Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 18 [ 438 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Plaats een nieuw onderwerp

slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

 
Profiel   

Hoii,
2 jaar geleden mijn Friese ruin laten inslapen ivm megaoesophagus / slokdarmdivertikel. Zijn het bij jullie ook allemaal Friezen? Wij hebben destijds nog meegedaan aan een onderzoek vanuit de kliniek Wolvega betreft deze aandoening onder de Friezen.
Mijn ruin is 20 geworden. Laatste jaren 4x dagelijks seniores priores kunnen voeren op borst hoogte en stond 24/7 op “koeien gras”, tussen de koeien in met zijn maatje. Van dat hele fijne gras. Op den duur toch weer verstoppingen, om de 2 maanden weer doorgespoeld worden en (preventief) aan de antibiotica ivm longontstekingen. Hij was altijd bekaf na zo’n spoeling en eenmaal hebben ze hem zelfs met cola door moeten spoelen met de sonde om het uit het divertikel te krijgen . Toen heb ik ervoor gekozen hem los te laten…. Ik wou niet dat zo’n verstopping uiteindelijk zijn einde zou worden en elke keer weer de spoeling, bloedneuzen en antibiotica verdiende hij niet. Mijn grote vriend hebben we in alle rust en liefde laten inslapen. Ik hoop dat vele van jullie dit bespaard blijft
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 22:31 



 
Profiel   

Lianne007 schreef
Hoii,
2 jaar geleden mijn Friese ruin laten inslapen ivm megaoesophagus / slokdarmdivertikel. Zijn het bij jullie ook allemaal Friezen? Wij hebben destijds nog meegedaan aan een onderzoek vanuit de kliniek Wolvega betreft deze aandoening onder de Friezen.
Mijn ruin is 20 geworden. Laatste jaren 4x dagelijks seniores priores kunnen voeren op borst hoogte en stond 24/7 op “koeien gras”, tussen de koeien in met zijn maatje. Van dat hele fijne gras. Op den duur toch weer verstoppingen, om de 2 maanden weer doorgespoeld worden en (preventief) aan de antibiotica ivm longontstekingen. Hij was altijd bekaf na zo’n spoeling en eenmaal hebben ze hem zelfs met cola door moeten spoelen met de sonde om het uit het divertikel te krijgen . Toen heb ik ervoor gekozen hem los te laten…. Ik wou niet dat zo’n verstopping uiteindelijk zijn einde zou worden en elke keer weer de spoeling, bloedneuzen en antibiotica verdiende hij niet. Mijn grote vriend hebben we in alle rust en liefde laten inslapen. Ik hoop dat vele van jullie dit bespaard blijft


Ik zie net dat ik in 2016 ook al heb gereageerd. Toen heeft mijn ruin nog 4 mooie jaren gehad. Dit is dus een update.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 22:35 



 
Profiel   

Lianne007 schreef
Lianne007 schreef
Hoii,
2 jaar geleden mijn Friese ruin laten inslapen ivm megaoesophagus / slokdarmdivertikel. Zijn het bij jullie ook allemaal Friezen?
Mijn ruin is 20 geworden. Laatste jaren 4x dagelijks seniores priores kunnen voeren op borst hoogte en stond 24/7 op “koeien gras”, tussen de koeien in met zijn maatje. Van dat hele fijne gras. Op den duur toch weer verstoppingen,


Ik zie net dat ik in 2016 ook al heb gereageerd. Toen heeft mijn ruin nog 4 mooie jaren gehad. Dit is dus een update.


Hier een halve Fries, dus die genen zijn sterk genoeg om dit gebrek door te geven. Hij is nu 20 en jouw verhaal maakt hoopvol dat we nog 4 jaar door kunnen wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 07:34 



 
Profiel   

Bij mijn Friese merrie hebben we de diagnose gekregen in januari 2012, in april 2012 is ze 15 geworden. We hopen dus komende april haar 26e verjaardag te mogen vieren. We zijn dus al bijna 11 jaar onderweg na diagnose (nu even afkloppen op alles wat ik kan vinden!).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 08:58 



 
Profiel   

Lianne007 schreef
Hoii,
2 jaar geleden mijn Friese ruin laten inslapen ivm megaoesophagus / slokdarmdivertikel. Zijn het bij jullie ook allemaal Friezen? Wij hebben destijds nog meegedaan aan een onderzoek vanuit de kliniek Wolvega betreft deze aandoening onder de Friezen.
Mijn ruin is 20 geworden. Laatste jaren 4x dagelijks seniores priores kunnen voeren op borst hoogte en stond 24/7 op “koeien gras”, tussen de koeien in met zijn maatje. Van dat hele fijne gras. Op den duur toch weer verstoppingen, om de 2 maanden weer doorgespoeld worden en (preventief) aan de antibiotica ivm longontstekingen. Hij was altijd bekaf na zo’n spoeling en eenmaal hebben ze hem zelfs met cola door moeten spoelen met de sonde om het uit het divertikel te krijgen . Toen heb ik ervoor gekozen hem los te laten…. Ik wou niet dat zo’n verstopping uiteindelijk zijn einde zou worden en elke keer weer de spoeling, bloedneuzen en antibiotica verdiende hij niet. Mijn grote vriend hebben we in alle rust en liefde laten inslapen. Ik hoop dat vele van jullie dit bespaard blijft


Wat heftig zeg! Zo’n rot aandoening..

Die van mij is een Welsh NWR, dus vrij zeldzaam dat hij een niet-Fries is. Daardoor ook onduidelijk hoe de progressie zal zijn maar tot nu tot is hij al 1,5 jaar stabiel (sinds diagnose eigenlijk) en kan hij heel goed ermee leven dus hopelijk blijft dat zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 10:37 



 
Profiel   

Ik vind het nog best een gepuzzel. Mijn paard krijgt nu fijn en zacht hooi maar het lijkt alsof hij daar af en toe toch last van heeft. Zou hooi met iets meer structuur een betere optie zijn?
En ik merk met rijden dat hij ook af en toe last heeft. Soms is het alleen een paar keer hoesten en dan gaat hij daarna helemaal goed maar soms begint hij ook wat te rommelen met de aanleuning en klinkt hij wat kortademig. Ik kan nog niet ontdekken of het beter is om hem wel of geen slobber te geven vooraf. Hebben jullie ook problemen gehad met rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 21:48 



 
Profiel   

Arantes schreef
Lianne007 schreef
Hoii,
2 jaar geleden mijn Friese ruin laten inslapen ivm megaoesophagus / slokdarmdivertikel. Zijn het bij jullie ook allemaal Friezen? Wij hebben destijds nog meegedaan aan een onderzoek vanuit de kliniek Wolvega betreft deze aandoening onder de Friezen.
Mijn ruin is 20 geworden. Laatste jaren 4x dagelijks seniores priores kunnen voeren op borst hoogte en stond 24/7 op “koeien gras”, tussen de koeien in met zijn maatje. Van dat hele fijne gras. Op den duur toch weer verstoppingen, om de 2 maanden weer doorgespoeld worden en (preventief) aan de antibiotica ivm longontstekingen. Hij was altijd bekaf na zo’n spoeling en eenmaal hebben ze hem zelfs met cola door moeten spoelen met de sonde om het uit het divertikel te krijgen . Toen heb ik ervoor gekozen hem los te laten…. Ik wou niet dat zo’n verstopping uiteindelijk zijn einde zou worden en elke keer weer de spoeling, bloedneuzen en antibiotica verdiende hij niet. Mijn grote vriend hebben we in alle rust en liefde laten inslapen. Ik hoop dat vele van jullie dit bespaard blijft


Wat heftig zeg! Zo’n rot aandoening..

Die van mij is een Welsh NWR, dus vrij zeldzaam dat hij een niet-Fries is. Daardoor ook onduidelijk hoe de progressie zal zijn maar tot nu tot is hij al 1,5 jaar stabiel (sinds diagnose eigenlijk) en kan hij heel goed ermee leven dus hopelijk blijft dat zo.


Hoe ziet jouw voerschema eruit? En wat voer je dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 21:49 



 
Profiel   

@Mahitri: die van mij deed het dus echt niet goed op zacht hooi. Ze moet wel echt kauwen enzo. Het moet ook geen stro zijn, maar hoe zachter hoe meer ze gaat speekselen.
Wij hebben eigenlijk alleen gehoest als ze van te hoog moet eten. Van laag bijna nooit. Dus alleen na een trailer rit bijvoorbeeld. Maar ze breekt echt de toko af als ze zonder hooi op de trailer staat, dus ik hang het zo laag dat kan, zodat ze er nog bij kan, maar wel zo laag mogelijk dus.
De winter volledig op ruwvoer is wel echt veel lastiger dan in de zomer ook op gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-23 21:54 



 
Profiel   

Hier gaat het momenteel helaas wat minder. Hij heeft begin vorige maand een paar dagen op de kliniek gestaan na een langdurige verstopping. Ze hoeven hem niet te helpen met de verstopping want die krijgt hij nog steeds zelf weg maar ik heb hen het hooi weer voorzichtig laten opvoeren. Dat ging prima en daarna heb ik hem naar huis gehaald.
Nu krijgt hij voorlopig 2x hooi per dag en 4x slobber/fibrebeet. Alleen eet hij zijn hooi 's ochtends niet goed/staat toch soms weer verstopt dus we gaan weer wat schuiven in de combi hooi/slobber, hopen dat dat beter gaat. Verder is hij superblij (en vooral als hij slobber krijgt), loopt nog steeds (23 inmiddels!) zo'n 4x per week heel fijn onder het zadel maar met dit soort dingen gaat mijn hoofd wel een beetje hangen. Ik weet tenslotte dat dit niet beter gaat worden. Maar goed, ik heb geweldige dierenartsen van de Hofstede die ik altijd mag lastigvallen en af en toe is het gewoon moeilijk tot hij de dag erna weer goed heeft gegeten, dan is alles weer geweldig. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 15:41 



 
Profiel   

Wat naar dat hij naar de kliniek moest vanwege de verstoppingen. Wel fijn dat hij nog steeds super blij is en het werk onder het zadel nog aankan! Hopelijk weet je snel de juiste puzzelstukjes bij elkaar te vinden zodat hij van zijn eten kan genieten zonder de verstoppingen. En geweldig dat je altijd bij de Hofstede terecht kan met al je vragen en verdriet ❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 19:30 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik hoop dat alles goed gaat met jullie en jullie paarden. Hier gaat alles op zich best goed, alleen kan mijn paard helaas veel minder hooi wegkrijgen dan voor mijn laatste berichtje hierboven. Hij heeft nog regelmatig (kleine) verstoppingen maar lost ze altijd zelf op _/-\o_ Het gebrek aan hooi compenseer ik met enorme hoeveelheden slobber - een mix van biks, Fibrebeet en Coolstance Copra. Hij is nog elke keer dolblij met z'n emmers slobber en is ook nog steeds erg fit en blij dus al met al ben ik best tevreden met mijn Dure Friese Lastpak <3 Nu nog wat extra spekjes eraan en dan is het helemaal feest 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-24 14:11 



 
Profiel   

Gaat het op het gras wel goed met hem? Dan maar uitkijken naar voorjaar en zomer dat ze weer lekker op het gras kunnen!

Hier ook “so far, so good”. Weinig veranderingen op het moment. We zijn inmiddels 12 jaar na diagnose, in april hopen we haar 27e verjaardag te vieren. En ondanks dat het veel werk is, doet ze het goed en dat is het belangrijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-24 16:38 



 
Profiel   

Sanet schreef
Gaat het op het gras wel goed met hem? Dan maar uitkijken naar voorjaar en zomer dat ze weer lekker op het gras kunnen!

Hier ook “so far, so good”. Weinig veranderingen op het moment. We zijn inmiddels 12 jaar na diagnose, in april hopen we haar 27e verjaardag te vieren. En ondanks dat het veel werk is, doet ze het goed en dat is het belangrijkst.


*\o/* 12 jaar! ik weet inmiddels hoe heftig het is om een paard goed te houden met deze aandoening, die van mij gaat nu het 8ste jaar in sinds de verstoppingen/verlamming begon.

Helaas kan die van mij trouwens al jaren niet meer op het gras -O- Mijn dierenarts zegt dat hij echt een uitzondering is, wel nog hooi maar geen gras. Zet hem letterlijk 4 minuten op het gras en hij staat minstens 1,5 uur verstopt. Nu gaat hij als alle paarden in mei de wei opgaan de eerste paar dagen 10 minuten mee, met een graasmasker die ik heb afgeplakt met gaffer zodat er een paar smalle gaatjes openblijven en daar is hij al enorm blij mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-24 11:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 18 [ 438 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen