slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:18

Gisteren even de tandarts laten komen want door de slobber en het zachte hooi was dit wel nodig.
Nog een paar maandjes volhouden tot het gras weer gaat groeien.

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:42

Ik laat sowieso sinds de diagnose 2x per jaar de tandarts komen. Niet goed kauwen = slecht kunnen doorslikken. En dit is iets wat je relatief eenvoudig kunt (laten) bijhouden.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 22:22

Ik had daar nog helemaal niet overna gedacht maar idd nu je het zegt, heel toevallig komt de tandarts eind deze maand, maar goede tip ik ga ook 2x per jaar doen.

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:25

Syb is natuurlijk ook al wat ouder. Maar we doen dit nu al sinds 2012.. dat bevalt opzich goed. Ik heb nu ook een dierenarts die volledig gefocust is op tanden (al doet ze voor mij ook altijd nog enten, anders moet ik daarvoor weer apart een andere DA laten komen). Dat vind ik erg fijn. Kost wat meer. Maar geen gepruts in de mond van mijn paard.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:24

Vandaag weer even spannend, sinds twee dagen word ik weer gebeld dat ze niet eet, vandaag begon haar nek weer te borrelen en lichte spasmen in de nek.
Na voorzichtig een rondje te stappen hoorde ik niets meer, hopelijk schiet de prop door. :j

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 22:33

Oei! Naar is dat hè, hoop het ook voor jou en je paardje.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:28

Drie dagen heeft ze niet willen eten, alleen hooi en daarna heb ik een andere smaak slobber gegeven en de volgende dag at ze weer. Het blijft spannend.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:08

Hoe gaat het met onze paardjes hier op dit topic?

Met Jip gaat het goed, af en toe een dip maar over het algemeen goed.
We zitten wel echt met smart op het gras te wachten, dit duurt nog even bij ons op de stal voordat ze over gaan.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:27

Bij ons staat al redelijk veel gras en de singel kan weer een gaatje groter gelukkig. Wiske heeft ups en downs maar ik verdenk haar toch weer van maagzweren, ik ben weer met abler gestart en ik hoopte juist dit niet meer te hoeven doen. Maar ik denk door nieuwe paarden in de wei en ernorme hengstigheid daardoor dat er toch weer stress om de hoek komt kijken. Als ze een verstopping heeft durft ze geen hooi te eten en dat eet ze nu dus weer heel slecht. Gevolg is weer maagproblemen. Gelukkig kan ze overdag gras eten.
Iemand nog interesse in abler bulkpack ? Pb dan even.

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:20

Altijd eerst *afkloppen*.
Maar met Syb gaat het goed. Tandarts is net weer geweest voor de half jaarlijkse controle. Ze heeft 1 puntje gevijld en verder dik in orde allemaal.
Syb eet (meer dan) genoeg. Stond al lekker op de wei. Die hebben we net laten injecteren, dus nu even 4 dagen niet. Scheelt dat we ook op trainingskamp gaan. Dat is wel altijd spannend. Maar ik heb al mijn eigen voer mee. Dus moet goed komen! (Hoop ik!)

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:56

Mijn paard heeft duidelijk het meeste last met eten als ze hengstig is. Hebben jullie merries er ook last van? Eigenlijk gewoon een keer per maand, drie weken kan ik er rekening mee houden.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 19:40

Wiske: ik verdenk jip ook nog steeds van dat hij af en toe last van zijn maag heeft vooral bij slecht weer. Ik moet hem ook soms weer op maagmedicatie zetten en als hij geen medicatie krijgt heeft hij dan wel supplement in zijn voer voor de maag.

Oja en Jip is een ruin dus kan niet meepraten over de hengstigheid :-)

Sanet: wat fijn, goed om te horen dat het goed gaat met je paardje, top!

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:18

Hengstigheid speelt bij ons wel een rol bij de zomereczeem. Maar met de slokdarm merk ik daar geen verschil in, maar ik zal er de volgende keer eens extra goed op letten.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:53

De uitleg van de arts was dat onder invloed van hormonen alle spieren slapper zijn dus ook de slokdarm. En ik denk ook dat de pijngrens dan hoger ligt bij mijn paard en daarom langer dooreet als het mis gaat

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 21:17

Wat een aparte uitleg ik heb daar iig nog nooit van gehoord, persoonlijk vind ik het niet heel logisch klinken maar ik ben dan ook geen DA ;-)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 08:53

Hoi, heb een tijdje uit interesse jullie topic gevolgd en nu heeft gister mijn paard (geen fries) een slokdarmverstopping gehad. Ben me echt rot geschrokken, wat een ongelooflijk naar gezicht! DA gebeld en na 15-20 min is de DA een uur lang met een sonde in de weer geweest. Paard had 300 gram brok gegeten, maar vermoedelijk te weinig gedronken/ te weinig speeksel. Ze staat nog op een kale box met een beetje brokkenpap. Hopelijk geen koorts en mag ze weer het gras op. Wat ik mij af vroeg was of jullie herkennen dat de manenkam keihard was nadat ze een verstopping hebben gehad? Vermoedelijk spierpijn? Ze heeft continu staan kokhalzen en verkrampen....

Hoe snel lieten jullie je paard weer gras eten?

Was dankzij dit topic dat ik het gelijk herkende.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:53

De meeste geven hun paard geen bix meer want dat is de grootste boosdoener bij slokdarmverstopping. Subli basisbrok bijv ging al een aantal keer fout op stal bij ons. Vooral als ze voernijdt hebben.
Zodra de verstopping weg is kun je weer kleine beetjes voeren.
Mijn paard heeft een keer unwinding gehad. Extreme golven van de spieren soort van knopen die overal opkwamen en weer verdwenen als stress uiting. Het was heel eng om te zien. De verstopping geeft enorme stress en pijn en dus spanning van de spieren.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:05

Voorlopig voer ik de brokjes (vitalbix) als pap. Misschien omdat ik altijd bietenpulp voerde met een beetje brokjes heeft ze er nooit last van gehad. Morgen stond al een afspraak met de osteopaat. Ze is ook opgeleid als DA en ben heel blij dat deze afspraak al stond.

Spierknopen niet gezien, ze gad wel aanvallen met veel pulsatie van de spieren. Totale verkramping met kokhalsachtige beweging. Lijf zal komende week ook nog wel pijnlijk blijven.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 11:16

Weidebloem: Brokjes als pap is altijd beter als vaste brok, de pap glijd beter.
Wat je beschrijft lijkt wel erg op een slokdarmverstopping misschien ligte vorm.
Je kan proberen of ze wat water wilt drinken door tuinslang soms spoelt het dan door.

Wat is er uit de afspraak gekomen?

Mijne staat alweer een tijdje op het gras en dat gaat goed.
Wel merk ik dat als het gras kort word hij weer last krijgt van zijn maag, ik sta in een groep andere en die willen vaak zo laat mogelijk over naar de andere wei. Nu moet ik hem toch weer vaak op stal zetten om hooi te eten ivm zijn maagklachten. Of zijn maagmedicatie blijven geven zijn hele leven lang zomer en winter. Dan word het wel prijzig, pfff het blijft moeilijk. Maar hij heeft af en toe een kleine vastloper maar niks ernstigs gelukkig dus dat gaat goed.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:18

Ik ben benieuwd hoe de winter gaat lopen. Ik zie nu soms als ze henstig is de boeg helemaal heen en weer gaan. Ik denk dat daar de slokdarm nog slapper is geworden en je hoort het dan ook flink borrelen in haar nek. Rijden gaat maar heel soms heel kort. Ze smakt ook vaker.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:16

Wiske2 schreef:
Ik ben benieuwd hoe de winter gaat lopen. Ik zie nu soms als ze henstig is de boeg helemaal heen en weer gaan. Ik denk dat daar de slokdarm nog slapper is geworden en je hoort het dan ook flink borrelen in haar nek. Rijden gaat maar heel soms heel kort. Ze smakt ook vaker.


Ohg jee Wiske dat is niet zo mooi. Gaat niet zo goed met je meisje als ik het zo lees, de winter zou wel moeilijk worden voor jullie. De winter is altijd een hel voor ons ook.
Ben altijd blij als hij weer om is maar nu is het gras alweer op en staat hij dus weer snachts binnen o :( , jip hoor ik ook vaker smakken.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 21:17

Ik heb trouwens ook een FB pagina aangemaakt met dezelfde naam. Om nog meer bekendheid erin te krijgen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:59

Het stalseizoen gaat hier weer beginnen maar de oogst is dit jaar niet toppie dus nu ga ik twijfelen over de bodembedekking. Stro ging tot nu toe altijd goed maar een paar happen van de nieuwe oogst ging al fout.
Nu twijfel ik tussen houtkrul en Hennep of vlas. Heeft iemand ervaring of ze dit ook opeten?

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 13:06

Ik weet van vlas dat het door verschillende paarden wel gegeten wordt en dat dat ze vaak heel slecht bekomt. Dat zou ik in jouw geval dus niet gokken. Houtkrullen worden soms ook wel gegeten, maar daar heb ik nog niet van problemen gehoord en met hennep heb ik geen ervaring. Als het de stalling waar je staat niet uitmaakt, zou ik zelf denk ik voor houtkrullen gaan.
Maar het kan ook zijn dat het stro van dit jaar te snel is gebruikt. Ik weet van bijvoorbeeld hooi dat het zes weken minimaal moet liggen ( besterven) voordat je het mag voeren, misschien geldt voor stro ook zoiets?

Sanet

Berichten: 7973
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:48

Sinds mijn merrie gewoon onbeperkt beschikking heeft over hooi, kijkt ze totaal niet meer naar het vlas. Stro of gehakseld stro ging echt super snel op. Daar ging mijn hele voeren uit een slowfeeder...