Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 12 [ 276 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

 
Profiel   

Ze hebben je goed kunnen helpen zeg, wat ontzettend fijn. Richt deze stal zich primair op revalidatie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:19 



 
Profiel   

Ninx schreef
Ze hebben je goed kunnen helpen zeg, wat ontzettend fijn. Richt deze stal zich primair op revalidatie?


Ja voornamelijk wel, al zijn er ook wel wat paarden blijven hangen en staan er nu als pensionpaard.
Ze is osteopaat en doet voeding erbij omdat ze merkte dat met alleen osteopathie je soms nog niet alles kon verbeteren als de basis qua voeding niet in orde is.
Ik ben heel blij met haar hulp en inzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:51 



 
Profiel   

lovelance schreef
Ninx schreef
Ze hebben je goed kunnen helpen zeg, wat ontzettend fijn. Richt deze stal zich primair op revalidatie?


Ja voornamelijk wel, al zijn er ook wel wat paarden blijven hangen en staan er nu als pensionpaard.
Ze is osteopaat en doet voeding erbij omdat ze merkte dat met alleen osteopathie je soms nog niet alles kon verbeteren als de basis qua voeding niet in orde is.
Ik ben heel blij met haar hulp en inzet.


Mooie aanpak hoor! Mag ik vragen welke stal dit is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:53 



 
Profiel   

Ninx schreef
Mooie aanpak hoor! Mag ik vragen welke stal dit is?


https://www.remedio.nl/
Fiona zit in Venhuizen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:57 



 
Profiel   

lovelance schreef
Ninx schreef
Mooie aanpak hoor! Mag ik vragen welke stal dit is?


https://www.remedio.nl/
Fiona zit in Venhuizen


Interessant, dank je! Ik ga eens kijken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:59 



 
Profiel   

ik heb alleen jouw eigen berichten gelezen en als eerste wil ik je zeggen hoeveel bewondering ik heb voor jou. Wat heb jij ontzettend veel gedaan voor je paard en nog! Chapeau!
Wat fijn om te zien dat er na zoveel tijd een stijgende lijn zichtbaar is.
Ik heb je topic pas ontdekt en wat herken ik veel in wat je schrijft. Mijn eigen ruin is een soortgelijk mannetje met bijbehorende klachten en ook wij denken dat dit komt door zijn castratie jaren geleden. Mijn ruin heeft al heel wat jaren moeten overcompenseren voor wij hierachter zijn gekomen. Nu met behandeling en training hoop ik dat we hem wat beter kunnen krijgen.

Ik ben blij dat je dit topic hebt aangemaakt, er is veel onwetendheid over wat een castratie kan veroorzaken bij een paard en hoeveel last zij kunnen hebben van het littekenweefsel en verklevingen en wat dit doet met de rest van het lijf. Ik wilde dat ik dit eerder had geweten, dan had ik mijn mannetje 10 jaar eerder kunnen helpen met zijn problemen.
Als ik nu bij een ruin tegen problemen aanloop is dat 1 van de eerste dingen die ik mee laat nemen in behandeling.

Heel veel succes met je knappe paard, ik hoop dat je ons nog op de hoogte wilt houden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 11:11 



 
Profiel   

@timokyana, heel erg bedankt voor je lieve woorden. Ik lees soms ook het topic nog wel eens terug en het is voor mij heel waardevol. Omdat ik nooit echt het resultaat heb gekregen wat ik wilde, krijg ik nog wel eens het gevoel dat ik niet genoeg doe.

Ik wil wel graag blijven posten in dit topic om zijn progressie bij te houden, als een soort dagboek misschien.

Wat vervelend om te lezen dat jij er ook ervaring mee hebt, helaas komen klachten toch vaker voor dan je denkt. Ik heb begrepen dat castratie verklevingen en/of litteken weefsel rectaal opgerekt kan worden door sommige dierenarten. Jabato is voor zoiets nog niet klaar, hopelijk in de toekomst wel.
Al heb ik niet de illusie heb helemaal goed te krijgen hoor, daarvoor heeft hij te lang lopen compenseren en is hij wel een beetje stukkig. Pijnvrij en goed/beter in zijn lijf zou mooi zijn.

Vandaag heb ik standfoto's gemaakt, de osteopaat vroeg mij dit te doen om goed te kunnen bij houden of er wat veranderd. Ook als het minder goed gaat kunnen we sneller ingrijpen en eventueel aanpassingen doen aan het beleid.


[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Waar we vandaan kwamen:

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 13:53 



 
Profiel   

Oh, oh, oh wat heftig hoe het was he?! En hoe prachtig dat je mooie tools in handen hebt gekregen om te kunnen bouwen.
Goed gedaan hoor!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 14:01 



 
Profiel   

Respect voor alle moeite die je hebt gedaan voor je paard! Ik heb het hele topic min of meer doorgelezen en ik vroeg me af of jouw paard getest is op piroplasmose en andere tekengerelateerde ziekten. Dit omdat paarden uit Spanje en Portugal daar nog wel eens last van kunnen hebben. En die symptomen worden niet altijd herkend. Het kan ook chronisch zijn. Ik vraag het ook omdat een van mijn honden (in Nederland geboren, niet in het buitenland geweest en nauwelijks van het erf af) op enig moment allerlei onverklaarbare symptomen vertoonde, enorm afviel en niet bij te voeren was. Allerlei onderzoeken die niets opleverden. Uiteindelijk bleek hij leishmania te hebben (daarop getest omdat een collega zei dat als het een hond in Spanje was, ze aan die ziekte dacht). Ook een tekenziekte. Gevolg hiervan was dat deze hond ook auto imuunziekte had. Uiteindelijk is het met medicijnen goed gekomen, maar het verhaal van jouw paard deed me aan de puzzeltocht voor onze hond denken. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ik dacht niet dat er op getest is. Wellicht heb je hier iets aan. Sterkte met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 23:58 



 
Profiel   

Rapaz1 schreef
Respect voor alle moeite die je hebt gedaan voor je paard! Ik heb het hele topic min of meer doorgelezen en ik vroeg me af of jouw paard getest is op piroplasmose en andere tekengerelateerde ziekten. Dit omdat paarden uit Spanje en Portugal daar nog wel eens last van kunnen hebben. En die symptomen worden niet altijd herkend. Het kan ook chronisch zijn. Ik vraag het ook omdat een van mijn honden (in Nederland geboren, niet in het buitenland geweest en nauwelijks van het erf af) op enig moment allerlei onverklaarbare symptomen vertoonde, enorm afviel en niet bij te voeren was. Allerlei onderzoeken die niets opleverden. Uiteindelijk bleek hij leishmania te hebben (daarop getest omdat een collega zei dat als het een hond in Spanje was, ze aan die ziekte dacht). Ook een tekenziekte. Gevolg hiervan was dat deze hond ook auto imuunziekte had. Uiteindelijk is het met medicijnen goed gekomen, maar het verhaal van jouw paard deed me aan de puzzeltocht voor onze hond denken. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar ik dacht niet dat er op getest is. Wellicht heb je hier iets aan. Sterkte met je paard!


Maar Jabato had als twee jarige niet die gekke knik in de overgang van rug naar kont. Kan me niet voorstellen dat een zo fysieke deuk gerelateerd is aan een tekenziekte. Of komt de deuk door een verkeerde lichaamsbelasting? Ik heb het wel vaker gehoord dat paarden na het ruinen flinke klachten hebben veroorzaakt door het litteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:16 



 
Profiel   

Ik ben ook geen paardenarts, maar wat ik uit ervaring weet, is ziektes hele rare symptomen geven. Die knik in zijn rug is (als ik het topic goed gelezen heb) vooral een bijzonder spierprobleem. Dit in combinatie met zijn ernstig gewichts- en spierverlies ondanks goede verzorging en het vermoeden van de revalidatie stal dat zijn immuunsysteem niet op orde is, doet vermoeden dat er nog iets anders aan de hand is. Een heleboel is al uitgesloten door onderzoek, de tekengerelateerde ziektes niet. Het is maar een suggestie omdat op het Iberisch schiereiland deze ziektes veel vaker voorkomen. Misschien iets om eens aan je paardenarts te vragen? Het zou - denk ik - fijn zijn als de achterliggende oorzaak bekend is. Maar nogmaals: het is maar een suggestie:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:29 



 
Profiel   

mm ja zeker interessant en het klinkt zeker logisch als je het in het perspectief van bijzondere spierproblemen plaatst in combi met dat voeding zoveel invloed heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:11 



 
Profiel   

Ik zou eigenlijk dat hele scrotum gebied ( lekker lastig bij te komen :D ) en het deuk-gebied intensief laten laseren met een high power laser. Als daar verklevingen en spanningen zitten dan zou dat toch wat moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:47 



 
Profiel   

@Rapaz1; bedankt voor je input. Tekenziekte ken ik, veel (duurdere) Spaanse paarden worden Piro getest. Het gekke is alleen dat Jabato pas sinds een kleine 2 jaar afvalt en nooit koorts heeft gehad. Dan zou hij of als veulen ziek geweest moeten zijn en toen symptomen hebben vertoond en dat het daarna chronisch is geworden. Ik heb hem alleen bij een fokker gekocht waar hij gezond is opgegroeid. Toch ga ik hier nog wel even naar kijken, al is het alleen maar om uit te sluiten of inderdaad een gerichte oorzaak te hebben.
Immuunsysteem is zeker niet helemaal in orde bij hem, overactief als in auto-immuun misschien. Vandaar de (nieuwe) witte plekken op zijn hoofd en lijf en soms heftige reacties op bijv. wormenkuren.

Jabato is nu 2 weken thuis. Hij valt niet af gelukkig, de voermomenten bijhouden gaat ook erg goed. Ik heb wel al heel wat moeten proberen voor ik een manier gevonden had die werkte.
Hij krijgt s'ochtends zijn alfalfa blend en muesli met alle vitamine en toevoegingen.
Helaas is hij een onrustige eter en ligt de helft ernaast. Nu krijgt hij een emmer om zijn hoofd met een touw achter zijn oren langs. Dan maar zo, kan hij niet meer morsen :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ik train hem zoveel mogelijk aan de lange teugels, met de tips die ik van Piet Bakker mee gekregen heb.
Longeren met de rugdeken heb ik even gelaten, hij werd daar raar gespannen van en drukte zijn rug juist weg.
Begin deze week was Jabato afgesloten en wilde hij zelfs zijn grasbrokjes als beloning amper aannemen. Wat er was weet ik niet, ik weet alleen dat het veel stress veroorzaakte bij mij en alle doemscenario's komen dan weer voorbij. De angst hem kwijt te raken zit onwijs hoog. Toch kon ik dit herkennen op tijd en na even een korte pauze konden we weer goed verder en netjes afsluiten.

Ook als alle paarden hooi hebben en hij loopt maar achter mij aan.. Dat frustreert mij ook " ga eten, volg mij niet!" "laat mij uitmesten" Ik word dan zelfs een beetje pissig op hem. Dat zijn puntjes voor mij om echt aan te werken, om mijzelf niet gek te maken als hij een keer niet met zijn neus in het hooi staat.

Naast het werken aan de lange teugel, longeer ik hem soms. Van de week deed hij dit perfect, hoofd niet te laag (op borsthoogte) en neusje eruit. Hij begon echt even stukjes over de rug te lopen en hij leek bijna een normaal gebouwd paard.
Ik vind het heel spannend om bewegend beeld te laten zien, het liefste maak ik print screens van de stukjes dat hij fijn loopt. Gefilmd worden vind ik sowieso al helemaal niks.

Terwijl ik hem longeer vraag ik hem steeds om niet op de binnenschouder te vallen. Vandaag koste hem dat moeite. Jabato heeft de neiging om wat kleinere cirkels om mij heen te maken en soms merk ik dat te laat op.

De video duurt 6 minuten, maar ik heb bewust even niet geknipt.
Wat je kan zien is dat de galop eerst veel boosheid veroorzaakt. Iets doet hem pijn of hij vindt het moeilijk, dat zorgt voor explosies aan zijn kant. Nu al heel veel minder dan vroeger.
Naast lichamelijk trainen, probeer ik hem mentaal ook goed te houden, hem een gevoel van plezier en trots mee te geven. Ik merk dat ik veel tegen hem praat, maar ik zie ook dat hij daardoor gaat puzzelen (vooral na het lastige aangalopperen, gaat hij het nogmaals in rust zelf proberen).

Na de galop gaat hij veel losser bewegen, dus de galop doet hem wel goed.

[ img ]



De vorige video die ik hier plaatste:



Ja, mijn outfits zijn geweldig.. -O- :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 22:42 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Ik zou eigenlijk dat hele scrotum gebied ( lekker lastig bij te komen :D ) en het deuk-gebied intensief laten laseren met een high power laser. Als daar verklevingen en spanningen zitten dan zou dat toch wat moeten doen.


Ik had wel al gehoord over het rectaal oprekken van verklevingen daar, met de laser nog niet. Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 22:43 



 
Profiel   

Wat leuk: je hebt de voerzak opnieuw uitgevonden :) . Toch ziet hij er goed uit! En het bewegen gaat ook beter. Als je hem rechtstreeks van de fokker hebt gekocht, is het misschien een idee om de fokker eens te vragen of hij een idee heeft. Je weet maar nooit.... Ik hoop dat hij geen tekengerelateerde ziekte heeft, maar dat hij bij jou nooit merkbare koorts heeft gehad, zegt niet alles helaas. In ieder geval zit er nu weer een stijgende lijn in en dat is al heel wat!
Misschien heeft het ook nog zin zijn ziektegeschiedenis voor te leggen bij de universiteit in Utrecht en in Gent. Een immuunsysteem raakt meestal niet zomaar van slag en er zijn meer paardenziektes dan wij (gelukkig) weten. Een universiteit heeft meestal meer mogelijkheden/inzicht dan de gemiddelde paardenkliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 23:47 



 
Profiel   

Hij loopt helemaal niet slecht vind ik, en ook galop op een wat kleine circel is moeilijk dus ik snap dat hij daar in het begin even moeite mee heeft maar daarna gallopeerd hij erg netjes en goed in balans. Ik ken wel meer paarden die eerst door een blokkade heen moeten in de galop voordat ze echt lekker door hun lijf heen gaan bewegen. Nu weet ik alleen niet of dat allemaal ruinen zijn/ waren..maar het is imo niet iets "abnormaals".

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:08 



 
Profiel   

Weer eens Jabato update, helaas geen enorm positieve. Jabato is weer iets achteruit gegaan. Verliest dat beetje spieren in zijn achterhand. Hierdoor vind ik hem ook weer minder bewegen. Slap vooral.

Ik denk dat die nattigheid echt funest voor hem is. Hij kan bij mij droog staan. Op sommige stukken zand, op bestrating en in een schuilstal van 3x9 met rubberen matten.

Ik denk dat de nachten op stal voor hem beter waren, hier wordt dat lastiger. Ook de paddock daar was kleiner, misschien kost dat ook minder energie. Vooral vullen, weinig lopen.

Verder stond hij daar op de trilplaat.
Ik heb er 1 tweedehands gezien, maar is een flinke uitgave en ik weet niet of dit voldoende zal uitmaken.
Wat denken jullie? Heeft iemand ervaring met het zelf hebben van een trilplaat?
Geef nu nog meer hooi. Nieuw eten is ook besteld, dan zou ik voor 6 maanden genoeg voer moeten hebben liggen. We gaan door, de winter is een zware tijd voor een paard met Jabato zijn problemen denk ik.

Boven oktober, onder vandaag
[ img ]

Filmpje gemaakt, onverwacht, dus weer in mijn charmante uitmest-outfit *\o/*
Rechte lijnen plus voltes op het harde en op het zachte (longeren op ong. 2,5 minuut)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 16:10 



 
Profiel   

Train je hem nog wel? Zo niet, dan is het logisch dat hij in spieren terugvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 16:40 



 
Profiel   

Ik heb niet alles terug gelezen, maar voer je hem eiwitten bij? Misschien helpt wat erwteneiwit hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 16:51 



 
Profiel   

Hij ziet er inderdaad minder goed uit, wat mij opvalt is dat de glans er af is. Zijn vacht glanst niet, imo toch een teken dat hij niet helemaal gezond is. Staat hij 24/24 buiten? ik denk dat s"nachts op stal staan beter voor hem is qua energie. Laat je nog weleens bloed prikken om eventuele tekorten op te sporen?

Ik heb geen ervaring met trilplaten dus kan je daar niet in adviseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 16:57 



 
Profiel   

Hanteer je nog steeds het voerbeleid van die stal? Heb je een idee wat er in je hooi zit qua gehalten? Je zou even via pavo een ruwvoercheck kunnen doen.

Mijn paarden zijn erg geholpen door elke 5 weken te laten meten wat ze nodig hebben aan voer en kruiden via Horse Complete.

Hoe frequent werk je met hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 17:53 



 
Profiel   

De vacht viel mij ook meteen op.
Ik snap dat hij nu in zijn wintervacht zit, maar de vacht ziet er niet gezond uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 18:04 



 
Profiel   

Rapaz1 schreef
Train je hem nog wel? Zo niet, dan is het logisch dat hij in spieren terugvalt.


Ik ben rond de kerst en oud en nieuw op vakantie geweest, druk met de feestdagen en daarna een paar dagen niet lekker waardoor de training even heel stil gelegen heeft. Gaf het door aan de therapeut waar hij gestaan heeft en het kan zeker een oorzaak zijn van spierverlies, maar ze denkt dat er toch nu met die natte en winderige temperaturen meer nodig is om hem stabiel of in stijgende lijn te houden. Ze zei dat het bij hem nooit 1 ding is, maar een combinatie van factoren. Hij is ietwat complex.

De vacht ziet er inderdaad niet uit op de foto. Maar ik denk dat het erger lijkt op de foto dan het is. Hij glimt altijd wat minder in de verhaar periode en zijn hals was op de foto nog niet netjes opgedroogd. Op het filmpje glimt hij wel iets meer. Ik ga er wel even kritisch naar blijven kijken.

Op stal is hier gewoon heel lastig. Ik kan mijn schuilstal natuurlijk dichtmaken. Maar heb dan eigenlijk bodembedekking nodig naast het rubber denk ik? Dat kan weer niet op mijn mesthoop (heb de ideale mesthoop met alleen poep voor de bollenkwekers hier). Ik voer nu wel wat meer rondom 1 plek, zodat hij wat minder moet lopen en op de droge plekken staat.
Van het voorjaar gaat het natste stuk van de paddock aangepakt worden.

Dan nog een vraag over eiwitten, hij staat op voer wat zeer hoog is in eiwitten. Het is ontwikkeld voor quarter horses en de spieren. Dus veel eiwitten en aminozuren. Erwten eiwit in 2018 volgens mij geprobeerd. of begin 2019, maar dat deed niks. Heb mijn voorraad net verkocht aan iemand met pssm paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 12:00 



 
Profiel   

Filmpje van december, 28
Hier was hij alleen wel erg wakker
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 12:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 12 [ 276 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen