[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8948
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:49

Kan het geen winterbevangenheid zijn :
Dit staat er in het boek van Remko Sikkel:


Insulineresistente paarden kunnen in de winter last krijgen van pijnlijke hoeven, al dan niet als gevolg van PPID. Dit staat bekend als winterbevangenheid, al is er hier feitelijk geen sprake van hoefbevangenheid.

Plotseling sterk dalende temperaturen maken dat het lichaam meer cortisol aanmaakt. Dit heeft niet alleen een negatief effect op de insulineresistentie in zijn algemeenheid maar ook op de wijdte van de bloedvaten.

Daarnaast produceert het lichaam normaal gesproken meer schildklierhormonen in de strijd tegen de kou. Bij paarden met insulineresistentie is deze productie te laag. De bloedtoevoer naar de hoeven vermindert.

Dit bovenop het feit dat er vaak al sprake is van een verminderde doorbloeding als gevolg van schade aan de bloedvaten, microtromboses en oedeem.

Deze slechte doorbloeding veroorzaakt pijn. En die pijn wordt er niet beter op als het paard ook nog eens over een bevroren, hobbelige ondergrond loopt. Aangezien pijn en de bijbehorende stressreactie weer zorgen voor een verhoogde aanmaak van cortisol kunnen we hier spreken van een vicieuze cirkel.

Behandeling
De fytotherapeut kan gemberwortel voorschrijven om de cortisolafgifte te beperken. Daarbij zou het zowel stressverlagend, vaatverwijdend als pijnstillend werken. Ook kaneel en onsterfelijkheidskruid (jiaogulan) hebben een vaatverwijdend effect.

Door de dierenarts wordt het aminozuur arginine aangeraden. Het middel heeft een positief effect op de wijdte van de bloedvaten. Voor paarden met acute hoefbevangenheid wordt arginine afgeraden.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 14:28

Ik kom even binnen vallen en hopelijk, met al jullie ervaringen, wordt ik wat wijzer.
In augustus heb ik mijn merrie weer terug(had toen hier ook om advies gevraagd en ben van een halve pil naar een kwart gegaan en daar deed/doet ze het goed op) maar ik vind haar de laatste paar weken/maand echt heel erg chagrijnig. Naar mijn andere paard en pony maar ook naar mij en andere mensen. Ze heeft echt weinig geduld en trapt dus ook heel snel mijn andere paard en pony. Gelukkig zijn ze, nog wel, steeds op tijd weg. Maar het heeft wel geresulteerd in een complete stalwand kapot getrapt, en stalwand een stuk verschoven door het trappen en in nog een wand getrapt, rakelings langs de waterleiding. Ik zit eigenlijk een beetje met mijn handen in mijn haar, want ik herken haar totaal niet in de merrie die ik 5 jaar geleden had weggebracht. Ze was nooit een trapper, had voldoende aan alleen haar lichaamshouding en als het echt te gek werd draaide ze haar kont en kwam er 1 been van de grond, maar daar bleef het bij. Het is nu zelfs zo erg dat ze, als mijn honden in de paddock lopen(de honden doen echt maar dan ook echt niks, ze lopen en en snuffelen en komen niet in de buurt van de paarden), ze gericht trapt. Ze gaat ze niet achterna ofzo, maar ook dit ben ik echt niet van haar gewend. Zij was letterlijk geduld t zelve. Beschermde mijn grote ruin ook in kuddes als hij het onderspit delfde. Dus ik kan het echt niet rijmen. Het enige waar ik het aan kan linken is de prascend? Moet ik helemaal stoppen? Of moet ik juist naar een halve tablet toe? Terwijl ze het toen op die halve niet goed deed(down, at heel weinig hooi, stond in een hoekje te staren, at haar brokjes/vitamine korrels niet) en nu eet ze haar hooi goed gedoseerd, bromt weer gezellig voor haar eten. Ik weet het gewoon even niet meer qua gedrag met haar. Ben ook echt bang dat ik vandaag of morgen paard of pony in de kreukels aan tref.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:37

Samantha kan het zijn dat ze last van kou heeft, paarden met ppid kunnen hun lichaamstemperatuur niet goed regelen. Ik merk het bij die van mij heel erg, koud weer is chagrijnig.

Eapy

Berichten: 1746
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:00

assebassie schreef:
Samantha kan het zijn dat ze last van kou heeft, paarden met ppid kunnen hun lichaamstemperatuur niet goed regelen. Ik merk het bij die van mij heel erg, koud weer is chagrijnig.


Dit heeft mijn merrie ook. Ze wordt heeeel chagrijnig van kou. Ongeduldig, snel geïrriteerd... sinds een week of twee een zwaardere deken en ze is weer een beetje vrolijk. Ook een stuk relaxter in dr lichaam. Anders zou ik het hormonaal misschien gaan zoeken, of misschien buikpijn/maagzweren?

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:14

Ik heb niet het idee dat ze last heeft van de kou, ze heeft warme oren, staat ook lekker volgevreten uit te rusten in de paddock, rolt ook gewoon. Het is echt als er iemand bij haar in de buurt komt, of als zij naar een ander toe loopt die bij een andere bak staat te eten. Pony is er niet van onder de indruk, paard wel en doet ook een stap opzij voor haar. Maar ze verdraagt wel gewoon dat er met haar wordt mee gegeten(er staan drie bakken dus ze kunnen allemaal uit 1 bak eten).
Wat betreft hormonaal, het lijkt er eigenlijk wel op alsof ze “ongesteld” moet worden. Hengstig is ze nu niet meer, is ze wel nog 1 keer geweest hoor, voordat de herfst begon. Maar toen der tijd was ze met de hengstigheid extreem lief en mocht mijn ruin alles bij d’r doen. Was t voorbij werd ze d’r oude zelf weer en mocht tie niet meer alles haha. Maar dat was gewoon normaal gedrag.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:37

Misschien een beetje voedernijd? Je zou eens naar monnikspeper kunnen kijken, ze krijgt maar weinig prascend, dus kan best samen. Als die van mij erg lelijk gaat doen geef ik dat altijd een week of 4, lijkt effect te hebben want ze is dan vriendelijker.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 18:57

Voernijd heeft ze, toen ik haar op 14 jarige leeftijd kocht hebben we echt veel ellende gehad. Toen waren we verhuisd naar een andere stal en sindsdien kon ze niet meer zonder mijn ruin. Vanaf dat moment is het ook een heel stuk minder geworden tot bijna over. Alleen nu is het dus zo dat ze chagrijnig is/doet niet om het eten, maar gewoon random.

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 23:34

Zijn er ook mensen die hun oudere paard/pony prascend geven en ook duivelsklauw?
Gaan die 2 goed samen?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:47

Ja hoor bij mijn pony ging het heel goed. Nu gelukkig niet nodig.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:48

Hoe vaak scheren jullie?
Die van mij heeft ondanks vroeg dekens nu alweer een enorme berenvacht. Besloten van de week kaal en dan 2dekens erop. En dan voorjaar maar weer en dan vroeg in najaar ook weer

paljaslaura

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:57

Scheren wanneer nodig :)

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:04

ik scheer ook waneer nodig is.

ik had in september geschoren en nog geen 4 weken later kon ik opnieuw scheren. Nu zijn we 2 maanden verder en niet geschoren.

in sept was hij natuurlijk nog bezig met aanmaak wintervacht. Normaal scheer ik altijd in oktober maar nu met de ppid ging dat echt niet en heb ik hem in sept moeten scheren.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 13:40

Dat is voor mij voor t eerst dat ik m dus meerdere keren moet doen.
Op tijd deken op en dan voorjaar scheren was voldoende. Vorig jaar wilde ik er niet aan maar hij heeft er nu meer last van, dus dan maar een eind kaal.

_Carien

Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:23

Ik blijf dubben over scheren, zeker nu ik eigenlijk te laat ben. Eerder scheren in oktober was mooier geweest om voor de ergste kou weer wat vacht te hebben. Als ik jullie zo lees moet ik misschien niet zo moeilijk doen :+

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:52

Ik heb ook lang getwijfeld over scheren maar na gisteren na een stapritje met een duf en nat paard terug te komen heb ik besloten dat ik hem donderdag ga scheren. Woensdagavond wassen en donderdag ga ik proberen een jacht model te scheren, als het niet lukt gaat gewoon alles eraf.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:42

Meelezer meld zich; mijn paard (23) is in juni gediagnosticeerd met PPID. Hij was dit jaar bijzonder laat uit zijn zomervacht. Pas eind juli was hij helemaal glad. Hij heeft geen typische krulvacht, behalve een klein beetje aan zijn voorbenen.
Ik heb 2 weken geleden zijn borst en hals aan de onderkant geschoren. Hij had het steeds best wel warm. En vooral op zijn borst was hij wat klam.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de temperaturen ook nog steeds aan de hoge kant zijn bij ons. Gisteren was het ruim 12 graden!

Een deken vindt mijn paard niet fijn, dan gaat hij enorm staan schuren. Hij staat 24/7 buiten met ruime schuilgelegenheid. Ik twijfel ook een beetje of ik hem nog verder moet scheren. Hij doet verder niets anders dan paard zijn, dus voor het werk hoef ik het niet te doen.
Maar ik wil hem eigenlijk ook geen deken op doen. Pffff wat een gedoe......

Ik denk dat ik hem in het voorjaar wel ga scheren als hij weer zo moeilijk uit zijn vacht komt.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:19

Ik scheer voor/in de winter niet, ze doet ook niks meer en ik vind dekens eigenlijk heel vies (mijn probleem hoor), ze heeft nu wel een dunne winterdeken op voor de modder (schimmel) ze rolt ook altijd heel vaak, maar af en toe een schone deken werkt goed.
Ze staat ook altijd buiten, 's nachts met stal en uitloop.
in 't voorjaar wel een sportcoupe gedaan, dat beviel heel goed, want ze kwam niet goed uit het haar.
Als je nog rijdt is het denk ik wel fijner om te scheren, anders hebben ze het heel snel warm en drogen slecht.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 17:27

Anders hals aan de onderkant scheren, tussen de benen en buik. Of alleen onderkant hals.
Dan heb je geen deken nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:13

CarinaR schreef:
Anders hals aan de onderkant scheren, tussen de benen en buik. Of alleen onderkant hals.
Dan heb je geen deken nodig.

Onderkant hals en borst heb ik er al uit inderdaad. Als ik zijn buik en tussen zijn benen scheer, hoeft hij dan ook geen deken op?

Vaak is hij op die plekken ook wat klammig, dus dat zou goed uitkomen.

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:36

[***] schreef:
CarinaR schreef:
Anders hals aan de onderkant scheren, tussen de benen en buik. Of alleen onderkant hals.
Dan heb je geen deken nodig.

Onderkant hals en borst heb ik er al uit inderdaad. Als ik zijn buik en tussen zijn benen scheer, hoeft hij dan ook geen deken op?

Vaak is hij op die plekken ook wat klammig, dus dat zou goed uitkomen.


Daar komt in principe geen deken, dus nee.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:49

Wat Mizora zegt...

Met een deken heb je daar ook niets omheen, dus geen deken nodig indd.

CarinaR

Berichten: 11955
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:45

Mn pony voelt zich een beetje te goed. Kreeg zo 2 achterbenen naar me toe met wandelen, heeft ie nog nooit gedaan.

Hij is iig een deel geschoren, was een beste klus met al die korsten. Nu eerst maar met t haar mee geschoren, kunnen de korsten er af en dan nog een keer netjes.

BarbaraNova

Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:14

Weet niet of het hier mag, maar ik had een emmer van 1 kg Naf Cushinaze gekocht maar mijn pony eet het niet en daarnaast na bloedonderzoek scheen hij toch niet bevangen...Dus ik heb deze hier te koop staan. paar schepjes uit maar

KootMiraDrum

Berichten: 8332
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:13

Ik ga dit topic verlaten, mijn oude ventje heeft in de nacht van maandag op dinsdag een tia of hersenbloeding gehad en stond gisterochtend rondjes te draaien en viel steeds bijna om. Dierenarts constateerde ook bijna geen reactie meer op pupil van zijn enige nog ziende oog. Hij heeft een grote dosis prednison / cortico's gehad zodat ik met trein en bus zo snel mogelijk kon komen (ik woon in Den Haag, hij en zijn vriendin staan al 5 jaar in Friesland). De spuit werkte gelukkig en hij stond zelfs te eten toen ik aankwam. Twee uur later kwam de veearts weer en heb ik beide paarden laten gaan. Rest staat in hun eigen IM topic.
Sterkte/succes met jullie Cushies :(:)

Siers83

Berichten: 7390
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 15:14

Sterkte met dit verlies, en dan ook nog 2 tegelijk