[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:34

In lucerne zit veel calcium. Dus dan moet je producten gaan bijgeven die hoog zijn in fosfor zoals b.v. zemelen. Zoek maar met de zoekfunctie, er zijn hele topics over op Bokt.
Of je gaat op zoek naar een product hoog in eiwitten waarbij je dit probleem niet hebt.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:59

Momenteel voer ik hem merriebrok, maar daar zit melasse in. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:22

Ik voer breed en grow van vitalbix erbij, merriebrok minder suiker.
Ik voer het samen met seniores priores en 18+ senior mix, die zijn wel wat hoger in suiker.
Ten opzichte van vorig jaar ziet hij er nu super uit voor zijn 31 jaar.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:07

TheWelsh schreef:
Momenteel voer ik hem merriebrok, maar daar zit melasse in. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders.


Als je even met de zoekfunctie zoekt in dit topic zelf vindt je nog andere alternatieven om eiwitten toe te voegen aan het dieet van je paard.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 20:44

Vandaag de uitslag gehad en mijn pony is gelukkig gezond. Alleen wat bloedarmoede, maar dat is makkelijker te verhelpen.
De symptomen die hij heeft komen echt door het niet in conditie zijn doordat hij flink ziek is geweest (hoefkanker) en 1,5 jaar prednison heeft gehad.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:29

Fijn dat hij gezond is !
Het extra bijvoeren van eiwitten blijft wel een goed idee. Nogmaals terugval in bespiering duidt vaak op een tekort van eiwitten.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:03

Ik kom ook even meelezen, want ik kom er maar niet uit. Ik heb 3 PPIDers waarvan me bij 2 hetzelfde opvalt:
Pony 1 is een 24 jarige B-pony, sinds 2017 PPID positief, maar omdat hij verder geen symptomen had pas in 2019 gestart met 1/8e prascend. Hij werd destijds helemaal geobsedeerd door gras, at nagenoeg geen hooi en was alleen maar bezig met de randjes van de pp track te snoeien. Omdat hij plots gevoeliger ging lopen heb ik hem in de zomer toen extra laten prikken en inderdaad, exercebatie. Enkele dagen na starten prascend deed hij weer ‘normaal’ en dat is nog steeds zo.

Pony 2 is een 22 jarige IJslander, die ik heb geërfd. Toen hij kwam was het drama, fors hb, overgewicht etc. Meteen laten prikken in 2017, ook PPID natuurlijk, en meteen gestart met 1/8e prascend en dit langzaam opgebouwd. De 1/8e dosering verlichtte na 5 dagen al zijn ergste klachten: Zonder medicatie wordt dik en kan hij niet zweten. We hadden toen een belachelijk warm voorjaar, en hij stond nog vol in zijn wintervacht met diarree van de hitte denk ik achteraf. Hier hielp de medicatie dus erg goed bij.
Inmiddels 5 jaar verder begin ik ook bij hem het patroon te zien van extreme gras fixatie - gewichtstoename - afwijkende acth - medicatie bijstellen - meer rust in de tent. Helaas zitten we nu aan de max. dosering prascend, en begint hij weer drama te maken als hij (of een van zijn kuddeleden) even op de wei heeft gestaan. Hij breekt uit en is daar heel neurotisch mee bezig. Urenlang bij de draad waar wat gras naast groeit. Ik heb een hek van 1.30 en een schapen stroom apparaat, maar waar een wil is, verzint hij een weg. Wat maakt nou dat gras zoveel waard is? Heeft het met dopamine productie te maken? Voeding? Wat zou ik nog kunnen doen?

Ik voer onbeperkt strengeling hooi, mg+ liksteen en 2X per dag wat rijker hooi en een handje metazoa Thimothee voor de prascend. Zonder het rijke hooi ben ik de IJslander echt kwijt. Maar wat kan ik nog meer verrijken bij een kudde hb gevoelige paarden?

Op internet kom ik nergens info tegen over gedrag en PPID. Alle onderzoeken focussen zich op bloedwaarden en andere medische parameters. Hier las ik voor het eerst wat over angstig gedrag bij PPID. De prascend afbouwen zie ik gezien de voordelen van pony 2 (hb, gewicht en niet kunnen zweten zonder) niet zo zitten. Hebben jullie ideeen of ervaring? Hij is verder nog zo fit en blij, ik hoop echt op iets waardoor hij nog jaren mee zou kunnen gaan.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:19

Hoezo zit je aan de max?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:28

Afanaisa91 schreef:
Ik kom ook even meelezen, want ik kom er maar niet uit. Ik heb 3 PPIDers waarvan me bij 2 hetzelfde opvalt:
Pony 1 is een 24 jarige B-pony, sinds 2017 PPID positief, maar omdat hij verder geen symptomen had pas in 2019 gestart met 1/8e prascend. Hij werd destijds helemaal geobsedeerd door gras, at nagenoeg geen hooi en was alleen maar bezig met de randjes van de pp track te snoeien. Omdat hij plots gevoeliger ging lopen heb ik hem in de zomer toen extra laten prikken en inderdaad, exercebatie. Enkele dagen na starten prascend deed hij weer ‘normaal’ en dat is nog steeds zo.

Pony 2 is een 22 jarige IJslander, die ik heb geërfd. Toen hij kwam was het drama, fors hb, overgewicht etc. Meteen laten prikken in 2017, ook PPID natuurlijk, en meteen gestart met 1/8e prascend en dit langzaam opgebouwd. De 1/8e dosering verlichtte na 5 dagen al zijn ergste klachten: Zonder medicatie wordt dik en kan hij niet zweten. We hadden toen een belachelijk warm voorjaar, en hij stond nog vol in zijn wintervacht met diarree van de hitte denk ik achteraf. Hier hielp de medicatie dus erg goed bij.
Inmiddels 5 jaar verder begin ik ook bij hem het patroon te zien van extreme gras fixatie - gewichtstoename - afwijkende acth - medicatie bijstellen - meer rust in de tent. Helaas zitten we nu aan de max. dosering prascend, en begint hij weer drama te maken als hij (of een van zijn kuddeleden) even op de wei heeft gestaan. Hij breekt uit en is daar heel neurotisch mee bezig. Urenlang bij de draad waar wat gras naast groeit. Ik heb een hek van 1.30 en een schapen stroom apparaat, maar waar een wil is, verzint hij een weg. Wat maakt nou dat gras zoveel waard is? Heeft het met dopamine productie te maken? Voeding? Wat zou ik nog kunnen doen?

Ik voer onbeperkt strengeling hooi, mg+ liksteen en 2X per dag wat rijker hooi en een handje metazoa Thimothee voor de prascend. Zonder het rijke hooi ben ik de IJslander echt kwijt. Maar wat kan ik nog meer verrijken bij een kudde hb gevoelige paarden?

Op internet kom ik nergens info tegen over gedrag en PPID. Alle onderzoeken focussen zich op bloedwaarden en andere medische parameters. Hier las ik voor het eerst wat over angstig gedrag bij PPID. De prascend afbouwen zie ik gezien de voordelen van pony 2 (hb, gewicht en niet kunnen zweten zonder) niet zo zitten. Hebben jullie ideeen of ervaring? Hij is verder nog zo fit en blij, ik hoop echt op iets waardoor hij nog jaren mee zou kunnen gaan.


Mijn IJslandermerrie met ppid krijgt wel het nodige aan kruiden en bijvoer.
Misschien valt er nog wat winst te behalen door te kijken wat hij mogelijk nodig heeft aan aanvullingen?
Door tekorten kunnen ze soms ook heel 'zoekerig' worden.

Verder zou je natuurlijk de nodige takken en kruiden buiten kunnen snoeien om hem wat meer afwisselend knabbelvoer te geven.
Werkt hij nog?

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:57

AaronYve schreef:
Hoezo zit je aan de max?


De IJs krijgt nu 1 pil, dat was volgens de DA de maximale dosering die ze wil geven. Ik zie nu net in de bijsluiter dat er nog wel een extreme dosering bestaat, dan zou ik nog richting 1,3 pil ‘mogen’. Daar zal ik de DA even naar vragen, blijkbaar heeft zij haar bedenkingen.


Ninx schreef:
Mijn IJslandermerrie met ppid krijgt wel het nodige aan kruiden en bijvoer.
Misschien valt er nog wat winst te behalen door te kijken wat hij mogelijk nodig heeft aan aanvullingen?
Door tekorten kunnen ze soms ook heel 'zoekerig' worden.

Verder zou je natuurlijk de nodige takken en kruiden buiten kunnen snoeien om hem wat meer afwisselend knabbelvoer te geven.
Werkt hij nog?


Hmm ja ik ben zo lang zo huiverig geweest voor extra voeren, omdat hij zo ziek was van de hb. Maar dat betekent idd niet dat hij nu, jaren later geen tekorten kan hebben :+ . Hij kan bij bramen, wilde rozen en brandnetels. Ander knabbelwaar zoals berkenhout en druif lijkt deze IJs niet in geïnteresseerd. Hij kiest dus eigenlijk alsnog de ‘verse dingen’, dus wat levert dat hem op wat ik in z’n bijvoer kan zoeken. Toch de suikertjes en de eiwitten?

Ja, hij staat sws op een pp en we doen nog wel wat recreatiefs. Ook weer punten voor op de Meer Voeren Lijst zeker? :o

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:59

Afanaisa91 schreef:
AaronYve schreef:
Hoezo zit je aan de max?


De IJs krijgt nu 1 pil, dat was volgens de DA de maximale dosering die ze wil geven. Ik zie nu net in de bijsluiter dat er nog wel een extreme dosering bestaat, dan zou ik nog richting 1,3 pil ‘mogen’. Daar zal ik de DA even naar vragen, blijkbaar heeft zij haar bedenkingen.


Ninx schreef:
Mijn IJslandermerrie met ppid krijgt wel het nodige aan kruiden en bijvoer.
Misschien valt er nog wat winst te behalen door te kijken wat hij mogelijk nodig heeft aan aanvullingen?
Door tekorten kunnen ze soms ook heel 'zoekerig' worden.

Verder zou je natuurlijk de nodige takken en kruiden buiten kunnen snoeien om hem wat meer afwisselend knabbelvoer te geven.
Werkt hij nog?


Hmm ja ik ben zo lang zo huiverig geweest voor extra voeren, omdat hij zo ziek was van de hb. Maar dat betekent idd niet dat hij nu, jaren later geen tekorten kan hebben :+ . Hij kan bij bramen, wilde rozen en brandnetels. Ander knabbelwaar zoals berkenhout en druif lijkt deze IJs niet in geïnteresseerd. Hij kiest dus eigenlijk alsnog de ‘verse dingen’, dus wat levert dat hem op wat ik in z’n bijvoer kan zoeken. Toch de suikertjes en de eiwitten?

Ja, hij staat sws op een pp en we doen nog wel wat recreatiefs. Ook weer punten voor op de Meer Voeren Lijst zeker? :o



Wat eet hij nu concreet dan? Alleen hooi?

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:05

Ja, onbeperkt stengelig hooi en 2x per dag 1/2 grote plak rijk hooi.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:12

Afanaisa91 schreef:
Ja, onbeperkt stengelig hooi en 2x per dag 1/2 grote plak rijk hooi.


Weet je de gehalten van dit hooi?

Het meeste hooi in NL bevat weinig eiwit. Een paard van 22 heeft best wat eiwitten nodig voor spieren maar ook tal van andere processen in het lichaam.
Vitaminen/ mineralen maar ook vetzuren zijn belangrijk. Alhoewel ik ook geloof in eenvoud en soberheid, is dat vooral van toepassing op paarden die kunnen zoeken naar belangrijke nutriënten. Maar ja, dat kunnen ze bij ons niet... er zit immers een hek omheen. Mijn merrie was ook zo'n 'zoeker'.... dat is nu echt wel minder.

Ik denk dat je paard mogelijk toch wat tekort komt en daardoor blijft zoeken.
Als je het zelf moeilijk vindt een weg te vinden door alle voeding zou je bijvoorbeeld Jantine Steehouder van Pure Horse eens kunnen benaderen.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:34

Het arme hooi is vrij constistent qua metingen, bij pavo alles aan de arme kant steeds. Het rijke hooi heb ik nog niet gemeten, die balen verschillen best van elkaar dus ik ben daarin nog zoekende. De vorige baal vonden ze beduidend minder smakelijk dan het arme hooi.

Hmm ja eiwitvertering vraagt ook om extra insuline en kan daarmee bijdragen aan exercebatie hb. Maar inderdaad, als ouder wordende pony zal er metabool toch ook meer eiwitten nodig kunnen zijn. Je zet me in ieder geval weer fijn aan het denken!

Dank voor de tip, daar kan ik zeker mee verder.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:52

vjjjk
Laatst bijgewerkt door karrij op 25-03-22 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 12:56

Nee, tenzij ik al een bepaalde band met het paard zou hebben in de zin van jaren als eigen paard heb mogen beschouwen. Je weet bij voorbaat dat de medicatie duur is, dus zonder band zou ik verder zoeken.

Amber heeft momenteel weinig eetlust en ze is weer ingevallen terwijl ik haar net een beetje op gewicht had.. dus met de dierenarts overlegd om de prascend iets te verlagen.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:02

Dank voor je reactie capojekop

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:03

karrij schreef:
zouden jullie een paard kopen die PPID heeft?


Nee, ze gaan er niet voor weg maar kopen zal ik niet doen

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:20

Ik vraag me af geven jullie het hele jaar prascend en het hele jaar dezelfde dosis, of wissel je weleens van dosis en dan bedoel ik vooral eerder minder geven dan meer. Of stoppen jullie weleens een periode en welke periode is dat dan?

Ik heb zelf get 1ste jaar een halve pil gegeven en daarna de jaar verhoogt naar 3/4 pil. Het isnu 1,5 jaar geleden dat ze de diagnose PPiD gekregen heeft.

_yvonne

Berichten: 2905
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:37

Ik geef het hele jaar door medicatie, laat hem wel af en toe prikken om te kijken of de dosering nog juist is.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:12

Ik geef ook het hele jaar door en altijd dezelfde dosis.
Heb 2 jaar geleden verhoogd van 1 naar 1 1/2 pil.
Paardje is klinisch goed. De waarde heb ik nooit terug naar normaal kunnen krijgen.
Paar maanden geleden had ze 170 pg/ml ( 37.4pmol/L).

Ik denk persoonlijk dat af en toe stoppen en weer herbeginnen geen goed idee is.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:35

Ik geef het hele jaar dezelfde dosis, behalve tijdens de SR. Ze krijgt normaal een halve en tijdens de SR verhoog ik naar 3/4

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:52

Ik kan je daar geen medisch onderbouwt advies over geven Pandora. Ik zou zeggen dat stoppen en opnieuw starten alleen nog maar meer fluctuaties in het hormoon zou geven en dat lijkt me niet heel wenselijk?

Zou het zo moeten zijn dat als je paard weer binnen normaal waardes zit, dat het haar dan ook weer normale dingen gaat doen?
Mijn Friese merrie (komende zaterdag wordt ze 25) is deze winter, na 4x scheren, een hele bijzondere kleur geworden. Maar ze wordt nu ook alweer fluffy. Nu heb ik afgelopen jaar ook in april nog eens geschoren. Dus dat klopt dan misschien weer wel…

Nog even een fotootje erbij van de wonderlijke kleur van mijn niet zo zwarte Fries :)
Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:54

Die van mij ziet er ook niet uit. Heb dit jaar wel 1x minder kunnen scheren, dus heb nog goede hoopAfbeelding

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:07

Sanet, ik ben het volledig met je eens over het stoppen en weer herbeginnen. De vraag kwam niet van mij :D

Ik ben destijds begonnen met die pillen omdat mijn merrie net een schaap was :+
Die krullen zijn dus volledig achterwege gebleven sinds de prascend. Een te lange wintervacht ( soort van mammoetharen ) krijgt ze wel nog steeds, maar ik hoef nooit te scheren.
De acth waarde is nooit meer binnen de normale waarden geraakt. Ook niet met 1 1/2 pil per dag.

Die kleur is inderdaad volgens mij een cushing dingetje. Mijne is donkerbruin, heeft normaal een lichtere zomervacht en een donkere wintervacht. Met de jaren is het nu net andersom. Beetje kopergloed in die vacht.
Ook de rosse haren op haar onderbenen ( die dus normaal zwart zijn ) is zoiets. In de zomer heeft ze dit niet. In de winter wel.