[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9031
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 14:34

Bij mijn 16-jarige merrie gaan we maandag ook testen op Cushing.
Ze heeft niet echt de typische symptomen die ik zelf van cushing wist, maar mijn dierenarts denkt dat het goed is om uit te sluiten ivm haar moeilijke bespiering op de rug en terugkerende blessurebeen.
Het klinkt mij als een long-shot, maar aangezien de testen nu met korting aangeboden worden is het geen ramp om het uit te sluiten.
Ik ben heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Mocht het wel zo zijn, dan ben ik er liever vroeg bij dan laat.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:00

Josien_ schreef:
Bij mijn 16-jarige merrie gaan we maandag ook testen op Cushing.
Ze heeft niet echt de typische symptomen die ik zelf van cushing wist, maar mijn dierenarts denkt dat het goed is om uit te sluiten ivm haar moeilijke bespiering op de rug en terugkerende blessurebeen.
Het klinkt mij als een long-shot, maar aangezien de testen nu met korting aangeboden worden is het geen ramp om het uit te sluiten.
Ik ben heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Mocht het wel zo zijn, dan ben ik er liever vroeg bij dan laat.


Hier dus ook weinig tot geen specifieke symptomen en paardlief pas 13. Maar wel PPID helaas. Andere kant blij dat ik nu een oorzaak weet en we daarmee aan de slag kunnen.

Hopelijk jij ook snel meer duidelijkheid!

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:02

Karin_deB schreef:
Net gebeld door DA.

ACTH waarde was nu 75, een maand geleden 158 (ik dacht 148 maar blijkt 158).
Toen was advies 1 tablet pergoquin, maar ben begonnen op een 0.5.
Nu is advies ophogen naar 0,75 en over maand weer prikken.

Ik bemerk nog geen verbetering van klachten bij mijn merrie.


Streef was een maand geleden <60, nu benoemde ze < 30. Zit er zoveel verschil in streef in een maand?


Ik las in de bijsluiter van mijn medicatie die ik vandaag heb opgehaald inderdaad dat die streefwaarse richting winter lager wordt, omdat ie dan ook bij gezonde paarden afneemt. Zal eens kijken of ik daar een plaatje van kan posten het weekend.

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:46

Dat tabelletje staat hier regelmatig gepost en waarsch ook in de openingspost

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:47

manzano schreef:
Dat tabelletje staat hier regelmatig gepost en waarsch ook in de openingspost


Ah daar heb ik dan overheen gelezen, sorry. Maar spaart mij een foto maken :)

Karin_deB

Berichten: 8266
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:10

Die tabel heb ik wel eens voorbij zien komen maar per tabel verschillen die streefwaarden zo.
Op de vorige blz wordt bv weer over een andere streefwaarde gesproken dan mijn DA benoemde (<49 in okt vs de 30 die mijn DA noemde).
Vindt dat best verwarrend als ik eerlijk ben.

Nu belde ze ook terwijl ik aan het werk was dus had ook niet echt de tijd om te vragen waar die verschillen vandaan komen (had patiënt voor mij).

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 11:56

mijn uk gaat als een speer(lees vreet als een bootwerker,en speelt regelmatig met het veulen van der vriendin)
Ze komt van 500 plus ,ga haar eind van de maand nog 1 x testen,5 september gestart me Prascend ..ben benieuwd.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:29

Sjafrane schreef:
Heeft iemand ervaring met hypo balance en dan voor namelijk met het gedrag



Ik geef het aan mijn paard en shet. Ben gestopt met de prascend. Door de medicatie stopten ze met eten en stonden als een zielig vogeltje in een hoekje. Ze doen het goed op de hypo balance. Ze zijn 23 en 24.

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:30

aisa schreef:
mijn uk gaat als een speer(lees vreet als een bootwerker,en speelt regelmatig met het veulen van der vriendin)
Ze komt van 500 plus ,ga haar eind van de maand nog 1 x testen,5 september gestart me Prascend ..ben benieuwd.


te snel gejubbeld...ze heeft gisteravond zomaar uit het niets een koliekaanval gehad.

klote dierenarts,1,5 uur geduurd -:(- voor hij haar Buscopan kon spuiten en ze weer opknapte.

Vind spoed toch echt een half uur de max, hij was bij een andere spoed verder weg en had niemand in de buurt (lekker dan..)

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:03

Ai heftig Aisa. Gelukkig wel goed afgelopen dus? Naar ook dat je maar 1 dierenarts in de buurt hebt bij nood…

Weten ze de oorzaak? Komt het vanuit de medicatie?

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:54

ja ze mankeert niks meer ,maar heeft dus echt 1,5 lopen rollen rollen staan rollen

Door de week komen denk ik de assistentes .Er lopen er een hoop rond iig, geen idee wie of wat nu echt wat mag ,maar deze wonen allemaal een half uur van de kliniek zegt ie.

Hoop het niet nee van de medicatie,ze heeft wat appelschilletjes gehad na mijn appeltaart bakken,misschien dat ze daar heftig op reageerde,al zegt de dierenarts dat dat bijna niet kan.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:41

aisa schreef:
ja ze mankeert niks meer ,maar heeft dus echt 1,5 lopen rollen rollen staan rollen
Door de week komen denk ik de assistentes .Er lopen er een hoop rond iig, geen idee wie of wat nu echt wat mag ,maar deze wonen allemaal een half uur van de kliniek zegt ie.
Heel naar, maar gelukkig is ze er weer bovenop.

Ik hoorde van de dierenarts hier, dat er weinig mannen zijn die het vak kiezen, de vrouwen willen allemaal parttime werken en liefst geen avonddiensten draaien. Daarom moet hij meer mensen aannemen. Dat is alleen ook weer duurder. Het zal een trend zijn.

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:25

Jup,exact zijn woorden.....ik ben al 24 en wil parttime werken die strekking... :O :(

kom op je werkt met levende have,die hebben geen klok. Kies je voor dit vak dan hoort het er gewoon bij.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:00

Gelukkig alles weer ok met de pony aisa !
Hier hetzelfde verhaal met dierenartsen voor paarden de laatste jaren :x
Het lijkt wel alsof je een speld in een hooiberg zoekt, nochtans woon ik in het centrum van het land. Niet echt een godverlaten plaatsje ergens achteraf :+

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:11

Wat een ellende.
Hier om de hoek zit een super fijne kliniek, ik heb met echte spoed binnen een half uur zeker een arts op het erf staan, maar meestal zelfs binnen een kwartier.

Voor de kleindieren daar in tegen. Nu een fijne dierenarts die ons in het weekeind super geholpen heeft 2 jaar geleden, maar de vorige (zaten we eerst omdat die eerst ook paarden deed tot de paardenkliniek zelfstandig werd) draait geen nacht diensten meer. Als er s nachts iets aan de hand is moeten we een uur(!!!) met de auto. Dus als je hond gegrepen is door een ander en het bloed spuit er uit ben je gewoon te laat.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:17

Ach jeetje, dat is ook kl*te :7
Hier is het dus net andersom. Voor kleine huisdieren vind je er in elk dorp of gehuchtje wel 2, inclusief weekend en nachtdiensten.
Zelfs een mobiele praktijk die niks anders doet dan avond, nachten en weekends in de wijde omgeving rond Brussel.
Maar voor grote dieren bel je er met gemak 7 af en ben je zo een half uur verder eer je iemand te pakken hebt die wil/kan langskomen :roll:

aisa

Berichten: 763
Geregistreerd: 01-10-04

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 22:57

ik vond het echt drama, en binnen 2 uur had ik de factuur van 130 euro binnen..(90 euro aan avond weekend tarief,)woon en werkelijk 5 minuten vandaan...
Wordt eigenlijk nog pissig om maar oke..

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:55

:') Ja, de facturatie gaat altijd snel inderdaad.

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:07

Zou ik misschien om jullie mening mogen vragen? Ik zit zelf al een aantal dagen te dubben.

Vorig jaar december begonnen met een hele pil per dag na een waarde van 376. In maart was haar waarde 27, dus toen op advies van de DA overgegaan op 3/4 per dag. Hier deed ze het een stuk beter op dan 1 pil (pas toen begon ze te verharen en werd ze actiever).
In september weer getest en toen zat ze helaas weer ver in de 400 :( . Nu overgestapt op weer 1 pil en ze lijkt het er goed op te doen, wel al veel vacht, maar wel gezonde vacht. De DA raadde aan om in oktober nog eens te gaan testen, maar voor mijn gevoel zit er vrij weinig tijd tussen en kan ik op deze manier wel aan de lopende band blijven testen. Dus dat de waarde nog niet echt gezakt is en dat ik moet verhogen, waarna ik weer moet testen enzovoort. Naast dat het elke keer weer een aardige smak geld kost, is het ook elke keer weer een hel om überhaupt bloed te prikken, aangezien mijn merrie als de dood is voor naalden.
Ik neig nu naar het nog even twee/drie maanden aanzien met 1 pil en gewoon haar conditie goed in de gaten houden, maar dan ga ik wel eigenwijs tegen het advies van de DA in := .

Wat zouden jullie doen?

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:11

Testen is nu gratis toch?

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:21

Nee, wel 50% korting, maar inclusief visite van de DA ben ik dan alsnog net wat meer dan €100 kwijt.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:32

Ik heb op 10 jaar tijd misschien 3 keer de acth laten bepalen. Er werd toch bloed genomen, dus evengoed dan maar een keer laten meetesten.
Is altijd te hoog gebleven ( laagste was ergens rond de 101 dacht ik ), maar zolang het klinisch beeld goed is, ben ik tevree :D
Ondertussen krijgt ze wel al 2 pillen per dag.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 17:31

@Hjartje
Het blijft lastig, maar ik zou mijn gevoel volgen. Je ziet snel genoeg of je paard het goed doet of slechter wordt. In deze periode is het altijd wat hoger. Ik denk dat een uitgebalanceerd dieet heel belangrijk is, dan kom je al een eind, samen met de basismedicatie. Management doet al erg veel goeds. Sommige paarden hebben ook baat bij de toevoeging van monnikspeper. Laat ook de tanden regelmatig nakijken. De vacht van mijn paard is heel goed, met alleen wat lange haren aan de benen. Ze mist inmiddels 1 kies. Ik let ook goed op wondjes en ze staat altijd beschut. Ik weet niet of het uitmaakt, maar de mijne is altijd hard geweest. Nooit kreupel of iets dergelijks en anders was er echt iets loos. Dat scheelt natuurlijk ook. Elk paard is verschillend.

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:15

Bedankt voor jullie reacties! Dan volg ik inderdaad mijn gevoel en kijk ik het nog even aan met 1 pil. Haar tanden worden eens per jaar nagekeken en voor de rest is ze nog heerlijk aanwezig en alert. Ze is ondertussen wel alweer 29, dus ook andere ouderdomskwaaltjes spelen steeds meer mee. Ik ga het topic weer wat actiever volgen en doorlezen, want op dieet valt misschien nog wel wat te behalen. Nu krijgt ze hooi,1kg seniores priores, brandnetels en wilgentakken, dus niks speciaals verder.

Isabelle98
Berichten: 379
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:19

Hoe geven jullie de pil?
Hoor in mijn omgeving dat de paarden het erg vies vinden.

Ik heb de Pergoquin voorgeschreven gekregen van de kliniek