Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 17 van de 18 [ 439 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

 
Profiel   

Voor mij was dit ook een no go. Een paard moet onbeperkt kunnen eten. Indien dit niet meer kan, stopt het voor mij.
Paard stond aan huis en zelfs dan was het niet mogelijk om voldoende 'vloeibaar' eten aan te voeren. Dag gaan werken = 8 uur zonder eten.
Het verdriet blijft groot maar ik troost me met de gedachte dat ik de juiste beslissing nam.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 10:34 



 
Profiel   

Vooraf had ik me dat ook voorgenomen, maar al doende lijkt hij dit dieet goed te accepteren en niet eens zoekende of boos. Je verlegd dan toch je grenzen als je paard het ogenschijnlijk allemaal prima vindt en doet. 2 dierenartsen van verschillende praktijken adviseren ook dat een paard met alleen SP prima door het leven moet kunnen aangevuld met de benodigde vitamines.
Hij staat relaxed en is elke keer weer blij met z’n emmer. Luzerne lukt alleen bij nader inzien toch niet goed, te stengelig. We gaan het dus nog even aankijken….

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 15:13 



 
Profiel   

Ja, ik snap dat als je paard het verder goed accepteert dat het makkelijker accepteren is.
Wil je toch weer gaan proberen gewoner ruwvoer te geven of is dat al vaker geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 15:21 



 
Profiel   

Nieni schreef
Vooraf had ik me dat ook voorgenomen, maar al doende lijkt hij dit dieet goed te accepteren en niet eens zoekende of boos. Je verlegd dan toch je grenzen als je paard het ogenschijnlijk allemaal prima vindt en doet. 2 dierenartsen van verschillende praktijken adviseren ook dat een paard met alleen SP prima door het leven moet kunnen aangevuld met de benodigde vitamines.
Hij staat relaxed en is elke keer weer blij met z’n emmer. Luzerne lukt alleen bij nader inzien toch niet goed, te stengelig. We gaan het dus nog even aankijken….


Wat een nare diagnose :knuffel:

Hoe vaak krijgt hij zo'n emmer SP per dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 16:19 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ja, ik snap dat als je paard het verder goed accepteert dat het makkelijker accepteren is.
Wil je toch weer gaan proberen gewoner ruwvoer te geven of is dat al vaker geprobeerd?

Eigenlijk is het in een korte periode snel ontstaan, heeft hij tot voor de landperiode probleemloos hooi gegeten, is het land op gegaan en in september met aanwennen van hooi ging het opeens een paar keer mis. Na een scopie kwam er dus een volledige verlamming uit. Hoe hij tot die tijd heeft kunnen functioneren weten we niet. Of het is gewoon pas heel kort geleden opeens ontstaan en snel verslechterd?!
De dierenarts raad het af hem nog hooi of stro te voeren omdat een verstopping en dus naar gevoel voor het paard te groot is en niet diervriendelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 17:14 



 
Profiel   

Gulpje schreef
Wat een nare diagnose :knuffel:

Hoe vaak krijgt hij zo'n emmer SP per dag?


4x per dag
1x per dag een grasvlok mix
1x per dag nog een slobbertje
Zo proberen we het zo veel mogelijk te verdelen over de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 17:16 



 
Profiel   

Het is dus een volledige verlamming? De hele slokdarm? De enige manier om het eten naar de maag te krijgen is dan zwaartekracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 17:37 



 
Profiel   

Ja, glijbaan effect, dus advies is alles op voerbak hoogte voeren.
Van de grond af voeren gaat hem nog wel goed af hoor, dat lukt hem toch nog wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 17:40 



 
Profiel   

Maar hoe dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 20:02 



 
Profiel   

Sanet schreef
Maar hoe dan?

Wat bedoel je precies :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 01:26 



 
Profiel   

Nieni schreef
Sanet schreef
Maar hoe dan?

Wat bedoel je precies :D


Hoe komt het voer nu in de maag van je paard als de slokdarm volledig verlamd is?

Normaal knijpt de slokdarm het voer naar de maag toe, maar die vandit paard staat dus gewoon open, als een kachelpijp zeg maar. De slokdarm van een paard is vrij lang, als het paard de hals omhoog doet, dan zakt het wel naar beneden, maar daarna gaat de slokdarm nog een flink stuk horizontaal, langs de longen voordat het bij de maag komt.
[ img ]
Zwaartekracht is daar niet behulpzaam, als de slokdarm niet dicht gaat en het naar de maag toe knijpt… hoe komt het voer dan in de maag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 08:20 



 
Profiel   

Ik denk doordat de term officieel niet verlamming maar verwijding is. Er zal dus nog een beperkte functie overblijven waardoor het vloeibare voedsel toch doorloopt. Volgens de artsen kan dit paard hier in theorie nog jaren mee door op de seniores en op weidegras. Echter het blijft een progressieve aandoening dus je weet niet of en wanneer het moment komt dat ook zelfs die voedselbronnen niet meer lukken. We houden hem en z’n paard zijn in de gaten. Zodra hij ongemakken gaat ervaren van dit rantsoen dan blijven er weinig opties meer over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 09:30 



 
Profiel   

Ik sluit me ook even aan in dit topic. Vandaag te horen gekregen dat mijn Friese ruin van veertien jaar een slokdarmverwijding heeft op meerdere plekken.
Hij verslikte zich de laatste weken steeds dus ik heb vandaag een endoscopie laten doen en daar was het duidelijk zichtbaar.
Nu is het zoeken naar wat voor hem werkt. Ik heb het advies gekregen alleen nog maar kort en zacht hooi te voeren op hoogte. Kuil is echt verboden.
En zijn krachtvoer moet geweekt worden dus ik heb slobber voor hem gekocht.
Ik vraag me nog wel af of hij bijvoorbeeld nog appels, wortels of snoepjes mag hebben? En hij doet het super goed op luzerne qua kracht maar kan ik dat nog geven? Kan dat door de slobber of is luzerne geen optie meer?
Ik zal dit topic ook doorlezen voor extra informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 18:29 



 
Profiel   

Snoepjes lukt wel en zolang ze het eten fijn malen zal het denk ik ook wel goed gaan. Het is een kwestie van proberen en blijven opletten, want het is progressief en wordt steeds meer/slechter. Hier mag ik niet eens hooi meer geven….

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:23 



 
Profiel   

Mahitri schreef
Ik sluit me ook even aan in dit topic. Vandaag te horen gekregen dat mijn Friese ruin van veertien jaar een slokdarmverwijding heeft op meerdere plekken.
Hij verslikte zich de laatste weken steeds dus ik heb vandaag een endoscopie laten doen en daar was het duidelijk zichtbaar.
Nu is het zoeken naar wat voor hem werkt. Ik heb het advies gekregen alleen nog maar kort en zacht hooi te voeren op hoogte. Kuil is echt verboden.
En zijn krachtvoer moet geweekt worden dus ik heb slobber voor hem gekocht.
Ik vraag me nog wel af of hij bijvoorbeeld nog appels, wortels of snoepjes mag hebben? En hij doet het super goed op luzerne qua kracht maar kan ik dat nog geven? Kan dat door de slobber of is luzerne geen optie meer?
Ik zal dit topic ook doorlezen voor extra informatie.


Wat vervelend dat het bij je paard is gediagnosticeerd! Nooit een leuke diagnose om te krijgen :(

Wortels kun je beter niet meer geven heeft mijn dierenarts me verteld. Als er namelijk een brokje vast komt te zitten dan krijgen ze dat er niet uit met spoelen, en moet het in de kliniek met lucht verwijderd worden. Vaak scheurt de slokdarm dan, wat dus dodelijk is.

Snoepjes en appels zijn een minder groot probleem omdat dat zacht wordt zodra het nat is. Ik geef soms appelmoes door zijn slobber, gewoon voor de lekker, en dan zit je zeker weten veilig.

Mijn paard krijgt wel gewoon kuil en dat gaat eigenlijk prima, maar wellicht ligt het aan hoe erg de verlamming is. Luzernebrokjes kun je gewoon door de slobber heen mengen. Die van mij krijgt vitaminebrokjes door zijn slobber gemengd (Pavo Vital door Vitalbix Nutrimash) en doet het daar super op. En het belangrijkste, al ruim een jaar geen verstopping gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 20:56 



 
Profiel   

Ik geef niets wat potentieel vast kan komen te zitten… liever voorkomen dan genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 21:04 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ik geef niets wat potentieel vast kan komen te zitten… liever voorkomen dan genezen.

Ja je hebt helemaal gelijk. Ik geef zelf ook alleen geprakte appel of banaan of peer door z’n seniores priores en heel soms een snoepje die in 1 kies fijngekauwd wordt. Als je stukjes verlamd hebt dan heb je misschien weer eerder zakken waar voer in kan blijven hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 22:47 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties. Hij krijgt niets extra's meer en ook op stal heb ik duidelijk gemaakt dat ze hem niets meer mogen geven.
Het is wel een hele zoektocht naar wat gaat werken, merk ik. Hij doet het ontzettend goed op luzerne maar ik gaf altijd het structuurvoer dus ik weet niet of de brokken hetzelfde effect gaan hebben. Hij staat er nu zo goed voor en is zo ontzettend fit dat ik heel erg bang ben dat dit straks weg is.
Op de ene site staat vooral geen muesli geven, het advies van Wolvega is om juist wel muesli te geven maar het dan wel te weken. Muesli lijkt geweekt goed te gaan maar ik meng met wel met slobber en extra water.
Hebben jullie ook ervaringen met goede hooizakken / slowfeeders? Ik denk dat ik maar twee fijnmazige hooizakken over elkaarheen ga doen want hij trekt er nu nog best veel voer uit. Kortom, ik ben nog druk aan het puzzelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 09:26 



 
Profiel   

Wij zijn zeker een half jaar aan het zoeken geweest voordat we een beetje door hadden wat wel en niet goed werkte. Dus voel je daar zeker niet schuldig over.
Ik voer hooi uit slowfeeders (mazen 3x3) op de grond, maar andere paarden juist weer enorm gebaat bij slowfeeders die hoog opgehangen worden. Die van mij gaat daar juist van hoesten.
Zacht hooi ging hier bijvoorbeeld ook echt niet goed (ik kreeg dat advies ook in het begin), omdat ze er niet genoeg op ging kauwen en dus als of teveel ineens naar binnen werkte. Het moet ook niet bijna stro zijn, want dan is het te stug, maar wel mooi structuur, dat ze er wel echt op moeten kauwen (en dus speeksel aanmaken, zodat het makkelijker door de slokdarm glijdt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 09:42 



 
Profiel   

Sanet schreef
Ik geef niets wat potentieel vast kan komen te zitten… liever voorkomen dan genezen.


Laatst had die van mij zonder dat ik het doorhad zijn hoofd in een emmertje met worteltjes. Ik stond te trillen op mn knieen terwijl ik probeerde de 3 worteltjes die uit zijn mond staken te pakken maar no way dat hij me die schat liet afpakken en vrat ze gelukzalig op terwijlhij zijn hoofd richting het plafond hield. Daarna was het even spannend maar godzijdank had hij goed gekauwd en waren ze allemaal verdwenen. Ik heb er maar meteen een grote emmer slobber achteraan gegooid zodat het extra doorspoelde.
Beestje had de avond van zijn leven want wortels eten was ook alweer een jaar of 7 geleden :')

Verder doe ik het precies zoals jij voert. Hooinetten te hoog, hoestend paard. Te zacht hooi, verstoppingen. En verder geef ik geen muesli maar alleen slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 14:07 



 
Profiel   

Merken jullie het ook met rijden? En doe je ook iets voordat je gaat rijden of op wedstrijd gaat? Slobber geven of juist niets geven?
Mijn paard hoest / kolhalst nu aan het begin als ik erop zit. Ben steeds maar gestopt maar vandaag leek het na wat extra rondjes stappen beter te gaan en ging het rijden goed (hij was fris ) Ik laat hem zijn hals ook niet te laag houden dan gaat het ook mis. Ervaren jullie ook dat een te lage hoofd-halshouding voor problemen zorgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 22:15 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat bewegen beter is dan niet bewegen. En dat ze soms in het begin dan wat hoesten, maar met regelmatig bewegen ze zich echt beter voelen. Zeker omdat ze over het algemeen in de winter toch al meer op stal staan en dus stil staan en ook omdat ze dan geen gras meer kunnen eten (al scharrelend).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-22 22:54 



 
Profiel   

Helaas meld ik mij hier ook. Bij mijn 20-jarige vriend vorige maand megaoesophagus geconstateerd. Nu van alles aan het lezen voor info en tips. Ik ga bijvoorbeeld einde ochtend naar stal en zet dan eten klaar voor de avond en de volgende ochtend....wie heeft er een tip voor krachtvoer (makkelijke te weken/bereiden)??
Kuil krijgt hij in een groot net op borsthoogte. (hooi geeft hoestklachten).

Vandaag laatste dag wei dus morgen paddock. Heb nu een paal neergezet met een hooinet eraan (met kuil dus)
Ben nog op zoek naar iets anders makkelijks (hij staat tussen draden dus kan niks ophangen ergens).
Geven jullie nog grote wortels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 17:58 



 
Profiel   

Geen wortels hier, vind ik te spannend. Soms pureer ik wortel, dan krijgt ze dat. Smaakt net zo goed, geeft alleen wat meer rotzooi.

Ik week mijn brok (Hartog Condition (voorheen Concept)) met een scheut olie en water gewoon in een plastic bakje. Dat zet ik in de avond klaar voor de volgende dag, dat is binnen een uur of 3 wel geweekt, dus als jij dat in de ochtend doet, dan is dat voor de avond wel geweekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 18:06 



 
Profiel   

Sanet schreef
Geen wortels hier, vind ik te spannend. Soms pureer ik wortel, dan krijgt ze dat. Smaakt net zo goed, geeft alleen wat meer rotzooi.

Ik week mijn brok (Hartog Condition (voorheen Concept)) met een scheut olie en water gewoon in een plastic bakje. Dat zet ik in de avond klaar voor de volgende dag, dat is binnen een uur of 3 wel geweekt, dus als jij dat in de ochtend doet, dan is dat voor de avond wel geweekt.


Dank voor je bericht! Ik ga naar Hartog Condition kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-22 21:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 17 van de 18 [ 439 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen