Het liep weer allemaal anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:29

Gister was het dan eindelijk zover. Sydney zou gespeend worden en met haar nieuwe vriendinnetje samen te komen staan. Alles was klaar waterbakken waren gevuld en ze kon erin. Ze was lekker met mamma en de andere merrie met veulen nog in de ochtend naar buiten gegaan.

Afbeelding

Het viel niet mee voor mij vooral tis toch weer een afsluiting. Maar ja moet toch een keer gebeuren dus dan maar even door de zure appel heen bijten.


Afbeelding

Ik nam d'r de stal mee uit en mamma bleef in de stal ze is al gewend om alleen mee te lopen dus we hadden bedacht dat ze gewoon naar zou lopen. We liepen naar buiten en zagen bloed op d'r beentje zitten maar was maar een druppel dus ik liep naar de andere kant en toen zagen we dat ze een snee van ruim 20 cm in d'r been had en het bloed droop ervan af!!
Gelijk naar binnen en dierenarts gebeld.
Spoiler:
Afbeelding


Door de plaats van de wond kon het niet gehecht worden en heeft hij het in het verband gedaan. Ze was heel braaf en dapper maar omdat ze toch een beetje trok met d'r beentje werd ze verdoofd.
Wat een klein hoopje is het dan. Toch mar terug bij mamma want ze mocht zich nu niet druk maken. Antibiotica voor 7 dagen en woensdag verband verschonen.

Nu moet ze minstens 4 weken op stal staan hoe we dit gaan doen zijn we nog niet overuit ze kan niet bij Sal blijven staan want die is het er niet mee eens om 4 weken binnen te staan en is ook echt niet de bedoeling maar nu spenen is ook voor Syd niet bevordelijk. De dierenarts wilt d'r mss een paar dagen wat kalmerends geven dat ze zich gedeisd houdt dat lijkt nu nog de enige oplossing. Pas als de wond helemaal dicht is mag ze weer naar buiten wat een opgave voor een 8 maand oud veulen.

Vandaag hele ochtend bij d'r geweest en ze eet gelukkig goed af en toe even nog bij mamma drinken maar verder lekker aan get hooi en müsli. Maar Ow wat is het moeilijk om m'n meisje zo te zien.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:38

oh jeetje wat een nare wond ! al enig iedee wat de oorzaak kan zijn ? mijn paard heeft laatst een slagaderlijke bloeding gehad en heb ik hulp ingeroepen van een deskundige om het herstel sneller te laten gaan ik heb toen honingzalf gebruikt van L-mesitran , misschien kan het je helpen mijn paard is daardoor super snel hersteld . heel veel sterkte. x

LCT
Berichten: 307
Geregistreerd: 20-02-13

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:39

Jeetje wat naar voor jullie! Heel veel sterkte, hopelijk geneest ze snel en goed

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:42

He bah wat een nare wond!

Maar begrijp niet zo goed waarom het niet gehecht kon worden, mijn merrie had een snee midden op de sprong, precies op het buigvlak, end at is gewoon gehecht, wel met speciale hechtingen.
Maar ja hij zal het wel beter weten ;)

Succes

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:46

Jeetje nare wond inderdaad. Mijn 7 maand oude veulen heeft sinds vorige week helaas ook boxrust ivm een scheur in het kootgewricht.
Die hebben we naast haar moeder gezet en voordat moeders naar buiten gaat zetten we de shetlander bij het veulen in de stal. Op die manier heeft ze toch veel contact en steun. Wel was ze al een maand van de merrie af maar alleen achterblijven was geen optie.
Op deze manier houd ze zich gelukkig super rustig! Weet natuurlijk niet of die van jou ook zon maatje beschikbaar heeft?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:47

Jeetje wat heftig, hopelijk geneest het snel en netjes.

Is het niet wat om buiten een mini paddockje naast de moeder te maken? Hoef je ze niet te scheiden en kan mama toch naar buiten.

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:51

Arme Sydney Y;( Ik kom snel langs!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 17:54

evita13 schreef:
oh jeetje wat een nare wond ! al enig iedee wat de oorzaak kan zijn ? mijn paard heeft laatst een slagaderlijke bloeding gehad en heb ik hulp ingeroepen van een deskundige om het herstel sneller te laten gaan ik heb toen honingzalf gebruikt van L-mesitran , misschien kan het je helpen mijn paard is daardoor super snel hersteld . heel veel sterkte. x


Ja heb ik gister ook meteen besteld! Lees er goede verhalen over hoop dat ook zo bij haar werkt! Maar dan schrik je ook als ze een slagaderlijke bloeding hebben! We hebben geen idee zit aan de binnenkant dus ergens aan ophalen lijkt niet echt voor de hand te liggen dierenarts vermoed dat het andere veulen met spelen mss met haar hoef er langs gehaald heeft maar ja zeker weten doen we het niet
Als ik zo lees kan het maanden duren ik weet echt niet wat ik moet doen met een jonkie wat maanden op stal moet staan Zonder dat ze gek gaat doen is nu nog redelijk rustig maar zal ook wel echt flink pijn doen ...


Silly1972 schreef:
He bah wat een nare wond!

Maar begrijp niet zo goed waarom het niet gehecht kon worden, mijn merrie had een snee midden op de sprong, precies op het buigvlak, end at is gewoon gehecht, wel met speciale hechtingen.
Maar ja hij zal het wel beter weten ;)

Succes



Ja ik had het als ik zo lees ook liever gehad want ze zeggen dat dan sneller geneest maar heb de kliniek gesproken en m'n eigen dierenarts (gister was het een spoed arts) en die zeggen beide dat in bijna alle gevallen weer open gaat. Ik ben ook wel heel huiverig om het verband eraf te halen weet niet wat ik aantref Dierenarts heeft wel gewaarschuwd dat het er niet fijn uit zal zien

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:00

ja dat klopt inderdaad dat ze mijn DA ook, ik ben nu 3 maanden bezig geweest (waarvan 2 maanden boxrust, anders had ik zeker het dubbele kunnen verwachten ze de DA.
Ja, het zal er heel gelig en pusserig uit zien, bereid je maar voor.
Ik kan je mesistran honingzalf aanbevelen, weet alleen niet zo goed of je dat nu al op de wond aan kan brengen, misschien dat iemand anders daar wat meer over kan vertellen.

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:12

Pff, wat blijft het toch naar zo.. Zo sneu om zo'n kleintje dan zo te zien!

Wondzalf er inderdaad op en hopen dat ze zich verder netjes houd.. Arm klein ding, en vooral voor jou ook erg schrikken...

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 20:41

Azmay schreef:
Jeetje wat heftig, hopelijk geneest het snel en netjes.

Is het niet wat om buiten een mini paddockje naast de moeder te maken? Hoef je ze niet te scheiden en kan mama toch naar buiten.


Wij hebben helaas geen zand paddocks tis nu vooral blub dus dat is geen strak plan en dierenarts is toch van mening dat ze buiten te gek gaat doen


Silly1972 schreef:
ja dat klopt inderdaad dat ze mijn DA ook, ik ben nu 3 maanden bezig geweest (waarvan 2 maanden boxrust, anders had ik zeker het dubbele kunnen verwachten ze de DA.
Ja, het zal er heel gelig en pusserig uit zien, bereid je maar voor.
Ik kan je mesistran honingzalf aanbevelen, weet alleen niet zo goed of je dat nu al op de wond aan kan brengen, misschien dat iemand anders daar wat meer over kan vertellen.


Heb je wel aan de hand gestapt of dat ook helemaal niet? Heb vandaag 2x met d'r alleen de gang op en neer getapt om d'r kleine beetje in de benen te houden maar of ze dan ook 2 maanden niet mag wandelen


wendy1987 schreef:
Pff, wat blijft het toch naar zo.. Zo sneu om zo'n kleintje dan zo te zien!

Wondzalf er inderdaad op en hopen dat ze zich verder netjes houd.. Arm klein ding, en vooral voor jou ook erg schrikken...


Ja tis z'n klein hoopje nu Zo niks voor kleine baldadige syd ... hopelijk komt ze er goed boven op en ben zo super blij dat je ons daar beetje bij helpt

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:58

Nee was echt boxrust maart zoals je aan de foto ziet zat het echt op een rotplek.
Heb maar de gehechte foto neer gezet, weet niet hoe je het in een spoiler zet nl.
Deze Is wat minder eng ;)
Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:24

Wat zonde dat dit niet gehecht is! Sowieso is de spanningsrichting heel gunstig om te hechten, en hechten levert ALTIJD winst op! Al is het maar om te voorkomen dat de wond zich gaat vergroten. Dat gaat ie nu zeker doen. Schrik niet, maar over 1,5 week is de wond ws 1,5x zo groot als nu. Dat is normaal bij niet gehechte wonden. Ben het wel eens met je da dat het na hechten in ieder geval weer deels open zal gaan, maar dat is niet door de locatie of grootte van de wond, maar door de vuiligheid en dus contaminatie. Alles wat dicht blijft zitten is winst. Enige overweging hier om niet bij het staande dier te hechten is veiligheid van de dierenarts, maar lijkt er op dat ze sowieso neer is gelegd? Verband moet dit dier sowieso weken en ook boxrust.

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:53

Aahw, heel veel stertke!

En wat een prachtig veulen is het!!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 22:55

Silly1972 schreef:
Nee was echt boxrust maart zoals je aan de foto ziet zat het echt op een rotplek.
Heb maar de gehechte foto neer gezet, weet niet hoe je het in een spoiler zet nl.
Deze Is wat minder eng ;)
[ [url=m/Y2KgNg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is niet niks wat een plek zeg bah Heb gister behoorlijk wat enge dingen voorbij zien komen want heb tot laat informatie zitten zoeken. De meeste waten idd gehecht maar ja ik hoop dat de dierenarts het goed inschat Gaat nu wel beter? Enige "geluk" als je het zo wil noemen is dat het niet diep is en ze liep er niet slecht op nu wel maar ja nu gaat natuurlijk meer trekken en zo.
Ze heeft ook geen pijnstilling gekregen.
Mloui schreef:
Wat zonde dat dit niet gehecht is! Sowieso is de spanningsrichting heel gunstig om te hechten, en hechten levert ALTIJD winst op! Al is het maar om te voorkomen dat de wond zich gaat vergroten. Dat gaat ie nu zeker doen. Schrik niet, maar over 1,5 week is de wond ws 1,5x zo groot als nu. Dat is normaal bij niet gehechte wonden. Ben het wel eens met je da dat het na hechten in ieder geval weer deels open zal gaan, maar dat is niet door de locatie of grootte van de wond, maar door de vuiligheid en dus contaminatie. Alles wat dicht blijft zitten is winst. Enige overweging hier om niet bij het staande dier te hechten is veiligheid van de dierenarts, maar lijkt er op dat ze sowieso neer is gelegd? Verband moet dit dier sowieso weken en ook boxrust.

Ik hoorde dat ze bij sommige krammen zetten ipv hechten maar da was er zeker van dat het weer helemaal open zou springen.en was volgens hem al te lang geleden gebeurt (wss eerder in de ochtend gebeurt) Ik heb het ook niet eerder meegemaakt dus weet niet beter dan dat het om een reden is. Kan er toch niks anders doen dan hopen dat het mooi heelt. Nee ze is niet neergelegd ze is wel wat gesedeerd aangezien ze terug trok naar verder was ze heel braaf ze kent gelukkig heel veel dus was niet schietrig of gemeen.
Foto is van vanmiddag toen ze in de stal lag te slapen je kon echt zien dat ze er last van had wat je dan door merg en been gaat.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:57

Afbeelding
Deze wond had mijn merrie afgelopen zomer. Dagelijks koelen en insmeren met honingzalf en binnen 2 weken was het dicht en de helft minder. Juist open houden en aan de lucht laten drogen. Heb je geen schoon stuk weide waar ze in kan? Bijzondere da heb je ts, zijn behandeling zou mijn keuze niet zijn. Beterschap!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:00

Helen doet het wel hoor, dier is nog jong. Maar het had sneller/mooier gekund.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:28

Goh wat een nare wond!! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet! Wat betreft binnen houden: ik ben daar nooit zo'n voorstander van!
Sterkte!!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:32

Sterkte TS.. Het is altijd verschrikkelijk om een paard te hebben met zo'n wond.. Maar gelukkig is de wond heel oppervlakkig dus kan het nog makkelijk helen! Deze kan nog heel makkelijk goed komen :j

Afgelopen zomer (was eind Mei gebeurd) hadden we een paard met een snee op de zelfde plek maar heel diep.. Zo erg dat ik dacht dat we het paard moesten laten inslapen. Maar we hebben dr een kans gegeven en na intensieve verzorging rent ze nu weer vrolijk door de wei, en kunnen we waarschijnlijk in de lente wel weer beginnen met rijden!
Spoiler:
Afbeelding
Dat is dus geen pus, maar wondvocht én gewrichtsvocht.. dat gewrichtsvocht vond de DA nogal eng en hij wist niet of dit nog goed kon komen.
Hechten kon niet ivm de plek en de diepte van de wond. Gips kon in het begin nog niet ivm al het vocht.
Dus in het begin was het elke dag zo verband verwisselen, schoonmaken, antibiotica en pijnstilling geven. (gelukkig mag en kan dit in Canada zelf, dus heb zelf de injecties kunnen geven. Zonder DA).
Toen het vocht allemaal minder werd na een aantal weken hebben we er gips op laten zetten, iets wat vrij riskant is voor een paard. Maar dat ging super! Het was ook een geweldig paard die het allemaal zó goed toe liet. Daarna is het flink verbetert. Heeft dus wel 3 kwart jaar geduurd voordat alles weer geheeld was (incl de spieren, we hebben ook oefeningen moeten doen omdat ze altijd op rust stond met dat been natuurlijk).

Zo heb ik nog wel een paar verhalen :+ Dus het komt wel goed met je paardje! Maar het is wel een lastig traject.. Sterkte!

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:38

Ik kom even inbreken weer.
Jullie wonden zaten allemaal hoger en daarmee dus ook iets minder risico op vuil in de wond.
Deze zit laag en een veulen wat graag speelt gaat niet rustig doen.
Die gaan niet braaf gras eten op een klein stuk.. (er is ook niet echt een stuk op stal nu waar en gras staat zonder blub en ze op zou kunnen denk)
Ik denk dat daarom deze da deze keuze gemaakt heeft.

Je wilt de wond droog maar ook schoon. En schoon blijft die nu gewoon niet als ze buiten staat, zeker niet zonder verband. Ze wordt goed in de gaten gehouden gelukkig..

Verband had hij erom gelegd zodat het strak zou komen te liggen. In de hoop daarmee ook de genezing iets te versnellen.

Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar dacht zal ook even een reactie geven :)

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:54

Ooh, maar ik heb ook nooit gezegd dat het verband niet nodig is, juist dat begrijp ik heel goed. Alleen het niet hechten niet.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:59

En wie weet is de huid ook te dun om daar te hechten!

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:00

Nee ok... haha. Hij zal er ongetwijfeld zijn reden voor gehad hebben. Het was al wat dik. Misschien daarom wel. Of oudere wond?
Het gaat tijd kosten maar gaat hopelijk gewoon helemaal goed komen :))

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:10

Gewoon mesitran erop, dan gaasje wat niet kleeft en 2x per week verband wisselen. Op stal en zo min mogelijk bewegen dan zit het met 2 weken dicht.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:48

KS --> MD. Gezien het hier eerder over de wondverzorging en nazorg etc gaat denk ik dat dit topic hier beter past. Je zal ook meer tips krijgen ivm op stal houden en rustig houden van je veulen.