Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 12 [ 276 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

 
Profiel   

Mijn jonge hengst heb ik met 2,5 jaar laten castreren.
[ img ]

Helaas is de castratiewond ontzettend gaan ontsteken de dag daarna. In de herstelperiode daarna (welke een jaar geduurd heeft) is hij ontzettend ingevallen, hij zat onder de kale plekken en is geen centimeter meer gegroeid (was toen 1.58). En hij heeft er helaas een heel raar ruggetje aan over gehouden..

Ik heb weinig foto's van die periode, wel 1 dat hij even een zadel mocht passen voor de gein. Hier was hij de kale plekken wel al kwijt en is hij al weer iets aangekomen. Wel zie je hier al rond de lendenen een rare bobbel.
[ img ]

Edit: Toch nog een foto gevonden van de winter na zijn castratie, hier ook weer incl. berenvacht wat natuurlijk al een minder strak beeld geeft. Wel te zien dat er weinig vlees op zat en de kale plekken (rond zijn hoofd) zichtbaar.
[ img ]

Toen hij 4,5 was werd hij weer knapper en begon hij ook weer te groeien naar 1.63. Wel is op deze foto de onregelmatigheid in zijn rug te zien ook.
[ img ]

Ik heb de dierenarts erbij gehad, behalve wat slap in de achterhand / benen kon zij niks geks vinden of zien. Gewoon gaan trainen / inrijden was het advies.

Toch nog even verder gaan zoeken. Dierenarts/accupuncturist bij gehad. Zij dacht aan scoliose. Advies was ook gewoon trainen, alleen zal hij moeite gaan krijgen als sportpaard in hogere klasse.

Daarna ben ik hem gaan beleren. De vierde keer erop zitten en rondstappen aan de hand, besloot ik dat ik wel rechtop in het zadel kon gaan zitten. Alsof hij gestoken werd begon hij met bolle rug rond te springen en te bokken. Helaas liet de begeleider hem van schrik los en kon ik 5 van die sprongen uitzitten tot ik mijn beugel verloor en er naast lag. Jabato stond gelijk stil en was heel beduusd. Ben er wel weer even opgestapt voor mijn en zijn angst. Maar het bleef knagen dat de paniek kwam doordat ik meer gewicht achter op het zadel heb gelegd door rechtop in het zadel te gaan zitten.

Ik heb hem nogmaals laten nakijken en thermofoto's laten maken. Hieruit bleek dat er geen sprake was van scoliose, maar wel flinke blokkades en veel reactie rond de nieren. Hij is behandeld door de osteopaat daar en dat gaf na een paar weken wel al veel verschil.
[ img ]

Door training is zijn rug niet meer zo slecht geweest als voor de behandeling, maar af en toe worden zijn spieren dikker. Soms zelfs echt helemaal bol.
Bij extreme spanning kan er zelfs dit gebeuren:
[ img ]

Ik train hem aan de longe en ik speel met hem en probeer hem al spelend ook meer te gymnastiseren.
Ik heb heel lang gewerkt aan het loslaten van de rug in draf, neusje naar de grond, rug echt los durven laten. Dit gaat goed en ik ben dan nu ook bezig om vanuit die ontspanning, soms wat schoudervoor op de volte te vragen in draf met een beetje oprichting. Het achterbeen onderbrengen gaat steeds beter.
We zijn sinds een paar maanden met de galop bezig, dit gaat nu zo goed dat hij kleine voltes in verzamelde galop om mij heen kan springen.
Galop leek in mijn ogen verstandig omdat hij dan echt zijn achterhand onder moet brengen en zijn rug moet bollen. Ook was de galop heel erg moeilijk voor hem, hij kon alleen maar met een bok aangalopperen, hard op de voorhand gaan en overkruist galopperen. Tegenwoordig kan hij echt zijn balans vinden in galop en mooi met ronde bovenlijn aangalopperen in de goede galop.

Nu met de kou lijkt het alsof zijn spieren weer iets opbollen. Omdat hij echt een bloedhekel aan dekens heeft en hij toch niet zwaar in training staat, mag hij van mij zonder deken. Ik vraag mij alleen af in hoeverre de kou goed is voor zijn rug. Van training worden zijn spieren op zijn rug wel zachter vaak.
Ik heb een klein solarium gekocht voor de extreme spanning/knopen in zijn spieren en masseer regelmatig.
Foto van gisteren, (buikspieren werken we hard aan :D )
[ img ]

Heel verhaal, ik hoop dat het duidelijk is. Mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn die vergelijkbare verhalen kennen en misschien nog meer tips hebben.
Zou een back on track rugdeken wat zijn tijdens het longeren?
Jabato wordt 20 januari 8 en is nog niet gereden. Misschien kan het wel al, maar ik ben (te) voorzichtig.



Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-11-19 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast op verzoek TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 09:24 



 
Profiel   

Het ziet er wel een beetje apart uit. Ik kan me voorstellen dat de opbollende spieren zo gezegd geen oorzaak maar een gevolg zijn. Zijn er ooit röntgenfoto's van zijn rug gemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 09:46 



 
Profiel   

Rontgenfoto's niet. Omdat het ontstaan is door problemen na zijn castratie verwacht ik geen problemen in de botten/wervels. Na de thermo foto's is dit ook niet ter sprake gekomen. Problemen zitten in het nier gebied. Of dat de oorzaak is, dat weet ik niet.
Hij heeft toentertijd medicijnen/ondersteuning voor de nieren gehad en is toen heel langzaam opgeknapt.
Alleen de blokkade gaat niet weg.

Omdat het mij al heel erg veel geld heeft gekost, probeer ik het nu door middel van training zo goed mogelijk te houden. Niet omdat ik geen geld meer in hem wil stoppen, maar ik denk dat goede training bij hem op 1 staat nu en dat ik hem daar het beste mee hou.

Het ziet er inderdaad heel apart uit. De eerste keer dat zijn rug zo extreem ging bollen ben ik ook erg geschrokken en heb ik met warmte kompressen de zwelling weg gekregen. Ik heb nog niemand gevonden die dit ook meegemaakt heeft of herkent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 09:56 



 
Profiel   

Ik heb een fedimax rugwarmer,die is langer en mooier gevormd dan de Back on track.Ik heb hier ook een ruin die erg vast heeft gezeten in dat gebied en ook al is hij al een stuk soepeler dan voorheen heeft hij met grondwerken/longeren/wandelen best baat bij die rugwarmer..Ik geloofde er eerst niet zo in,maar het werkt echt en ook bij mijn andere ruin die achter best stijf is..Ik heb al allerlei behandelingen geprobeerd maar dat had geen landurig effect,maar ze moeten in zo'n geval denk ik hun lichaam juist leren/durven gebruiken..De fedimax is 65 euro dus toch nog een stukje goedkoper dan de bot,vind hem zelf ook veel mooier ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 09:59 



 
Profiel   

Niet het zelfde maar wel ook complicaties na de castratie en verslechterde achterhandfuncties.
Hoe is de vitamine E gehalte en omega 3 en 6? Voer je vitamines bij? Magnesium?

Ik zou wel een foto laten maken van de lendenen. Thermografie is niet betrouwbaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:04 



 
Profiel   

ik herken wel iets in die spierbollingen van mijn vorige paard, maar dit was een dier met vergroeiing/ artrose in rug en halswervels (geen kissingspines). Wij konden er geen vinger op leggen, maar de spierwaarden waren ook afwijkend. Na 10 jaar bleek uit röntgenfoto's wat anders aan de hand.
Leek een trauma (val op de weide oid) op jonge leeftijd met waarschijnlijk een gebrek aan verschillende mineralen en bouwstoffen. (achteraf gezien eenzijdig dieet op haver, aangeraden om de spierwaarden te verbeteren o.a, slecht idee bij een groeiend paard)

Hoe zijn zijn de bloedwaarden, waren die afwijkend?

Alleen thermografie vind ik wat weinig zeggend, er zijn heel veel randvoorwaarden verbonden aan zo'n thermografisch beeld, erg beïnvloedbaar door allerlei factoren. Ik zou niet blind om een thermografisch beeld vertrouwen en misschien toch wat verder kijken.

Ik begrijp dat het financiële plaatje ook tegen zit. Het zijn verder maar tips :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:08 



 

Thermografie is echt geen betrouwbare methode, moet ik helaas uit ervaring zeggen. Ik zou geld opzij zetten om rontgenfoto's te laten maken, want alleen als je écht weet wat er speelt, kun je gericht trainen. Ik heb dit type 'bolling' (maar minder extreem) eerder gezien bij een paard met bijv. kissing spines...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:18 



 
Profiel   

zeker even foto's maken. Wie weet wat er al voor de castratie zat? Aangeboren afwijkingen zijn nog niet uitgesloten begrijp ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:24 



 
Profiel   

Dit is geen bolling (flexie) van de wervelkolom maar een duidelijke zwelling rond de lumbale wervels. Hetgeen wijst op een onderliggend (medisch) probleem dat met training niet op valt te lossen. Ik zou het paard op een goede kliniek laten onderzoeken en ook laten röntgenen. Uiteindelijk scheelt dat meer geld dan dat het kost want dan kun je gericht behandelen met kans op herstel en anders blijf je doormodderen en eindig je misschien met een onherstelbaar beschadigd paard. Ook voor hem, wie weet hoe veel pijn/ongemak hij hiervan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:34 



 
Profiel   

Ook zonder oorzaak, zou ik overigens een deken toch overwegen, koude op spieren die zo opbollen/verzuren is gewoon niet prettig. Al is het dan waarschijnlijk alleen maar symptoombestrijding.

Ah ik lees dat hij een hekel aan dekens heeft...
Ik weet niet hoe hij aangeeft een hekel te hebben aan dekens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:35 



 
Profiel   

Om heel eerlijk te zijn is foto's maken nooit in mij opgekomen.
Ook omdat hij nooit kreupel is geweest of iets dergelijks.

Ik heb na jullie advies zojuist de kliniek gebeld en volgende week maandag gaat hij op de foto en gaan we een uitgebreid bloedonderzoek op nierwaardes en mineralen laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:41 



 
Profiel   

Rochiril schreef
Ook zonder oorzaak, zou ik overigens een deken toch overwegen, koude op spieren die zo opbollen/verzuren is gewoon niet prettig. Al is het dan waarschijnlijk alleen maar symptoombestrijding.

Ah ik lees dat hij een hekel aan dekens heeft...
Ik weet niet hoe hij aangeeft een hekel te hebben aan dekens?


Moeilijk doen met opdoen en toen dacht ik na 2 winters, voor wie doe ik hem nu om?
Dus echt extreem moeilijk is hij ook weer niet.

Ik wacht even maandag af, hij redt het nog even zonder deken.
Het is namelijk echt een blij paard, wat elke keer bijna in draf richting rijbak met mij meeloopt om getraind te worden. Het is alleen mijn onderbuikgevoel waar ik last van heb, behalve de harde spieren / zwellingen merk je weinig aan hem zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:46 



 
Profiel   

Wat een super baas ben jij zeg!!
Helemaal top!

Hou je ons op de hoogte?
Sterkte en succes! Ik duim voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:48 



 
Profiel   

Mijn paard heeft het ook in hele lichte mate. Bij hem komt het door problemen uit het SI gewricht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:52 



 
Profiel   

Ik ben ook wel heel benieuwd wat eruit komt.
Gelukkig is het een blij paard. Dat hij tot nu toe niet bereden is zal ook veel schelen, ook als er wat mis is. Hij heeft niet extra moeten compenseren etc.
Hij heeft een prima eigenaar getroffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:56 



 
Profiel   

Mijn paard had vorig wat bolle lendenen omdat hij zijn rug niet goed gebruikte en dus ging compenseren in de lendenen, maar dat zag er heel anders uit. Ik denk dat dit een zwelling is. Kan je het indrukken en blijft er dan even een kuiltje staan? Goed dat je een foto laat maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 10:58 



 
Profiel   

Wat een lastig probleem, ik ben benieuwd of er iets uit de foto's komt of dat ze er op een andere manier achter kunnen komen waar dit vandaan komt.

Mijn eerste gedachte is dat warm houden zou moeten helpen om het los en soepel te houden, maar als hij een hekel aan dekens heeft wordt dat wel weer lastig...

Strekt/bolt hij wel makkelijk zijn rug bij het aanspannen van zijn buikspieren in het werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 11:05 



 
Profiel   

Ik vindt ook dat jij een super baasje bent voor je paard,wat je al niet voor hem gedaan hebt geweldig.
Ik zat nog even te denken aan dat je zelf die spieren masseert zoveel mogelijk .
verder allemaal goede mee denkers die antwoorden belangrijk is toch de oorzaak en daar ga je nu ook weer naar zoeken .
Succes ermee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 11:07 



 
Profiel   

mijn paard had bulten in haar wervels, op diezelfde plek.
heb haar laten behandelen door een dame die heel kundig is met haar handen en naaldjes, en ze heeft het niet weer gehad, is niet terug gekomen en ze kan haar bekken weer onder kantelen!

ze komt uit friesland, wellicht voor reiskosten vergoeding kan ze wel naar callantsoog komen. de behandeling zelf vond ik erg goedkoop, €40,- ik kan je altijd haar site doorgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 11:09 



 
Profiel   

No_No schreef
Ik zou wel een foto laten maken van de lendenen. Thermografie is niet betrouwbaar..


Röntgen en thermografie zijn totaal verschillend.
Röntgen is erg handig ivm botten.
Thermografie laat warmte zien (volgende vraag: welke warmte?) vertelt niets over botten maar geeft wel informatie over bijvoorbeeld doorbloeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 11:14 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Wat een lastig probleem, ik ben benieuwd of er iets uit de foto's komt of dat ze er op een andere manier achter kunnen komen waar dit vandaan komt.

Mijn eerste gedachte is dat warm houden zou moeten helpen om het los en soepel te houden, maar als hij een hekel aan dekens heeft wordt dat wel weer lastig...

Strekt/bolt hij wel makkelijk zijn rug bij het aanspannen van zijn buikspieren in het werk?


Aan de longe werk ik aan ontspanning van de bovenlijn met zijn neus laag. Dit heeft heel veel moeite gekost, maar nu zoekt hij dit constant op en kan ik ook meer activiteit vragen en soms zelfs wat oprichting. Op zich is het geen super beweger. Zijn achterhand mag sterker, maar moeite heeft hij er niet (meer) mee.
Ik zie ook steeds meer zijn rugspieren "dansen".

[ img ]

Soms is ie "stout", dan heeft hij ineens veel spanning. Maar waar hij vroeger in paniek raakte, is het nu een boze sprong en dan zoekt hij de ontspanning weer op.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 11:20 



 
Profiel   

Goed dat je verder op onderzoek uit gaat! Ben benieuwd wat de foto's je gaan vertellen of eventuele echo van het gebied. Denk ook dat warmte erg prettig zal zijn voor zijn rug. Merk bij mijn paardje met een rugblessure zeker verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 12:30 



 
Profiel   

Op die eerste foto lijkt hij niet echt zijn rug bol te maken. Het kan zijn dat hij het bollen en kantelen van het bekken compenseert in de lendenen.

Mijn paard zat vast in de lendenen. Waren ook wat bol. Dat is losgemaakt door een osteo/chiro met dryneedling. Maar dit zit er meer uit als zwelling (vocht).

Warm houden zou zeker helpen. Ik rijd met dit weer ook altijd met een wollen uitrijdeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 12:36 



 
Profiel   

Het is wel fijn dat hij aan de longe zijn rug wel lang durft te maken.
Ik ben heel benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen!

Warmte op de rug kan altijd wel iets goed doen denk ik, en iets als Back on track voor de verbetering van de doorbloeding op die plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 12:40 



 
Profiel   

http://www.holistischdierenarts.nl/

je zou eens contact op kunnen nemen met deze kliniek.
Ze kijken verder dan alleen het probleem gebied :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-16 13:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 12 [ 276 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen