[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:08

Ja, heeft de dierenarts daar niet voor gewaarschuwd?
Ze kunnen in begin echt heel sloom worden.

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:26

Ja voor de bijwerkingen in het begin wel maar hij staat dus nu inmiddels ruim 4 maanden op medicatie en het wordt niet beter

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:33

Ik zou wat afbouwen met de prascend dan. Ga terug naar een half en kijk hoe hij het daar op doet. Ik vind het altijd belangrijker dat mn pony vrolijk os en het goed doet op het oog dan dat de waardes laag zijn. Liever wat hogere waardes en een blij paard dan lage waardes en depri

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:33

Oops, we zitten al weer in febr, excuses.
Wel apart ja, zou gewoon de VA bellen

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 07:22

Ik zou ook proberen iets af te bouwen. Sterkte

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:49

Zaranka schreef:
Hallo, sinds oktober ben ik erachter dat mijn 8 jarige ruin ppid heeft. Hij had een waarde van 405 uit de bloedtest. Ik teste hem voor de zekerheid omdat hij zo traag en weinig werklust had en veel plast. Nu staat hij dus sinds die uitslag op 1 tablet prascend en heb 1 maand opgebouwd met een halfje. Ondertussen heeft mijn ruin een tal aan klachten sinds hij op de prascend staat! Hij is nog trager geworden en is gigantisch aangekomen (80 kilo! in 4 maanden) en heeft last van winderigheid en slappe mest. Herkent iemand dit? En zijn er alternatieven waar iemand iets van weet? Ik word er een beetje moedeloos van..


Eén van mijn merries reageert ook niet zoals het moet op die pillen, dus ben er na 2 jaar mee gestopt.

Gaat nu ondertussen al ongeveer 3 jaar goed. Ze is 28, dus we zien wel waar het schip strandt. Beetje krulvacht als ze nat wordt in de winter, maar verder valt alles nog best mee.
Wel een uitgekiend dieet. Te dik mag ze niet worden.

8 jaar is wel bijzonder jong voor cushing. :7
Een goed dieet, niks onbeperkt en liever iets te dun dan iets te dik is alvast een goed begin om één en ander onder controle proberen te houden.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 12:56

Pff ik vind 8 jaar ook erg jong voor cushing,sterkte

Aaron doet het ook nog steeds heel goed deze winter, zo blij mee

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:43

Ik ben benieuwd hoe jullie de medicatie toedienen? Gewoon door het voer?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 07:00

Verstoppen in een worteltje of stukje appel.

Mijn oudje lust al niet zo gek veel en die pil vind ze ook niet lekker....

Soms bouw ik een torentje van kleine snoepjes en stop het ertussen maar ze krijgt het voor elkaar om met haar lippen dat kleine halve pilletje opzij te bonsjoeren en de snoepjes op te eten :roll:

Eapy

Berichten: 1744
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:33

Geen prascend hier, maar ik stop pilletjes in een banaan! Werkt als een tierelier. Stel ik moet 3 pilletjes geven, dan deel ik de banaan op in 3 delen en prop in elk deel een pilletje. Moeten ze wel van bananen houden natuurlijk :D

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:35

Pilletjes in een lege spuit. Water erbij trekken. Laten oplossen en in de mond spuiten.
Net zoals een ontworming eigenlijk.
Gaat al 6 jaar prima en ik ben zeker dat ze alles binnen heeft.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:35

Wesseltje schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie de medicatie toedienen? Gewoon door het voer?


Ik doe het pilletje in een spuitje en los het op in wat water. Alle andere manieren kunnen ze om pil heen eten of hem uitspugen. Zo weet ik zeker dat hij hem binnen krijgt en krijgt hij ook geen hekel aan zijn appel, voer of waar je het ook in verstopt. Ik doe dit nu al 7 of 8 jaar zo. Gaat prima.

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:47

Pilletje met wat brokjes uit mn hand, dan kan ik checken of ze hem op heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:05

tine10 schreef:
Wesseltje schreef:
Ik ben benieuwd hoe jullie de medicatie toedienen? Gewoon door het voer?


Ik doe het pilletje in een spuitje en los het op in wat water. Alle andere manieren kunnen ze om pil heen eten of hem uitspugen. Zo weet ik zeker dat hij hem binnen krijgt en krijgt hij ook geen hekel aan zijn appel, voer of waar je het ook in verstopt. Ik doe dit nu al 7 of 8 jaar zo. Gaat prima.

Ik doe het ook op deze manier. Doe er voor de smaak een klein beetje ranja bij.

Appel of ander voer heeft hij zeer snel in de gaten en weet de pil dan snel en handig er tussenuit te spugen.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:22

Ik doe het ook in een klein spuitje.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:28

Hier geef ik het pilletje ook zo uit de hand. Hij eet het er zo uit! _/-\o_ maar vaak geef ik ze met een beetje musli of met een brokje.

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:35

Hier door het voer. En daarna controleer ik wat ze gemorst heeft, soms ligt daar het pilletje tussen. Als dat zo is dan uit de hand met een snoepje

In het begin deed ik het in een stukje appel of wortel met als gevolg dat ze dat niet meer at. Ook niet als het pilletje er niet in zat

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:58

Dank voor de tips!

Zaranka

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Midden NL

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:17

Ja ik schrok er ook van, en hij wordt in mei pas officieel 8. Toen we het ontdekte was hij dus 7! Bizar!

Prascend is het enige medicijn wat er te krijgen is toch? En stoppen met die hoge waardes is ook niet verstandig toch ivm schade aan organen op termijn?

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:35

Bromocriptine is er ook nog, maar wordt veel minder bij paarden gebruikt.

Tja, ik ben gestopt bij die ene merrie omdat die prascend niks deed aan het klinisch beeld. Daarvoor zijn die pillen mij te duur.
Ik heb hier een andere merrie al jaren op die pillen staan en die had laatst nog een acth van 253 maar het klinisch beeld is wel vele malen beter en het beestje voelt zich wel happy. Dus daar doen we het voor :D

Eapy

Berichten: 1744
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:46

Zijn er Phytonics Hypo Balance gebruikers hier?

Eliana

Berichten: 5468
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:54

Wij hadden ook hooi laten analyseren, schrok ervan hoeveel suiker er in zat het was ook lastig om hooi te vinden die mooi was qua waardes.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:03

Hi allemaal, ik vond dit topic toen ik ervaringen met PPID opzocht. Mijn oudere Shetlander merrie van onbekende leeftijd, tegen de 20 jaar, is in november gediagnosticeerd met PPID. Haar waarde was 1065. Vreselijk hoog dus. Ze had eerst geen enkele klacht, behalve dat ik haar vacht dan wat langer dan gemiddeld vond rond september en dat ze iets sloom werd. DA leek het niet nodig om te testen maar toch gebruik van gemaakt. Dit kwam er dus uit. Gek genoeg na een dikke maand begonnen meerdere symptomen en is ze aan een halve pil prascend gegaan vanaf de eerste week december. Ze is geschoren en staat onder een 200 gram Rhino wug of een 300 gram Bucas en nu groeien vooral haar vacht en hoeven ontzettend bizar. Ze is sneller dun dus voer haar nu Vitalbix Daily, magnesium citraat, lijnzaadolie en vitamine E en selenium. Daarnaast Vitalbix lucerne. Ik merk dat haar eetlust enorm achteruit is gegaan. Ook heeft ze problemen met gevoelig op de voeten zijn. Af en toe weet ik niet meer wat ik moet doen om haar comfortabel te krijgen en twijfel ik over inslapen. Ze lijkt gewoon niet meer de oude te worden. Ze heeft een grote schuilstal waar ze veel in verblijft. Daarnaast 24/7 de uitloop op de zeer grote paddock met mijn ruin. Hebben jullie aan de hand van ervaringen nog tips of ideeën wat ik voor haar kan doen?

Ilsevdhoek
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-07-12

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:27

Hoihoi,
Hier een korte snelle vraag, mag de prescend ook door de slobber gegeven worden, ivm eventueel oplossen en is de stof dan nog wel werkzaam?

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 16:33

Ilsevdhoek schreef:
Hoihoi,
Hier een korte snelle vraag, mag de prescend ook door de slobber gegeven worden, ivm eventueel oplossen en is de stof dan nog wel werkzaam?


Werkzaam is die stof zeker nog, maar ik zou dit niet doen. Die pil smaakt niet te best, dus grote kans dat ze de slobber laten staan en dan ligt je geld daar in de pap :D