[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:21

dat is in ieder geval al goed nieuws TS!! Goed dat de wervels goed zijn, ben benieuwd wat het bloedbeeld gaat vertellen. spieren goed warm houden lijkt me inderdaad prettig voor hem.

vind je verhalen interessant xyzutu2. Ongelooflijk dat je paard zo in de brak kan krijgen door verkeerd inrijden. Lijkt me een grote uitdaging om een paard te vertellen dat hij zijn lijf anders moet gebruiken dan dat hij nu doet. Heb je wel een met een geode camera slowmotion beelden van zijn stappen en draf gemaakt? Dan zou je goed kunnen beoordelen hoe hij precies zijn lichaam gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:50

@ Lovelance: super dat er geen wervelschade is, het lijkt me ook heel fijn voor jou dat je dat nu in elk geval af kunt sluiten. +:)+
Vinden ze hem verder wel gewoon normaal in beweging?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 17:55

xyzutu2 schreef:
Hier zijn we ook een stapje verder met Rio, alleen is dat bij hem dan helaas een stapje terug. De osteopaat is namelijk net geweest die hem al behandelt sinds ik hem vorig jaar als wrak kocht.

Wie heb jij er bij?

Ik heb met hem de afgelopen vier maanden heel voorzichtig het stappen onder het zadel opgebouwd, van een naar tien minuten. Dat doet hij nu goed en in balans, maar mijn belangrijkste vraag was of het ook goed was voor hem? Ik heb dus ook meteen gezegd dat zij als osteopaat en dierenarts mocht zeggen of ik verder mocht gaan met rijden of moest stoppen, en dat antwoord was heel duidelijk: stoppen. Hij loopt zichzelf al zo enorm verkeerd te compenseren als hij al gewoon op eigen kracht loopt dat hij totaal niet in staat is om ook nog het gewicht van een ruiter op een onschadelijke manier te dragen.

ships :( Dat is wel heel erg jammer, ondanks het super langzame opbouwen

Het klopte wel dat hij enorm verbeterd is ten opzichte van hoe hij was, maar niet genoeg om een rijpaard te kunnen zijn. Ik heb haar gevraagd om een percentage te geven als een normaal gezond rijpaard 100% is, en dan zit hij nu op 30-35 %. :(

Zoals ik al wist heeft hij geen karperrug en dus ook geen SI-stijfheid die bij een karperrug hoort; hij heeft door het bocheltje in de lendenen juist een onnatuurlijke flexibiliteit.

De dierenarts vond Jabato ook al zo flexibel, heb het ook al eerder gehoord van de vorige behandelaar dat hij ondanks die gekke rug zo flexibel is. Vandaar ook geen verwachte problemen vanuit het SI gebied.

Als een normaal paard bij elke stap zijn bekken bol trekt (staart naar de onderkant van de buik om het zo te zeggen) om het achterbeen naar voren te brengen, doet Rio precies het tegenovergestelde: hij maakt dan juist zijn bekken hol (staart richting de rug) en geeft het achterbeen vanuit de knie gewoon een enorme zwieper naar voren. Dat verklaart ook waarom de passen met de achterbenen heel slungelig en eigenlijk zelfs te ruim zijn.

Jabato maakt zijn bekken ook niet (snel) bol, trekt erg snel zijn rug hol en daarbij heb ik het idee dat hij zijn benen opzij neer zet in plaats van onder treedt.

Omdat de bespiering links en rechts van de ruggengraat erg arm blijft terwijl Rio verder mollig is vermoedt ze nu dat er door het verkeerde inrijden met de verkeerde zadel misschien niet alleen een verkeerde houding is ontstaan die daar spiergroei blokkeert, maar mogelijk ook neurologische schade die spiergroei verhindert. Want normaalgesproken kan een paard dat zo mollig is als Rio niet zo'n arm bespierde rug hebben.

Hier heeft Jabato geen last van, hij is natuurlijk van die paar keer dat ik op zijn rug heb gezeten niet beschadigd geraakt. Geen trauma van verkeerd inrijden/slecht passende zadels etc. Als ik het zo lees heb ik mazzel...

Hier was de conclusie over de twee bulten links en rechts van de lendenen trouwens hetzelfde als bij jouw kliniek; dit zijn erg verkrampte spieren. Aangezien de Back On Track deken die hij 1 uur per dag op heeft die bulten bij hem zo enorm verminderd hebben krijgt hij daar nu een echte regendeken van, voor steeds als het koud/nat is aangezien door kou en nattigheid de spieren van de bovenlijn extra verkrampen en hij zijn verkeerde bekkengebruik dan in stand houdt (lopen met een hol bekken wordt namelijk steeds makkelijker als de rugspieren korter/strakker staan).

Ik heb bij Jabato ook het idee dat het vooral kou is. Zijn stand wordt dan echt heel slecht, hij trekt dan echt zijn rug hol. Dat zag je ook op de verschil foto die ik op pagina 2 gepost heb. Die BoT dekens, mogen die wel langer dan een paar uur op? En zijn ze geschikt voor bredere paarden? Moet bij Jabato zo opletten op de pasvorm, in veel dekens is hij qua boeg net een rollade, zo strak in gepakt :+ ... Kreeg vandaag nog 2 keer de vraag wat voor ras hij is, want zijn Spaanse paspoort maakte ze aan het twijfelen. Dat hij echt een PRE is verbaasde ze, ze vonden hem zo grof en breed (borst voornamelijk en ook qua hoofd denk ik...)

Aangezien hij elke beweging die hij maakt verkeerd doet, moeten we dat nu dus helemaal opnieuw opbouwen, te beginnen in stap, 15 minuten per keer, 3-5 keer per week aan de lange teugel / aan de hand, weinig stuurwerk en hem daarin proberen te stimuleren om zijn bekken te bollen ipv te hollen. Als dat over een paar weken lukt, dan mogen we tempo-overgangen in stap toevoegen en als hij dat ooit goed gaat doen, dan overgangen stap-ho erbij. Verder hebben we een schoft-lift oefening erbij gekregen om dagelijks erbij te doen, want als hij met zijn borstspieren de borst en schoft optilt, bolt hij zijn zadelplek omhoog en kromt hij automatisch het bekken met staart omlaag naar beneden.

Bij werken aan de hand (sidepull, lange teugels) lijkt jabato wel nog slechter te gaan lopen. Ik heb foto's ontvangen van een les bij Piet Bakker en daar schrok ik wel van. Vind het ook moeilijk om dit op te gaan pakken, sta liever veilig aan de longe te werken zodat ik hem van een afstand kan bekijken. Ik ben wel benieuwd naar de begeleiding / tips die je gekregen heb, is dat ook weer via de behandelaar? Ik zet onderaan deze post wel even 3 foto's neer.

Over zes weken hebben we een nieuwe afspraak en dan gaan we eens kijken wat dit extreem basale revalidatiewerk voor hem heeft gedaan. Ik dacht ik schrijf het hier gewoon helemaal uit, misschien zijn er dan dingen die jij ook herkent of waarin jouw paard afwijkt van Rio, misschien heb jij daar dan ook weer wat aan.
Wat volgens mij al wel een duidelijk verschil is, is dat Rio links en rechts van de wervels onder het zadel zo arm bespierd is terwijl de jouwe daar wel een ronde rug lijkt te hebben, dus dat is in elk geval al winst voor jullie!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:02

Hmm, nu zeggen foto's natuurlijk niet zoveel ten op zichte van bewegende beelden, maar als ik de eerste en derde foto bekijk dan zou ik als leek hier ook zeggen dat de jouwe zijn bekken hol trekt op momenten dat die bol zou moeten zijn.

Op de 1e en 3e foto is hij in een moment waarop het bekken bol zou moeten zijn en het bekken aan de kant van het opgeheven been omlaag zou moeten bewegen om dat been ruimte naar voren te geven, maar lijkt hij het bekken aan de kant van het opgetilde been juist op te tillen en de bovenkant van het bekken juist plat te maken ipv gekromd.
Interessant verschil is dat de jouwe zijn achterbeen optilt met de hakken richting de billen. [***] heeft ook enorm ontwikkelde broekspieren links en rechts van de staart omdat hij zich vooral naar voren stuwt met de achterbenen en vervolgens nauwelijks het been naar voren draagt. Op die manier kan hij namelijk zijn been optillen terwijl hij zijn bekken hol/plat maakt. De osteopaat liet hier ook heel duidelijk het verschil zien tussen hoe een normaal paard zijn bekken gebruikt en hoe [***] dat op zeer creatieve wijze ;) doet: als een normaal paard een achterbeen optilt, dan zakt het bekken aan die kant en vervolgens draait het bekken aan die kant naar voren (daar heel veel ruimte voor onder de wervelkolom in de zachte buik)zodat het achterbeen echt naar voren getild wordt door de bilspieren in het bekken voordat de spieren lager in het been het werk afmaken.
Als [***] zijn achterbeen optilt dan tilt hij zijn bekken aan de kant van dat been juist eerder op, maakt het plat en stijf en beweegt het vervolgens bovenlangs iets naar voren, wat technisch gezien niet eens mogelijk is omdat boven de wervelkolom alle doornuitsteeksels zitten, dus daar kun je helemaal geen bewegend bekken kwijt. Omdat hij zo dus enorm bewegingsbeperkt is bestaat de rest van de beenbeweging uit dat die gewoon vanuit de knie naar voren wordt gegooid. Daardoor stapt hij achter heel erg ruim, maar heeft hij nauwelijks spieren rond de knie, wat op het eerste gezicht nogal tegenstrijdig lijkt.

Misschien dat ik nu overal spoken zie, maar dit lijkt wel iets op wat [***] verkeerd doet. Maar het zou ook kunnen dat het een momentopname is, bijvoorbeeld net in een overgang of iets wat hij moeilijk vindt.
(by the way, nog bedankt voor het zwartwitte touwhalster! Hij is keurig op tijd gearriveerd :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:36

Ik zag meteen je foto's, en heb de hele post over het hoofd gezien. :+ Dus dan maar zo: ;)

[quote="lovelance"]
Wie heb jij er bij?
Ik stuur je wel even een pb, zij is dierenarts en osteopaat en behandelt ook met laser. Zij heeft [***] wel echt gered toen hij hier kwam. Ze is natuurlijk ook geen wondermiddel 8-) en ze kan [***] ook niet met een paar kneepjes in rijpaard omtoveren, maar wel echt een aanrader als je een heel eerlijk antwoord wilt op hoe het met een paard gaat.

De dierenarts vond Jabato ook al zo flexibel, heb het ook al eerder gehoord van de vorige behandelaar dat hij ondanks die gekke rug zo flexibel is. Vandaar ook geen verwachte problemen vanuit het SI gebied.
Ik denk nu dat die extreme flexibiliteit ook echt bij dit type rugprobleem hoort. Dat is wel lastig, want daardoor lijkt [***] niet bewegingsbeperkt door zijn bocheltje - anders zou hij niet met gemak met zijn achterhoeven over de afdruk van de voorhoeven stappen - en dus lijkt dat bocheltje geen probleem te zijn. Maar ik vermoed dat juist die flexibiliteit mede het probleem is; ze hebben geen natuurlijke stijfte rondom de wervelkolom waardoor ze de kracht uit de achterhand niet door de wervelkolom richting de voorhand kunnen duwen, en dus vangen ze die kracht maar gewoon op door veel te veel in de bekken-lendenregio te gaan bewegen.

Jabato maakt zijn bekken ook niet (snel) bol, trekt erg snel zijn rug hol en daarbij heb ik het idee dat hij zijn benen opzij neer zet in plaats van onder treedt.

Wat grappig! (nou ja.. :+ ) dat deed [***] dus ook toen ik hem net had; als hij een achterbeen optilde dan zwaaide hij het buitenom naar voren tot ze midden onder zijn navel de grond raakten. Daardoor zette hij zijn achterbenen voor elkaar neer in plaats van naast elkaar. Hij stapte ook heel vaak met gebogen gewrichten, dus strekte zijn been niet helemaal tijdens de standfase in stap. Dat komt dus allemaal doordat hij zijn achterbenen optilt door zijn bekken plat/hol te maken en de hak met de bilspieren richting de staart trekt, en er dan met plat/hol bekken een zwieper aan geeft naar voren. De knie doet dus helemaal niets.
Dat voor elkaar zetten en buitenom naar voren brengen hebben we gelukkig wel echt kunnen verhelpen. Dus dat is dan weer een succesje.

Hier heeft Jabato geen last van, hij is natuurlijk van die paar keer dat ik op zijn rug heb gezeten niet beschadigd geraakt. Geen trauma van verkeerd inrijden/slecht passende zadels etc. Als ik het zo lees heb ik mazzel...
Dat vermoed ik ook, alleen maar fijn dat je zelf meteen aan de bel kon trekken/naar hem kon luisteren zodra je zag dat dat nodig was.
[***] heeft eigenlijk ook geen inrijtrauma geestelijk gehad; hij was zelfs zo braaf dat ze op de handelsstal dachten dat hij al ingereden was. Dat kwam natuurlijk puur door dat hij geen flauw idee had van wat hij met zijn van nature al te slappe lichaam aan moest, en dat daarna alleen nog maar erger werd, dus zette hij geen stap verkeerd.

Ik heb bij Jabato ook het idee dat het vooral kou is. Zijn stand wordt dan echt heel slecht, hij trekt dan echt zijn rug hol. Dat zag je ook op de verschil foto die ik op pagina 2 gepost heb. Die BoT dekens, mogen die wel langer dan een paar uur op?

Een rollade... :')
[***] heeft ook een lastige pasvorm; hij is met zijn 1,50 klein en rug en achterhand zijn slecht bespierd dus smal, maar om dat te compenseren heeft hij een enorme schoft- en schouderpartij en een heel laag aangezette hals. Hij heeft ook bij zijn huidige deken een extra riempje aan de voorkant zodat hij zijn neus bij de grond kan krijgen. :')
Ik heb dus maar 2 maten regendekens besteld, dan zien we wel wat past. Je mag ze inderdaad gewoon de hele dag op doen, maar ze adviseren om dit de eerste dagen rustig op te bouwen want sommige mensen/paarden kunnen door de verbeterde doorbloeding van de spieren tijdelijk zwellingen/oedemen krijgen. Bij [***] namen de zwellingen gelukkig alleen maar af. 8-)

Bij werken aan de hand (sidepull, lange teugels) lijkt jabato wel nog slechter te gaan lopen. Ik heb foto's ontvangen van een les bij Piet Bakker en daar schrok ik wel van. Vind het ook moeilijk om dit op te gaan pakken, sta liever veilig aan de longe te werken zodat ik hem van een afstand kan bekijken. Ik ben wel benieuwd naar de begeleiding / tips die je gekregen heb, is dat ook weer via de behandelaar? Ik zet onderaan deze post wel even 3 foto's neer.

Hier ook hoor. :j
Werken aan de hand is sowieso rampzalig; zodra ik naast/voor zijn hoofd loop loopt hij volledig op de voorhand, dus dat is zinloos. Ik 'langeteugel' (groot woord voor wat wij doen 8-) ) trouwens wel anders dan jij; ik loop er echt achter en heb mijn rechterhand tegen zijn rechterbroekspier (halverwege de staartwortel) en de linkerhand links. Ik heb daar verder geen druk op staan, maar ben dat zo gaan doen omdat ik het zo eens probeerde en ik ineens het idee had dat hij door die aanraking in stap zijn bekken dan minder plat maakte en misschien zelfs iets boller dan normaal en ook kortere passen achter maakte. Dat wordt bij de meeste paarden als slecht nieuws gezien want ruimer is beter, maar [***] moet juist stoppen met been-naar-voren-slingeren en echt leren om ze met een gekromd bekken (bij wijze van spreken) verticaal op te tillen en verticaal neer te zetten.
Longeren mogen we sowieso niet meer doen omdat hij al niet op een gezonde manier rechtuit loopt en zich daarmee al zo overbelast dat een volte alleen maar een grotere overbelasting betekent. Als een paard niet op een gezonde manier rechtdoor kan dan kan hij ook niet gezond op een cirkel.
Verder kreeg ik een schoft-lift oefening die we een paar keer per dag moeten doen: in halt geef je met je vingers druk op het borstbeen tot hij zijn borstspieren aanspant (en misschien zelfs rugspieren of zelfs het hoofd laat zakken) en dat dan tien seconden volhouden. Dat mogen we 3-5 keer per dag doen.
En dat was het complete grondwerkprogramma. :(:)

De volgende keer krijgen we (als hij vooruit is gegaan) ook een achterhand-krom-oefening erbij, maar voor hij die kan overleven moet hij eerst snappen hoe hij met zijn borstspieren de borstkas op kan tillen; als hij dat al niet kan, dan zorgen bekken-flex-oefeningen er alleen maar voor dat hij zichzelf aan de voorkant nog verder de grond in duwt.
Als hij écht vooruit is gegaan, dan krijgen we ook een oefening om de schoft-lift tijdens het stappen aan de hand te doen, maar daar is hij nu te slap voor; ze vertelde dat als je een paard op die manier onder het borstbeen prikkelt, ze de borstspieren aanspannen en dit dan wel een seconde of 10 vol kunnen houden. Bij [***] stond de teller op 1 seconde. :') :(:) :(:)
Het jammere is dus dat we de komende weken weinig spannends te doen hebben (ik ga maar meer horse-agilityen met spannende dingen met hem om hem toch wat leuks te geven), maar ik vind het enorm fijn dat we van deze osteopaat niet gewoon een bak met oefeningen meekrijgen met het idee 'we zien vanzelf wel wat werkt', maar dat ze echt alleen kijkt naar welke oefening nu het meeste baat en tegelijkertijd het minste schaadt.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 18:54

Vandaag is er bloed afgenomen bij Jabato, waarschijnlijk na het weekend resultaat.
Ze gaan een compleet mineralen onderzoek doen. De spierwaardes bekijken, kijken of er spierproblemen zijn ontstaan vanuit nier- of leverproblemen en vanuit daar kijken of het iets is wat steeds terug komt of dat er schade is ontstaan.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:01

Duimen maar !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:21

Slim om dat te controleren!
[***] heeft nu 6 weken de tijd gekregen van de osteopaat om iets aan zijn abominabele rug- en bilspieren te doen. Om dat te bereiken staat hij nu 24/7 onder Back on Track ceramische reflectiedekens (en kopieen 8-) ), zijn we qua voer overgegaan op Esparcette (we waren al van grasbrok naar luzerne geswitcht vanwege de extra eiwitten voor spiergroei en esparcette is volgens de da en osteo nog beter) en hebben zijn training volledig geminimaliseerd tot alleen maar bekken-krom en schoftlift-oefeningen in de hoop dat we hem zo helemaal opnieuw kunnen aanleren hoe hij hoort te bewegen. De resetknop is hier dus volledig ingedrukt, nu hopen dat het werkt.
Als dat niets doet dan gaan we ook bloed testen en nog meer. Ook als het wel aanslaat dan wilde ik sowieso voor de zekerheid over een maand of 2 a 3 bloed testen om te kijken of het esparcette dieet geen tekorten veroorzaakt.
We blijven dus allebei nog even duimen voor onze patienten. :)

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:35

lovelance schreef:
[ [url=m/wVSoHn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WPTQHj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Op meerdere foto's valt me op dat jouw paard lichte ringen om de ogen heeft.
Had hij dat altijd al?

Als het op latere leeftijd ontstaat duid het vaak op kopergebrek.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:51

Hé stef!
Bij jou thermografisch onderzoek zijn er toen warme plekken geconstateerd bij zijn borst??

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 08:40

henny_w schreef:
lovelance schreef:
[ [url=m/wVSoHn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WPTQHj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Op meerdere foto's valt me op dat jouw paard lichte ringen om de ogen heeft.
Had hij dat altijd al?

Als het op latere leeftijd ontstaat duid het vaak op kopergebrek.


Sinds 2 jaar, ook in zijn mondhoeken en op onder zijn staart. Werd toen gezegd vitiligo, maar ben ondertussen vaker gewezen op kopertekort.

Kopertekort heb ik opgenoemd en bloedonderzoek zal dit ook laten blijken.

Annemiek73
Berichten: 116
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:56

@ xyzutu2 ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar is aquatraining niet iets voor rio? Dan kan hij onbelast zijn spieren trainen.
Edit en voor het paard van ts natuurlijk ook als ze weet wat er scheelt.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 20:04

Aquatraining als in water lopen zou zijn overbelaste lendenen nu nog verder overbelasten. Het zou wel mooie training zijn voor de bilspieren rondom de knie, maar het risico van verdere overbelasting van zijn bocheltje is groot. Los daarvan betekent in water laten lopen niet per se dat het paard zich ook op een gezonde manier door het water heen draagt. Hij kan ook gewoon gaan stuwen en zich op de voorhand duwen (wat [***] nu ook doet). Om diezelfde reden hebben balkjes lopen en zijgangen oefenen nu ook geen zin. Zwemmen is misschien wel interessant, maar zolang [***]'s rug een erg hete hotspot op het hoogste punt van zijn bocheltje heeft (eigenlijk het knakpunt van zijn wervelkolom) gaan we geen spannende dingen doen. Eerst rust gecombineerd met heel subtiel de juiste richting op prikkelen, dan kunnen we daarna nog altijd verder kijken. 8-)

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:02

Misschien wel interessant om te weten: [***] staat nu meer dan een week 24/7 onder een Back on Track 0 grams regendeken (heeft zelf al een dikke wintervacht aangemaakt) en daardoor waren zijn bulten bijna helemaal verdwenen. Eerst had hij aan zijn soepele zijde een bult van 3 platte handen groot en aan de vastzittende zijde een bult van 4 handen groot, na een week onder dat dek waren ze nog maar een halve hand groot elk.
Gisteravond heeft hij het onder het dek op die plek ondanks schuilstal en wintervacht blijkbaar toch iets te koud gehad, want toen ik vanochtend het dek afhaalde had hij links en rechts ineens weer 2-3 handen bult. Naast dat de Back on Track stof zelf iets met die bulten doet (toen hij elke dag 1-2 uur een BOt rugdeken ophad slonken ze ook) lijkt die bultengroei dus ook echt kou-gerelateerd te zijn. Gelukkig zijn de dikkere dekens al besteld, maar vond het wel interessant om te zien.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 17:16

Ook in het bloed is niks te vinden.
Nierwaarden goed, lever goed, mineralen goed. Ik moest een half uur intensief trainen en dan kwamen ze na ongeveer 3 uur bloed afnemen om bepaalde waardes in de spieren te kunnen bekijken. Ook die lagen ver onder het maximum.

Vraag gehad of hij pijn heeft. Dat denk ik niet, heb m nooit verdacht van pijn.
Dus warm en soepel houden en gewoon verder trainen.

Ik kan vooral heel opgelucht zijn dat hij geen afwijkingen heeft in wat er nu bekeken is op foto en labarotium onderzoek.

Maar waar het nu vandaan komt?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 17:25

Ik ben al een hele tijd stille meelezer, misschien is hij daar gewoon extreem gevoelig aan kou? Ik heb dat ook in m'n schouders namelijk. In de winter zetten m'n spieren zich daar helemaal op en ben ik daar wat stijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:23

Luca03 schreef:
Ik ben al een hele tijd stille meelezer, misschien is hij daar gewoon extreem gevoelig aan kou? Ik heb dat ook in m'n schouders namelijk. In de winter zetten m'n spieren zich daar helemaal op en ben ik daar wat stijf.


Datzelfde heeft [***] ook. :j

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 11:48

Voor iedereen die het leuk vindt om te lezen, een kleine update.

Ik heb dankzij mijn topic hier de röntgen foto's en bloedonderzoek laten doen. Hier kwamen geen afwijkingen naar boven.

Daarna nog eens een oproep geplaatst op mijn Facebook pagina waar ik echt extreem veel berichtjes kreeg met tips en namen. Uiteindelijk iemand gevonden die bij Karin Leibrand lest (waar ik met hem eind 2013 geweest ben) en via haar een osteopaat er weer bij gehad.

Jabato zit helemaal vast in het bekken. Hij kantelt zijn bekken zodat zijn rug hol staat. Maar door bepaalde punten aan te raken en de meeste paarden hun bekken kantelen en rug bollen, gebeurde er bij Jabato niks.
Dus naast zijn slechte houding, zit hij ook echt vast.
Toch heel veel spanning op de zaadstreng. Na een hele tijd masseren en oprekken was zijn hele achterhand en stuk rug soepeler. Zijn slechte houding heeft hij al langer, maar een deel van de klachten komt toch door de castratie.

Ik heb nu 3 keer onder begeleiding getraind.
Jabato heeft het heel zwaar en de stapjes zijn klein.
Maar aan het einde van de tweede les mocht hij rollen en rolde hij om! Dat doet ie echt nooit. Dus voor mij een bevestiging dat de training hem beter maakt.

We werken aan verticale balans aan de longe, niet vallen op de schouders, veel voorwaarts en kijken of hij zijn nek durft uit te schuiven.

Ik heb een paar stills uit een filmpje erbij gepakt.

De eerste foto is zoals hij snel loopt, weggedrukte rug, achterbeen kan amper ondertreden en voorbenen krabbelen.

Afbeelding

De tweede is zoals ik hem geleerd heb. Stofzuigen. Op de stills zie je eigenlijk heel goed dat het hem niet zal verbeteren. Veel te zwaar op de voorhand en nog steeds hol en strak in de (onder)rug.

Afbeelding

Laatste foto is waar we naar toe willen. Je ziet dat zijn achterbenen ineens echt ondertreden en zijn voorbeen ruimte krijgt en neerkomt waar zijn neus is. Ook is er zelfs al een schoftlift te zien. Dit zijn nog maar seconden dat hij dit volhoudt, maar hier willen we naar toe en mag hij nog veel sterker in worden. Heeft tijd nodig, maar komt goed :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:03

Geweldig! *\o/*
Het komt ook echt 100% overeen met de adviezen die ik voor [***] heb gekregen; stofzuigeren is uit den boze, hij bolde zijn bekken ook op en hij had ook geen bekken-kantel-reflex meer. Hier heeft hij al al het revalidatiewerk zijn bekkenreflex ook weer terug, en hij rolt ook weer om tijdens het rollen. *\o/*
We hebben nu twee lessen van een revalidatietrainer gehad (heeft ook een deel van de opleiding van Karin Leibrand gevolgd) en werkten nu vooral nog aan de hand in stap, maar de komende keer wil ik ook eens kijken naar het longeerwerk want [***] is nu zoveel sterker en bespierder dat hij dat nu waarschijnlijk ook gewoon kan. Hij oogt en beweegt nu zo rond en gezond dat de trainster geen enkele reden zien waarom we hem niet opnieuw kunnen inrijden. Ik hou nog wel een slag om de arm want ook al heeft hij alle spieren en pezen nu op de juiste plek liggen dat betekent niet dat de lendenwervels ook echt extra gewicht kunnen dragen, maar we gaan het zien. Eerst sowieso nog drie maanden grondwerk om de nieuwe spieren te laten settelen en ook de pezen aan deze nieuwe trekkracht te laten wennen. :)
Jouw foto's zien er ook erg hoopvol uit!

Wat ik me ineens afvraag; hoe zie je of paarden last hebben van de zaadstreng, en wat doe je daaraan?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:41

De zaadstreng voelt als een peesje, die onder je vingers door rolt. Ik heb mogen voelen na zeker een kwartier masseren en oprekken, dus de boel was al een stuk losser toen, maar ik denk dat je aan dat "peesje" kunt voelen of deze heel strak staat.

Ik ben ook blij met de foto's. Ook al zijn het nog echt korte momentjes, ik zie op de laatste foto's echt al een paard wat op dat momentje even correct beweegt. Ik ben zo benieuwd hoe hij gaat ontwikkelen. Moet wel zeggen, nu hij echt aan het werk moet en er minder gespeeld wordt, ik niet in ga op zijn uitnodigingen om wat anders te doen en zijn kwaaie sprongen negeer (die hij de eerste les ontzettend had) hij best een beetje lui is.... :+
Logisch ook... als je ineens niet meer zo erg mag smokkelen en bewegen zoals je jezelf afgelopen jaren heb aangeleerd. Als boos worden niet helpt, dan blijft er weinig temperament over; want nu is het echt moeilijk!

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:48

[***] is ook niet heel enthousiast over de revalidatietraining; afgelopen weekend kwam de instructrice voor de tweede keer, [***] stond al helemaal opgetuigd klaar bij de bak, zag haar aankomen, dacht 'Doeiii!' :evaw: en liep naar het hek van de wei. Eerste keer ooit dat hij een training geweigerd heeft. :')
Ons systeem lijkt nu dus dat we tijdens de les nieuwe dingen leren en dat ik tussen de lessen in manieren zoek om hem daar ook enigzins enthousiast over te maken.

Wel vind ik dit weer erg lastig; toen het een paar weken geleden opeens 15 graden was en super zonnig mocht hij een paar uur zonder dek en stond hij daarna meteen bol in de lendenen. Stomme paard is op zijn spieren blijkbaar niet winddicht. _-:(
Gisteren heeft hij wel een nachtje zonder dek gestaan omdat het niet kouder werd dan 13 graden en dat ging goed. Sowieso heb ik voor hem van 2 ionic onderlappen een rugkussen gemaakt dat ik in zijn dekens kan plakken zodat zijn lendenen altijd wat warmer zijn dan de rest, terwijl de dekens daar juist altijd strak trekken en dus op hun koudst zijn. Hoe doe jij dat met dekens?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 08:43

Ik heb hetzelfde. Heb nu een 0grams regendeken op, maar met de warmte soms is deze net te warm.
Mijn plan is nog om mijn BOT rugdeken in een vliegendeken te "plakken"

Gisteren de ionic staldeken binnen gekregen. Ben benieuwd!!

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:21

[***] heeft nu ook de 0grams op, maar dan met twee ionic onderleggers ertussen die op zijn lendenen/bekken liggen. Op die manier wordt alleen dat deel warm en blijft de rest iets koeler met di warme weer.
Ik heb toevallig net een tweedehands Bucas Recuptex onderdeken kunnen kopen; daar wil ik ook een rugdekentje van maken. Het voordeel daarvan is dat die niet gevoerd is, dus dat is hopelijk nog iets koeler, maar dan wel met een positieve uitwerking op de spieren. Dat zou tenminste mooi zijn. ;)

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:48

Hey,

Ik vroeg me af hoe het nu gaat met je paardje en de spierbulten.
Naar aanleiding met wat rugproblemen mij mijn paard volgde ik dit topic in stilte uit interesse.
Mijn paard heeft (zolang ik ze al heb ) een kyphose. 2 weken geleden is ze voor het eerst behandeld door een chiropractor en sinds dien doet er zich iets raar voor.
Wanneer ik haar regendeken afhaal heeft ze exact dezelfde bulten op haar rug als jouw paard, maar van zodra ik er aankom verspringen ze en vormen ze weer 1 centrale verhoging ...

Chiro en wij staan een beetje voor een raadsel ...

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:46

Jeetje, dat is ook vervelend dat het ontstaan is na een behandeling!?
Mijn paard heeft geen afwijkingen aan de wervels, als ik het goed begrijp die van jou wel?
Gek ook dat de bulten ontstaan onder de deken, dus niet perse door kou. Dat verspringen ken ik ook niet, bij Jabato zijn het harde gevulde bulten.

Op dit moment gaat het goed met Jabato, zijn bekken kantelt hij al makkelijker. Trainen gaat steeds iets beter al is voorwaarts in balans gaan nog steeds erg moeilijk voor hem. Ik heb geen bulten meer gezien bij hem gelukkig.
Morgen komt de osteopaat voor de tweede keer.
Afbeelding