[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18044
Geregistreerd: 21-04-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:50

Afbeelding
50 stuks voor 86,- vandaag (1,72 p.s. dus)
Gelukkig gebruikt 'ie maar 1/6 deel van een tablet per dag :=

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:54

Wow dat is beter.
Ik zit met 1,88 per stuk en 2 per dag :=

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:40

de mijne(waarde 500) zit aan de buut nu ;( ... nog maar 2 dagen halve prascent gehad. veel.liggen niet op willen staan,lijkt bevangen door het korte stijve lopen.

advies was 4 dagen pijnstilling en dan met een kwart starten.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:42

aisa schreef:
de mijne(waarde 500) zit aan de buut nu ;( ... nog maar 2 dagen halve prascent gehad. veel.liggen niet op willen staan,lijkt bevangen door het korte stijve lopen.

advies was 4 dagen pijnstilling en dan met een kwart starten.

Och jeetje. Sterkte

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:45

Net gebeld door de DA.

Waarde moet <60 zijn en is bij mijn merrie 148. Dus ook boven het grijze gebied aldus de DA.
Advies is starten met 1 tablet pergoquin per dag.
Gezegd dat ik had gelezen dat het advies is op te bouwen, hier kon ze zich ook in vinden. Dus starten met 0,5 tablet per dag. Over maand weer labafname (omdat dan toch ook al afspraak staat voor tanden) en hierna jaarlijkse controle.

60 pillen pergoquin: 93,-
200 pillen pergoquin: 282,-

Ondanks dat ik er wel al op voorbereid was ben ik wel een beetje verdrietig over de uitslag.

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:27

aisa schreef:
de mijne(waarde 500) zit aan de buut nu ;( ... nog maar 2 dagen halve prascent gehad. veel.liggen niet op willen staan,lijkt bevangen door het korte stijve lopen.

advies was 4 dagen pijnstilling en dan met een kwart starten.



ze eet weer,loopt "als van ouds". Ben benieuwd ,morgen stoppen met buut..dan wacht ik nog een paar dagen en start dan met kwart Prascent.

Iemand hier een idee hoe ik haar geschoren krijg,ze heeft zon dikke vaste vacht ,niet normaal ,ik krijg er het schaarapparaat niet door.
Heb al messen erop voor dik lang haar

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:11

Is het haar van je paard heel vettig Aisa? Wil daarom het scheren niet?

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:15

ze is een shetje die altijd buitenstaat met der vriendin met schuilstal, al zou ik haar eventueel wassen om inderdaad haar te ontvetten :D ,ze droogt bijna niet op,zo'n pak haar zit er op.

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:09

Misschien eerst proberen met een schapen scheerapparaat ofzo?

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:50

aisa schreef:
aisa schreef:
de mijne(waarde 500) zit aan de buut nu ;( ... nog maar 2 dagen halve prascent gehad. veel.liggen niet op willen staan,lijkt bevangen door het korte stijve lopen.

advies was 4 dagen pijnstilling en dan met een kwart starten.



ze eet weer,loopt "als van ouds". Ben benieuwd ,morgen stoppen met buut..dan wacht ik nog een paar dagen en start dan met kwart Prascent.

Iemand hier een idee hoe ik haar geschoren krijg,ze heeft zon dikke vaste vacht ,niet normaal ,ik krijg er het schaarapparaat niet door.
Heb al messen erop voor dik lang haar


Goed wassen en laten drogen. Daarna met grove messen erover heen scheren. Laat je het doen of kan je zelf scheren? Anders een goed scheerapparaat aanschaffen. Mijne heb ik dubbel en dwars terug verdiend. Mijn (inmiddels overleden) pony deed ik zelfs om de twee maanden scheren zodat ik het nog netjes kon houden + erdoorheen kon komen zonder grote happen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:26

Mijn haf heeft al aantal jaar ppid en sinds 2 maanden staat hij op een kwart tablet medicatie. Officieel moest ik van de da een halve geven maar daarmee vertikte hij zn krachtvoer te eten.

Nu is hij de laatste jaren wat kieskeuriger geworden ook toen hij nog niet op medicatie stond. Ik ben terug gegaan op kwart omdat zn waarde niet extreem hoog waren. Nu eet hij wel wat beter maar vaak nog stopt hij er met aantal weken mee.

Zo had ik de comfort van hartog een zak gekregen om uit te mogen testen. In begin at hij dit met veel smaak. Maar de zak is nog niet op en hij gaat het alweer met lange tanden eten of juist gewoon niet eten.

Nu op horse event pavo grainfreemash gekocht en deze at hij gister wel op.. Heb nu een proefversie maar stel ik zou een grote zak kopen en hij stopt weer met eten, zit ik weer met een zak voer..

Zo ook met pavo nature best dat at hij vroeger heel goed.. gelukkig had ik maar 2 zakken van 3 kilo gekocht de eerste zak ging goed, en daarna ook weer niet willen eten.. Ik wordt daar zo moe van.

Naast dat constan wisselen van voer echt niet goed is, wil ik echt niet terug op suikerrijk voer... Maar als hij de grainfreemash ook niet wilt eten.. moet ik denk toch over gaan op de pavo18+ helaas zijn hier geen kleine zakken van.

wiesencobs/grasbrok ook geprobeerd eet hij niet. Dieetmix van subli at hij vroeger ook maar nu ook niet meer..

Nu heb ik ook nog van een stalgenoot wat agrobs alpen grun mash om uit te proberen. Als ik daar een zak van koop (wat is dat spul duur geworden zeg) kan ik dat nog aan die stal genoot verkopen.. Maar ik wordt er zo moedeloos van haha

Wel is hij nu aan het verharen wat hij voorgaande jaren zonder medicatie niet deed.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:12

Karin_deB schreef:
Net gebeld door de DA.

Waarde moet <60 zijn en is bij mijn merrie 148. Dus ook boven het grijze gebied aldus de DA.
Advies is starten met 1 tablet pergoquin per dag.
Gezegd dat ik had gelezen dat het advies is op te bouwen, hier kon ze zich ook in vinden. Dus starten met 0,5 tablet per dag. Over maand weer labafname (omdat dan toch ook al afspraak staat voor tanden) en hierna jaarlijkse controle.

60 pillen pergoquin: 93,-
200 pillen pergoquin: 282,-

Ondanks dat ik er wel al op voorbereid was ben ik wel een beetje verdrietig over de uitslag.


Ja, het is een hard gelag. Ik geloof die die van ons bij de laatste controle 1167 had.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:44

plutolover schreef:
Mijn haf heeft al aantal jaar ppid en sinds 2 maanden staat hij op een kwart tablet medicatie. Officieel moest ik van de da een halve geven maar daarmee vertikte hij zn krachtvoer te eten.

Nu is hij de laatste jaren wat kieskeuriger geworden ook toen hij nog niet op medicatie stond. Ik ben terug gegaan op kwart omdat zn waarde niet extreem hoog waren. Nu eet hij wel wat beter maar vaak nog stopt hij er met aantal weken mee.

Zo had ik de comfort van hartog een zak gekregen om uit te mogen testen. In begin at hij dit met veel smaak. Maar de zak is nog niet op en hij gaat het alweer met lange tanden eten of juist gewoon niet eten.

Nu op horse event pavo grainfreemash gekocht en deze at hij gister wel op.. Heb nu een proefversie maar stel ik zou een grote zak kopen en hij stopt weer met eten, zit ik weer met een zak voer..

Zo ook met pavo nature best dat at hij vroeger heel goed.. gelukkig had ik maar 2 zakken van 3 kilo gekocht de eerste zak ging goed, en daarna ook weer niet willen eten.. Ik wordt daar zo moe van.

Naast dat constan wisselen van voer echt niet goed is, wil ik echt niet terug op suikerrijk voer... Maar als hij de grainfreemash ook niet wilt eten.. moet ik denk toch over gaan op de pavo18+ helaas zijn hier geen kleine zakken van.

wiesencobs/grasbrok ook geprobeerd eet hij niet. Dieetmix van subli at hij vroeger ook maar nu ook niet meer..

Nu heb ik ook nog van een stalgenoot wat agrobs alpen grun mash om uit te proberen. Als ik daar een zak van koop (wat is dat spul duur geworden zeg) kan ik dat nog aan die stal genoot verkopen.. Maar ik wordt er zo moedeloos van haha

Wel is hij nu aan het verharen wat hij voorgaande jaren zonder medicatie niet deed.


Ik zit met hetzelfde probleem... Hij lust sinds een maand zelfs zijn wortels niet meer... en stukjes wortel door zijn voer was afgelopen winter de enige manier om hem nog te laten eten. Dus houdt mijn hart vast voor komende winter. omdat hij vanwege de vele diasatasen ook moeite heeft met het goed kauwen (en dus verteren) van hooi/kuil).
Gelukkig gaat bij hem 24/7 gras (nu dus kale wei met hooi/kuil) zonder problemen, dus dat is dan wel een meevaller.

nu weer 3 zakken nieuw voer aangeschaft (ook ter voorbereiding op de winter) en van het voer dat hij niet meer lust overal maar een grote frietsaus emmer van bewaren en de rest doneren aan anderen. Dat doe ik voor als hij zijn nieuwe voer ook niet meer lust en in de hoop dat hij dan zijn oude voer wel weer lust. Hij heeft nu de cushcare condition van dodgson & horrel, dus voor het eerst in jaren geen vitaminebrok meer... maar.. hij vindt het echt lekker *\o/* (tot nu toe).

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:04

Ik heb gelukkig wel nog een haflinger die alles eet.. Maar die heeft helaas wat gevoelige maag en darmen waardoor ik ook niet de restjes aan hem kan geven.. Die staat alleen op metazoa korrel met wat kruiden. De metazoa is voor mijn ppider ook beste optie maar eet hij niet.. (heeft hij nooit lekker gevonden)

nu zit ik met een bijna halve ton hartog comfort.. en volle ton hartog grasmix, wat ik eerst instantie aan mijn jonge haf gaf, alleen heb ik idee dat het gehakseld spul zijn maag juist iriteerd..

ze staan 24/7 op een pp en eten beide gelukkig onbeperkt goed hooi. Maar jeetje wat stijgen de prijzen van goed voer zeg..

Ik ben zeker voorstander van zo suiker arm enz.. maar soms denk sla ik niet door... bedoel mijn haf is 24 en pas sinds de laatste jaren bezig met suikerarm voeren.. Hiervoor kreeg hij gewoon een halve schep basis brok.. en heel vroeger zelf 2x per dag van stal, en dan nog als ik gereden had haha. En hij leeft nog steeds... Is nog steeds fit enz..

Ook zeggen ze anorganisch beter is dan onaraganisch. Maarja meeste balancers/voer is onaragnisch... alleen metazoa is een balancer met anorganische vitamine/miniralen en de puur kapi.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:47

plutolover schreef:
Mijn haf heeft al aantal jaar ppid en sinds 2 maanden staat hij op een kwart tablet medicatie. Officieel moest ik van de da een halve geven maar daarmee vertikte hij zn krachtvoer te eten.

Nu is hij de laatste jaren wat kieskeuriger geworden ook toen hij nog niet op medicatie stond. Ik ben terug gegaan op kwart omdat zn waarde niet extreem hoog waren. Nu eet hij wel wat beter maar vaak nog stopt hij er met aantal weken mee.

Zo had ik de comfort van hartog een zak gekregen om uit te mogen testen. In begin at hij dit met veel smaak. Maar de zak is nog niet op en hij gaat het alweer met lange tanden eten of juist gewoon niet eten.

Nu op horse event pavo grainfreemash gekocht en deze at hij gister wel op.. Heb nu een proefversie maar stel ik zou een grote zak kopen en hij stopt weer met eten, zit ik weer met een zak voer..

Zo ook met pavo nature best dat at hij vroeger heel goed.. gelukkig had ik maar 2 zakken van 3 kilo gekocht de eerste zak ging goed, en daarna ook weer niet willen eten.. Ik wordt daar zo moe van.

Naast dat constan wisselen van voer echt niet goed is, wil ik echt niet terug op suikerrijk voer... Maar als hij de grainfreemash ook niet wilt eten.. moet ik denk toch over gaan op de pavo18+ helaas zijn hier geen kleine zakken van.

wiesencobs/grasbrok ook geprobeerd eet hij niet. Dieetmix van subli at hij vroeger ook maar nu ook niet meer..

Nu heb ik ook nog van een stalgenoot wat agrobs alpen grun mash om uit te proberen. Als ik daar een zak van koop (wat is dat spul duur geworden zeg) kan ik dat nog aan die stal genoot verkopen.. Maar ik wordt er zo moedeloos van haha

Wel is hij nu aan het verharen wat hij voorgaande jaren zonder medicatie niet deed.

Hier hetzelfde verhaal. Dame eet eerst met smaak alles, tot na een week of 2. Dan haalt ze dr neus ervoor op. Ook al veel soorten voer geprobeerd helaas. Maar dus de 18+ eet ze altijd. Andere voer deed ik dan mengen met de 18+ zodat ik niet met voer bleef zitten. Ik geef nu dus alleen nog maar de 18+. Iets te hoog in suiker wat mij betreft maar ze eet het met smaak en doet het er verder goed op. Zo krijg ik ook makkelijk de prascend en de NAF Pink senior erin, ik gooi het door het voer en ze eet het met smaak.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:00

Voor diegenen waar de paarden steeds voer niet lusten --> geven jullie de prascend door het voer ? Want dat wordt echt wel afgeraden om precies de reden die jullie omschrijven...

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:13

ik geef express prascend niet door het voer nooit gedaan. Wel gaf ik het eerst voor het eten in een stukje wortel/appel.. En ging ik daarna trainen. (en als hij vrij had dan niet)

Toen hij op halve tablet overging werdt het helemaal drama dus terug naar kwart en nu geef ik express het pilletje met wortel/appel wat overigens zonder problemen erin gaat. Na het eten met terug zetten..

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:32

Onze merrie had dezelfde kieskeurigheid en ja, een stukje appel deed wonderen, dat kon ze toch echt niet afslaan. Nu na jaren is ze inmiddels aan de smaak gewend geraakt en eet het gewoon op. We hebben goede ervaringen met zemelen. Zo'n tabletje lost er ook in op en altijd is alles opgegeten. Zemelen schijnen ook een goede invloed te hebben op het verloop, onze merrie heeft in ieder gaval een mooie vacht en glanst.

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:09

Ik ben toendertijd begonnen om het in een appel te doen, resultaat: ze lustte geen appels meer. Toen deed ik het in een boterham, resultaat: brood moest ze niet meer. Daarna in een wortel, lustte ze geen wortel meer. Nu doe ik het dus door het voer en eet ze het dus wel prima, als het maar de 18+ is

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 16:24

Ik geef idd geen prascend meer met het eigen voer om die reden. Dan stopte ze ook met eten. Appel was een leuk idee.... appel erin, pillen spuugt ze uit. Draak ;)
Nu geef ik de prascend met een handje andere muesli en op een totaal ander tijdstip dan het voer. Dat gaat het beste. Heb het ook wel eens opgelost in slobber, dat ging ook prima, maar vind dan toch lastig of ze het wel goed binnen krijgt gelet op het geknoei met slobber.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:01

manzano schreef:
Ik geef idd geen prascend meer met het eigen voer om die reden. Dan stopte ze ook met eten. Appel was een leuk idee.... appel erin, pillen spuugt ze uit. Draak ;)
Nu geef ik de prascend met een handje andere muesli en op een totaal ander tijdstip dan het voer. Dat gaat het beste. Heb het ook wel eens opgelost in slobber, dat ging ook prima, maar vind dan toch lastig of ze het wel goed binnen krijgt gelet op het geknoei met slobber.


Vanwege dat geknoei en/of het handig om pil heen eten, geef ik het dus in een spuitje in de mondhoek. Dan weet ik zeker dat hij het binnen krijgt (en houdt)

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 17:47

Hier had mijn oudste het in de appel en banaan ook snel door. Ik die het inmiddels al een jaar in een stukje van een wit bolletje. Pilletje er binnen in en rollen totdat er een bolletje/knikker ontstaat. Helaas staan de anderen nu ook aan de medicatie en tot nu toe gaan ze er als zoete broodjes in. Al dus de meest kieskeurige eter bij ons toen ik het bolletje klaar aan het maken was. :+ Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:06

Ik geef het pas 3 dagen maar tot dusver lijkt ze het niet eens te merken :D

Ik geef een 1/2 tabletje Pergoquin in een handje brokjes, op een ander moment (en andere brokjes) dan het avond voer moment.
Ze verblikt of verbloost niet,vraag mij af of ze hem uberhaupt wel proeft :D

manzano

Berichten: 23957
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:22

Ja geef het nu gewoon uit de hand en buiten de box. Dan kan ik zien of ze het evt uit spuugt.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:30

Sleuslimix van Vitalstyle zou je nog kunnen proberen