Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 18 [ 439 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

 
Profiel   

Wat ontzettend balen...sterkte en voorspoedige beterschap!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-19 13:23 



 
Profiel   

Tijdje geleden (gelukkig maar eigenlijk) dat er hier is gepost! Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen hier :)

Hier was het best een heftig jaar. Onze lieve oude merrie die we al 25 jaar hadden overleed vorig jaar april en we waren er nog niet van bijgekomen of de Fries kreeg verstoppingen, dit keer van het gras :( Het was zo naar dat hij zelfs na de wei water dronk en dan krampte met zijn hals. Heb hem in juni definitief van de wei gehaald en op de paddock gezet met slowfeeders hooi.

Toen is het een heel stuk beter gegaan, tot de winter kwam. Vaak hoesten waarbij hij veel schuim ophoestte, hoofd schudden met rijden, is het nu een virus of zijn slokdarm? In december toch maar de stap naar de kliniek gemaakt (ik durfde het niet voor die tijd, was zo bang dat het dramatisch zou zijn) en daar bleek dat hij een divertikel heeft vlak voor zijn maag. 'Gelukkig' is het niet zo'n divertikel die naar beneden is gezakt maar eerder een beetje ballon-vormig stukje slokdarm. Vervelend, maar door door te gaan met de juiste voermanieren zouden we dit onder controle moeten kunnen houden. Ben iets minder hooi gaan voeren en dat leek goed te helpen, tot ik 1 januari werd gebeld dat het voer zijn neus uit kwam, misschien van de stress de avond ervoor, of het feit dat hij toen weer wat meer hooi kreeg? Voor het eerst in al die jaren met verstoppingen heb ik de veearts gebeld dat hij moest komen. Die heeft zijn maag leeggemaakt/de prop weggekregen en we hebben hem daarna een nacht in een kale stal zonder eten laten staan ;( Hartverscheurend..De volgende morgen vroeg stond hij godzijdank de samba te dansen van blijdschap in zijn stal toen we met slobber aankwamen.

Sindsdien gaat het (AFKLOPPEN) weer een stuk beter, geen verstoppingen meer gehad voor zover ik weet. Maar nu komt het weideseizoen er weer aan. Dus mijn lange verhaal was eigenlijk om het volgende te vragen :+ :+ : zijn er mensen met megaoesophagus paarden die het goed doen op de wei met graasmasker? En zo ja, welke gebruiken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 15:33 



 
Profiel   

Gulpje schreef
Tijdje geleden (gelukkig maar eigenlijk) dat er hier is gepost! Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen hier :)

Hier was het best een heftig jaar. Onze lieve oude merrie die we al 25 jaar hadden overleed vorig jaar april en we waren er nog niet van bijgekomen of de Fries kreeg verstoppingen, dit keer van het gras :( Het was zo naar dat hij zelfs na de wei water dronk en dan krampte met zijn hals. Heb hem in juni definitief van de wei gehaald en op de paddock gezet met slowfeeders hooi.

Toen is het een heel stuk beter gegaan, tot de winter kwam. Vaak hoesten waarbij hij veel schuim ophoestte, hoofd schudden met rijden, is het nu een virus of zijn slokdarm? In december toch maar de stap naar de kliniek gemaakt (ik durfde het niet voor die tijd, was zo bang dat het dramatisch zou zijn) en daar bleek dat hij een divertikel heeft vlak voor zijn maag. 'Gelukkig' is het niet zo'n divertikel die naar beneden is gezakt maar eerder een beetje ballon-vormig stukje slokdarm. Vervelend, maar door door te gaan met de juiste voermanieren zouden we dit onder controle moeten kunnen houden. Ben iets minder hooi gaan voeren en dat leek goed te helpen, tot ik 1 januari werd gebeld dat het voer zijn neus uit kwam, misschien van de stress de avond ervoor, of het feit dat hij toen weer wat meer hooi kreeg? Voor het eerst in al die jaren met verstoppingen heb ik de veearts gebeld dat hij moest komen. Die heeft zijn maag leeggemaakt/de prop weggekregen en we hebben hem daarna een nacht in een kale stal zonder eten laten staan ;( Hartverscheurend..De volgende morgen vroeg stond hij godzijdank de samba te dansen van blijdschap in zijn stal toen we met slobber aankwamen.

Sindsdien gaat het (AFKLOPPEN) weer een stuk beter, geen verstoppingen meer gehad voor zover ik weet. Maar nu komt het weideseizoen er weer aan. Dus mijn lange verhaal was eigenlijk om het volgende te vragen :+ :+ : zijn er mensen met megaoesophagus paarden die het goed doen op de wei met graasmasker? En zo ja, welke gebruiken jullie?


Jeetje wat een verhaal en een heftig jaar voor je geweest. Mijn fries staat met graaskorf als het gras lang is daarna kan hij af.
Ik heb een greengard heel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 15:46 



 
Profiel   

Oh dat klinkt positief!! Ga die eens checken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 16:13 



 
Profiel   

https://www.paardendrogist.nl/product/g ... d/115303/#

Deze is het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 20:47 



 
Profiel   

Mijn merrie eet eigenlijk alles weer. Staat zonder masker in de wei, eet hooi uit een slow feeder en krijgt alleen haar brokken nog gewerkt met seniores priores. Eigenlijk gaat dat allemaal wel goed (afkloppen)..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 22:43 



 
Profiel   

@Gulpje, bij mijn merrie zit de verlamming ook pal voor de ingang van de maag. Was destijds zo’n 30 cm lang. Ik heb haar recent niet meer laten scopen, dus geen idee of dat hetzelfde is gebleven of erger wordt.
Voor haar geldt echt dat het gras niet te lang moet zijn, dan gaat het goed. De greenguard is sowieso de fijnste qua graasmasker, vind ik. Maar ze staat gelukkig gewoon zonder.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 07:43 



 
Profiel   

Hoe gaat het inmiddels met je merrie Sanet, is ze goed gerevalideerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 17:01 



 
Profiel   

Ja, ze komt weer aardig in conditie gelukkig. So far so good!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 17:52 



 
Profiel   

*\o/* +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 10:45 



 
Profiel   

zelf heb ik geen fries maar ik train op het moment wel een kwpn'er met een slokdarmverlamming. vandaag zijn we met hem bij de kliniek geweest die een endoscopie heeft uitgevoerd. hieruit bleek dat groten deels van zijn slokdarm aangetast is. toch is hij verder wel goed in conditie en eet hij zijn geweekte hooi ook goed op. op advies van de dierenarts daar hebben we twee zakken equifirst fibre all-in-one meegekregen aangezien dat beter voor hem was dan het geweekte hooi wat hij nu krijgt. hebben jullie ook ervaring met deze voersoort? ook kregen we het advies mee hem muesli te geven. alleen kregen we het gevoel dat het geweekte hooi wat hij nu krijgt ook goed gaat alleen hoest hij de laatste tijd wel veel en heeft hij af en toe een snot neus. hebben jullie daar ook last van met geweekt hooi? ik zou graag de beste voeding voor hem willen hebben zodat hij zelf ook niet te veel hinder heeft van zijn belemmering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-20 21:03 



 
Profiel   

Lorenzomex schreef
zelf heb ik geen fries maar ik train op het moment wel een kwpn'er met een slokdarmverlamming. vandaag zijn we met hem bij de kliniek geweest die een endoscopie heeft uitgevoerd. hieruit bleek dat groten deels van zijn slokdarm aangetast is. toch is hij verder wel goed in conditie en eet hij zijn geweekte hooi ook goed op. op advies van de dierenarts daar hebben we twee zakken equifirst fibre all-in-one meegekregen aangezien dat beter voor hem was dan het geweekte hooi wat hij nu krijgt. hebben jullie ook ervaring met deze voersoort? ook kregen we het advies mee hem muesli te geven. alleen kregen we het gevoel dat het geweekte hooi wat hij nu krijgt ook goed gaat alleen hoest hij de laatste tijd wel veel en heeft hij af en toe een snot neus. hebben jullie daar ook last van met geweekt hooi? ik zou graag de beste voeding voor hem willen hebben zodat hij zelf ook niet te veel hinder heeft van zijn belemmering.



Hoi, wat rot om te horen dat jou paardje ook last heeft van deze rot aandoening.
Zelf heb ik geen ervaring met al de genoemde adviezen die jou gegeven zijn. Wat ik zelf doe is hooi uit slowfeeder met hele fijne mazen erin waardoor hij sprietjes hooi per hap eet en zo geen plukken hooi naar binnen werkt. Ook geef ik liever slobber om de slokdarm door te smeren zeg maar. Of geweekte brok als het maar papje is wat makkelijk door te slikken is. Ook een maagsupplement omdat deze aandoening vaak gepaard gaat met maagproblemen. Op het gras met lange sprieten krijgt hij graskorf om.
Het hoesten en snot uit de neus is wel teken van vastlopen van de slokdarm. Daarom kan je proberen met slobber de slokdarm door te smeren. ( ik gaf eerst seniores pioritie van subli maar nu nutrimash van vitalbix )

Hoop je hier wat mee geholpen te hebben?
Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-20 21:47 



 
Profiel   

Elias, dankjewel voor je advies.
op het moment krijgt hij nu ook slobber maar dat is dan een halve kilo per dag de rest is voor hem geweekt hooi. alleen merk ik dat hij hierdoor wel van hoest en dan ben ik toch snel bang dat hij een verstopping krijgt. ik dacht altijd dat de snot neus meer aan het hoesten lag maar het kan dus ook al een begin van een verstopping zijn. alleen had hij vandaag bij de kliniek geen verstopping en was de slokdarm leeg. maar dan is geweekt hooi waarschijnlijk toch niet de beste oplossing voor hem. jullie hebben er geen last van bij het voeren van geweekt hooi? dat je paard hoest en een klein beetje een snot neus heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-20 21:58 



 
Profiel   

Nat gras en ingekuild hooi is bij mijn paard juist niet goed. Ze moet echt grof genoeg droog hooi hebben, anders krijgt ze echt last. Nat hooi plakt ook aan elkaar en dus is de kans dat het verstopt weer groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-20 22:37 



 
Profiel   

De snotneus kan ook door verkoudheid komen. Als het snot uit de neus komt van verstopping komt het eruit omdat het niet naar de maag kan en is het paard ook benauwd en heeft meestal koliek of slokdarmkoliek verschijnselen.
Zelf heb ik ooit fibre gevoerd maar door de korte stukjes werd het juist een bal die in de slokdarm bleef hangen. Ik ben er weer mee gestopt.
Alles hangt af van de plek en de ernst van de verlamming, dus het is meestal uitproberen wat voor jou paard werkt. Bij mijn paard was dat slobber van pavo 18+ en hooi uit een fijnmazig net.

En maagzweer tabletten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-20 10:45 



 
Profiel   

Nat hooi werk bij mijn paard niet omdat het plakt.
Mijn paard moet ook droog hooi en dan uit fijn mazig net. Luzerne en fibramix enz plakt ook teveel en blijft hangen.

Ik gaf in het begin juist veel slobber ( 4a5 kg per dag) op de dag.
Verdeeld over meerdere porties op een dag.
Om de slokdarm maar te smeren smeren smeren zodat het niet vast kon lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-20 18:05 



 
Profiel   

hebben jullie ook ervaring met het voer van hartog compact gras? dit leek mij namelijk ook wel een goed alternatief. zijn er mensen hier die er mee voeren en er ervaring mee hebben? of kan dit ook voor ophoping zorgen? ze hebben namelijk een slowfeeder bak ervoor waardoor het paard ook kleine beetjes ervan kan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-20 21:45 



 
Profiel   

Lorenzomex schreef
hebben jullie ook ervaring met het voer van hartog compact gras? dit leek mij namelijk ook wel een goed alternatief. zijn er mensen hier die er mee voeren en er ervaring mee hebben? of kan dit ook voor ophoping zorgen? ze hebben namelijk een slowfeeder bak ervoor waardoor het paard ook kleine beetjes ervan kan eten.


Ik heb er zelf geen ervaring mee maar alles wat kort en stug is werkt voor mijn paard niet hij raakt dan juist verstopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 10:40 



 
Profiel   

Ik heb het overwogen. Maar ben uiteindelijk voor slowfeeding uit hooinet op de grond gegaan. Die pakken kosten heel erg veel.
Wel krijgt mijn merrie Grasmix van hartog erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 11:36 



 
Profiel   

Muesli zou ik nooit geven, daar raakt mijn paard direct van verstopt, net als Lucerne. Ik hou het dus bij behoorlijk natte slobber en hooi in slowfeeders.


De mijne is overigens sinds deze winter ook best aan het hoesten, luchtwegen zagen er nog best ok uit dus ik vermoed dat het ook met de slokdarm te maken heeft. Vaak hoest hij wat slierten en schuim op (niet uit zn neus) en daarna is hij weer ok.

Misschien wordt het nu minder nu hij weer op het gras staat. Beestje is dolgelukkig en hij staat sinds gisteren 6/7 uur op het volle gras. Nu nog even met een aangepaste Green Guard (buitenste gaatjes heb ik afgeplakt) En het gaat vooralsnog goed! Hij heeft alleen lichte slokdarm krampjes als hij na de wei te gulzig drinkt. Ik heb er een filmpje van kunnen maken en naar mijn veearts gestuurd, zij zei dat het idd gulzigheid was en niet ernstig. Dus nu help ik hem met drinken door hem na 3 slokken even weg te halen bij het water en dat gaat ook goed. Wel spannend hoor, ik hoop zo voor hem dat dit goed blijft gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-20 15:39 



 
Profiel   

Mag ik me hier ook melden? Heb geen Fries paard maar wel zojuist de diagnose lichte slokdarmverlamming te horen gekregen :(

Mijn paard is een 20 jarige Welsh NWR, en de dierenarts zei dat het redelijk zeldzaam is dat dit type paard het heeft. Ik merkte ongeveer 1,5 maand geleden dat hij soms tijdens het eten opeens stopte en dan een soort probeerde over te geven. Ook zag je zijn slokdarm onder zijn vacht tekeer gaan en hoorde je harde borrelgeluiden. Dierenarts geweest, noemde het zandkoliek (hij raakte de eerste keer zo in paniek dat die waarschijnlijk daardoor koliek had gekregen besefte ik me nu achteraf). Gespoeld met paraffine, wat waarschijnlijk zijn slokdarm even goed schoon heeft gemaakt. Het ging toen weer een tijdje goed maar 2 weken terug weer hetzelfde. Dus andere dierenarts laten komen, ik wilde nu echt dat er naar de slokdarm gekeken werd (vorige dierenarts zei dat dat het echt niet was en dat het zielig was hem dat onderzoek te laten doorstaan).

Tijdens scopie zag je duidelijk dat er weinig beweging was in de slokdarm en dat hij ook te wijd was en dat daardoor dus zijn klachten worden veroorzaakt. Ook blijkt hij lichte cornage te hebben (maar dat is meest waarschijnlijk aangeboren).

Mijn voorgevoel was dus goed geweest :( Ze kon geen voorspelling geven of het nog erger wordt, zijn er hier mensen met ervaringen hoe snel de progressie is? Ook bij niet-Friese paarden?

Ik voer hem nu natte pavo 18 plus, dat gaat goed. Hooi en gras gelukkig ook geen problemen, dus het is wel mild nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 14:18 



 
Profiel   

Nooit leuk om die diagnose te krijgen, sterkte!

Mijn merrie is inmiddels 23 en kreeg de diagnose 8 jaar geleden. Ik heb daarna nooit meer een nieuwe scopie laten doen, omdat dat de slokdarm toch wat irriteert en het verandert voor mij toch niet wat ik voor haar doe. Dat pas ik liever aan op wat ik zie en merk aan haar, dan wat voor beeld de scopie geeft.
Maar het gaat nog steeds goed met haar, we tobben nu even met een andere blessure die geheel ongerelateerd is aan de slokdarm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 14:27 



 
Profiel   

Sanet schreef
Nooit leuk om die diagnose te krijgen, sterkte!

Mijn merrie is inmiddels 23 en kreeg de diagnose 8 jaar geleden. Ik heb daarna nooit meer een nieuwe scopie laten doen, omdat dat de slokdarm toch wat irriteert en het verandert voor mij toch niet wat ik voor haar doe. Dat pas ik liever aan op wat ik zie en merk aan haar, dan wat voor beeld de scopie geeft.
Maar het gaat nog steeds goed met haar, we tobben nu even met een andere blessure die geheel ongerelateerd is aan de slokdarm.


Dankjewel! Fijn om te horen dat het na 8 jaar nog steeds goed met haar gaat, dat stelt al wat gerust :) Ik kan namelijk ook niet zoveel vinden op internet over de progressie.
Hopelijk herstelt jouw merrie snel van haar andere blessure!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 14:39 



 
Profiel   

Ergens in dit topic staat wel wat ik allemaal voor haar doe. Dus het komt ons niet aangevlogen, maar het zijn ook geen halsbrekende en totaal niet praktische toeren als kort knippen van hooi 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 14:55 



 
Profiel   

Nee dat snap ik hoor! Heb het topic inderdaad al een beetje door zitten lezen. Maar ik bedoel meer, fijn dat hij er in ieder geval mogelijk nog wel wat jaartjes mee vooruit kan :) Ieder paard is anders natuurlijk, maar de eventuele mogelijkheid is er gelukkig
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 16:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 18 [ 439 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen