[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:42

Ik denk dat ik hem alsnog zou laten testen. Puur om er zeker van te zijn...

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 22:54

Cayenne schreef:
Ik denk dat ik hem alsnog zou laten testen. Puur om er zeker van te zijn...


Maar dan kun je eigenlijk nog niks. Er zijn geen medicijnen voor. Enige wat je kan doen is bewust voeren en daar ben ik nu ook mee bezig. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe het nu zit met de testen qua betrouwbaarheid.

Mijn doel nu is om hem lichamelijk weer wat sterker te krijgen en goed gevuld zodat hij behandeld kan gaan worden. Vorig jaar was hij hier te zwak voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:11

Maar dan weet je wel wat je in de toekomst mogelijk nog kunt verwachten en kun je je plannen en management daar op aanpassen :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:47

Als ik in de pssm groepen kijk wordt er veel getest, dus denk dat het met de betrouwbaarheid ook wel goed zit. Stal waar ik sta worden alle tuinkers standaard pssm1 getest. En de hengsten op alle 4.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 15:15

De meningen verdelen nog wel wat over de uitslagen van de PSSM2 testen, met name omdat er onder PRE's veel paarden preventief getest zijn die uiteindelijk (nog) geen symtomen lieten zien.
Ik sprak laatst echter iemand die heel veel heeft uitgezocht en die was duidelijk van mening dat de testen wel degelijk kloppen.

Ik heb mijn Lusitano met veel vage problemen recent laten testen en die is op 1 variant/gen positief getest op PSSM2.
Voor mijn vallen er zo wel wat puzzelstukjes in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:48

Stuitte toevallig op je topic. Heb er zelf sinds kort ook een waarbij vermoedelijk se castratie problemen op heeft geleverd.
Ben erg benieuwd hoe het nu met je paard is? Ben ook erg benieuwd hoe je die verkleving kan voelen?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 08:01

Humpiedumpie schreef:
Stuitte toevallig op je topic. Heb er zelf sinds kort ook een waarbij vermoedelijk se castratie problemen op heeft geleverd.
Ben erg benieuwd hoe het nu met je paard is? Ben ook erg benieuwd hoe je die verkleving kan voelen?


Sorry, ik zie dit nu pas.
Ik heb vorig jaar Jabato laten opvoelen door een dierenarts die dit rectaal doet en eventueel deze verklevingen dan kan oprekken.
Ze heeft geen verklevingen gevonden. Dus mijn castratie oorzaak is nu wel echt iets wat ik uit mijn hoofd moet zetten.

Wat haar wel opviel was dat ze bij het rectaal opvoelen zowat in een soort glijbaan naar beneden gleed, terwijl je bij een “normaal” paard recht naar achteren naar binnen gaat.
Er is dus wel echt een verzakking of misvorming?

Jabato is stabiel slecht grap ik tegenwoordig maar.
Hij heeft een goed gevulde buik, maar de bovenlijn komt niet meer terug.
Om eerlijk te zijn heb ik er op deze manier vrede mee. Als ik hem pak om te trainen heb ik een bloedserieus paard, die hard wilt werken.
Ik denk dat ik daar naar mag kijken, ondanks dat je eruit ziet alsof je in 2en kan breken, zolang je mentaal zo sterk bent als hij. Dan genieten we samen van het leven :) zo lang als dit zo blijft
Natuurlijk blijf ik ook altijd momenten kritisch kijken naar hem.
Qua eten staat hij nog steeds op een eiwitrijk, vitamine E en goede aminozuren gericht menu.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:41

Goh, zou hij daar ooit iets gebroken hebben oid waardoor het ea verkeerd is gaan staan? Of een darmverzakking, verzakking van de organen. Heb geen idee hoe dat bij paarden kan ontstaan. Misschien ben ik het alweer vergeten maar is hij ooit goed geweest? is dit ontstaan na iets?

Goede instelling verder denk ik, zolang hij goed in z'n vel zit dan moet het maar zoals het gaat. :-)

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 08:45

Ik zou hem wel ooit wel willen aanbieden voor zo’n 3 daagse dissectie die tegenwoordig we gedaan worden. Maar nu nog niet hoor, er staat hier nog een heel lief dier met veel blije energie.

Ik denk wel dat er ooit wat gebeurd is met hem, maar wanneer? Dat weet ik niet. Bij mij heb ik nooit iets geks gemerkt voordat hij uiterlijke dingen liet zien (na het afvallen, na zijn castratie)

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:51

Misschien is er daar toch iets mis gegaan, een inwendige chronische ontsteking wellicht die is gaan trekken aan het buikvlies/ organen. Ik kan me voorstellen dat je het ooit wel graag zou willen weten als de tijd daar is. Het blijft sneu en zonde van zo'n prachtig paard, maar zolang hij blij is en zich goed voelt. Dat lijkt me het allerbelangrijkste.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 12:42

Mijn laatste update was vorig jaar.
Jabato is er nog steeds, kleine downs gehad weer, maar eigenlijk is hij nog steeds heel
stabiel.
Zijn bovenlijn komt niet echt terug, maar mijn doel om hem gevuld de winter uit te laten komen is gelukt. De buikbanden van zijn vliegen/regen deken moest zelfs langer van de week.

Afgelopen najaar ging het qua trainen wat minder, hij was sneller moe en steigeren op commando lukte hem echt niet meer. Het leek erop dat hij echt aan het aftakelen was. Ik heb toen mijzelf het doel gesteld om meer te focussen op gevulde darmen/buik zodat hij nooit reserves hoeft aan te spreken. En dat is dus gelukt, hij is buikig de winter door gekomen. Ik dacht als hij nu aftakelt, dan maar gelukkig door al het eten tot het niet meer gaat.

Ik heb wat aangepast in de paddock waardoor hij zichzelf nog iets meer “traint” en ik ben overgestapt op een hooi systeem die elke 7 minuten wat hooi geeft. Voor hem veel beter.
Ik merk daar nu echt verschil in, hij knapt weer op. Eergisteren tijdens de training was hij een bolletje vuur en toen ik wat energie vroeg in het verzamelen in de galop stond hij rechtop op zijn achterbenen. Daar kan ik dan zo blij van worden. Gevuld de winter uit en het mooiere weer zorgt ervoor dat hij zich echt goed voelt.

We knoeien samen lekker door zo. Hij is trots en daar geniet ik van. Zolang als we nog samen hebben.


Afbeelding

Afbeelding

1 van de aanpassingen in de paddock is een heuvel. Ik voer hier regelmatig hooi op en af en toe gaat hij er in volle galop over of staat hij op de uitkijk.
Afbeelding

Afbeelding

Op zijn slechtst en vandaag (onder)
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:56

Ah gossie, hij boft maar met zo'n baasje als jij! Hij ziet er nu echt weer een stuk beter uit.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:03

Hoi ziet er echt een stuk beter uit! Knap hoor hoe je hem stabiel weet te houden!

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:43

Wat een fijne update!

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:50

Wat is hij opgeknapt zeg, super!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:36

Jeetje wat leuk om te lezen. Mag je echt trots op zijn dat resultaat.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 22:34

Wat een fijne update, Jabato ziet er echt prachtig uit en weet altijd de show te stelen bij je productfotos <3
Fijn dat hij nu zelf ook lekkerder in zn lijf zit!

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 13:14

Bedankt voor alle lieve woorden.
Jabato gaat nog steeds erg goed, gisteren heb ik een paar foto's gemaakt van hem samen met mijn nichtje.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:40

Wat een prachtig dier en wat hebben jullie geluk met elkaar <3 _/-\o_

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:29

Ik heb natuurlijk ook op fb al gereageerd, maar de foto's zijn echt prachtig en hij ziet er fantastisch uit <3 <3

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:55

Mee eens, hij ziet er super uit! wat fijn dat het zo goed gaat.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:46

Wat leuk dat jullie nog zo met hem aan het werk kunnen. En wat ziet hij er fantastisch uit. Proficiat!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 18:21

Inderdaad, hij ziet er super uit! Wat knap dat je hem zo goed weet te houden.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 19:20

Hier ben ik weer eens met een update over Jabato.

Afgelopen zomer was een heftige periode, uiteindelijk besloten dat het zijn laatste zou zijn en in zijn dossier laten zetten dat als ik bel, ze komen zonder vragen.
Hij had echt veel last van zijn lijf en een duidelijke painface.

Vriendin van mij die in de voeding werkt over hem gesproken en ze zei, zet hem eens op dubbele dosis magnesium. En nog meer eiwitrijke slobber (protein flakes van agrobs).
Dit gedaan en binnen een paar weken al een grandioos verschil en nu komen we de winter eigenlijk gewoon heel fijn uit. Zelfs met wat veranderingen zoals het verlies van mijn merrie Ruperta eind vorig jaar en de komst van een Spaanse pony van mijn nichtje. Dan merk je wat terugslag, maar hij komt er steeds weer boven.

Vandaag was er een dierenarts uit Wolvega, voor een pensionpaard. Gelijk bloed laten afnemen van Jabato, kijken of er nog iets uitkomt, verbeterd is of juist niet vergeleken de laatste keer. Heb zijn deken afgedaan en de DA gevraagd eens te kijken, ik heb nog altijd de hoop dat iemand een keer zijn rug bekijkt en herkent wat het is.
Hij denkt aangeboren afwijking in zijn bouw of flink trauma in dat gedeelte van de rug, bij de kuil. Waarbij wervels in elkaar geschoven zijn. Verkleving na castratie geeft volgens hem niet zo’n vervorming zo erg als die van hem.
De lijn van zijn achterhand klopt ook niet met de lijn van zijn heupen. Hij had dit nog nooit zo erg gezien bij een paard, alleen bij een vergroeid kalf.
Eventueel konden ze op de kliniek proberen met flink licht belichten zo diep te komen met röntgen foto’s, maar het is een moeilijk gebied.
Ben een boerderij aan het verbouwen, dus ik bespaar deze kosten even voor nu. Hou het wel in mijn achterhoofd natuurlijk. Want ondanks het voor nu gewoon puzzelen is om hem blij en goed genoeg te houden, blijf je toch altijd nieuwsgierig naar waar het mis gegaan is. Hem weer goed krijgen is een illusie en mijn doel ook niet meer.


Afbeelding

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:24

Best een fijne update over Jabato. De zoektocht gaat nog steeds door, maar je word al wijzer zo te lezen.

Ooh Ruperta ! Je had haar toch van Margot ?