Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 37 van de 40 [ 983 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

 
Profiel   

Rocamor schreef
Zo sneu inderdaad. Hebben ze kunnen traceren waar het vandaan is gekomen?

Hopelijk krijgen ze het snel onder controle. Weer Lelystad. Vorig jaar ook al, maar toen was het een andere stal, toch?!


Vorig jaar manege Lelystad, is inderdaad een ander bedrijf.

Waar nu de besmetting is, is helaas paar jaar geleden ook al getroffen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 12:23 



 
Profiel   

Maar is het traceerbaar? Is er een nieuw paard met snotneus binnengekomen? Of paarden terug uit de opfok of of of

Niet om met vingers te wijzen, want je kunt er gewoon lang niet altijd iets aan doen.

Op de vorige stal waar mijn paard stond, had mijn oude ruin (nu 22) en nog een paar andere paarden regelmatig van die momenten dat ze niet lekker zijn. Tijdje wat hoesten. Dan weer eens een snotneus. Vorig jaar door een paard dat op vakantie is geweest droes gehad op stal. Mijn ouwetje weer ziek en ook die anderen (wel stuk jonger) weer aan het kwakkelen. Swaps afgenomen: allen besmet met droes. Net alles weer oke, kwam er een jong beessie op stal. Die werd slecht. Mijn uiteraard ook weer slecht, die andere die ook al flink droes hadden gehad, ook weer ziek. Weer swaps laten nemen: EHV4 en EHV1 besmet.

Wellicht zijn al die verkoudheidjes die we steeds in de stalperiodes hadden ook wel lichte uitbraken van EHV1/4. Maar weinig mensen testen een paard standaard met een snotneusje, ik ook niet. Dus ik heb geen idee. Inmiddels is mijn paard verhuisd naar een andere plek met beter hooi en ander management en die snotneuzen, die bloedneuzen en dat hoesten heb ik niet meer gezien. Dat verdween in de loop van de tijd (afkloppen). Maar hij heeft wel het EHV1/4 virus in zich. Sluimerend. Er zijn veel paarden met EHV1 of EHV4 in hun systeem. Dus wellicht steken ze zichzelf steeds aan door bepaald management.

NOgmaal, dit is echt niet bedoeld als wijzend vingertje, gewoon overpeinzing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 13:49 



 
Profiel   

Kan ik je helaas geen antwoord op geven. Sta er zelf niet, maar ken wel mensen uit Lelystad. Weet dat er ook iemand op bokt zit, wie weet meld zij zichzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 13:56 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Maar is het traceerbaar? Is er een nieuw paard met snotneus binnengekomen? Of paarden terug uit de opfok of of of

Niet om met vingers te wijzen, want je kunt er gewoon lang niet altijd iets aan doen.

Op de vorige stal waar mijn paard stond, had mijn oude ruin (nu 22) en nog een paar andere paarden regelmatig van die momenten dat ze niet lekker zijn. Tijdje wat hoesten. Dan weer eens een snotneus. Vorig jaar door een paard dat op vakantie is geweest droes gehad op stal. Mijn ouwetje weer ziek en ook die anderen (wel stuk jonger) weer aan het kwakkelen. Swaps afgenomen: allen besmet met droes. Net alles weer oke, kwam er een jong beessie op stal. Die werd slecht. Mijn uiteraard ook weer slecht, die andere die ook al flink droes hadden gehad, ook weer ziek. Weer swaps laten nemen: EHV4 en EHV1 besmet.

Wellicht zijn al die verkoudheidjes die we steeds in de stalperiodes hadden ook wel lichte uitbraken van EHV1/4. Maar weinig mensen testen een paard standaard met een snotneusje, ik ook niet. Dus ik heb geen idee. Inmiddels is mijn paard verhuisd naar een andere plek met beter hooi en ander management en die snotneuzen, die bloedneuzen en dat hoesten heb ik niet meer gezien. Dat verdween in de loop van de tijd (afkloppen). Maar hij heeft wel het EHV1/4 virus in zich. Sluimerend. Er zijn veel paarden met EHV1 of EHV4 in hun systeem. Dus wellicht steken ze zichzelf steeds aan door bepaald management.

NOgmaal, dit is echt niet bedoeld als wijzend vingertje, gewoon overpeinzing.


De jouwe is dus drager van EHV-1 en EHV-4 ( is dat getest?). Het kan zo zijn dat hij er zelf niet ziek van wordt, maar dat hij wel besmettelijk voor andere paarden is. Zie bijvoorbeeld: https://www.paardenarts.nl/rhino-en-het ... agerdieren en dan het kopje: Het ‘latente’ risico.

Ik bedoel dit niet vervelend hoor, maar meer ter verduidelijking hoe vaag het kan zijn waardoor een uitbraak veroorzaakt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 17:24 



 
Profiel   

Jet, ik ervaar het ook niet vervelend. Ik ervoer het enkel als vervelend dat mijn oude paard 2 keer korte tijd door onzorgvuldig handelen van anderen gewoon flink ziek is geweest en nu dus sowieso (bekend) drager. Overigens verwachten ze dat er 90% van de paarden drager is van EHV4 en 30% van de paarden drager van EHV1. Dus op de gemiddelde stalling staan zat paarden die mogelijk drager zijn.

Mijn paard is via swap getest op EHV en positief op EHV1 en EHV4 bevonden. Evenals nog een aantal paarden op die stal.

Mijn paard staat nu gelukkig op een plek met een beter management voor hem en geen kans om andere paarden te besmetten. Komt ook eigenlijk niet echt meer van het terrein en ALS hij al eens verkouden zou zijn, dan kom ik dus echt niet (!) bij andere paarden in de buurt (stallen, paarden, buren, vrienden etc). Juist omdat ik me er van bewust ben dat hij drager is van beide varianten.

Op de vorige stal was het management een stuk beroerder voor hem. En omdat niet alleen mijn paard in najaar / winter steeds weer terugkerende verkoudheden (hoesten, keer snotneusje) had, maar meerdere paarden, vermoed ik dat door het management daar ook (onbewust!!) de situatie door blijft gaan.

En hoe snert het ook allemaal is, we moeten zorgen dat we ervan leren. We weten allemaal dat we uit moeten kijken met nieuwe paarden die binnenkomen in een stal. En dan vooral jong spul. Maar ik denk dat er maar weinig mensen weten dat hun paard een (potentiele) drager is.

Ik weet het nu. Mijn oud-stalgenote ook.

En dan? Moet je het melden op een nieuwe stal? Lijkt me haast wel. En dan. Kunnen ze je weigeren omdat je paard een EHV1/EHV4 episode achter de rug heeft? Er is nu niks te zien aan het paard. Sinds ie is verhuisd (afgelopen januari) heeft ie niet meer gehoest (ja, ouderdomsastma voor paarden, af en toe een kuchie als ie gerold heeft, veearts weet dat), maar geen snotneuzen meer. ook geen bloedneuzen.

En dan? Wordt daar over nagedacht?

Nogmaals: ik weet het gelukkig. En helaas, want ik ben minder onbevangen nu. Mijn paard draagt een virus mee, dat potentieel dodelijk kan zijn. Net als ca 30% van zijn maten, maar dat weet niet iedereen, of die eigenaren denken er niet meer over na.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 17:48 



 
Profiel   

Fijn dat je het zo goed opvat, zo was het ook bedoeld hoor. En logisch dat je baalt dat door toedoen van anderen jouw paard twee keer zo ziek is geweest.

Is jouw paard ook nog getest toen het weer opgeknapt was van de EHV? Is hij op de oude stal daarna ook niet meer verkouden geweest of ben je vrij snel na het opknappen naar je huidige stal gegaan? Ik vraag me eigenlijk af hoe lang na de EHV-doorbraak je kan testen om te zien of ze drager zijn. Dat zal alleen kunnen als ze ( licht)verkouden zijn denk ik, anders is de gok wel heel groot om te testen.

Wel fijn dat je paard nu een fijne stalling heeft, dat moet voor jou ook een geruststelling zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 17:56 



 
Profiel   

Ik begreep dat je enkel swaps kunt nemen als ze inderdaad verkouden zijn en dus snot hebben. Net als met een koortlip, verstopt het virus zich ergens in het lichaam. Wellicht dat je dat met bloedonderzoek nog kunt aantonen. Maar dat heeft voor mij momenteel geen toegevoegde waarde (hij komt nergens meer en ik hou er rekening mee mocht ie weer eens verkouden worden). Mocht hij weer verkoudheidsverschijnselen krijgen, dan kan ik wel weer laten testen of dat toevallig weer EHV1/EHV4 is dat de kop weer heeft opgestoken. Of een gewone verkoudheid, of een griepje. Het kan zoveel zijn he

Ik heb het even teruggezocht, maar vorig jaar achter in juni is de droes ontdekt en halverwege oktober de bevestiging van de rhino gekregen. Beide ziektes zijn dmv swaps bevestigd. De droes had hij vermoedelijk al eens meegemaakt dus die is voor een paard an sich mild verlopen. Dit paard is echter lastig dik te krijgen dus die heeft daar helaas toch een fikse knal van gehad, ondanks dat hij geen absessen had. Mid januari dit jaar zijn we verhuisd. Op moment van verhuizen had hij steeds druppels bloed uit 1 neusgat. Dat was vrij snel na het verhuizen minder en daarna helemaal gestopt (wat veearts al vermoedde op basis van de stal van toen, de huidige stek en het verhaal). En hij is gelukkig niet meer verkouden geweest (even afkloppen!).

Ik laat het niet testen in het bloed. Maar mochten ze daar ooit een groot onderzoek naar willen doen, wil ik uiteraard wel meedoen. Om ervan te (laten) leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 18:06 



 
Profiel   

Mooie post Rocamor!

Mijne is bij mij nooit getest, maar ik weet dat ze als jong paard atactisch is gevonden in de stap molen en in banden in stal heeft gehangen. Ze heeft nog wat rest klachten in haar beweging, maar is verder nooit meer dusdanig verkouden geweest dat het zorgelijk werd. Maar zeer vermoedelijk wel drager inderdaad.

Toch, je kan zelf nog alle voorzorgsmaatregelen nemen, je stal eigenaar kan zich ervoor inzetten, maar je bent ook afhankelijk van de omgevingsfactoren. Mede daarom houd ik ook niet van grote stallen..

Wat betreft deze stal, heel netjes hoe snel ze dit gemeld hebben en actie ondernemen. Ik hoop dat de verspreiding beperkt blijft, ellendige besmetting is het altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 18:15 



 
Profiel   

Helaas weer een stal besmet, dit keer Hippisch Centrum Ridderkerk |(
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6499788677

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 19:34 



 
Profiel   

Het is nu ook echt de overgang van zonnig, rustig weer naar herfstig, regenachtig, kouder weer met behoorlijk wat wind. Dat geeft, met het verharen naar de wintervacht, dat paarden toch een wat lagere weerstand krijgen, waardoor het zomaar weer de kop op kan steken.

Triest voor de stallen waar het momenteel heerst!

Rocamor, fijn dat jouw paard niet meer verkouden is geweest, duimen voor je dat het nu zo blijft! Het beleid van de nieuwe stal zal er zeker toe bijdragen dat je paard het niet zo snel meer zal krijgen! Overigens kunnen paarden van droes ook drager zijn, maar ik denk dat jij dat vast wel weet!

RianneH, het klinkt inderdaad alsof de jouwe ook EHV-1 heeft meegemaakt, hoewel ataxie bij een jong paard ook wel door andere oorzaken kan komen.

Naar dat er weer een stal met Rhino is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 23:45 



 
Profiel   

Iedereen die er nu weer midden in zit, heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 23:56 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Maar is het traceerbaar? Is er een nieuw paard met snotneus binnengekomen? Of paarden terug uit de opfok of of of

Niet om met vingers te wijzen, want je kunt er gewoon lang niet altijd iets aan doen.

Op de vorige stal waar mijn paard stond, had mijn oude ruin (nu 22) en nog een paar andere paarden regelmatig van die momenten dat ze niet lekker zijn. Tijdje wat hoesten. Dan weer eens een snotneus. Vorig jaar door een paard dat op vakantie is geweest droes gehad op stal. Mijn ouwetje weer ziek en ook die anderen (wel stuk jonger) weer aan het kwakkelen. Swaps afgenomen: allen besmet met droes. Net alles weer oke, kwam er een jong beessie op stal. Die werd slecht. Mijn uiteraard ook weer slecht, die andere die ook al flink droes hadden gehad, ook weer ziek. Weer swaps laten nemen: EHV4 en EHV1 besmet.

Wellicht zijn al die verkoudheidjes die we steeds in de stalperiodes hadden ook wel lichte uitbraken van EHV1/4. Maar weinig mensen testen een paard standaard met een snotneusje, ik ook niet. Dus ik heb geen idee. Inmiddels is mijn paard verhuisd naar een andere plek met beter hooi en ander management en die snotneuzen, die bloedneuzen en dat hoesten heb ik niet meer gezien. Dat verdween in de loop van de tijd (afkloppen). Maar hij heeft wel het EHV1/4 virus in zich. Sluimerend. Er zijn veel paarden met EHV1 of EHV4 in hun systeem. Dus wellicht steken ze zichzelf steeds aan door bepaald management.

NOgmaal, dit is echt niet bedoeld als wijzend vingertje, gewoon overpeinzing.

Het is niet duidelijk waar de besmetting nu opeens vandaan komt. Bij ons op stal wordt er werkelijk alles aan gedaan om de paarden gezond te houden. Goed voer, goede hygiëne, extra supplementen, de paarden worden allemaal rhino geeint (al helpt dat niet tegen de neurologische variant). Kortom, we weten het gewoon niet. Aan de randvoorwaarden ligt het iig niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 00:46 



 
Profiel   

Des te rotter voor jullie allemaal Peelie, als je niet weet waar het vandaan komt.

Ik hoop dat jullie / de stal de boel snel onder controle krijgen / krijgt. Ik kan me onze angst nog goed heugen. De angst dat je weet dat je paard ehv1 besmet is en of dat doorgaat naar de neurologische variant of niet. Maar ook de angst of de dragende merrie het zou hebben. Dat kan nog maanden later ineens tot uiting komen.

Sterkte Peelie en stalgenoten

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 10:00 



 
Profiel   

Dat hoop ik ook.het is heel er spannend op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 10:05 



 
Profiel   

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... denpension

Voor wie het boeiend vind. Heel licht positief gestemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 20:08 



 
Profiel   

Peelie schreef
Het is niet duidelijk waar de besmetting nu opeens vandaan komt. Bij ons op stal wordt er werkelijk alles aan gedaan om de paarden gezond te houden. Goed voer, goede hygiëne, extra supplementen, de paarden worden allemaal rhino geeint (al helpt dat niet tegen de neurologische variant). Kortom, we weten het gewoon niet. Aan de randvoorwaarden ligt het iig niet.


Dit is ook eigenlijk amper een relevante vraag. Zoals Rocamor al aangeeft zijn heel veel paarden dragers. 1 op de 3 ongeveer blijkbaar.
Dat maakt de kans dat het gewoon ook de eigen populatie komt en meer pech dan schuld is vrij groot.

Dat maakt het niet minder vervelend of triest. Maar vooral een risico wat je wel kunt beperken maar niet kunt voorkomen.

Citaat
En dan? Moet je het melden op een nieuwe stal? Lijkt me haast wel. En dan. Kunnen ze je weigeren omdat je paard een EHV1/EHV4 episode achter de rug heeft? Er is nu niks te zien aan het paard. Sinds ie is verhuisd (afgelopen januari) heeft ie niet meer gehoest (ja, ouderdomsastma voor paarden, af en toe een kuchie als ie gerold heeft, veearts weet dat), maar geen snotneuzen meer. ook geen bloedneuzen.


Hoe iemand hier op reageert weet je natuurlijk nooit. Maar als je er nuchter naar kijkt:
Er naar vragen en al helemaal er naar handelen zou alleen relevant zijn als alle paarden op die stal altijd getest worden bij iedere verkoudheid én negatef getest worden. Anders ben je iets aan het 'buiten houden' wat je waarschijnlijk al binnen hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 09:20 



 
Profiel   

Rhino woedt onder de wedstrijdpaarden in Valencia

Bron wendyscholten.nl

https://www.wendyscholten.nl/2021/02/27 ... rspaarden/

https://www.wendyscholten.nl/2021/03/01 ... FCaYO1-di8

https://www.wendyscholten.nl/2021/02/28 ... -opzoeken/

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 14:01 



 
Profiel   

Vond t al raar dat dat hier niet eerder gemeld was, ook niet bij nieuws berichten, het is nogal wat wat daar gebeurd- zoveel paarden bij elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 16:58 



 
Profiel   

In Frankrijk is inmiddels een wedstrijd stop en ook een aantal accommodaties sluiten tijdelijk ivm de Rhino uitbraken, bron https://www.horses.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 18:58 



 
Profiel   

Ja ik heb het nog gemeld bij de nieuwsredactie, maar zie nog geen berichten. Echt heftig wat daar gebeurt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 19:02 



 
Profiel   

Opglabbeek (sentower park) wordt ook minimaal twee weken stilgelegd.
In België zijn er uitbraken geconstateerd die gelinkt kunnen worden aan de uitbraak in Valencia.

Spaanse nationale wedstrijden worden ook stilgelegd, wat de Spanjaarden met de internationale wedstrijden doen is op dit moment niet bekend.

Bron Horses.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 19:04 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ja ik heb het nog gemeld bij de nieuwsredactie, maar zie nog geen berichten. Echt heftig wat daar gebeurt...


Ik weet dat aardig wat mensen het gemeld hebben. De ontwikkeling houd ik ook goed in de gaten. Morsinkhof staat hier dichtbij met de paarden.
Echt heel rot voor iedereen dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 19:09 



 
Profiel   

Ik zag ook al veel belgische vrienden op fb waarschuwen over de uitbraak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 20:34 



 
Profiel   

suffie schreef
Babootje schreef
Ja ik heb het nog gemeld bij de nieuwsredactie, maar zie nog geen berichten. Echt heftig wat daar gebeurt...


Ik weet dat aardig wat mensen het gemeld hebben. De ontwikkeling houd ik ook goed in de gaten. Morsinkhof staat hier dichtbij met de paarden.
Echt heel rot voor iedereen dit.

Ik snap ook werkelijk waar niet dat bokt dit nog niet opgepikt heeft. Het is toch vrij groot nieuws in paardenwereld, heb ik het idee.

Ik hoop dat de paarden daar snel herstellen en het virus niet teveel verspreid wordt in de rest van Europa/de wereld :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 20:53 



 
Profiel   

suffie schreef
Babootje schreef
Ja ik heb het nog gemeld bij de nieuwsredactie, maar zie nog geen berichten. Echt heftig wat daar gebeurt...


Ik weet dat aardig wat mensen het gemeld hebben. De ontwikkeling houd ik ook goed in de gaten. Morsinkhof staat hier dichtbij met de paarden.
Echt heel rot voor iedereen dit.


Ik had inderdaad ook een melding gemaakt bij de nieuwsredactie. Er gaan hier altijd veel Nederlandse springruiters heen, nu zelfs met extra paarden omdat er in Nederland helemaal geen start mogelijkheden zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 21:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 37 van de 40 [ 983 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen