[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 15:13

Maris schreef:
Enige wat ik je kan zeggen dat een hangbuik te maken kan hebben met een mindere rugbespiering. En daarvoor heeft een paard goede eiwitten nodig. Zitten die genoeg in zijn dieet ?


Misschien wel wat te weinig. Daar ga ik even kritisch naar kijken. Hij doet nu ook wat minder omdat hij het dus niet zo super leuk vind op het moment om te werken. Dus daardoor kan hij ook wat minder bespiering hebben denk ik.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 16:27

Geweekte esparcette korrels geven hier nog altijd het beste resultaat tegen verlies van bespiering op de bovenlijn.

Hier staan de 2 oudsten met ppid gewoon gepensioneerd te zijn op het land en de bespiering is nog altijd in orde zonder één pas werk te verzetten. Het zijn natuurlijk geen sportmodelletjes meer op die leeftijd :D

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:02

Ik zou ook niet gaan fokken met een cushing merrie, dat zou ik mijn paard niet aan willen doen. Het is een hele dracht met hormonen en alle bijkomende zaken.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:11

Zijn er hier mensen bekend met paarden met Cushing die epileptische aanvallen hebben en zo ja hoe ziet dat eruit?

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:16

Adhira schreef:
Zijn er hier mensen bekend met paarden met Cushing die epileptische aanvallen hebben en zo ja hoe ziet dat eruit?


Ja, mijn paard, inmiddels al 2 jaar overleden, kreeg als hij lag epileptische aanvallen. Zijn ogen gingen dan dicht en hij ging met zijn achterbenen galopperen. Hij reageerde dan ook niet meer op je als je hem eruit probeerde te krijgen. Duurde een of 2 minuten en dan was het over alsof er niks gebeurt was.
Ik heb zo’n aanval nooit staand bij hem gezien.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:26

Cowgirl schreef:
_Carien schreef:
Cowgirl, is scheren geen optie? Ik heb mijn ruin na de sneeuw- en vorst periode geschoren toen de temperaturen daarna zo enorm gingen stijgen. Ik ben zo enorm blij dat ik het gedaan heb, ik heb mijn oude paard terug.

Yvonne, welkom!

Weten jullie of glucobalance in combinatie kan met de Prascend? Ik heb mijn dierenarts nog niet benaderd, ik dacht vraag ook even jullie ervaringen. Ik wilde eerder nog niet beginnen met Glucobalance omdat ik van het najaar pas begonnen ben met de Prascend en dat eerst een spiegel wilde laten worden. Voorgaande jaren altijd goed gereageerd op de Glucobalance en ter voorbereiding van het weide seizoen.


Helemaal vergeten dat ik hier nog had gereageerd.


Vorige week is er bloed afgenomen en ik verwacht deze week de uitslag.
Scheren ga ik straks zeker doen.
Hj wisselt zo kwa energie en ik kan mijn vinger er niet opleggen wat het nou precies is.

Wel ga ik komende maand van stal veranderen en daar zijn de paddocks vele malen groter. Ik hoop dat het hem zit in de vrije beweging. Hoe meer bewegen hoe beter immers. Na een rit moet hij altijd 2 of 3 dagen bijkomen en herstellen -O-. Gister een flinke rit gemaakt dus de rest van de week is het wat grondwerk en licht longeerwerk.

Zo ziet hij er nu uit

[ [url=m/00JeMJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn fjord met ppid had precies zo’n zelfde vacht! Ik zou zo zeggen dat hij het wel heeft. Je kan met medicatie beginnen om te kijken of het wat doet. Het kan voorkomen dat de waardes goed zijn maar dat ze het toch hebben.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:43

Adhira schreef:
Zijn er hier mensen bekend met paarden met Cushing die epileptische aanvallen hebben en zo ja hoe ziet dat eruit?



Mijn paard heeft wel een soort aanvallen maar dat kan een dag duren. Hij zweet dan heel erg. Moet in stal blijven anders rent hij door de bak en valt.

Op zo'n dag loopt hij zo over je heen. Je kan zijn box alleen mesten met grendel erop. Loopt ook over kruiwagen etc heen.

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 20:15

oke diverse verschijnselen dus met deze aanvallen. ik twijfel of dit t wel was of zou t een tia geweest kunnen zijn? Ze verstijfde alsof van angst,grote ogen en liet zich daarna vallen. geen zweet

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:37

Dat lijkt wel een spontaan zuurstof gebrek. Heb je het al besproken met je veearts?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:59

Heeft iemand de pergoquin al in gebruik? Ik heb nu een doosje van 200 tabletten. De Prascend is bijna op en dan begin ik hieraan. Zijn er al ervaringen

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:06

Batlow schreef:
Heeft iemand de pergoquin al in gebruik? Ik heb nu een doosje van 200 tabletten. De Prascend is bijna op en dan begin ik hieraan. Zijn er al ervaringen

Nog geen ervaring ermee, ik ben er ook benieuwd naar, dus ook naar de van jou!!!

_yvonne

Berichten: 2905
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:32

Batlow schreef:
Heeft iemand de pergoquin al in gebruik? Ik heb nu een doosje van 200 tabletten. De Prascend is bijna op en dan begin ik hieraan. Zijn er al ervaringen


Heb je die via de dierenarts?

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:48

cynthiar schreef:
Dat lijkt wel een spontaan zuurstof gebrek. Heb je het al besproken met je veearts?


Ja die is dezelfde middag nog geweest maar wist het eigenlijk niet. Zou een TIA kunnen zijn of een epileptische aanval.
Hopen dat t niet meer terugkomt als ze goed is ingesteld op de Prascend maar of het echt daarmee te maken heeft,is gissen. Het zou ook met suiker te maken kunnen hebben,hypo ?
Als het vaker terug komt,stelde ze voor een CT scan van haar hoofd te laten maken in de kliniek.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 22:32

Ik had het idee bij mijn paard dat de epileptische aanvallen kwamen door druk van de vergrote hypofyse op de hersenen. Omdat hij het alleen liggend een aanval kreeg. En daardoor de druk veranderde op zijn hersens. Ondanks dat hij al jaren op Prascend stond. Ik denk dat de hypofyse toch steeds groter wordt en daardoor ondanks medicatie toch weer problemen ontstaan. De mijne is overigens wel dik 30 jaar geworden en had sinds ongeveer zijn 11e ppid.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:25

_yvonne schreef:
Batlow schreef:
Heeft iemand de pergoquin al in gebruik? Ik heb nu een doosje van 200 tabletten. De Prascend is bijna op en dan begin ik hieraan. Zijn er al ervaringen


Heb je die via de dierenarts?


Ik werk zelf bij de dierenarts, dus deze heb ik toen gelijk besteld. Moet gewoon beschikbaar zijn bij de leverancier, dus jullie moeten hem lijkt mij ook kunnen krijgen

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 12:19

Er zou geen verschil moeten zijn met de prascend aangezien de vulstoffen ook hetzelfde zijn.

Ik heb nog een halve doos prascend, maar de volgende bestelling wordt ook Pergoquin. Toch ietsje beter voor mijn portemonnee :D

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:15

Pandora2 schreef:
Er zou geen verschil moeten zijn met de prascend aangezien de vulstoffen ook hetzelfde zijn.

Ik heb nog een halve doos prascend, maar de volgende bestelling wordt ook Pergoquin. Toch ietsje beter voor mijn portemonnee :D

Ja vooral dat! Beter voor de portemonnee. Ben benieuwd of Boehringer ook met de prijs gaat dalen en meer gaat concurreren met fendigo. Hoe meer firma’s het gaan produceren hoe beter de prijs :P

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:48

Hoe geven jullie de Prascend, met een boterham at hij het altijd zo op, maar nu heeft hij door dat daar z’n pilletje in zit en wil hij dat niet meer.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:05

In een spuitje oplossen met wat water, scheutje ranja erbij en dan in zijn mond spuiten. Wel eerst oplossen in water, dat gaat het snelst

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:10

Ga ik dat eens proberen, ik heb een grote spuit liggen die ik weleens voor buut gebruik

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:17

In een stukje wortel, stukje eruit steken, soort dekseltje maken, pil erin, deksel erop, in een handje dieetmix, gaat goed hier.

_yvonne

Berichten: 2905
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:04

Die van mij eet het gewoon met een handje krachtvoer. Brokjes of muesli maakt hem niet uit. Gewoon handje voor voor zijn neus en hop naar binnen.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:15

Ik stop hem met mijn vinger zo hoog mogelijk zijn wang in en geef hem tegelijk iets lekkers te eten, dan merkt hij het niet.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:46

De mijne merkt het gelijk.

Deed het eerst ook in een appeltje maar nu hoeft ze geen appels meer.

Hol nu een wortel uit ,wat aardig goed gaat en de andere dag wissel ik het af met een handje snoep/brok en zelfs dan presteert ze het om het halve pilletje eruit te halen en zo blijf je achter met een hand vol kwijl en een half pilletje...

In de weekenden mag mijn man het doen,zo ben ik niet steeds diegene met het vieze pilletje :+

Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:53

Vergruizen en in een spuitje met een lepel appelmoes..