van een half naar 1 hele heb ik hem nu al een week of 8 stabiel op een halfje staan. Eten doet ie gelukkig weer prima!
Begin december ben ik van stal veranderd en waar het door komt weet ik niet maar hij loopt weer als een trein!
Medicatie, andere brok, ander hooi, buitenbox, extra magnesium.....ik weet het niet maar ik ben erg blij met de vooruitgang!
Ik moet hem zelfs in tempo terug gaan rijden, dat is echt uitzonderlijk hahaha.

Hij krijgt geen aangepast voer, alleen extra magnesium en speedibeet om aan te komen en dat gaat ook prima.
Vanmorgen is de Da geweest om bloed af te nemen en het viel hem ook niet tegen hoe hij eruit zag.
Maandag bellen voor de uitslag.....ben benieuwd!

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:09

Hoi, ik kom hier even binnen vallen omdat bij mijn 22 jarige pony gister cushing/ppid is geconstateerd. Ik ben best geschrokken aangezien hij geen klachten vertoont en toch een torenhoge waarde heeft (>1250 ). Hij had in zijn praktijk nog niet zo'n hoge waarde gezien. Het enige wat de dierenarts was opgevallen, en dus ook de reden van het bloedonderzoek was dat zijn vacht volgens hem 'cushingerig' aandoet en een wondje dat maar niet wilde genezen. Daar is bloed met een beetje pus van op kweek gezet om te kijken of het een bacteriële infectie is maar dat blijkt niet het geval. De reden dat het niet goed geneest is dus achteraf gezien waarschijnlijk zijn verminderende weerstand.

Vanaf morgenochtend ga ik beginnen met 1mg pergolide en zal er over 3 maanden opnieuw bloed afgenomen worden om te kijken of de waarde gedaald is. Ik hoop zo dat de medicatie aanslaat. Volgens de dierenarts moet ik over ong 4 weken een jongere versie van mijn pony kunnen verwachten... maar hoe jong wil je hem hebben? Qua gedrag is hij nog steeds lekker pittig en met rijden hartstikke voorwaarts en merk ik geen verandering in de afgelopen jaren.

Hebben jullie ervaringen met deze torenhoge waarde en het aanslaan van de medicatie? Ik merk dat ik een beetje op zoek ben naar de succesverhalen...

Zou het kunnen zijn dat hij het misschien al jaaaaaren onder de leden heeft waardoor de waarde zo ontzettend hoog is? Of kan zoiets in korte tijd snel verhogen? Zal de medicatie dan wel goed genoeg aanslaan?

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:21

Welkom hier helaas Deb. Maar lees eerst even de OP hier even goed door; daar staan de meeste vragen nog in beantwoord ook en ook een niet onbelangrijke tip over rustig aan de dosis van de prascend te verhogen en niet gelijk er 1 mg = hele pil in te gooien.

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:24

Hoi Deb100,
Balen van de cushing. Hier en in het vorige cushing topic staat erg veel info. Ik denk dat iedereen je nu gaat waarschuwen niet meteen een hele pil te geven ,maar rustig op te bouwen. Dit om de vervelende bijwerkingen te minimaliseren.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:28

Welkom Deb!

Lees eerst goed de beginpost en begin ajb niet meteen met een hele pil. Bouw de dosis rustig op om het lichaam te laten wennen en bijwerkingen te voorkomen! Hoewel je dierenarts dat niet adviseert, deed de mijne ook niet, is dat wel belangrijk :j

Wat voor voer krijgt je pony momenteel?

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:21

Vandaag overleg gehad met de dierenarts, we houden haar goed in de gaten en ze heeft het advies gegeven om de test in augustus te laten doen omdat de test dan het betrouwbaarst is..
Mocht het toch slechter gaan doen we de test gelijk :)

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:09

Oké bedankt voor jullie snelle reacties. Wat adviseren jullie met opbouwen? Ik las eerder in deel 1 of in de beginpost een kwart pil de eerste week?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:34

Deb100 schreef:
Oké bedankt voor jullie snelle reacties. Wat adviseren jullie met opbouwen? Ik las eerder in deel 1 of in de beginpost een kwart pil de eerste week?


Ik ben destijds begonnen met een kwart pil gedurende een week :j Daarna een halve maar dat heb ik langer gegeven omdat ik toen al een verbetering merkte. Later alsnog via 3/4 opgebouwd tot een hele pil per dag.

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 00:14

fransje23 schreef:
Welkom Deb!

Lees eerst goed de beginpost en begin ajb niet meteen met een hele pil. Bouw de dosis rustig op om het lichaam te laten wennen en bijwerkingen te voorkomen! Hoewel je dierenarts dat niet adviseert, deed de mijne ook niet, is dat wel belangrijk :j

Wat voor voer krijgt je pony momenteel?


Ik ga morgen ochtend beginnen met een kwart pil voor de duur van een week.

Hij krijgt 2x per dag een kwart schep pavo 18plus en 1x door het voer een halve schep prefit vitamine poeder. En uiteraard genoeg hooi

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:40

Wie van jullie voert vitamine E bij en welke variant gebruiken jullie?
Ik had die van pharmahorse, maar die is bijna op.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:18

Pharmahorse. Blijft de beste en is in verhouding goed betaalbaar.

Deb100
Berichten: 190
Geregistreerd: 07-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:46

Hoeveel vitamine e voeren jullie bij? En is het sowieso verstandig om dit bij te voeren of voeren jullie dit met bepaalde redenen. Mijn pony is naar mijn mening niet in spiermassa afgenomen...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:08

Vitamine E is een vitamine die voor veel lichaamsprocessen nodig is, niet alleen voor spierherstel. Dat laatste daar zijn vooral eiwitten (proteïnen) voor nodig. De te geven hoeveelheid staat altijd vermeld op de verpakking van het product dat je geeft.
Je kunt het vooral in de winter bij voeren omdat in hooi het gehalte afneemt en de paarden vaak niet of weinig op gras komen.

Furi
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:52

Met of zonder selenium?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:54

Met selenium.

Furi
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-14

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:58

dankje :)

Ik zie door de bomen het bos vaak niet meer. Furi gaat in principe goed (mag helemaal niet klagen met haar 31 jaar). Maar ze loopt de laatste tijd vaak stijf en haar achterbenen beginnen wat 'wankel' te worden. Vooral als ze stil heeft gestaan op een plek, of in de ochtend, dan is het als het ware of haar achterbenen naar buiten 'klappen'. Ik ben aan het kijken of een supplement misschien helpt. Ze lijkt er geen pijn aan te hebben en staat 24/7 buiten. Het is tot nu toe nog sporadisch.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:16

@shanna. Ik zou de rug van,sedje toch ook is laten,nakijken. Mij lijkt het deels vanuit de rug te komen. Ik heb het idee als hij draaft dat hij zijn rug in een onnatuurlijke stijve houding houd. Maar dat is mijn idee. Hier ook is een,paardje gehad met ks en die liep op vier benen onregelmatig.

Anoniem

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:29

Ik wil mij niet te veel bemoeien met de voer en supplementen adviezen, maar houden jullie er rekening mee, dat bv zomaar selenium bij voeren zonder aangetoonde tekorten, bij overdoseren nog meer kwaad kan?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:59

Daar ben ik het natuurlijk mee eens, maar een gegeven is inmiddels dat de Nederlandse bodem ( dus ook in het gras en hooi) nauwelijks meer selenium bevat en dat er bij veel onderzoeken aangetoond is dat veel paarden een tekort hebben. Een tweede punt is dat selenium op zich bij over-doseren een gevaarlijke stof is, maar dat de grenzen wel wat hoger (of lager zo je wilt) liggen dan ooit aangegeven. De producenten van middelen die selenium bevatten houden er echt rekening mee dat er geen risico voor de gezondheid kan ontstaan. En hou je aan de aanbevolen dosering!!

Een tekort aan selenium in voeding kan grote gezondheidsproblemen veroorzaken - de kans op een tekort is groter dan het risico van over-doseren. Maar zorg wel dat je dit soort producten uit betrouwbare en gecontroleerde bron krijgt, en niet uit bv China haalt! :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:33

llora schreef:
@shanna. Ik zou de rug van,sedje toch ook is laten,nakijken. Mij lijkt het deels vanuit de rug te komen. Ik heb het idee als hij draaft dat hij zijn rug in een onnatuurlijke stijve houding houd. Maar dat is mijn idee. Hier ook is een,paardje gehad met ks en die liep op vier benen onregelmatig.


Ik blijf me toch afvragen of het niet een soort bevangenheid is. Is het bloed indertijd toen hij slechter liep, op maandacgsziekte/spierbevangenheid getest?

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:05

Jannepauli schreef:
Pharmahorse. Blijft de beste en is in verhouding goed betaalbaar.

Dankjewel voor je reactie.

Ik lees mee op het pssm forum Nederland en daar hebben ze het over een vloeibare variant die binnenkort bij Aurora te bestellen is. Vitamin E Oil van Equimins
Maar aangezien mijne bijna op is en deze pas eind jan te verkrijgen is stelde ik mijn vraag.

Ik voer het bij, omdat mijn paard in de winter niet op het gras staat.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:12

Mijn paard kreeg eerst een half tabletje per dag, maar ik ben overgegaan op een kwart tabletje omdat ze naar mijn mening teveel veranderde. Slecht eten, niet vooruit te branden met rijden, als een halve dooie in de stal/ paddock staan. Er zat niks geen vrolijkheid meer in. Ze was normaal buiten nog wel ondeugend en altijd in voor een galopje. Nu niks meer van te merken.
Nu krijgen we weer iets anders. Ze gaat lopen spoken in onze binnen bak. Van de week donkere vlekken van vocht op de wanden: dat is heel raar. Als de grond iets anders van kleur is, schaduw op de grond, vandaag een zilverkleurig papiertje, dan wil ze daar voor opzij stappen. Ze is vreselijk alert op alles. Mensen die de bak binnen komen en even gaan zitten kijken, kan niet. Een deken/ jas die op de kant ligt: not done. Een hindernis waar je langs loopt is reden om even uit te wijken. Even ontspannen rijden is er niet bij. Ze loopt wel weer vlotter, dat wel. Hebben meer paarden hier last van vanwege het frisse weer? Of is het iets anders; een bijwerking van de medicijnen of van de cushing? Ze kan wel wat anders reageren op dingen, maar zo apart als ze dat nu doet ken ik niet van haar.