[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:15

Fibrebeet heeft bij die van mij ook wonderen gedaan de laatste twee maanden. Ik ga starten met de afbouw van medicatie. Hij krijgt nu een hele pil, ik ga naar 3/4 en hoop uiteindelijk weer een halve te kunnen gaan geven.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:08

_MG schreef:
Fibrebeet heeft bij die van mij ook wonderen gedaan de laatste twee maanden. Ik ga starten met de afbouw van medicatie. Hij krijgt nu een hele pil, ik ga naar 3/4 en hoop uiteindelijk weer een halve te kunnen gaan geven.


Fibrebeet doet idd wonderen, ook bij die van mij. Maar ook Luzerne boekjes van metazoa. Ik merk dat mijn paard weer helemaal de oude word. Hijs nu geschoren en krijgt nog geen medicatie maar wel monnikspeper. Ben benieuwd wat dit doet over twee maanden...

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:41

Scheren jullie je paard/pony nog als ze op Prascend staan? Is dit bij jullie nodig?

M'n shet heeft best een dikke vacht maar voorlopig lijkt het vrij "luchtig" zoals een normale vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:47

Ja ik scheer een paar keer per jaar, hij verhaart wel maar dat gaat van mammoet-vacht in de winter naar teddyberenvacht in de zomer, dus alsnog veel te heet. In de winter heb ik wel het idee dat hij zichzelf nog goed op temperatuur kan houden dus dan scheer ik niet en werk ik ook niet met dekens.
Sed werkt niet meer (op af en toe een ritje met het kind na).

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:14

Ik scheer een paar keer per jaar. In de zomer omdat hij het anders te warm heeft. In de winter omdat zijn vacht heel raar en dik is en hij na het rijden dan nooit meer droog wordt. Aangezien zijn vacht niet waterbestendig is, moet hij met een deken op.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:56

Ik heb de mijne een maand geleden geschoren en moet eerlijk zeggen dat ik nu alweer twijfel, die vacht groeit echt onwijs. Helaas is ze niet de makkelijkste en heb ik altijd tranquigel nodig, dus stel het liever zoveel mogelijk uit..

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:37

Ik heb tot nu toe aan een keer scheren genoeg gehad elke winter. Meestal scheer ik in oktober. Ik heb mijn pony al 12 jaar en hij heef eigenlijk elke winter wel een flinke vacht. Ik scheer hem nu een jaar of zes.

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:16

Ik scheer ze niet meer de laatste jaren.
De eerste 2 jaar hals en borst geschoren. Maar ze bleef toch nog best wel een langere vacht houden.
Toen van 1 pil naar 1 1/2 gegaan en nu blijft haar wintervacht ongeveer normaal.

Nyaleti

Berichten: 6304
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:16

Pff pony heeft er niet zoveel zin meer in lijkt het wel.. :\
2 weken op een half tabletje gestaan maar wilde niet meer aan het werk (rustig longeren) en at z'n brokjes niet meer op. Nu al een aantal dagen terug naar een kwart tablet maar nu is hij eigenlijk nog futlozer en eet hij zelfs z'n slobber (waar hij écht gek op is) niet meer op. Lastig, want hij moet natuurlijk z'n Prascent krijgt maar ook z'n pijnstillers en glucosamine. Wortel, stukje droog brood, brood met stroop, hoeft ie allemaal niet meer dus ga het tabletje nu maar oplossen in een spuitje met water. Gras gaat er gelukkig nog wel in. Vorige week (dus al op een halve tablet) had ie echt een goede week. Erg druk, zelfs onder het zadel nog mooi geshowt.

Je hoort alleen zovaak dat oudere dieren nog mooi opleven vlak voordat de gigantisch gaan aftakelen dus dat speelt erg in m'n hoofd.
Weet ergens wel dat ik me 'aanstel' en dingen zie die er misschien niet zijn maar ja.. het is wel m'n allerbeste vriendje waar ik al 10 jaar elke dag voor zorg.. vind het erg lastig allemaal. :n

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:42

Waarom ben je de prascend gaan verminderen? Mijne werd ook slomer, na ophoging dosering ging ze weer als een trein.
Ppid is progressief, dus ook niet onlogisch dat er soms verhoogd moet worden.

Nyaleti

Berichten: 6304
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:01

Hij stond de eerste 2 maanden op een kwartje maar vond dat hij nog net niet helemaal lekker was, beetje het scherpe randje er nog af zegmaar. Vandaar dat ik een half tabletje ben gaan geven maar dat gaat helemaal niet lekker dus. Was de afgelopen dagen net zo futloos als voor we met de medicatie begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:46

Hoe lang krijgt hij de medicatie al? En hoe heb je opgebouwd? Zowel naar een kwart als naar de helft? Het klinkt voor mij vooral als bijwerkingen.. (wellicht te snel opgebouwd?)

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:43

ik ben nieuw hier , heb vandaag net te horen gekregen dat mijn shetlander ppid heeft en ik moet nog een heleboel lezen erover hier op bokt , maar even een snel vraagje ….dierenarts adviseerde 1/4 tablet te gaan geven , maar ik lees her en der dat de meeste met 1/8 zijn begonnen bij een shetlander
is 1/4 tablet te hoog om mee te beginnen? ik ben nog helemaal niet thuis in de medicatie , maar las wel dat het veel bijwerkingen kan geven?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:47

1/4e om mee te beginnen is inderdaad erg fors. Ik zou eerst 1/8e geven voor minimaal 3 pillen (als het lukt zou het mooi zijn als je eerst 1 pil in 1/16e kan delen (dus 1/8e halveren) voor 1 pil/ 16 dagen) en dan eventueel ophogen naar 1/4e.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 15:05

Laag beginnen in dosering kan de bijwerkingen voorkomen !

meikevienna
Berichten: 48
Geregistreerd: 02-09-18

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:45

Paardje hier vandaag weer bloed laten trekken, hopelijk beetje vooruit gegaan.

Hier word ze wel geschoren, al zit ze niet super dik in dr vacht en zit ze beter als ooit in dr vacht. Maar toch voor het rijden scheer ik haar, omdat ze anders al nat is als k t dorp nog niet uit ben..

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:03

Mag ik even vragen of je een paard met verhoogde waardes maar wel nog onder de 50 grens voor Cushing/PPID zit ergens mee kan helpen? Vanavond te horen gekregen dat mijn hoefbevangen 23 jarige merrie wel verhoogde waardes heeft voor Cushing maar nog onder de grens zit. Het advies gekregen om te stoppen met voordroog geven en over te gaan op gewoon hooi. Onze voordroog doen we zelf en wordt altijd s'morgens vroeg gemaaid omdat er dan het minst fructaan in het gras zit.

Ze krijgt 2 handjes pavo Care4live en 2 handjes 18+ en wat zemelen. Verder aangevuld met Pavo Vital balancer. Is er iets dat ik hierin moet veranderen?

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:05

Lijkt me prima voer.

's morgens vroeg maaien zegt niet alles qua fructaan. Dat hangt sterk af van de (nacht) temperatuur. Soms is het vroege gras juist het meest fructaanrijk.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:20

Huh, ik dacht dat Fructaan juist van de hoeveelheid zon afging?

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:31

Je kunt het hooi laten testen dan weet je of het geschikt is voor je paard. Beterschap voor je beestje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:33

Pijn kan de waardes ook beïnvloeden. Ik zou eerst de bevangenheid de baas worden, qua menu lijkt me dat je goed de vitamines en mineralen op peil houdt? Ik vind vooral vitamine E en selenium wel belangrijk om aan te vullen. Zijn er meer redenen waarom je aan cushing denkt?
Die van mij had slechts lichte verhoging maar wel een enorme lijst met onverklaarbare klachten..

Vandaag de tandarts weer gehad, Sed zn gebit ziet er nog steeds het zelfde uit als de vorige keer. Tandvlees is nog steeds rustig ook, liet zich prima onverdoofd behandelen, dus de tandarts denkt niet aan EOTHR maar dat zn gebit zo aan het verwoekeren is door de cushing.. -O-

Dit was vandaag;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ter vergelijking, dit was het de vorige keer;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:51

petraaken schreef:
Huh, ik dacht dat Fructaan juist van de hoeveelheid zon afging?

Ook. Maar na koude nachten is fructaan juist in de ochtend hoog.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:05

@Manzano Wat wordt dan beschouwd als koude nachten? Afhankelijk van het weer en hoe het gegroeid is wordt de eerste snede gemaaid tussen half mei en eind mei/begin juni. De tweede snede was ergens in juli/augustus.

@Shanna ze is 23 en is nog nooit hoefbevangen geweest en ik moet zeggen dat mijn DA waarschijnlijk tegenwoordig haast standaard laat testen op Cushing. Hij heeft klanten met paarden met Cushing dus hij wilde het zeker weten. Kan gelukkig bij de buurman terecht vandaag om hooi.

Pandora2
Berichten: 19867
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:25

Petraaken wat bedoelt de DA met verhoogde waardes maar wel nog onder de grens van cushing ?
In die redenering klopt volgens mij iets niet helemaal :P

Ik zou hooi geven dat ten vroegste eind juni gemaaid is aan cushies en hb'ers.
In mei zijn de suikerwaardes vaak toch nog hoger.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:33

@Pandora2 Blijkbaar ligt de grens op 50 voor Cushingwaardes (waar ze dan precies op testen weet ik wel niet) en ze zit op 48,5 dus best dicht tegen de grens aan. Vandaar dat hij sprak over verhoogde waardes.

De buurman zijn hooi is zeker een maand als het niet langer is later dan het onze afgereden. Dus hoop inderdaad dat zijn hooi dan heel wat minder fructaansuikers bevat.