Dagboek van een (been)wond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 11:30

Ik heb momenteel een van mijn paarden met een beenwond staan en ik dacht dat het misschien wel interessant is om de foto's hier te plaatsen van het herstel tot nu toe en ook vervolgfoto's te plaatsen in de comments nog. Misschien zijn er hier nog tips voor mij of hebben andere mensen er wat aan in de toekomst.
De reden dat deze wond heeft kunnen gebeuren is omdat er op dit stukje wei nog een beetje schapengaas staat waarmee we juist bezig zijn het te verwijderen. Mijn andere merrie was hoefbevangen en dus stonden ze op een heel klein stuk en heeft deze merrie waarschijnlijk uitgehaald naar de ander en het hek geraakt.

Onderstaande foto's kunnen als schokkend worden ervaren, het zijn foto's van een open wond.

Zaterdag 11 juni
ik tref 's ochtends mijn merrie liggend aan (ongewoon voor haar). Ik zie meteen dat ze een winkelhaak/draadwond heeft. Ik kon zelf al constateren dat deze te oud is om nog te hechten en waarschijnlijk 's nachts gebeurd. Ik bel de dierenarts en deze zal binnen enkele uren komen om te kijken, na enig aandringen van mijn kant. Hij zei zelf in eerste instantie gewoon afspuiten en schoonmaken maar ik vind de wond te groot en wil dat er naar gekeken wordt.

De wond hoe ik het aantrof

Afbeelding

De dierenarts vond de wond inderdaad niet goed genoeg om gewoon alleen schoon te maken en vond een verband alsnog noodzakelijk. het overtollige vel van de winkelhaak is afgeknipt en de wond is verbonden met een gaasje met betadine en verband. Dit moest 5 dagen blijven zitten en daarna moest ik het zelf uitpakken en weer opnieuw verbinden voor weer 5 dagen. (met wederom alleen een gaasje met betadine onder het verband).

Het bloeden na het knippen van het vel

Afbeelding


Het verband van de dierenarts

Afbeelding


Ik merkte in de 5 dagen erna dat mijn merrie wel echt pijn had aan haar been, ze staat veel op rust en heeft duidelijk ongemak. Helaas kan ik niks voor haar doen.

Afbeelding


De wond na 5 dagen verband:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het dus weer verbonden maar waarschijnlijk heb ik dit niet strak genoeg gedaan en regende het ook nog eens heel veel dus helaas was het verband na 2 dagen afgezakt. Dit was dus 3 dagen te kort. Ik heb besloten het af te laten en goede nazorg te bieden.
Ik had van de dierenarts als nazorg alleen maar een spray van Dermiel meegekregen:

Afbeelding

Dit was de wond na de tweede ronde verband. Het ziet er heel netjes uit maar de wat dikkere korst linksboven zit redelijk los en dat is in het verloop wel te zien dat dat een naar stukje van de wond is.

Afbeelding

Ik heb het been gewassen en voorzichtig ook de wond:

Afbeelding

Na twee dagen zonder verband is de dikkere korst wat omhoog gaan staan waardoor er een heel naar uitziende gleuf is ontstaan in de wond. Op advies van bokkers haal ik honingzalf en blauwspray. Set heeft ook duidelijk pijn aan de wond. Ik smeer dik honingzalf op de wond en besluit het voor 24 uur in verband te doen zodat de zalf echt goed in kan trekken. Achteraf ben ik erg blij met deze keuze.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wond na 24 uur honingzalf op 21 juni:


Afbeelding

Afbeelding


Hierna heb ik er blauwspray op gedaan en het open gelaten. Ze laat nog steeds niet toe dat ik het been echt schoon mag maken (de lekkage onder de wond)


deze foto is twee dagen later nu weer met honingzalf erop, deze foto is dus niet erg nuttig voor het verslag. Ik heb wel eindelijk haar been wat schoon mogen maken:

Afbeelding


Daarna elke dag weer afgespoeld met water en blauwspray gebruikt

26 juni, een beetje vochtige wond maar wel mooi schoon. Vlak voor de foto viel er een gele natte korst van de wond af. Weer behandeld met water en blauwspray.

Afbeelding

Afbeelding

27 juni is de wond ineens mooi droog en zit er een nette korst op. Ik heb er nu een klein beetje honingzalf op gesmeerd en verder met rust gelaten:

Afbeelding

Afbeelding



en dan op 28 juni, vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:35

Je bent goed op weg! Goed dat je je eigen gevoel hebt gevolgd en toch nog het been in verband gezet te hebben. Ik volg ieder geval, super interessant altijd.

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:45

Dat ziet er heel goed uit!
Het been is ook mooi geslonken en de wond is duidelijk langzaam aan het dicht groeien.
Honingzalf doet wonderen ;)
Dit gaat helemaal goed komen.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:46

Dank jullie :j er zit inderdaad duidelijk verbetering in.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:23

Het herstelt heel netjes. Gelukkig maar. Geweldig spul die honingzalf. Ik gebruik het zelf ook altijd bij wonden.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:31

Afbeelding

Lotgenoten :(:)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:39

Pff arm paard :(:)
Lijkt een mooie vooruitgang in te zitten. Hopen dat het zo door gaat!

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:22

Hoe gaat het nu met haar been?

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 22:26

Heel goed, mooi schoon en droog. Ik zal morgen eens foto's maken!

Anoniem

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:34

Wat een rotwondje , maar geneest mooi!

Zinzi_jewel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:55

Geneest netjes , geluk is dat t op het pijpbeen is en niet op de kogel .
Ben zo 3 maanden bezig geweest met m'n jaarling .
Daar kwam namelijk wild vlees op en niet te zuinig doordat het op de voorkant van de achter kogel zat . Beweegt telkens waardoor de wond geen rust kreeg om te genezen .
Je bent op de goede weg zo

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 14:54

Gisteren was de korst nog dikker en donkerder

Afbeelding

en vandaag was de korst eraf en heb ik dus weer wat honingzalf gesmeerd en alle losse haren en korstjes rondom de wond voor haar weg gekriebeld, nu is alles dus schoon.

Afbeelding

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 14:59

Mag ik je een tip geven? Hou het ingepakt, dan gaat de genezing veel sneller en netter. Korst er af houden, ingepakt houden, goed schoonmaken voordat het verband er om gaat en goed honingzalf smeren, succes!! Neem anders eens contact op met www.veterinairewondzorg.nl.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 15:01

En hoe lang moet het dan ingepakt blijven? :)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:02

He gos arme Set, dat was een nare wond zeg! Het begint er al mooi uit te zien :j

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:14

Ik heb je een PB'tje gestuurd! :)

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:56

De wond begint toch echt kleiner te worden. Ziet er veel beter uit. Je bent op de goede weg.

_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:02

Dat is een lelijke wond! Inderdaad is in verband houden gunstig voor de genezing. Mijn paard staat ook nog op stal nadat ze een lelijke wond opliep. De tip van Joscaa heb ik ook gekregen en Alex (van veterinaire wondzorg) heeft mij ook super fijn advies gegeven in de verzorging van de wond.

Veel sterkte. !

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:42

Bedankt voor alle tips! Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik de wond nog niet weer ingepakt heb gehad omdat de zalf op was :(:) maar ben alsnog tevreden met het proces tot dusver.


Afbeelding

Witje2
Berichten: 156
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:50

Jeetje, wat een nare wond. Gelukkig zie je dat het aan het genezen is. Leuk dat je ons op de hoogte houdt, altijd leerzaam :) .

Ik vraag me alleen af waarom de dierenarts het niet gehecht heeft, maar de winkelhaak eraf heeft geknipt?

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 19:52

Omdat de wond al snachts gebeurd was en helaas te oud om te hechten :D

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:00

Witje2 schreef:
Jeetje, wat een nare wond. Gelukkig zie je dat het aan het genezen is. Leuk dat je ons op de hoogte houdt, altijd leerzaam :) .

Ik vraag me alleen af waarom de dierenarts het niet gehecht heeft, maar de winkelhaak eraf heeft geknipt?


Zo'n flap heeft vaak geen goede bloedtoevoer meer, zeker niet als het al zo oud is. Dus dat stuk zal er sowieso af vallen. Daarnaast is dit een hele vieze wond. Als je dat gaat hechten, moet er een drain in en dan nog grote kans op infecties. Dit is de meest 'hygienische' manier. Herstel gaat iets langzamer, maar minder kans op ontstekingen, mits goed behandeld uiteraard. En zo te zien zit dat met TS wel goed :D

Lelijke wond zeg. Nooit gevonden hoe het is gebeurd?

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:05

Zo de wond word al snel kleiner, het ziet er top uit.
Zelf zou ik het nu niet meer verbinden want het geneest echt mooi. Dan kan het ook niet gaan broeien met de warmte van de komende dagen.

Zo een tube gaat snel op he. Maar ik vind het super spul, ik heb echt de ervaring met mesitran dat de wond veel mooier en sneller geneest.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:07

Oef dat is echt een nare plek. Maar je bent indd op de goede weg. Honingzalf is echt super!

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Dagboek van een (been)wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 20:16

Leffroi hoogst waarschijnlijk in het laatste restje schapengaas -O- klote spul