[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:44

Essie73 schreef:
Pandora2 schreef:
Heb de DA gebeld om te informeren over die Pergoquin. Het is idd te krijgen in BE ook, dus dat is alvast positief. Prijs is wel niet echt om een feestje te bouwen :')
60 pillen voor 120,66 euro 200 pillen voor 305,70 euro.

Ik krijg ook nog een klein percentje korting, dus scheelt al bij al wel iets met de prascend.


Wat een verschil zit er toch in.
Ik betaal nu voor Prascend €1,95 per tablet
(60 voor €117,33)
Ga voor de Pergoquin €1,24 per tablet betalen.
(200 voor €247,-)

Nu krijgen wij wel een korting van 15% omdat we zakelijk (vanuit stal) bestellen.


Lijkt of we hier in België altijd meer moeten betalen dan in NL :x :')

Ik krijg ook korting van 10% dacht ik. Op mijn ééntje, als goede klant ofzo :=
Maar alsnog kom ik dan een stuk duurder uit dan bij jullie. Niet eerlijk :+

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 14:49

Ik betaal nu €1,84 per tablet voor Prascend (160 voor € 295,=). Ik krijg overigens geen korting.

Ik heb voorlopig nog genoeg Prascend op voorraad, maar ik zal het evengoed eens aan mijn dierenarts vragen als ik haar spreek. Ben wel benieuwd naar de prijs van de Pergoquin.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 18:38

Ik heb nog niks gehoord van mijn da over de pergoquin,. Ze ging het uitzoeken, anders mail ik volgende week nog wel een keer.

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18044
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:30

tylando schreef:
MamaMiesje schreef:
Ja, kan prima! :)) Gebruik het al vanaf het begin +:)+

Ik gebruik nu overigens deze:
https://www.horseflex.nl/product/horsef ... e-support/

Net effe goeikoper dan GlucoBalance


Alleen is dosis hoger als bij de phytonics. Schepje is ook groter.
Dus weet niet of je goedkoper uit bent.


Glucobalance kost +/- 55,- (de prijzen verschillen nogal per leverancier) per 500 gram.
Je voert 8 gr per dag (pony)
Je doet er dus 62,5 dagen mee.
Dat komt neer op 88 ct per dag.

Gluco Horse +/- 24,95 (omgerekend, want ze verkopen vanaf 600 gr) per 500 gr
Je voert 10 gram per dag (paard onder 350 kg)
Je doet er dus 50 dagen mee.
Dat komt op 50 ct per dag.

Het scheelt dus wel degelijk.

TICKELS

Berichten: 1564
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:25

[***] schreef:
Ik betaal nu €1,84 per tablet voor Prascend (160 voor € 295,=). Ik krijg overigens geen korting.

Ik heb voorlopig nog genoeg Prascend op voorraad, maar ik zal het evengoed eens aan mijn dierenarts vragen als ik haar spreek. Ben wel benieuwd naar de prijs van de Pergoquin.



Ik betaal voor 160 tabletten Prascend €260.
Vriendin van mij, betaalde voor Pergoquin €228 voor 200 tabletten.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:51

Zo dat scheelt flink Tickels.

Ik ga het nog wel even navragen bij mijn dierenarts

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:09

De hulpstoffen zijn in elk geval hetzelfde als bij de prascend.
En je kan de tabletjes ook in 4 delen, dus dat is ook mooi meegenomen.
Geen gepruts meer :D

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 23:43

Mijn dierenarts is nog aan het uitzoeken wat de kostprijs bij verschillende leveranciers is.. Ben benieuwd.

Nyaleti

Berichten: 6239
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 21:13

Oh jongens ik ben het even kwijt. Wie kan me helpen hoe het ook alweer zat?
Pony is weer druk. Soms blij druk maar vooral onstuimig, onrustig druk met enorme focus op eten. Medicatie iets verhogen of juist verlagen?
Hij krijgt nu sinds het najaar een halve tablet. Afgelopen 2 jaar heb ik hem kunnen terugzetten na een kwartje in het voorjaar maar ben bang dat ik het nu toch moet gaan verhogen?

Bloed prikken ga ik niet doen. Ik kijk naar m'n paard IPV naar de waardes.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:30

Nyaleti schreef:
Oh jongens ik ben het even kwijt. Wie kan me helpen hoe het ook alweer zat?
Pony is weer druk. Soms blij druk maar vooral onstuimig, onrustig druk met enorme focus op eten. Medicatie iets verhogen of juist verlagen?
Hij krijgt nu sinds het najaar een halve tablet. Afgelopen 2 jaar heb ik hem kunnen terugzetten na een kwartje in het voorjaar maar ben bang dat ik het nu toch moet gaan verhogen?

Bloed prikken ga ik niet doen. Ik kijk naar m'n paard IPV naar de waardes.


Zo uit de losse pols zou ik zeggen ophogen, maar ik ben geen DA.
De rust keerde hier in elk geval terug toen ik begon met de pillen jaren geleden.

Hangt ook wel een beetje af van hoe groot / zwaar je paardje is. Ik bedoel, een shet die 1/4 meer krijgt is wel een verschil tegenover een kasteel van 1.75 die 1/4 meer krijgt :P

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:33

Ik heb toevallig twee weken ook verhoogd, niet vanwege ‘drukte’ maar omdat andere symptomen weer opspeelden (ontsteking lederhuid —> hoefkanker). Ik merk nu dat mijn pony ook weer rustiger geworden is.

Zelf laat ik ook geen bloed meer prikken en verhoog/verlaag ik op symptomen. Wellicht kun je twee weken proberen en zien wat het effect is?

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:31

_Carien schreef:
Cowgirl, is scheren geen optie? Ik heb mijn ruin na de sneeuw- en vorst periode geschoren toen de temperaturen daarna zo enorm gingen stijgen. Ik ben zo enorm blij dat ik het gedaan heb, ik heb mijn oude paard terug.

Yvonne, welkom!

Weten jullie of glucobalance in combinatie kan met de Prascend? Ik heb mijn dierenarts nog niet benaderd, ik dacht vraag ook even jullie ervaringen. Ik wilde eerder nog niet beginnen met Glucobalance omdat ik van het najaar pas begonnen ben met de Prascend en dat eerst een spiegel wilde laten worden. Voorgaande jaren altijd goed gereageerd op de Glucobalance en ter voorbereiding van het weide seizoen.


Helemaal vergeten dat ik hier nog had gereageerd.

Vorige week is er bloed afgenomen en ik verwacht deze week de uitslag.
Scheren ga ik straks zeker doen.
Hj wisselt zo kwa energie en ik kan mijn vinger er niet opleggen wat het nou precies is.

Wel ga ik komende maand van stal veranderen en daar zijn de paddocks vele malen groter. Ik hoop dat het hem zit in de vrije beweging. Hoe meer bewegen hoe beter immers. Na een rit moet hij altijd 2 of 3 dagen bijkomen en herstellen -O-. Gister een flinke rit gemaakt dus de rest van de week is het wat grondwerk en licht longeerwerk.

Zo ziet hij er nu uit

Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:30

De uitslag is binnen. Kreeg ik telefonisch.
Da had het over een waarde van 7, (nog iets)

Geen overduidelijke ppid.
Afgesproken om het voer goed in de gaten te blijven houden en in november opnieuw testen.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:02

Nooit verwacht maar ik merk echt verschil met de hypo balance. 2 schepjes per dag en hij is echt vrolijker :j

We zijn af en toe helemaal bang als hij een sprintje trekt en een soort van bok wil geven. Vroeger kon hij rodeoen als de beste maar hij is al paar gevallen. :(:)

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:21

Ik ga even aanhaken in dit topic, vandaag gehoord dat onze 27 jarige pony-met-pensioen positief is getest. Nét over de grenswaarde. Moet nog even goed inlezen.
De smid had gezien dat hij afgelopen tijd ergens bevangen heeft moeten zijn (niks aan hem gemerkt :knuffel: ) en hij heeft wel een apart lange vacht (waar hij overigens als een dolle doorheen vliegt in het voorjaar). Dus ga hier ook even meelezen :o

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:26

Heeft hij niet nog ergens een ontsteking zitten? gestrest zijn tijdens het bloedprikken kan ook een verhoogde waarde geven.

Hier was het door een dikke ontsteking 48 en toen de ontsteking eindelijk weg was 10 dus iets te hoog. Dus reken maar uit wat het voor een invloed heeft op de waardes.

Pony = een shet en krijgt nu 1/8 pil. Verhaart nu goed maar had van de winter een super dikke vacht, die krulde als een poedel als hij nat was.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:38

Volgens de da was zijn waarde 20 en was de grenswaarde 11 op dit moment? (Bij dit lab iig, was ook nog weer verschillend?)
Volgens de smid was het nu wel ok met z’n voeten, verder lijkt ie het op dit moment goed te doen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:45

WowAmigo schreef:
Volgens de da was zijn waarde 20 en was de grenswaarde 11 op dit moment? (Bij dit lab iig, was ook nog weer verschillend?)
Volgens de smid was het nu wel ok met z’n voeten, verder lijkt ie het op dit moment goed te doen.


Ja, klopt de ACTH waarde wordt met 2 verschillende parameters (is dat het goede woord ervoor ??) gemeten. Was hij ook niet gestresst met het bloedprikken ? Want dat alleen al kan de waarde verhogen.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:44

Ik ben er zelf niet bij geweest, maar het is een hele koele kikker dus ik denk niet dat dat veel invloed heeft gehad eerlijk gezegd! Ik ga me ff goed inlezen!

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:10

hallo allemaal,ik heb een Arabische merrie van 18 jaar en sinds kort is bij haar Cushing geconstateerd. Nu is ze ook nog eens te dik en ik verdenk haar wel IR te zijn maar dat is nog niet onderzocht. Na starten met Prascend waren haar waardes na 6 weken van 108 naar 222? Dat snapte ik al helemaal niet maar bij de 2de keer prikken, liep ze ook niet lekker met 1 voorbeen(bevangen aan 1 hoef?). Prascend is verhoogd naar 1 tablet per dag en ze krijgt nu een aantal weken nat hooi. Lopen ging uiteindelijk weer beter maar nu ineens weer slechter en ze heeft zich vanmorgen tijdens t lopen naar de paddock zomaar achterover laten vallen. Dit vallen is paar maanden geleden ook gebeurd toen iemand haar uit de paddock wilde halen en bij een ander persoon toen ze medicatie in haar mond wilde spuiten. Ik heb het haar dus nog nooit zien doen. Het leek in eerste instantie dus op soort verstijfde angstaanval waardoor ze omviel maar nu dit ineens vaker gebeurd, denk ik zou het een andere oorzaak hebben? Ik las dat paarden met Cushing ook epileptische aanvallen kunnen krijgen,iemand ervaring daarmee? De dierenarts komt vanmiddag weer.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 12:13

Hoi Allemaal,
Volgende week ga ik op advies van een andere Osteopaat/Dierenarts mijn 16-jarige merrie laten testen op Cushing.

Het plan was eigenlijk om haar dit jaar te laten dekken, maar zij gaf wel aan dat er meer riscio aan een dracht zit dan.

Wat zijn jullie ervaringen met Cushing en Drachtigheid?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:47

Adhira geen ervaring hier met epileptische aanval. Maar kan het niet zo zijn dat hij zoveel pijn heeft, dat ie zijn evenwicht niet meer kan houden en valt? Of is het echt een aanval?
Toen mijn merrie bevangen was, wankelde en zwalpte ze ook alle richtingen uit om toch maar haar hoeven proberen te ontlasten.

Rooslover ik heb alleen een bejaardenclubje staan, dus hier geen veulies meer :D
Er was hier ooit iemand in het topic ( of het vorige topic ? )die een drachtige merrie met cushing had dacht ik, maar ik weet echt niet meer wie.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:31

Mijn merrie heeft vermoedelijk tijdens haar laatste dracht vorig jaar al PPID gehad. Wel hebben we dit pas getest toen het veulen al geboren was. Voor mij was dit de laatste druppel om haar niet weer te laten dekken. Buiten dat ze lucht aanzuigt en het lastig dichtzetten is, valt ze veel te veel in tijdens en na de dracht door de PPID klachten. Tevens tot 3x toe hoefbevangen geworden terwijl ze het veulen zoogde ondanks dat ik al graanvrij en zo min mogelijk suikers voer. Al met al teveel voor haar lijf. Ze is nu heel goed opgeknapt (veulen eind december pas afgespeend) en sindsdien ook aan de Prascend.

Voor mij is PPID en dracht nu echt een no go. Merrie heeft al genoeg moeite om zichzelf goed te kunnen houden en dan nog de extra belasting van een veulen erbij vind ik niet fair. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre het effect heeft op je veulen als de merrie in de dracht klachten krijgt/heeft of medicatie etc...
Hopelijk heeft jouw merrie geen ppid Rooslover en kan je alsnog een veulentje fokken met haar.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:33

Hoi allemaal, Ik heb geprobeerd te zoeken in de topics maar ik kon het niet echt vinden. Mijn ruin van 21 met PPID doet het super goed. Zijn vacht is mooi, hij is mooi op gewicht, hij is blij, eet goed, zijn hoeven zijn niet meer gevoelig. Alleen de laatste tijd vallen mij wel 2 dingen op. Ik heb het idee dat hij toch iets meer een hangbuik begint te krijgen. Hij is ook wel wat aangekomen (mocht ook wel) maar niet in die mate dat ik denk dat het daar direct mee te maken heeft want als ik zijn ribben en andere gebieden voel, heeft hij op dit moment wel een gezond gewicht. En tijdens het rijden is hij minder voorwaarts dan anders. Niet de hele tijd maar als we naar het bos gaan dan is hij vooral op de heen en de terugweg niet zo voorwaarts als dat ik van hem gewend ben. In het bos is er niks aan de hand maar op de heen en terugweg heb ik het idee dat hij de handrem erop heeft staan. Hij probeert onderweg dan ook vaak gras te eten en lijkt het gewoon niet zo super leuk te vinden. Ik zit nu in dubio wat te doen en wat er aan de hand is. Opzich heeft hij wel vaker zo'n periode.. Is het de tijd van het jaar even voor hem? Vachtwisseling misschien, kost veel energie? Of wordt hij gewoon wat oud en vind hij het rijden niet meer zo boeiend (hij vond het altijd het leukste wat er is en nu in het bos ook nog steeds erg blij en enthousiast)? Of zal ik hem weer eens moeten laten meten qua waardes, misschien moet ik de prascend iets verhogen? Hij krijgt nu al 3 jaar een half pilletje, sinds de diagnose. Wanneer gaan jullie er aan denken om de dosis te verhogen? Wat zijn de signalen waar ik op moet letten?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 14:51

Enige wat ik je kan zeggen dat een hangbuik te maken kan hebben met een mindere rugbespiering. En daarvoor heeft een paard goede eiwitten nodig. Zitten die genoeg in zijn dieet ?