[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:52

mysa schreef:
Lijkt me niet goed, waar woon je? Misschien woont 1 van ons dichtbij en kun je lenen?

Woon in Noorbeek, Limburg. Ja ik vind t zelf ook echt een slordige fout, is me nog nooit gebeurd maarja.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 16:55

Weet niet of je paard veel last heeft van bijwerkingen van prascend? Op het begin bijv?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:02

Ik sla ook heel af en toe een dag over, als ik bv. ziek ben en echt niet in gelegenheid meer ben om
naar stal te gaan. Ik heb er nog nooit problemen door ondervonden, maar ik denk dat dit per paard erg verschilt. Waar ligt Noorbeek ongeveer? Ik woon in Kerkrade, heb desnoods wel twee pillen voor je in huis.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:11

Noord Veluwe hier dus worden dure en tijdrovende pillen :)

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:16

_MG schreef:
Ik sla ook heel af en toe een dag over, als ik bv. ziek ben en echt niet in gelegenheid meer ben om
naar stal te gaan. Ik heb er nog nooit problemen door ondervonden, maar ik denk dat dit per paard erg verschilt. Waar ligt Noorbeek ongeveer? Ik woon in Kerkrade, heb desnoods wel twee pillen voor je in huis.
Je weet denk ik wel waar Gulpen ligt? Daar achter ongeveer.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 17:36

meikevienna schreef:
_MG schreef:
Ik sla ook heel af en toe een dag over, als ik bv. ziek ben en echt niet in gelegenheid meer ben om
naar stal te gaan. Ik heb er nog nooit problemen door ondervonden, maar ik denk dat dit per paard erg verschilt. Waar ligt Noorbeek ongeveer? Ik woon in Kerkrade, heb desnoods wel twee pillen voor je in huis.
Je weet denk ik wel waar Gulpen ligt? Daar achter ongeveer.


Je zou ze morgen late ochtend eventueel kunnen ophalen als je daar iets aan hebt?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:22

Is hier iemand hier die tegen Rhino ent? Ik heb volgende week de veearts maar twijfel of ik de shet met cushing ook doe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:23

Ben beetje bang voor bijwerkingen

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:40

[***] schreef:
Is hier iemand hier die tegen Rhino ent? Ik heb volgende week de veearts maar twijfel of ik de shet met cushing ook doe

Ja heb haar hier gewoon ingeënt, ent haar altijd er voor in. Aangezien ik t risico niet wil lopen. Is overigens geen dure enting. Nog noot bijwerkingen gehad alleen een beetje stijf, en je moet ze toch 3 á 4 dagen stil zetten.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:15

[***] schreef:
Is hier iemand hier die tegen Rhino ent? Ik heb volgende week de veearts maar twijfel of ik de shet met cushing ook doe


Als je er 1 niet doet, kan je net zo goed de rest ook niet doen .... In ieder geval eens gehoord dat rhino enten alleen zin heeft als de hele stal het doet.
Maar goed, ik ben ook absoluut geen voorstander van enten. Al die troep ... En dan helemaal bij een ziekte als PPID, weer extra gifstoffen in het lichaam, weer een extra belasting voor het immuunsysteem en de lever en etc...

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 12:28

[***] schreef:
Is hier iemand hier die tegen Rhino ent? Ik heb volgende week de veearts maar twijfel of ik de shet met cushing ook doe


Ik laat niet enten gezien de kans op besmetting nog steeds aannemelijk is wanneer niet alle paarden op stal geënt zijn. Bij ons op stal staan een stuk of 40 paarden waarvan maar een enkeling tegen Rhina geënt wordt, zou dus weggegooid geld zijn en een flinke aanslag op m’n paard dat sowieso al moeite met z’n immuunsysteem heeft.

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:03

Hallo, kom hier ff binnenvallen. Maar ons paard is positief getest op Cushing. Paard is erg gevoelig voor bevangenheid. Afgelopen week heeft ze haar jaarlijkse enting gehad. En de dag erna was ze zo stijf. Het leek weer op bevangenheid. Nooit gehad na een enting, maar met de medicatie nu wel. Zijn hier meer gevallen van bekend?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 14:13

delvira schreef:
Hallo, kom hier ff binnenvallen. Maar ons paard is positief getest op Cushing. Paard is erg gevoelig voor bevangenheid. Afgelopen week heeft ze haar jaarlijkse enting gehad. En de dag erna was ze zo stijf. Het leek weer op bevangenheid. Nooit gehad na een enting, maar met de medicatie nu wel. Zijn hier meer gevallen van bekend?


Steekt vinger op :+
Enting hier is altijd prijs bij 2 van de 3. Stijf als een houtje en dikke bult op de entplek.
Heeft te maken met de vulstoffen van de enting. En als er tetanus bij inzit, heb je al gemakkelijker reactie.
De gezonde ruin heeft er standaard ook nog eens koorts bij.
En de oudste van de bende met cushing heeft nooit ergens last van :Y)

Na een dag of 10 is alles weer normaal.

Ik laat overigens nooit tegen rhino enten. Vroeger voor de wedstrijden jaren gedaan en de merrie kreeg de neurologische variant. Einde carriere :7

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:28

delvira schreef:
Hallo, kom hier ff binnenvallen. Maar ons paard is positief getest op Cushing. Paard is erg gevoelig voor bevangenheid. Afgelopen week heeft ze haar jaarlijkse enting gehad. En de dag erna was ze zo stijf. Het leek weer op bevangenheid. Nooit gehad na een enting, maar met de medicatie nu wel. Zijn hier meer gevallen van bekend?

Denk niet dat in een keer bevangenheid is hoor, wel in de gaten natuurlijk. Een voer zonder suiker is zeker een aanrader.

De ene keer is paardje hier stijf andere keer niet, ligt eraan. Zoals hier voor gezegd meestal een flinke bult er op, ik laat haar dan gewoon goed bewegen en hele dag de wei op. Is meestal wel binnen 5 dagen weg.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:09

Ik meld me (opnieuw) in dit topic. Paar jaar geleden werd bij mijn paard PPID vastgesteld. Ik heb hier toen een paar vragen gesteld. Paard deed het goed op de Prascend en genoot in alle opzichten van zijn pensioen. Dus heb me niet meer met dit topic bemoeid.

Nou heb ik gisterochtend totaal onverwacht mijn grote vriend moeten laten inslapen. En ik heb nog 56 tabletten Prascend over. Tabletten zijn houdbaar tot februari 2021. Als iemand hier er belang bij heeft die over te nemen tegen aangepast tarief, dan graag een PB.

Roodvos

Berichten: 6676
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:25

De belangstelling voor de Prascend is overweldigend. Daarom even een centraal bericht. De tabletten zijn verkocht aan de persoon die als eerste reageerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:56

[***] schreef:
Ik heb mijn 20 jarige ppid-er maandag laten enten tegen rhino. Gelukkig geen klachten gehad, was er wel huiverig voor door dit soort verhalen. Ze is ook in goede conditie dat scheelt misschien.
Een maand geleden is ze ook zonder klachten ontwormt met equest pramox. Het is juist mijn theorie dat ze door de cushing vatbaarder zijn voor vanalles en nog wat dus wil de boel op orde hebben.
Er wordt wel geadviseerd om niet te enten als een paard of pony niet helemaal fit is. En mijn zus heeft een kerngezonde merrie die altijd veel reactie op de entingen heeft dus ik weet hoe vervelend het kan zijn.
Maar wilde toch de andere kant even laten horen voor we massaal allemaal onze juist kwetsbare paarden zoals ppid-ers onthouden van zorg


Ik quote mezelf even uit ander topic
Niet dat ik bedoel dat iedereen maar moet enten of ontwormen, ik snap dat je daar voorzichtig mee wordt als het een keer mis is gegaan, maar bij paarden die geen klachten hebben normaal gesproken kies ik er voor om het wel te doen juist bij de ppid pony

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:03

Ik vind het niet enten niet het onthouden van zorg hoor. Enten belast het hele lichaam enorm. Je spuit een virus in en daarbij nog hulpstoffen zoals kwik of aluminium. Hoe gezond kan dat zijn ?! En dan ga je een paard wat al ziek (PPID) is ook nog enten ? Waarom ?
Maar goed deze discussie heeft geen zin waarschijnlijk. Iedereen heeft er zijn eigen mening over en dat mag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:53

Nou, ik heb daar niks mee. Ik ben zelf ook ingeënt en mijn kind ook. Het is inderdaad erg in de mode om het niet meer te doen. Ja, er kunnen inderdaad vervelende dingen gebeuren. Maar bij niet enten ook en de kans dat het dan echt vervelend wordt voor veel andere dieren (of mensen/kinderen) is groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:57

Ik heb extra geënt omdat er momenteel vanalles heerst
Bij ons in de buurt zelfs paardengriep
En juist een ppid-er is vatbaar voor zoiets en zal er ook erger ziek van worden

Ik ga af op DA advies en niet op wilde verhalen over kwik en aluminium
Deze discussie heeft inderdaad geen zin denk ik
Mijn kinderen zijn ook ingeënt ondanks de facebookmaffia tegen inenten

En een eigen mening dat mag inderdaad maar ik vind wel dat dieren die niet geënt zijn niet thuishoren op evenementen zoals wedstrijden en keuringen omdat de verspreiding van ziektes dan niet tegen te houden is

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:49

Op wedstrijden moet je verplicht enten dus dat is opgelost. Maar dat ze ziektes verspreiden is niet helemaal waar. Ja onder andere niet geente paarden, maar als jouw paard dan wel geent is hoef je toch nergens bang voor te zijn ?! ALS tenminste tegen de juiste griep is geent .........

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:54

Tja ik ent hier gewoon voor alles, heb dit ook gewoon besproken met m’n dierenarts. En paardje hier heeft nooit ergens last van enkel een beetje spierpijn 3 dagen lang, wij zetten de tetanus en influenza gewoon in de ader en de rhino in de spier. Maar iedereen heeft er een andere mening over.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:58

Ik ent ook nog steeds. Maar die van mij heeft er nog nooit last van gehad.
Even afkloppen

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:00

Maris schreef:
Op wedstrijden moet je verplicht enten dus dat is opgelost.


Maar prascend is op wedstrijd verboden (doping), dus dat gaat ook niet helemaal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:28

Maris schreef:
Op wedstrijden moet je verplicht enten dus dat is opgelost. Maar dat ze ziektes verspreiden is niet helemaal waar. Ja onder andere niet geente paarden, maar als jouw paard dan wel geent is hoef je toch nergens bang voor te zijn ?! ALS tenminste tegen de juiste griep is geent .........


Dat is wel helemaal waar
Een niet geënt paard doet veel en veel meer ziektekiemen uitscheiden dan een geënt paard en versnelt dus verspreiding
Vandaar dat het belangrijk is dat zoveel mogelijk dieren geënt zijn
Een dier dat geënt is heeft kans de ziekte zoals Rhino of influenza evengoed te krijgen maar wordt er minder ziek van en scheidt minder nieuw virus uit

Er zijn meer evenementen dan alleen wedstrijden waarbij paarden onderling contact hebben