[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:57

Pandora2 schreef:
Hier alles beperkt. :+
Beperkt gras dmv strookbegrazing voor de ene en kantjes grazen voor de ex-hb'er.
Beperkt droog hooi.
Als krachtvoer Fibreforce + Fibrebeet voor de ex-hb'er.
Een potje Pavo Vital voor de andere paarden.



Verder geen Luzerne of iets?
En hoeveel geef je per dag van de fiberforce?

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:01

Nope. Maar in die Fibrebeet zit ook luzerne.
Van die Fibreforce krijgt ze een dikke schep per dag. Geen idee hoeveel kg dat is eigenlijk.
Samen met de geweekte fibrebeet kom ik aan 3/4 emmer ongeveer.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:43

Eerder als gepland stond vandaag de DA op de stoep omdat mijn paard een peesblessure heeft opgelopen.
In overleg dan ook gelijk maar een PPID test erbij. Na het weekend de uitslag en na inspuiting een schema mee voor de pees.

Gaat lekker hier -O-

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:46

Wendie1992 schreef:
Wat zijn jullie voer schema's??

En voordroogkuil of hooi
Aangezien er in hooi ook vaak 10% suiker in zit.


Heb al heel wat gelezen maar ben toch benieuwd wat jullie allemaal voeren. En welke merken ...


Senior prios met pavo vitaal en een schep voermeesters voor sobere rassen
Hij staat op de graswei en krijgt hooi gemixt met voordroog


@cowgirl, balen zeg. Sterkte met je paard

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:41

Zijn er hier mensen met ervaring met dengie?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:31

Iemand hier bekend met de Moor balans van de paarden drogist of met veendrenk spul?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:30

Gelukkig zit het soms toch ook nog een keertje mee: Geen PPID.


Er is wel een blessure aan de pees en na het inspuiten mag hij de eerste 2 weken stappen en dan opbouwen met draf erbij. Gelukkig mag hij voor de wagen dus nu stappen we elke dag een uurtje.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:34

Toch even jullie ervaring gevraagd; ik heb mijn pony helaas weer flink bevangen staan. Ik had hem zo goed voor elkaar, vreselijk frustrerend. Merken jullie iets mbt extreme weersomstandigheden?
Want ik begin daar echt aan te denken. Na de extreme kou begin 2018 ging het mis, tijdens de hitte vorig jaar zomer ook en nu dus weer. Wel heel typerend dat hij verder (in tegenstelling tot voorgaande keren) heel fit en alert is. Hij loopt alleen verschrikkelijk slecht.
Weken jullie ook hooi?

tylando schreef:
Iemand hier bekend met de Moor balans van de paarden drogist of met veendrenk spul?


Ik zweer bij Moor Balans, heb er een topic over geopend. Je mag me ook PB-en mocht je meer willen weten.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:46

Heb ik niet ooit ergens gelezen dat HB in de zomer een andere oorzaak heeft dan die in de winter ? Tijdesn de SR zal PPID ( dus hormonen ) vaker de oorzaak zijn, maar de orzaak in de zomer is me ontschoten. Zal misschien de suikers zijn ???
Ik kan me wel vorstellen dat door de warmte het gras heel anders van samenstelling is dan normaal. Staat je pony op de wei ?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:58

Ik zag toen het (voor de warme periode aan) zo herfstachtig en bewolkt was dat zijn vacht opeens heel erg begon te groeien. Vooral aan de benen. Verder leek hij zich ook niet echt lekker te voelen, dat is nu gelukkig over.

Hij staat al jaren niet meer op de wei. Af en toe mag hij grazen als ik er ben, maar dat stelt niet veel voor.

Ik kan me ook goed voorstellen dat het gras anders is met de warmte en droogte, al krijgt hij daar zo weinig van binnen dat het haast geen invloed zal mogen hebben.

Kan die SR niet 'vervroegd (althans volgens mijn pony) gestart' zijn? Het was begin juli zo fris, 16 graden, bewolkt, zelfs grondvorst gehad.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:02

Hmmm natuur is ook helemaal van slap ( bomen laten blad/ eikels al vallen ), dus wie weet dat idd ook de SR nu eerder begonnen is. Misschien dat andere mensen met PPID paarden dat ook ervaren ??

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:12

Hier merk ik het aan mijn gewoon gezonde PRE als de omstandigheden voor de groei van het gras extreem zijn. Dan wordt 'm in veel kortere tijd veel vetter :Y)
Ik zit hier ook wel op zandgrond. Arm en bodem heel snel te droog. Dus het is eigenlijk altijd opletten geblazen hier.
Ik heb namelijk al 2 cushies, dus de PRE moet gewoon gezond blijven :+
De 2 cushies hebben trouwens enkel strookbegrazing.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:17

Jemawi schreef:
Toch even jullie ervaring gevraagd; ik heb mijn pony helaas weer flink bevangen staan. Ik had hem zo goed voor elkaar, vreselijk frustrerend. Merken jullie iets mbt extreme weersomstandigheden?
Want ik begin daar echt aan te denken. Na de extreme kou begin 2018 ging het mis, tijdens de hitte vorig jaar zomer ook en nu dus weer. Wel heel typerend dat hij verder (in tegenstelling tot voorgaande keren) heel fit en alert is. Hij loopt alleen verschrikkelijk slecht.
Weken jullie ook hooi?

tylando schreef:
Iemand hier bekend met de Moor balans van de paarden drogist of met veendrenk spul?


Ik zweer bij Moor Balans, heb er een topic over geopend. Je mag me ook PB-en mocht je meer willen weten.


Mijn pony (zonder poid, maar mét IR) is vorig jaar na die hitte ook bevangen geraakt en er niet meer uit gekomen. Ik heb hem begin dit jaar moeten laten gaan. Ik benhier helemaal ingericht op paarden met gevoeligheid voor HB. Maar toch gebeurt het ;( . Dus ik ben ook heel benieuwd naar de oorzaak bij extreem weer.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:36

Voeren jullie extra zout bij (in het voer, niet als liksteen), anders zou je dat nog kunnen proberen voor de huidige paarden. Maximaal 10g zout/100kg paard, maar rustig opbouwen in minimaal 2 weken (1/4e dosis per 4 dagen verhogen).

Het gaat om de natrium, dus geen natriumarm zout en ook geen jodiumzout.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:05

Volgens mij spelende weersomstandigheden zeker mee!
Het ging hier prima, tot afgelopen week, ineens heel stijf lopen, dus gelijk het rantsoen en de dosering prascend aangepast, gaat nu weer goed, maar het evenwicht is zeer wankel.
Wel vaker opgevallen na extreem weer, lichaam krijgt dan natuurlijk weer heel wat te verwerken, wij voelen dat ook, en zeker als je wat mankeert, dus zal bij paarden ook heus zo zijn.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:49

Maris schreef:
Hmmm natuur is ook helemaal van slap ( bomen laten blad/ eikels al vallen ), dus wie weet dat idd ook de SR nu eerder begonnen is. Misschien dat andere mensen met PPID paarden dat ook ervaren ??


Precies dat dus. De natuur is van slag, eerder SR? Ik zag opeens een explosieve groei van haar aan de benen begin juli, hij wilde een dag niet eten, voelde zich niet lekker.
Overigens is het ergste voorbij, heb hem op hoofpads gezet. Nu weer eronder weggehaald en ik ben matig tevreden. Hij kan tenminste weer fatsoenlijk bewegen en keren.

@Fabster en Assiebassie, ik ben 'blij' dat jullie ook een ervaring hiermee hebben. Ik word er haast moedeloos van. Mijn VA heeft aardig wat PPID-ers in de praktijk maar weersomstandigheden hadden ze nooit van gehoord. Wat ontzettend jammer Fabster dat het niet gelukt is ondanks je inspanningen. Ik ben daar ook steeds zo bang voor.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:06

kom even binnen vallen. Maar bij mij ging het ook goed tot afgelopen week.

Hoefsmid kwam en toen liep ie wat op eieren. Nu gaat het al wel weer iets beter maar wel helemaal van het gras af terwijl hij daarvoor nog een paar uur per dag op het gras ging.

Heeft dus wel degelijk met het weer te maken.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:06

Ik merk ook al de eerste veranderingen op. Ik verhoog de dosis prascend elk jaar vanaf 1 augustus. Ik zit nu op 3/4, ben benieuwd of ik nog naar 1 hele moet gaan.

Nyaleti

Berichten: 6307
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:36

Joe, ik kom me melden hier :(
Vandaag is er bloed afgenomen bij Casper en krijg de uitslag volgende week ergens maar de dierenarts is er vrijwel zeker van dat hij PPID heeft. Daarna heb ik nog wat gegoogled en hij heeft praktisch alle symptomen.
Casper is 28 maar eigenlijk nog zo fit als wat (met artrose, dat wel maar dat mag ook als je oud bent) maar sinds enkele weken gaat hij snel bergafwaarts.. hij zit gewoon écht niet lekker in z'n vel. Extreem onrustig als ik met de andere pony weg ben, sukkelde zomaar wat aan de longeerlijn ipv blij rennen wat hij eerst altijd deed, suf & sip, een beetje levensmoe.
Aan de ene kant ben ik wel 'blij' dat er een diagnose gesteld kan worden ipv "ja hij is gewoon oud.", het is in principe makkelijk te behandelen. Ik maak me er wel zorgen over dat de medicatie (die ik sowieso pas volgende week kan starten) pas na 1 of 2 maanden aanslaat. Hij staat zo zielig in de wei en het doet me echt pijn om hem zo te zien .. ;(
Ook ben ik ontzettend bang dat hij hoefbevangen wordt. Hij staat op een slechte, schrale wei dus ik verwacht niet dat hier veel suikers in zitten maar hij heeft al een tijdje een rode rand in een van z'n hoeven zitten, op het randje van bevangen dus. Als hij echt flink bevangen wordt icm dat hij zich nog steeds niet goed voelt, dan is het klaar. Dan hoeft hij daar niet meer tegen te vechten.. liever een wat korter leven dan nog een paar jaar door sukkelen terwijl hij eigenlijk niks meer kan doen.

Zo, moest ook even m'n ei kwijt. Sorry voor het lange bericht :+

Momenteel krijgt hij Glucosamine + HA + MSM America 12.000 maar dit lijkt me geen kwaad te kunnen.
Wil beginnen met Duivelsklauw te geven vandaag, kijken of hem dat wat helpt.
Krachtvoer is 3/4 schep Pavo 18+, suiker arm voer.
Hij krijgt een aantal keer per week ook senior priores of Pavo slobbermash erbij omdat hij begint in te vallen. De Senior zag ik hier al een paar keer voorbij komen dus lijkt me iets goeds om te blijven voeren.
Het is lastig om hem veel ruwvoer te voeren (ofja, ze krijgen genoeg. Maar om de hoeveelheid omhoog te gooien) omdat hij altijd samen staat met een shetlander die nogal snel dik wordt.

Verder, tips & tricks? Where to start? Heeft iemand een goede website voor me? Heb al wat gezocht maar die geven allemaal dezelfde standaard informatie.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:47

Magnesium en Vitamine en Selenium helpt goed bij mijn shet! Verder voer ik Care4live gemengd met Cavalor Seniorix en krijgt ze haar Prascend gemengd met Pavo 18 plus met handje luzerne en een beetje lijnzaad. Als ze iets invalt voer ik meer 18 plus van Pavo met luzerne. Qua hooi voer ik Duits Kruidenhooi. Dat is behoorlijk ontstoft en niet zo rijk qua voeding. Maar mijne komt niet meer op het land en staat lekker in de paddock met een slowfeeder. Ook doe ik nog vrij veel dingen met haar. Ik wandel, longeer en lange lijn als het weer het toelaat en ze er zelf zin in heeft :D En nu elke 3 weken scheren. Komt echt door de Cushing maar ze is ook al 33 <3

Nyaleti

Berichten: 6307
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:00

Vitamine E kwam ik al tegen dat dat goed zou werken ja. Ik hoop dat m'n dierenarts zo lief is om even te helpen met de juiste voeding te kiezen en wat tips heeft voor de verdere behandeling, buiten de tabletten om.

Wat fijn dat ze nog zo fit is, op zo'n leeftijd! Elke 3 weken scheren is wel heftig joh, maakt ze zoveel haar aan?

Hij heeft alle symptomen, die er telkens één voor één er bij in geslopen. Bijvoorbeeld zijn spieren op de rug zijn bv afgelopen winter rap verdwenen, maar dan denk je "ouderdom..". Daardoor heb ik een beetje paniek dat ik er te laat bij ben geweest.. omdat hij nu echt levensmoe overkomt.
Als de diagnose bv op z'n 18e wordt vast gesteld, kunnen ze er met de juiste verzorging echt wel oud mee worden. Maar omdat het nu pas op z'n 28e begint, ben ik bang dat z'n lichaam het te zwaar vind om er nog echt tegen te vechten ondanks dat hij nog erg fit was (rustig rijden, longeren, springen..)
Lastig allemaal dit.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 00:46

Ja, snap het! Maar als de basisconditie altijd goed geweest is, dan pak je dat ook snel weer op! Fly heeft ook periodes gehad dat ze ineens inviel, maar wat extra ruwvoer en evengoed rustige beweging helpt dan wel. Zodat je niet alle spieren ineens kwijt bent. Mijne is een shet maar ook pas op 25 jarige leeftijd geloof ik begonnen met Prascend. Daarvoor ook al last, maar dat was door de insuline resistentie. Ja, elk jaar meer haar in een kortere periode! Dit jaar wel extreem veel haar helaas. Ik blijf scheren.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 10:15

casperzazoe, houd wel een beetje in gedachten dat glucosamine een suiker verbinding bevat. Voor paarden met IR is glucosamine soms niet zo goed ….

Nyaleti

Berichten: 6307
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:50

Ach, ik ben ook een stresskip wat dit soort dingen betreft. := De paarden zijn natuurlijk wel alles voor me. Ik heb altijd gezegd dat Casper er niet eentje is die langzaam aan aftakelt door ouderdom maar het op en top blijft doen totdat hij ziek wordt, dat het dan snel klaar is. Geen idee waarom, maar zo heeft het altijd in m'n hoofd gezeten. Dus dat hij nu ziek is, zit me een beetje hoog. :\

Maris, goed dat je dat zegt. Lijkt me niet dat dat in een hoge concentratie aanwezig is? Ken wel een aantal paarden die hoefbevangen geweest zijn en alsnog Glucosamine krijgen. Dit zal hij toch moeten blijven krijgen, anders komt hij door z'n zere benen de stal niet meer uit.
Kwa voer zit ik verder wel goed denk ik. Het ruwvoer is al schraal voor de shetlander.

Casper z'n tanden zijn gelukkig nog in een top conditie, had gelezen dat PPID ook sneller voor een slecht gebit zorgt? Zit alleen wel met z'n hoeven. Die zijn altijd al slecht geweest en breken af of gaan naar buiten buigen IPV dat ze lang worden (ondanks dat hij amper op de verharde weg loopt). Wil voor de volgende kapbeurt een andere smid zoeken, om te kijken of hij ze preventief al anders kan bekappen, maar omdat je er eigenlijk niks af kan knippen, behalve wat vijlen, vraag ik me af of het zou lukken.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:35

Geen idee welke dosering je geeft en of dat kwaad kan. Ik gad altijd jount comp, laag in dosering en toch effectief. Hoe dat mer andere producten zit weet ik niet, sorry. Ik weet wel dat er in America ook een product is speciaal voor paarden met IR, zonder glucosamine erin. Maar ik weet niet of je paard IR heeft ?