[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nyaleti

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:16

Zal het aan de DA melden dat ik het geef :) geen IR gelukkig.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:59

Ik meld me ook, mellen is een 24 jarige ruin met PPID. Helaas vond ik hem een tijd geleden hoefbevangen op de wei. Kleine wei. Het gaat nu goed met hem, zijn hooi( van eigen land) is getest en is geschikt voor hoefbevangen paarden. Hij doet het goed monenteel op de prascend. Zijn krachtvoer heb ik aangepast, maar nu het probleem waar ik tegen aan loop. ik werk in 2 ploegen en mijn vriend moet in mijn avond ploeg de paarden voeren, geen probleem zou je denken behalve dat hij er bang voor is.
Ze staan 24/7 in de paddock (apart ivm andere hoeveelheid hooi en brok) en ze krijgen onder het afdak hooi.
Nu geeft hij ze de brok buiten en heeft hij tijd om de netten op te hangen.. alleen Mellen krijgt lucerne (voerschep vol) en pabo 18 plus 1/4 schep per voerbeurt, en hij vind de lucerne niet lekker meer dus hij is snel klaar met eten.
Mijn vraag aan jullie wat voor een brok of muesli kan ik hem wat meer van geven zodat mijn vriend de tijd heeft om de netten op te hangen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:01

Misschien ipv lucerne grasmix geven ?

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:11

Maris schreef:
Misschien ipv lucerne grasmix geven ?


Bedankt voor de tip ik ga eens kijken of hij dat wel lekker vind.
Zijn er nog andere met ideeën.
Hij is nooit kieskeurig geweest, maar nu kan ik hem soms achter het behang plakken :o

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:19

Kieskeurigheid kan komen door de prascend. Zeker met hoefbevangenheid of gevoeligheid daarvoor zou ik uitkijken met meer krachtvoer.
Maar misschien is een beetje seniores priores een idee ? Dat wordt heel veel omdat het een slobber is met pulp erin. Suiker en zetmeelgehalte erin is niet zo heel hoog ( 12 % dacht ik ).

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:34

mellen, ik voer al jaren subli dieetmix, zijn ze ook lekker lang mee bezig, kun je ook eens naar kijken, bevalt mij prima,paardje met IR/PPID en eentje die snel jeuk heeft, allebei snel dik.
Laag zetmeelgehalte, goed in vit gehaltes en mineralen.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:39

Dat is ook een idee, ik heb ook nog speeybeet staan wat mijn andere paard krijgt.ik weet dat dit ook een gunstig suiker/zetmeel gehalte heeft. Vorig jaar vond hij het lekker, hopelijk nu ook

En ik kijk ook even naar de subli dieetmix.
Volgens voert een vriendin dit, dus dan kan ik iets proberen kijken of hij het lekker vind.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:40

assebassie schreef:
mellen, ik voer al jaren subli dieetmix, zijn ze ook lekker lang mee bezig, kun je ook eens naar kijken, bevalt mij prima,paardje met IR/PPID en eentje die snel jeuk heeft, allebei snel dik.
Laag zetmeelgehalte, goed in vit gehaltes en mineralen.


Welke hoeveelheden geef je aan je paard

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:12

Mijn pony laat luzerne ook staan. Grasmix bleek een goede vervanging en van Pavo de fibrebeet slaat ook goed aan. Ik voer daarnaast 18+ muesli van Pavo en pavo vital.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:21

mellen95 schreef:
assebassie schreef:
mellen, ik voer al jaren subli dieetmix, zijn ze ook lekker lang mee bezig, kun je ook eens naar kijken, bevalt mij prima,paardje met IR/PPID en eentje die snel jeuk heeft, allebei snel dik.
Laag zetmeelgehalte, goed in vit gehaltes en mineralen.


Welke hoeveelheden geef je aan je paard

Hooguit 2 a 300 gram, dus heel weinig, ook meer om ze even bezig te houden zodat ik hooi kan ophangen *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:48

Pluizebol Sedje is fotomodel geweest voor een (startende) hoefsmid!
[ITP] Sed, Meine en Jip's pedicure, door Shanna Jongkind

Hij doet het onwijs goed trouwens de laatste tijd, op een halve pil en enkel nog op zand met hooi! Ik blijf deze periode eng vinden, zekers gezien zijn laatste bevangenheid die 4 maanden duurde, maar voor nu zit hij echt goed in zn vel!
*even afkloppen*

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 15:05

Hey allemaal.

Ik heb een vraag. Zijn er hier mensen bekend met hun ppid paardje 24/7 buiten met gras?
En genoeg gras zal dus zelden voorkomen dat het te kort word zodat het gestrest gras word.

Mijn pony staat nu overdag op een korte wei dus veel stress in het grass en snachts op stal met hooi.
Nu hebben wij de kans om te verhuizen naar 24/7 buiten super groot stuk met veel bomen een watertje. het is in 4 stukken verdeelt en een schuilstal met stuk zand er voor dus is eventueel een paddock te maken maar dit is niet heel groot als je het dan met de wei vergelijkt.

Pony is nog nooit hoefbevangen geweest. Nu hou ik er altijd rekening mee dat als zijn manen kam te hard word ik zijn graadmasker op doe.

Zijn er mensen hier die hun ppid pony zo houden en wat zijn de ervaringen en of tips ?

Nyaleti

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 19:53

Kan ik je niet mee helpen Relien.

Bloeduitslag is binnen dus nu echt de bevestiging dat hij PPID heeft. Ook als het bloedje goed was, hadden we alsnog behandeld ernaar en dan in het najaar opnieuw laten prikken.
de DA was er donderdag, toen vond ik hem zo slecht dat ik hem direct op Duivelsklauw heb gezet en daar is hij echt flink van opgeknapt (ondanks dat het niet zo hoort eigenlijk, maargoed). Heb hem weer een paar keer rustig kunnen longeren :)
Morgen kan ik de tabletten ophalen. Over 2 weken dan rustig afbouwen met de pijnstillers zodat de tabletten z'n werk kunnen gaan doen. Ben benieuwd hoe het de komende tijd gaat :(:)

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:17

Mijn paard staat op gras.
Bij ons is het eigenlijk net zo als waar je heen zou willen maar dan in 2 stukken opgedeeld. Ook een flink stuk.
Gelukkig niet bekend met hoefbevangenheid. Aaron staat 24/7 buiten in een kudde met schuilstal. Vroeger stond hij in de avond en nacht op stal maar dit is veel fijner.
Ik hoop dat het nog lang zo kan doorgaan.

@casperzazoe veel succes de komende tijd. Zal toch ff een periode zijn dat ze bijv niet willen eten oid.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:34

Voor de nieuwe mensen, ik raad echt iedereen aan om de prascend zeer rustig op te bouwen om de kans op bijwerkingen (zoals stoppen met eten) zo klein mogelijk te houden. Natuurlijk zijn er paarden waarbij het zonder opbouwen ook goed gaat, maar ik zou het risico op bijwerkingen echt tot het minimale willen beperken.

Nyaleti

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:39

Bedankt Aaron, hij eet over het algemeen alles wel dus ben benieuwd.

Shanna, is dat niet iets waar de DA sowieso al rekening mee houdt? Tenminste, als hij bv een hele pil voorschrijft (lijkt me sterk want hij weegt zo'n 400 / 450 kilo) dan ga ik daar toch mee beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:42

Nee, DA’s houden daar geen rekening mee omdat die het niet weten. Een hele pil is echt heel heftig om mee te beginnen. Ervaringsdeskundigen hebben ervaren dat opbouwen beter is en dat de kans op bijwerkingen bij opbouwen een heel stuk kleiner is dan op volle dosering (bijvoorbeeld een halve of een hele pil) beginnen. Net zo als dat mensen in de praktijk ervaren dat ze soms in de winter een lagere dosering kunnen geven als in de zomer, en tijdens de SR vaak wat meer moeten geven om problemen als hoefbevangenheid te kunnen voorkomen. DA’s weten dat meestal niet..

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:55

Nee idd dat doen ze helaas niet, lees de OP dus goed door!

Nyaleti

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:40

Wauw := het is volgens mij een redelijk heftig medicijn dus dan mogen ze zich er wel een beetje op in lezen.. bedankt voor de tip / waarschuwing guys :D

Het is sowieso even ontdekken wat het beste gaat. Daarom wil ik hem zo snel mogelijk van de pijnstillers af hebben, om een beter beeld te krijgen (en dan hopen dat hij zonder pijnstillers geen last krijgt van z'n artrose).
Ben wel blij dat het nu al op speelt
Ipv later in het jaar. Hopelijk werkt de medicatie nu al en is hij goed opgeknapt voor de winter begint.

SR al een paar keer voorbij zien komen, maar geen idee wat het betekent. Ik ga even de OP goed doorlezen.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:51

Mijn paard heeft altijd op gras gestaan in ieder geval laatste paar jaar 24/7 in de zomer. Hij wordt hb als zijn waardes te hoog zijn niet door het gras. Gaat voor de zekerheid wel later op het gras en op hoog lang gras.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:57

Mijn cushie staat ook op gras. In de zomer 24/7, in de winter enkel overdag. Deze heeft geen verleden met hb.

Wel op strookbegrazing. Dus een stuk van het land waar ze jaar rond oploopt wat dus heel kort gevreten is en dan vanaf juni strookbegrazing erbij.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:23

Mijn cushie staat ook op gras, via strookbegrazing. Alhoewel het nu niet echt gras te noemen is......
Hij is nooit hb geweest

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:07

bedankt voor jullie antwoorden stelt me gerust :), het is z'n mooie plek waar ik hem kan zetten.

Nog 1 vraag geven jullie je medicijnen op een vaste tijd. Ik doe dit wel altijd maar ik ken iemand die dat niet doet en die zegt er niks van te merken ?,

Hoe is jullie ervaring hier in

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:10

Ja, ik geef de medicatie dagelijks on de zelfde tijd met een speling van maximaal 2 uur. Volgens mij is de spiegel het beste bij te houden als je het dagelijks rond de zelfde tijd geeft, en is het zo’n 27 uur werkzaam? Correct me if i’m wrong!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:10

Ik geef ze altijd 's avonds. Tussen 18u en 22u.
Heb ooit ergens gelezen dat dit de beste tijd is, maar weet niet meer in welk artikel het stond.