Het liep weer allemaal anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:06

Met een harde waterstraal heb ik dan weer hele goede ervaringen bij een paard met diepe wond bij de sprong. Gewoon echt flink erop zetten.
Dat lijkt inderdaad heel eng om te doen, toch is dat schoonspoelen op die manier zo verkeerd niet. Met en zachte straal koel je alleen en maak je niets zuiver.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:16

Wel onder verband houden en 2x per week schoonmaken.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:40

Mloui schreef:
Wildgirl schreef:
Zoals ik in mijn eerdere post al schreef...iedere dag 2 maal daags 10 minuten koelen met zachte straal, mesitran erop en in een zo schoon mogelijk stuk land laten lopen. Daarmee krijg je dit soort wonden prima dicht. Het feit dat het nu nog zo open ligt komt door de stal rust en het verbinden. De wond kan niet drogen en het weefsel is niet voldoende doorbloed waardoor je de groei van nieuw weefsel remt. Sterkte ts!


Laten drogen werkt prima voor schaafwonden, niet voor dit soort snijwonden. Een droog wondbed kan geen huid overheen groeien en krijg je óf wildvlees, óf een wond die überhaupt niet sluit. Deze wond zou (mits volgegranuleerd, dat zou wbt tijdsbestek al zo moeten zijn, maar kan ik op de foto niet goed zien) gebaat zijn bij een foam verband. Foam absorbeert de overmaat aan wondvocht maar voorkomt dat de wond indroogt. Wat je ook doet, géén harde straal. Nieuw granulatie weefsel is ontzettend kwetsbaar en bloedt al bij lichte aanraking. Harde straal is funest voor dit weefsel. Daarnaast is afspoelen met kraanwater überhaupt niet aan te raden want door het verschil in osmolariteit tussen cel en water zuigen de cellen zich vol waardoor ze ook beschadigen. Dan kan je beter je DA vragen om een fles fysiologische zoutoplossing.

Toch zie je al nieuwe huidrandjes komen (het lichte roze weefsel). Dit groeit super langzaam. 1mm per week onder gunstige omstandigheden is de standaard.


Toch grappig dat ik op mijn manier meerdere vlees en snijwonden bij verschillende paarden en honden binnen 2 weken heb dichtgekregen zonder wildvlees of littekenvorming. :o

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:22

bruintje123 schreef:
Met een harde waterstraal heb ik dan weer hele goede ervaringen bij een paard met diepe wond bij de sprong. Gewoon echt flink erop zetten.
Dat lijkt inderdaad heel eng om te doen, toch is dat schoonspoelen op die manier zo verkeerd niet. Met en zachte straal koel je alleen en maak je niets zuiver.


Harde waterstraal is nodig om vuil te verwijderen, maar als je het onder verband houdt dan hoef je geen vuil te verwijderen en hoef je alleen te koelen / schoon te maken met een zachte straal.
Mij ervaring met dit soort wonden is onder verband (foam verband is een uitstekende tip) met honingzalf voor dit stadium. Zonder verband lijkt me nog te vroeg.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:26

Babootje schreef:
bruintje123 schreef:
Met een harde waterstraal heb ik dan weer hele goede ervaringen bij een paard met diepe wond bij de sprong. Gewoon echt flink erop zetten.
Dat lijkt inderdaad heel eng om te doen, toch is dat schoonspoelen op die manier zo verkeerd niet. Met en zachte straal koel je alleen en maak je niets zuiver.


Harde waterstraal is nodig om vuil te verwijderen, maar als je het onder verband houdt dan hoef je geen vuil te verwijderen en hoef je alleen te koelen / schoon te maken met een zachte straal.
Mij ervaring met dit soort wonden is onder verband (foam verband is een uitstekende tip) met honingzalf voor dit stadium. Zonder verband lijkt me nog te vroeg.

Dat ben ik met je eens.

Maar goed de DA had het over geen verband meer.
En andere bokkers over harde straal maakt dan alles weer kapot. En dat is dus niet zo.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:23

Wildgirl schreef:
Mloui schreef:

Laten drogen werkt prima voor schaafwonden, niet voor dit soort snijwonden. Een droog wondbed kan geen huid overheen groeien en krijg je óf wildvlees, óf een wond die überhaupt niet sluit. Deze wond zou (mits volgegranuleerd, dat zou wbt tijdsbestek al zo moeten zijn, maar kan ik op de foto niet goed zien) gebaat zijn bij een foam verband. Foam absorbeert de overmaat aan wondvocht maar voorkomt dat de wond indroogt. Wat je ook doet, géén harde straal. Nieuw granulatie weefsel is ontzettend kwetsbaar en bloedt al bij lichte aanraking. Harde straal is funest voor dit weefsel. Daarnaast is afspoelen met kraanwater überhaupt niet aan te raden want door het verschil in osmolariteit tussen cel en water zuigen de cellen zich vol waardoor ze ook beschadigen. Dan kan je beter je DA vragen om een fles fysiologische zoutoplossing.

Toch zie je al nieuwe huidrandjes komen (het lichte roze weefsel). Dit groeit super langzaam. 1mm per week onder gunstige omstandigheden is de standaard.


Toch grappig dat ik op mijn manier meerdere vlees en snijwonden bij verschillende paarden en honden binnen 2 weken heb dichtgekregen zonder wildvlees of littekenvorming. :o


Honden en paarden kan je sowieso niet vergelijken qua wondgenezing. En ik zal niet zeggen dat het nooit lukt op jouw manier, maar grofweg heb veel meer kans op een nette genezing met goed wondmanagement. Een wond die zo veel huid moet gaan aanmaken laten indrogen is gewoon niet bevorderend voor de snelheid als de kwaliteit van het herstel.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:00

Nou we zijn inmiddels al weer even verder. We hebben op aanraden van de dierenarts het verband er 1 dag afgelaten maar de dag erna was het been veel dikker en wond was zo vies.

We hebben het flink schoon gemaakt en toch maar even verband om gedaan mijn gevoel paste hier even beter bij. Ze doet het heel goed we kunnen gewoon rustig zelf het verband wisselen.
Hier de foto's van de laatste 3 wissels.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel vond ik dat haar kogel vandaag wat aan de dikke kant was en ze hem ook wat minder ging belasten als de afgelopen tijd. Met stappen zie je er eigenlijk niks van en de wond zelf ziet er goed uit dus hopelijk wordt het weer snel minder.


Afbeelding

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 18:06

Ooh kijk dat ziet er keurig uit.
Dik kan nog best hoor vocht moet toch ergens heen.
Gaat uiteindelijk wel weer weg.
Alleen even in de gaten houden dat het niet warm wordt.

Ik vind het in een korte tijd erg goed vooruitgaat

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 18:26

Silly1972 schreef:
Ooh kijk dat ziet er keurig uit.
Dik kan nog best hoor vocht moet toch ergens heen.
Gaat uiteindelijk wel weer weg.
Alleen even in de gaten houden dat het niet warm wordt.

Ik vind het in een korte tijd erg goed vooruitgaat


Ja bovenste foto was vorige week woensdag 2 foto afgelopen zondag en laatste vandaag het gaat nu ineens erg snel. Morgen willen we nog een wissel doen om te kijken of het wat minder dik is en dan hopen we dat we het nog met 1 keer wisselen het dan wel open kunnen laten. Nu het huid wat dichter op elkaar zit vind ik het minder eng maar meer omdat ze op stal nog wat bokkensprongen maakt en ik liever niet wil dat ze blijft hangen met d'r andere hoef.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:03

Verband niet weglaten tot de wond echt dicht zit.
Het gaat wel de goeie kant op.

Een paard geneest van nature heel slecht in tegenstelling tot een hond of kat. Evolutie heeft ervoor gezorg dat dit niet zo goed in elkaar zit bij een paard.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:24

Dat ziet er prachtig uit! Gaat best heel voorspoedig voor een beenwond! Hou de mate van belasting in de gaten. Wordt ze echt kreupel dan even foto laten maken. Kan nl zijn dat er toch wat beschadiging van bot is geweest en dat het lichaam dit probeert af te stoten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:51

Er zit nu wel echt grote verbetering in. Je hebt het netjes verzorgt hoor :j

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:38

Jeetje ziet er echt al een stuk beter uit! Zou zelf ook verband er om houden totdat het helemaal dicht is. Als er weer vuil in komt, moet je ook weer aan de wond zitten prutsen..
Wat een knapperd is het trouwens!

idion
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-03-09
Woonplaats: Wormer

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:51

Zo dat ziet er mooi uit.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:28

Och, zo'n beestje toch....moeilijk he, spenen. Heb de mijn 1 maand geleden op 2 jaar gespeend (moeder werd verkocht en ik had nieuwe "tante" voor haar klaar staan).Het ging wonderbaarlijk goed, goddank. Had ik niet het besluit moeten nemen om moders weg te doen, had ik ze waarschijnlijk echt gespeend (ze mocht na een maand of 10 al niet meer drinken en moeders stond droog. Ik snap nooit dat mensen er zo makkelijk over doen, je laat toch even de hele wereld instorten van je veulenkind.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 12:46

We zijn inmiddels een maand verder en ik (hoop) dat de eindstreep in zicht is.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het verwisselen gaat nu snel en ze laat alles braaf toe.
Langzaam ben ik bezig om haar weer te laten vertrouwen ze raakt van de simpele dingen in de stress. Een simpele klopje op de borst koppelt ze aan de antibiotica spuiten dus nu steeds begonnen met 1 klopje en meteen belonen. Ik probeer de momenten zo kort en krachtig te houden en haar weer met rust de basis weer in te brengen. Bij andere is ze nog heel wantrouwig en gaan de oren al snel in d'r nek maar hoop na wat tijd en rust dit ook wel weer minder wordt.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is nog steeds een clown volgende week wordt ze 9 maanden en staat ze al een maand binnen. Ik wil haar proberen weer lekker in de wei te doen maar weet niet wat ik om haar been moet doen. (Wel pas als de wond dicht is) de weides zijn allemaal blub dus met verband en watten is geen Sucess maar als dicht is hoef ze dat niet meer om alleen haar dan al zonder iets in de wei vind ik geen strak plan. Ik heb een beetje zitten denken aan 3/1 beschermers zacht van binnen maar ben bang dat de blub erin komt en als of de wond schuurt. Dacht mss aan de vetwrap die er nu omheen zit maar dan zonder watten het is puur voor als ze naar buiten gaat en als ze binnen komt gaat het er meteen af en wordt het afgespoeld voor ze de stal in gaat. Kan dit kwaad als je zorgt dat niet al te strak zit maar strak genoeg dat niet afzakt? Iemand anders nog wat tips?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:50

wauw dat ziet er echt goed uit!

Knappe meid ook

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 12:56

FF overleggen met je dierenarts. Ziet er al mooi uit. Vetramil of andere vorm er bv opsmeren bij het nr buiten gaan, dan mss afdekken en beschermer eromheen. Voor paard wel fijn als ze weer nr buiten kan, desnoods maar kort. Sterkte, lastig pakket, zeker als je geen zandpaddock hebt of een verhard stuk(je) kan afzetten.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:52

Nou na 5 weken op stal gestaan te hebben en 2-3 per week verband wisselen is Sydney voor het eerst in haar leven "alleen" de wei opgegaan!

Na het wisselen hebben besloten om het verband eraf te laten en hopelijk de genezing aan moeder natuur over te laten. Het zit dicht ... lijkt alsof het nog niet helemaal dicht zit maar als je eroverheen gaat voel je geen randen of gat meer. Omdat ze gespeend moest worden tijdens d'r blessure heeft ze nog nooit alleen in de weide gestaan dus vandaag meteen de kop eraf!!

Met een kogel beschermer eromheen even eerst in de longeer cirkel laten wennen en toen in de weide gezet. We bleven met 2 man in de wei bij de draden staan met stroom erop om haar in de gaten te houden. We lieten haar los en ze sukkelde over na een stukje blub waar 1 grasspriet in verbleef. Daarna even als een hertje de wei door gesprongen om vervolgens lekker met de blub plassen te spelen. Ik voel nog modder achter m'n oor zitten Zo heeft ze heerlijk de middag doorgebracht. Met binnen halen twijfelde ik nog of ik een schep brokken mee moest nemen denk die wilt echt niet meer komen. Maar ik gewapend met alleen een snoepje naar de ingang en roepen. Omdat we op kleigrond zitten zijn onze weides nu voornamelijk grote modder walhalla's dus de wei inlopen om haar te gaan halen was eigenlijk geen optie. Maar was ook niet nodig na 1 keer roepen kwam madammeke aangelopen en kon ik makkelijk alle draden open en dicht doen. Goed d'r benen afgespoten en haar beentje droog gemaakt in weer met honing zalf ingesmeerd. Ik hoop dat het vanaf nu gaat wegtrekken. Ik heb iig genoten van m'n goudklompje in de wei Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 23:01

Hier de allerlaatste foto's in dit topic. Na 6 weken is de wond helemaal dicht. De kogel blijft wat dikker maar kon nog enkele weken tot maanden duren. Nu gaan we aan de slag met de emotionele littekens want dit heeft er flink ingehakt bij d'r. Ik ben langzaam bezig met het vertrouwen weer opbouwen naar positieve aanraking en haar langzaam weer te laten genieten van verzorging.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:08

Knappe syd! Gaat helemaal goedkomen met der hoor! Ze is jong. Kneedbaar!

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Het liep weer allemaal anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 00:38

Stille meelezer maar fijn te zien dat de wond zo genezen is. Nu weer lekker vertrouwen opbouwen en genieten. Gaat vast goedkomen, succes!