[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:01

De meeste dierenartsen raden langzaam opbouwen niet aan, volgens de meeste dierenartsen zouden er ook vrijwel geen bijwerkingen kunnen ontstaan. Echter in de praktijk ervaren mensen het anders, ervaringsdeskundigen raden langzaam opbouwen dus zeker wel aan om de kans op bijwerkingen zo klein mogelijk te houden.
Langzaam opbouwen is ook nooit slecht, ookal zegt de dierenarts dat je gelijk vol kan beginnen is opbouwen nooit slecht. Dat is echter wel een keuze die je zelf maakt. Mijn dierenartsen hebben geen van allen weet van het langzaam opbouwen van de prascend, of in elk geval vinden ze het niet nodig. Toch heb ik het wel naar allen gecommuniceerd dat ik weet en zelf ook ervaren heb (in de zin van dat ik met miniscule dosering al veel reactie op het medicijn zag, meer medicatie zou echt vragen om problemen zijn geweest) dat dat echt aan te raden is. Ik vertrouw niet blindelings op mijn dierenarts, maar neem ook de ervaringen van anderen mee in mijn behandelplan. Ik hecht daar ook veel waarde aan.

Zelfde als met voer wisseling, ik bouw nieuw voer langzaam op door het te mengen met oud voer, anderen geven gewoon nieuw voer wanneer het oude op is. Sommige paarden doen het daar prima op, anderen stoppen met eten omdat het anders smaakt, het mengen geeft de minste problemen. Ook dat is weer door ervaringsdeskundigen ervaren en aangeraden, maar hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn. Effecten zijn alleen veel minder heftig als met medicatie.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:03


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:14

Tja nu is nu en er is bij mijn paard niet opgebouwd en gewoon goed gegaan gelukkig. . Die discussie ga ik ook verder niet aan en weet ook wel dat het nu aangeraden word.
Maar daar heeft nu niemand wat aan die al prascend geeft.
Is meer iets voor degene die ermee gaan starten

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:22

Lotus83 schreef:
want hoewel ik veel waarde hecht aan de meningen en ervaringen hier hecht ik net iets meer waarde aan mijn dierenarts.


Niets ten nadelen van jou dierenarts, maar veel dierenartsen weten helemaal niet zo veel van PPID is mijn ervaring.
Van mijn dierenarts moest ik ook direct met een halfje beginnen maar ben blij dat ik probleemloos opgebouwd heb.

Ik had van de week nog contact met iemand. Pony bevangen, wat te doen? Dus ik ook de vraag gesteld of pony getest was, ja en geen cushing volgens de dierenarts. Eigenaar noemde nog wat dingen op (zweterig bij koud weer, vette vacht, paar keer eerder licht bevangen geweest) dus toch even vragen of ze de waardes wist. Vorig jaar oktober had de pony 24 pmol/L (waar dus 10,5 mag), en nu 12 (waar 6,7 mag). Voor mij zijn deze waardes (2x zo hoog als dat mag) toch zeker wel cushing, zeker met wat andere dingen die op genoemd werden.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:28

Nu het toch over prascend gaat; zitten hier gebruikers op een kwart of driekwart tablet?

Ik overwoog al eerder om mijn pony iets te verlagen omdat hij zo ontzettend goed gaat, maar ik durf nu ook echt. Echter vraag ik me af hoe jullie de helft van de helft splitten en het goed bewaren?

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:40

Ik zou juist niets durven veranderen als het zo goed gaat.

Ik gebruik een leeg potje lippenbalsem als ik kleine stukjes pil heb.
Ik heb nu 2 pony's beide op een halfje, dus gewoon iedere dag een pil.
Toen ik er 3 op een half je had had ik zelfs een speciaal stapeltje soort gelijke potjes op elkaar, maar ik was toen echt aan het toveren en googelen met poeders en pillen ivm nr 3 bevangen.
In stukjes maken was met een pillen snijder een makkie.
Laatst bijgewerkt door Dennis op 28-12-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:41

Waarom zou je verlagen als het goed gaat?
Bij onze apotheek hebben ze pillensnijders met opvang bakje.

Britta31

Berichten: 13180
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:50

Niet een kwart of 3 kwart.Maar mijn dame van 36 kreeg elke dag een heel en het ging super.Toen zelf op een half gezet en dat ging niet goed na een paar weken werd ze weer sloom.Nu heeft ze de ene dag een heel en de andere dag een half en dat gaat goed.Gewoon even aanzien hoe het gaat met minder.Je kent je paard het beste.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:59

Britta31 schreef:
Niet een kwart of 3 kwart.Maar mijn dame van 36 kreeg elke dag een heel en het ging super.Toen zelf op een half gezet en dat ging niet goed na een paar weken werd ze weer sloom.Nu heeft ze de ene dag een heel en de andere dag een half en dat gaat goed.Gewoon even aanzien hoe het gaat met minder.Je kent je paard het beste.


Precies dat en daarnaast wil ik heel graag van die 'rommel' af. Ik ben blij dat het er is maar er zeker geen voorstander van om het te geven. Het is dat hij het nodig had/heeft. Uiteraard in goed overleg met de VA.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:12

Ik blijf het bijzonder vinden dat een paard een kenmerk van cushing krijgt ( narcolepsie ) bij teveel aan prascend. Je zou het toch eerder verwachten bij een te weinig aan prascend ?
Alhoewel je wel meer hoort dat bepaalde bijwerkingen kunnen duiden op zowel een teveel als een te weinig prascend.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:51

Je moet de bovengrens opzoeken waarna bijwerkingen optreden en daar iets onder gaan zitten
Paard van Britta zou het dan vermoedelijk prima doen op 3/4 pil per dag

Britta31

Berichten: 13180
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:32

We hebben het zo gedaan omdat 3/4 te veel verkruimelde met breken en dat is ook zonde natuurlijk.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:35

Wat ik me wel afvraag, zou je van de prascend niet ook suspensie kunnen laten maken? Is een stuk makkelijker precies te doseren en te geven/ zorgen dat ze het binnen krijgen.
Nadeel, het is ook een stuk duurder en prascend is al erg duur natuurlijk..

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:42

Ik heb een pillensnijder
Dat gaat prima

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:59

Ik snij gewoon met aardappelschilmes en dat gaat prima. de 3/8 stukken gaan aan de ene kant in een oud lenzenbakje, de kruimels aan de andere kant.

Ik snap eigenlijk niet dat mensen het te moeilijk vinden om 1/4 te snijden als dat in het belang van de pony is. Maar goed, dan nu worden er vast weer mensen boos.

Britta31

Berichten: 13180
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:25

Hoezo,mijn pony doet het prima op deze manier .Ze is niet voor niets 36.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:31

Alex is vanochtend om 9.30 uur op eigen terrein ingeslapen. In de afgelopen maanden is hij vaak ziek geweest, waarvan de laatste 6 a 7 weken eerst koliek wat over ging in hoefbevangenheid. Helaas krijgen we de pijn niet goed onder controle waardoor we moesten besluiten hem te laten gaan. Het moeilijkste besluit dat ik ook heb moeten nemen denk ik. We gaan hem heel erg missen. Ik meld me hier dus af. Maar mocht iemand van jullie 16 pillen op willen halen dan ben je welkom (ik woon in Kootwijk en hoef er niets voor te hebben).

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:25

Heel veel sterkte. Het is het moeilijkste besluit ooit, maar eigenlijk ook heel fijn dat je hem (hebt Kunnen ) kan maken. Ik kan het niet goed verwoorden, maar ik hoop dat je me snapt.

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:39

Heel veel sterkte met het verlies van Alex!

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:05

Veel sterkte Caroline :(:)
De beste keuze die je voor hem kon maken zo te lezen. Soms is het helaas niet anders...

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:35

Heel veel sterkte Caroline :(:)
Inderdaad het moeilijkste besluit dat je moet nemen..

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:37

Veel sterkte Caroline!

Heb ook een tijd 3/8e gegeven, waarvoor een een punt van een halve tablet afknipte. Werkte beter dan een pillensnijder en als je het vaak doet word je er vanzelf handig in.

Nu dus al een tijd medicatieloos en twijfelend over supplement. Op wat minder actief zijn en dikke vacht na geen PPID symptomen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:39

Mijne is al een tijdje zijn lange haren aan t loslaten en krijgt nu een korte wintervacht. Zal eens x een foto maken.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:50

tylando schreef:
Tja nu is nu en er is bij mijn paard niet opgebouwd en gewoon goed gegaan gelukkig. . Die discussie ga ik ook verder niet aan en weet ook wel dat het nu aangeraden word.
Maar daar heeft nu niemand wat aan die al prascend geeft.
Is meer iets voor degene die ermee gaan starten


Hier sluit ik me bij aan.
Heeft voor mij nu ook geen toegevoegde waarde meer om te praten over had ik maar anders opgebouwd met de prascend
Het is zo gegaan

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:51

CarolineCF schreef:
Alex is vanochtend om 9.30 uur op eigen terrein ingeslapen. In de afgelopen maanden is hij vaak ziek geweest, waarvan de laatste 6 a 7 weken eerst koliek wat over ging in hoefbevangenheid. Helaas krijgen we de pijn niet goed onder controle waardoor we moesten besluiten hem te laten gaan. Het moeilijkste besluit dat ik ook heb moeten nemen denk ik. We gaan hem heel erg missen. Ik meld me hier dus af. Maar mocht iemand van jullie 16 pillen op willen halen dan ben je welkom (ik woon in Kootwijk en hoef er niets voor te hebben).


Heel veel sterkte met je verlies.
:(:)