[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:08

e_horse schreef:
Naast dat het zo duur is snap ik ook niet dat ze er niet gewoon een lekker smaakje aan geven. Waarom niet in een lekker paardensnoepje? Hoeven we ook niet elke dag een wortel o.i.d. open te snijden en er een stukje pil in te proppen. Hoewel er ook paarden zijn die zo de pil opeten, heb ik begrepen.


Ik geef de pil nu een maand, hij eet het tot nu toe zonder problemen uit mn hand, fingers crossed! Overigens ben ik het met je eens dat het belachelijk is qua kosten en smaak.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:29

Een lekker smaakje aan geven kost alleen maar geld en brengt niks op voor big pharma :=

Siers83

Berichten: 7364
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:43

Hier pilletje bij wat voer en gaat makkelijk naar binnen. Als ze m wel eens laat vallen dan geef ik m ook uit de hand met een snoepje, gaat prima. Maar die van mij at ook de grote witte prednisolon pillen zonder problemen :Y)

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 16:48

e_horse schreef:
Maris schreef:
Spieren wegvallen kan idd met cushing te maken hebben ( hoeft niet ). Maar er is wel wat aan te doen door meer/ betere eiwitten te voeren.
Je hoeft natuurlijk niet 1 pil per dag te geven, er zijn genoeg mensen die maar 1/4 pil geven per dag bijvoorbeeld.


In welke vorm kun je die eiwitten het beste geven?
Edit: hij krijgt al geweekte bietenpulp en zemelen.


Ik geef een 1/4 schep hippalgo bodybuilder per dag aan mijn oudje met cushing

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:59

Ik meld mij hier. Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn ruin van 21 (ook zomereczeem) een acth waarde van 108 heeft. Ik kan niet echt op internet vinden hoe erg die piek is, ik snap dat de waardes normaal beneden de 30 moeten zijn, en dat boven de 50 een positief resultaat voor ppid is, maar is dit nu echt een hele extreme waarde? Wat hadden jullie paarden bij aanvang? Hij is donderdag getest, dus na de september 'piek'. Hij heeft behoorlijke krullen in zijn vacht vanaf de wintervacht, vorig jaar had hij dat nog niet. Van de zomer ook nog best hol boven zijn ogen, nu zijn die holtes weg.

Geadviseerd wordt nu te starten met een halve pil per dag.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:47

Ik heb mijn pony in april laten testen, toen had hij waarde 29. Vervolgens in oktober laten testen toen had hij waarde 966. Symptonen waren in het voorjaar een hele gekke verharing (haar viel er letterlijk af terwijl er nog geen nieuwe vacht onder zat) en in het najaar behoorlijk in zichzelf gekeerd en wat depressief. Ik ben direct gestart met het geven van prascend, bij mij werd 1 hele pil geadviseerd (pony weegt 430kg), ik zit nu op 3/4e pil sinds een paar dagen omdat ik heel langzaam opbouw.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:45

Hoogte van de ACTH waarde zegt niet zo heel veel. Alhoewel een waarde van 1000 natuurlijk wel duidelijk is. Maar er zijn paarden met een net verhoogde waarde ( b.v. 53 ) met heel veel klachten en paarden met een waarde van 120 zonder veel klachten.
Ik kan me ook voorstellen dat de waarde na de SR heel langzaam weer zakt, dat proces zal nu nog bezig zijn.
Holte boven ogen gevuld duidt meer op IR, dacht ik ???
Als je besluit om prascend te gaan geven, bouw het dan langzaam op. Voor een groot paard b.v. beginnen met 1/4 pil en voor een shet met 1/8. Dan kan je misschien de bijwerkingen van de prascend voorkomen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:53

Hier bij de 2 merries waardes van tegen de 300 :+
Bij de ene merrie die al jaren op de roze pilletjes staat, is de waarde nooit onder de 101 gezakt.

Gevulde holtes boven de ogen is idd gewoon vet.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 19:54

Bedankt voor de reacties! Ik zie nu dat het inderdaad veel hoger kan, ik dacht als hij 2x zo hoog zit als de norm waarboven het positief is, dan zal het wel heel erg zijn, maar ik kan dat nu in een ander perspectief zien.

Ik ga inderdaad beginnen met een kwart pil, voor 2 tot 4 weken, en dan maar eens kijken hoe dat gaat. Ik denk opnieuw testen als hij 2 maanden op een half staat? Dan zijn de waardes zowiezo lager doordat we dan weer 3 tot 4 maanden verder zijn, maar hopelijk kunnen we daar weer meer uit lezen. En dan in september weer denk ik.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:35

Ik ben ontzettend blij dat mijn oude merrie slechts hoefbevangen was en niet effectief PPID had. Ze loopt nu weer goed en is van de medicatie af. Hou haar wel in de gaten. Dus ik blijf hier wel meelezen voor het geval dat.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:35

Ook ik mag me melden in dit topic, gestart in het bevangenheidstopic maar nu na bloedtesten ook hier.

Sky is een shetlander van 10jaar, dus voor de cushing nog vrij jong, maar al een jaar af en aan bevangen. Vorige week bloed laten prikken voor algemeen beeld en cushing en de atch waarde was 105, na overleg met de kliniek besloten om te starten met de prascend. Kliniek adviseerde 1/4 pil, maar lees hier overal dat je beter met 1/8 kan starten?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:13

Ja, voor een shet adviseren ze hier idd om met 1/8 pil te starten en dan langzaam op te bouwen ( als dat nodig is ).

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:20

Ik zou het ook langzaam opbouwen vanaf 1/8e

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:29

Mijn paard had waarde 84.
Nu met pil waarde 11.
Maar hij wordt erg mager vd Prascend.
Hij had ook geen dikke vacht of iets dergelijks. Zou hij met 84 waarde ook zonder Prascend kunnen? Of is het beter om het wel te geven en hem veel meer te voeten?
Hij is 30 jaar en niet veel vlees meer op zijn botten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:49

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een paard mager wordt van prascend.
Wat waren zijn klachten voor je met de pillen begon ?

Op die leeftijd neemt een paard ook veel minder voedingsstoffen op.
Wat krijgt hij te eten ? Tanden nog ok ? Ontworming in orde ?

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:59

Pandora2 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een paard mager wordt van prascend.
Wat waren zijn klachten voor je met de pillen begon ?

Op die leeftijd neemt een paard ook veel minder voedingsstoffen op.
Wat krijgt hij te eten ? Tanden nog ok ? Ontworming in orde ?


Hij krijgt pavo topsport, pavo 18 plus en pavo smobber mesh. Alles geweekt, want zijn gebit is niets meer. Pas ontwormd met pramox.
2 kg per dag. Onbeperkt rijk hooi.
Andere paarden krijgen niets bij het hooi en zijn mega dik.

Ik geef nu een halve pil en hij is wat voller geworden......

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:07

Zijn gebit zal het probleem zijn dus.
Hooi zal ook niet meer gaan, dus hij krijgt zo goed als geen ruwvoer meer binnen en dan worden ze graatje mager want hij eet op een dag maar 2kg.

Ik zou kijken naar een goede ruwvoervervanger en daar een aantal kilo per dag van gaan geven.
En iets met voldoende eiwit. Pavo fiberbeet ofzo.
Volgens mij zijn er ook goede ervaringen met seniores priores, maar dat ken ik niet.
In het topic over oudjes zijn er nog wel veel meer tips te vinden.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:15

Hier ook ppider met gebitsproblemen. Hij lijkt hooi te eten, maar na 3 keer kauwen spuugt hij het uit en begint aan nieuwe pluk. Daarom krijgt hij nu luzerne, fibrebeet en nutrimash van vitalbix extra als vervanging van zijn ruwvoer

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:58

Hippotha, ruwvoervervangers gaan geven !!! Alleen op granen kan een paard niet leven

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:09

Hippotha schreef:
Pandora2 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een paard mager wordt van prascend.
Wat waren zijn klachten voor je met de pillen begon ?

Op die leeftijd neemt een paard ook veel minder voedingsstoffen op.
Wat krijgt hij te eten ? Tanden nog ok ? Ontworming in orde ?


Hij krijgt pavo topsport, pavo 18 plus en pavo smobber mesh. Alles geweekt, want zijn gebit is niets meer. Pas ontwormd met pramox.
2 kg per dag. Onbeperkt rijk hooi.
Andere paarden krijgen niets bij het hooi en zijn mega dik.

Ik geef nu een halve pil en hij is wat voller geworden......


Ik ben zelf geen voorstander van PAVO vanwege het hoge suiker- en zetmeelgehalte en de troep die ze erin verwerken (melasse etc). Ik zou eerder naar bietenpulp of die grasbrok van Agrobs kijken icm bijvoorbeeld Vitalbix. Volgens mij is het juist bij PPID 'ers belangrijk om goed voer te voeren.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:21

ik heb mijn oudje van 32 haar laatste jaren sp en speedybeet als ruwvoervervanger gegeven, daar deed ze het goed op,
Mijn arabier met ppid en ir wordt trouwens ook nogal schraal, ze moest wel afvallen maar nu schiet het een beetje door.
Haar gebit is goed en ze eet goed, ik geef haar nu sinds een paar weken pavo 18 + erbij, en extra luzerne, dus ik ben benieuwd of dat wat gaat doen.
Verder is ze heel fit, ze krijgt een halve prascend sinds begin 2018.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:27

Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van PAVO vanwege het hoge suiker- en zetmeelgehalte en de troep die ze erin verwerken (melasse etc). Ik zou eerder naar bietenpulp of die grasbrok van Agrobs kijken icm bijvoorbeeld Vitalbix. Volgens mij is het juist bij PPID 'ers belangrijk om goed voer te voeren.


Pavo fibrebeet bevat 8% suiker/zetmeel, waardoor dus zeer geschikt voor ppid! Maar 18plus (22%), topsport (20%) en slobber (29,5%) bevatten wel veel.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:51

tine10 schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van PAVO vanwege het hoge suiker- en zetmeelgehalte en de troep die ze erin verwerken (melasse etc). Ik zou eerder naar bietenpulp of die grasbrok van Agrobs kijken icm bijvoorbeeld Vitalbix. Volgens mij is het juist bij PPID 'ers belangrijk om goed voer te voeren.


Pavo fibrebeet bevat 8% suiker/zetmeel, waardoor dus zeer geschikt voor ppid! Maar 18plus (22%), topsport (20%) en slobber (29,5%) bevatten wel veel.


Ik heb hier opgelet en in verhouding tot andete voervarianten weinig zetmeel.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:53

tine10 schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van PAVO vanwege het hoge suiker- en zetmeelgehalte en de troep die ze erin verwerken (melasse etc). Ik zou eerder naar bietenpulp of die grasbrok van Agrobs kijken icm bijvoorbeeld Vitalbix. Volgens mij is het juist bij PPID 'ers belangrijk om goed voer te voeren.


Pavo fibrebeet bevat 8% suiker/zetmeel, waardoor dus zeer geschikt voor ppid! Maar 18plus (22%), topsport (20%) en slobber (29,5%) bevatten wel veel.


Dat klinkt goed, maar het eiwit en het gehalte is helaas erg laag. Omdat hij zo mager is moet dit hoog zijn.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:56

Pavo is volgens mij flink verbeterd. De speedibeet is ook prima qua suiker/ zetmeel en ik voer de vitalbix vitaminebrok door wat geweekte fibrenuggets. Ik had die van mij met fibrebeet echt razendsnel terug op een gewicht en lees er veel goede verhalen over. Hij krijgt nu nog 300gr per dag met cushinaze erdoor. Dat ruik je in de fibrebeet niet meer ;). De gmo soja erin vind ik wel minder fijn, maarja hij krijgt er ook niet veel van. 18plus heb ik 1 zal geprobeerd maar was ik niet enthousiast over, inderdaad veel suiker/zetmeel.

Paard wat niet goed kan eten zou ik inderdaad op ruwvoervervangers zetten en dan moeten ze snel 1kg per 100 kg lichaamsgewicht, in de winter wellicht nog meer. Gaat hier nu ook 2 keer zoveel hooi door als in de zomer. Wat zo'n paard met sportbrok moet begrijp ik eerlijk gezegd niet.