Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

rugproblemen paard wat zouden jullie doen?

 
Profiel   

Situatie is als volgt:
Ik zit momenteel voor stage in mexico en kom eind juni pas terug. Paard is een week of wat kreupel gaan lopen, eerst een week rust, toen weer rustig gaan opbouwen stap en draf, daarna vrij snel weer niet goed, dus dierenarts laten bellen, om te kijken of de pees en band blessure welke hij augustus 2023 heeft opgelopen en ook weer van herstelt is weer terug is. Dit is niet het geval. Dierenarts is gister en vandaag geweest, ik was liever naar kliniek gegaan maar dat gaat nu natuurlijk lastig omdat ik aan de andere kant van de wereld zit, dierenarts op stal laten komen is natuurlijk makkelijker te regelen.
Dierenarts trok deze conclusie, ik krijg nog verslag, dit is wat ik doorgestuurd kreeg van mijn vader en staleigenaaresse:
Donderdag: Kreupelheidsonderzoek gedaan, harde rechtuit en zachte volte goed, volte harde duidelijk kreupel. Onderbeen uitverdooft, liep beter dierenarts verwachte niet dat hij niet goed liep door de blessure die eventueel terug was maar toch scan gemaakt, deze was goed. Dierenarts veracht rugprobleem, en eventueel een probleem door stand benen. Vrijdag (vandaag) zou ze toch komen voor ander paard met rontgenapparaat, dus ze wou rechtervoorbeen op de foto zetten. Wel zwelling boven kroonrand rechtsbinnen, maar dit is niets ernstigs
Vrijdag (vandaag):
Foto's gemaakt van rechter voorbeen, deze zijn zover ik nu weet helemaal prima. Dierenarts denkt nog steeds aan rugprobleem. Zwelling kroonrand neemt af.
Advies: Ijzertje voor platvoeten

Nou maak ik mij nogal zorgen om "rugprobleem". Nu naar de kliniek gaan is natuurlijk lastig. Hoefsmid komt over 2 weken ijzertje eronder zetten. Ik ben zelf eind juni weer terug in nederland. Dan een kliniekafspraak maken om "rugprobleem" op te sporen? Of nu al een kliniekafsrpaak maken wat logistiek natuurlijk erg lastig gaat omdat ik niet in NL ben? (en ikzelf toch echt wel liever erbij ben met naar de kliniek gaan)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:04 



 
Profiel   

Is rust geen optie tot je weer terug bent ( gewoon wel op de paddock / wei )

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:06 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Is rust geen optie tot je weer terug bent ( gewoon wel op de paddock / wei )


Dat is zeker een optie, dierenarts adviseert voor nu ook rust totdat zwelling bij kroonrand weg is, en de ijzers eronder zitten. Ik wacht natuurlijk het verslagje af, hoop deze maandag te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:09 



 
Profiel   

Ik zou nu ook niks doen en wachten tot je terug bent.
Heeft hij mooi op rust gestaan weet je ook of dat hem helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:13 



 
Profiel   

Rust doet meestal niet heel veel goeds voor hem, zet zich vaak compleet vast. Ik zat zelf te denken aan minimale/lichte arbeid zodat hij niet compleet vast komt te zitten. Rijden mag na rustperiode gewoon weer zoals ik het nu heb begrepen, maar ik heb natuurlijk nog niet het verslag van dierenarts zelf
Maar gewoon totale rust zie ik wel als optie uiteraard

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:48 



 
Profiel   

Kreupel op het harde is vaak toch een harde delen probleem, dat icm zwelling kan wel degelijk uit been komen. Zou het eerst eens afwachten wat de smid zegt en hoe het met ijzers gaat . Wanneer het wel in het onderbeen zit weet ik trouwens niet of ijzers zo’n goed plan is, daardoor komen de klappen nog harder binnen . Lastig, vooral omdat je zover weg zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 19:55 



 
Profiel   

BigOne schreef
Kreupel op het harde is vaak toch een harde delen probleem, dat icm zwelling kan wel degelijk uit been komen. Zou het eerst eens afwachten wat de smid zegt en hoe het met ijzers gaat . Wanneer het wel in het onderbeen zit weet ik trouwens niet of ijzers zo’n goed plan is, daardoor komen de klappen nog harder binnen . Lastig, vooral omdat je zover weg zit.


ja daarom, vind t zelf ook vrij vaag, zeker omdat na uitverdoven van de hoef/onderbeen hij beter/goed liep. Hij kan zich natuurlijk ook gewoon aangetikt/gestoten hebben en daardoor niet goed, maar vind het dan weer gek dat op zowel rontgen en echo niets te zien is.
Dierenarts die geweest is bij pees/band blessure heeft juist tegen mij weer gezegd dat onder dit paard beter geen ijzers kunnen omdat de pees/band blessure waarschijnlijk is ontstaan door zichzelf aan te tikken en ze bang is dat hij anders zijn complete pees en been een keer stuk trapt, dierenarts van dezelfde kliniek, alleen deze is jammer genoeg al een tijd ziek.
Hoefsmid zelf is ook nooit begonnen over ijzers voor zijn platvoeten, wist al dat hij deze had, hoefsmid zei dat ijzers niet nodig waren zolang er maar goed en regelmatig bekapt word wat ook gebeurt.
Nou trek ik natuurlijk niet de diagnose van dierenarts in twijfel maar vind het wel erg vaag (mijn staleigenaaresse vind dit ook)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 20:01 



 
Profiel   

Ik snap de ijzers voor platvoeten ook niet.

Ik zou denk ik voor een second opinion gaan bij een andere kliniek. Rug kan ook zo lijken omdat hij aan het compenseren is. Als hij met uit verdoven goed liep dan is dat toch een teken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 20:05 



 
Profiel   

Dan zou ik voorlopig zeker afwachten , middel kan erger dan de kwaal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 20:06 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik dan ook afwachten

Bij een goede smid waar ik voor in sta zou ik hier liever vanuit gaan dan dierenarts. Wel zou ik dan eventueel nog overleggen met de hoefsmid.
Daarnaast zou ik dan voor rust kiezen. En met rust bedoel ik dus op wei/paddock met een vriendje waarmee hij hier ook niet te gek zou doen.


En vanuit hier verder kijken. Bij verergering wel uiteraard aan de bel trekken eerder.

Edit:spellingsfout verbeterd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 20:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik snap de ijzers voor platvoeten ook niet.

Ik zou denk ik voor een second opinion gaan bij een andere kliniek. Rug kan ook zo lijken omdat hij aan het compenseren is. Als hij met uit verdoven goed liep dan is dat toch een teken.


Ja dat lijkt mij toch ook, daarom weet ik ook niet zo goed wat ik moet en wat verstandig is kwa beslissing rust/geen rust natuurlijk wel de rust die dierenarts gaat adviseren. Ijzer of geen ijzer, maar afgelopen 4 jaar waren die platvoeten geen probleem.
Second opinion wil ik sowieso laten doen op een kliniek zelf als ik weer terug ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 20:50 



 
Profiel   

Paard kan last van zijn rug hebben door zichzelf verkeerd te belasten vanwege andere problemen.
Dan is dat vaak verzuurde spieren. Hoe reageerd hij op het palperen van de ruglijn?
Ik zou eerst laten bekijken en dan op rust ipv andersom. Je verliest anders zo veel tijd ook mocht er een behandeling nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 21:28 



 
Profiel   

Popstra schreef
Paard kan last van zijn rug hebben door zichzelf verkeerd te belasten vanwege andere problemen.
Dan is dat vaak verzuurde spieren. Hoe reageerd hij op het palperen van de ruglijn?
Ik zou eerst laten bekijken en dan op rust ipv andersom. Je verliest anders zo veel tijd ook mocht er een behandeling nodig zijn.


Ik weet niet hoe hij reageerde op het palperen van de rug, ik hoop dat dat staat in het verslag wat ik toegestuurd krijg

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 21:37 



 
Profiel   

Kan een kip en ei verhaal zijn. Hij kan last van zijn rug krijgen door het compenseren van de peesblessure en/of andere beenproblemen of hoefstanden. Kan ook andersom. Ik heb er eentje gehad die door de rugproblemen blessures kreeg in de ondervoet. Verrekte hoefbandjes. Dit kwam door compensatie en een niet goede bewegingsafwikkeling. Ook kreeg ze schiefels daardoor. Paar keer terug geweest voor het kreupelheidsprobleem maar de oorzaak zat in de rug.

Ik zou als je weer thuis bent de rug eens na laten kijken. Dan heb je een completer beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 21:52 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Kan een kip en ei verhaal zijn. Hij kan last van zijn rug krijgen door het compenseren van de peesblessure en/of andere beenproblemen of hoefstanden. Kan ook andersom. Ik heb er eentje gehad die door de rugproblemen blessures kreeg in de ondervoet. Verrekte hoefbandjes. Dit kwam door compensatie en een niet goede bewegingsafwikkeling. Ook kreeg ze schiefels daardoor. Paar keer terug geweest voor het kreupelheidsprobleem maar de oorzaak zat in de rug.

Ik zou als je weer thuis bent de rug eens na laten kijken. Dan heb je een completer beeld.


Ga ik zeker doen (snap zelf eigenlijk niet zo goed waarom dat niet gedaan is als ze toch bezig waren met foto’s maken), nog even kijken welke kliniek. Wil zelf namelijk graag duidelijkheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 22:44 



 
Profiel   

Ik zou eens een osteopaat ofzo laten komen. Als het idd in zijn rug zit dan vindt deze wel hoe en wat. Misschien wat spieren die vast zitten door scheef belasten oid..
Op een foto of scan kun je niet alles zien, alleen of de struktuur en vorm goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-24 22:51 



 
Profiel   

Bedoeld de DA niet dat er veel spanning vanuit de rug komt? Met een simpele huidtest kun je hypertonie opsporen. Vaak zie je dat onder het einde van de kussens van het zadel (achter) of door een krappe boom bij de schoft bijvoorbeeld.
Er zijn natuurkijk veel andere oorzaken te bedenken dat die rug gevoelig wordt. Alles in het lijf wordt daarvanuit aangestuurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 02:31 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Ik zou eens een osteopaat ofzo laten komen. Als het idd in zijn rug zit dan vindt deze wel hoe en wat. Misschien wat spieren die vast zitten door scheef belasten oid..
Op een foto of scan kun je niet alles zien, alleen of de struktuur en vorm goed zijn.

Dat is zeker zo, chiropractor of osteopaat heb ik ook open staan op mijn lijstje van mogelijke opties voor de rug, maar ik zou ook willen weten of de structuren goed zijn of niet


Hutcherson schreef
Bedoeld de DA niet dat er veel spanning vanuit de rug komt? Met een simpele huidtest kun je hypertonie opsporen. Vaak zie je dat onder het einde van de kussens van het zadel (achter) of door een krappe boom bij de schoft bijvoorbeeld.
Er zijn natuurkijk veel andere oorzaken te bedenken dat die rug gevoelig wordt. Alles in het lijf wordt daarvanuit aangestuurd.


Dat zou best kunnen, zowel mijn vader en staleigenaarresse hadden het over “rugproblemen” en “problemen vanuit de rug”.
Ik zal maandag als ik het verslag heb, deze ook wel hier plaatsen.

Heb nog 2 weken om te bedenken of ik er wel of geen ijzer onder wilt hebben. Want als het probleem uit de rug komt, wat kan een ijzer dan doen? En gezien hij dit jaar 9 word en bij mij al 4 jaar zonder ijzer staat, zal een corrigerend ijzer dan niet zorgen voor problemen aan pezen en banden welke mischien al gewend zijn aan de stand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 02:44 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Ik zou eens een osteopaat ofzo laten komen. Als het idd in zijn rug zit dan vindt deze wel hoe en wat. Misschien wat spieren die vast zitten door scheef belasten oid..
Op een foto of scan kun je niet alles zien, alleen of de struktuur en vorm goed zijn.


Andersom. Eerst kijken of alles goed zit. Dan de osteopaat voor de weke delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 06:37 



 
Profiel   

Ijzers voor platvoeten snap ik dus zeker wel. Juist om die platvoeten beter te houden.
Maar met vage kreupelheid zou ik daar nog even mee wachten tof zeker is dst er niks is in het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 08:03 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
palousa_boy schreef
Ik zou eens een osteopaat ofzo laten komen. Als het idd in zijn rug zit dan vindt deze wel hoe en wat. Misschien wat spieren die vast zitten door scheef belasten oid..
Op een foto of scan kun je niet alles zien, alleen of de struktuur en vorm goed zijn.


Andersom. Eerst kijken of alles goed zit. Dan de osteopaat voor de weke delen.


Precies, een goede osteopaat oid zal ook niet behandelen als er nog geen beeldvorming is geweest. Ze hebben geen rontgen ogen.

Ts, ik zou toch naar de kliniek gaan zodra je terug bent in NL.
Ik heb wel ervaring met rugproblemen die voor beenproblemen zorgen. Maar ook beenprobleem dat weer voor rugproblemen zorgt. Alleen bij de 1e was er dus wel iets mis met de rug, bij de 2e was het overbelasten/compensatie en dus strak, maar geen echte afwijkingen. Vroegen dus allemaal om andere behandelingen en revalidatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 08:11 



 
Profiel   

Welke kliniek zouden jullie aanraden? Woon zelf aan de noordkant van Amsterdam, voor mij zijn de meest voor de had liggende en dichtstbijzijnde opties geloof: Utrecht, lingehoeve, Hollandse kroon, Emmeloord(hier gaat mijn voorkeur niet naar uit) en Bodegraven

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 08:25 



 
Profiel   

Lingehoeve zou ik dan kiezen. Hoewel de arts waar ik heen ging daar niet meer werkt, dat is de reden dat ik nu naar smdc rijd haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 08:27 



 
Profiel   

Wat balen dat je juist nu zo ver weg zit!

Buiten de door jou genoemde klinieken zou je ook naar het SMDC in Heesch kunnen gaan, die hebben ook heel veel ervaring met ( vage) kreupelheden en met rugproblemen.
En voor jou dichterbij: Paardenkliniek de Raaphorst in Wassenaar. Hebben ook heel veel kijk op dit soort problemen en hebben ook altijd de nieuwste apparatuur en kunnen die ook goed uitlezen. Het fijne aan deze kliniek vind ik dat die niet zo groot en massaal is dan de andere klinieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 14:01 



 
Profiel   

Ik ben afhankelijk van mijn vader, heb zelf geen E rijbewijs en denk dat hij het niet ziet zitten om naar Heesch te rijden. Ik zit raaphost en lingehoeve iniedergeval op het lijstje
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-24 16:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen