[Volg] Hyperextensie veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:00

Ik volg ook. Super interessant dat je ons mee laat kijken! !

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 20:25

Wat een dag..

Vanmiddag is er onder het ergste voetje een schoentje geplaatst. De andere kant word maandag geprobeerd.
Mistique heeft vandaag goed laten zien dat ze karakter heeft, ze is pittig genoeg.
Na wat verdoving werd het schoentje aangemeten.
Ik kon wat slecht foto's maken want ik moest het veulen ook vast houden.
De eerste poging mislukte helaas doordat er te veel ruimte op de teen zat en het schoentje los kwam.
Doordat de smid het ter plaatse kon bij vullen kon het schoentje goed op maat gemaakt worden en bleef het goed zitten.
Hierdoor werd het pijnlijk voor ons topper en kond de smid de andere kan niet voor elkaar krijgen en krijgt ze het weekend eerst rust en gewenning. Mocht het dan nog niet helemaal naar wens zijn kan hij de lepel ook nog iets verlengen.
de kansen zijn 60% dus we duimen heel hard de aankomende dagen op enige verbetering.
Mijn stress level is nog wel aardig hoog, maar ik houd de moed.

Aankomst, mw stapt super braaf mee op de trailer :D
Afbeelding

Tussen het corrigeren passen en meten door is er tijd voor een slokje.
Afbeelding

Het schoentje en je ziet gelijk al dat ze iets van de grond staat. Het is de eerste keer dat de wond gebloed heeft dit was helaas nadat ze op de koot gedraaid was. Hierna is ze mooi opnieuw verbonden.
Afbeelding

Weer lekker thuis in eigen stal.
Je kan zien dat de knie wat in een kromming staat en dat het schoentje dus werkt.
Voorheen was de knie gewoon gestrekt en de koot op de grond.
Afbeelding


We vervolgen maandag weer.
Nu weer goed aan de pijnstillers en antibiotica.
Ik duim dat het schoentje goed blijft zitten.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:36

Jeetje wat een drama zo, ik kan mij goed voorstellen dat je stresslevel erg hoog is momenteel.

Hoop dat het maandag wat makkelijker gaat.
Maar vooral dat het werkt.
60% is best aardig

Dennisch
Berichten: 210
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:42

Afbeelding
newt schreef:
@Dennisch.
Wat vervelend dat het bij jullie ook zo is. Staat het veulentje wel iets van de grond of heeft deze ook open koten?


Nee ze heeft geen open koten gelukkig, maar heeft een hele dikke laag bodembedekking in de stal met daaronder rubber matten, en buiten eigenlijk alleen op het zachte van paddock en weide.
Ze liep volledig op de kogels, maar inmiddels is ze een heel klein beetje gestegen maar echt te minimaal, ze is nu 3 weken oud en besloten om toch volgende week schoentjes eronder te laten maken.

Ik heb de foto's bekeken van die schoentjes onder die van jouw, maar had gedacht dat ze dan gelijk al een stuk hoger zouden staan een soort van wigje met een lange lip eronder maar dit lijkt zo maar minimaal op de foto.

Ik heb ook met de kliniek over red boots gesproken, maar daar zeiden ze dan wordt alles slapper en krijg je druk plekken...?! Druk plekken geloof ik zeker, maar beter alles geprobeerd hebben dan niks doen. Ik geloof niet dat het nu na 3 weken nog uit zichzelf recht gaat trekken. Een veulen dat voorover of bokbenig staat kunnen ze spuiten en zakt meestal snel goed, maar hier kun je ook niet iets voor spuiten.
Ik hoop echt dat ze volledig goed zal komen

Op de foto was ze 3 dagen oud, de achterbenen zijn inmiddels wel oké

Anoniem

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:56

Jeetje wat een pittig geval, ik ben benieuwd naar het verloop.

Het lijkt op de foto in de trailer of ze een ook een scheef neusje heeft, of lijkt dat maar zo?

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:05

Jeetje dit is helemaal nieuw voor mij. Fijn dat je hierover een topic wilt openen, ik denk dat het heel leerzaam kan zijn voor mensen die met hetzelfde probleem te maken hebben/krijgen.

Dennisch
Berichten: 210
Geregistreerd: 13-05-09

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 00:08


newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 07:45

Joolien schreef:
Jeetje wat een pittig geval, ik ben benieuwd naar het verloop.

Het lijkt op de foto in de trailer of ze een ook een scheef neusje heeft, of lijkt dat maar zo?


Goed gezien! Hij staat inderdaad iets scheef, maar al weer rechter als bij geboorte. Dit was geen probleem als ze goed dronk en lost langzaam op, alleen goed de tanden bijhouden, nou dat doen we sws wel. Daarnaast maakt dat het door de bles schever lijkt dan t daadwerkelijk is.
Op de laatste foto van vorige pagina zie je het weer niet.

Dennisch de jouwe staar er ook flink door! Wij hebben het ook wel over een laars gehad inderdaad de druk plekken. Maar het verslapt ook de pezen waardoor het soms juist averechts werkt daarom mag ik het verband ook niet te stevig in zwachtelen want dan geef ik te veel steun en doen de pezen het niet zelf.
Ben heel erg benieuwd hoe het zal verlopen voor jou! Laat je het weten

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:16

Poeh respect voor jou hoor, dat je dit allemaal zo doorzet. Ik durf niet te zeggen wat ik had gedaan als het zo erg was geweest. Misschien had ik er ook wel aan gaan dokteren hoor maar het ziet er best ernstig uit. Ook in combi met dat neusje. Ik volg.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 09:30

Suzanne F. schreef:
Poeh respect voor jou hoor, dat je dit allemaal zo doorzet. Ik durf niet te zeggen wat ik had gedaan als het zo erg was geweest. Misschien had ik er ook wel aan gaan dokteren hoor maar het ziet er best ernstig uit. Ook in combi met dat neusje. Ik volg.


Snap ik best hoor, ik zal haar ook zeker niet onnodig laten lijden. Zodra ik merk dat het m niet word dan is het klaar. Maar zolang zij nog veel pit laat zien in plezier door bokkend de box door en rollend door het stro geef ik het hoop. Het neusje is echt niet zo erg als dat het lijkt.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 09:46

Vanmorgen de buurvrouw vast naar buiten met haar veulentje zodat ik de stal kan mesten en dat Mistique even van stal kan wisselen zodat ik die van hun weer even grondig kan doen.
Flink wat kabaal terwijl ik aan het mesten ben want Mistique leeft zich even uit :D
Met de verzorging kon ik merken dat de voorste pees een stuk soupeler is geworden. Er zit meer lengte in dus de training die ze zelf toepast door het schoentje is merkbaar.

@Silly heb je al wat vernomen over de schoentjes voor jou veulen?




Afbeelding

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:16

Dat is iig positief, dat je wat verschil merkt in de voorste pees!

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:42

Haha wat is het toch een schatje!

Nee nog niets gehoord, heb wel zelf even gebeld,maar ze was met een spoedgeval bezig.
Die belt maandag wel.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:48

Jeetje, die benen :oo
Super interessant dat je ons laat volgen!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:19

ik heb ooit een veulen gehad die dit aan twee voor benen de andere kant op had ( hij liep op zijn kogels ) met gips en daarna een schoentje ( bloed zweet en tranen ) weer op de poten gekregen,

succes

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:34

Fijn dat het iets lijkt te doen!

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:08

Newt, Cashmiro krijgt inderdaad plakschoentjes, zodra dat gebeurt is zal ik wel even een foto plaatsen.

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:24

Ik volg mee! Heb echt lang zitten staren naar de foto's.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:05

@Sassefras: Jeetje ja kan mij voorstellen dat het enorm veel tijd geduld en tranen kost. Bedoel je dan middels bokbenigheid? Respect hoor en blij toe dat die van jullie weer goed is afgelopen!

@Silly, wat goed, ik ben benieuwd hoe het zal lopen bij jou.! Succes al vast

Vandaag het rechter voetjes ook een schoentje gekregen en de linker kant is de lepel iets van verlengt.
Ze gedroeg zich goed en het scheelde een half uur in tijd met de vorige keer.
We mogen het nu 9 dagen de tijd geven, volgende week woensdag vervolg afspraak. Het moet in de aankomende weken wel verbeteren, anders daalt het herstel percentage.
Hij had gehoopt dat ze het weekend iets meer verbeterd was dan dat ze nu deed. We wachten af.


Afbeelding

Mariska_28

Berichten: 10518
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:17

Nou, negen dagen duimen dan maar..

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:21

Zo jammer dat ze het niet kunnen spalken begrijp ik. Ik ga duimen voor deze knappe dame.


Zit even vooruit te denken...,mocht het na 9 dagen niet verbeterd zijn(wat ik uiteraard niet hoop!!),is dan spalken toch nog niet een optie,met de gedachte,baat het niet,schaden doet het waarschijnlijk ook niet. Ik hoop gewoon zo dat het goed,zou toch vreselijk jammer zijn zeg.

*gaat verder duimen*
Laatst bijgewerkt door Faruba op 10-04-17 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:46

Jeetje wat een ernstig geval van hyperextensie zeg! Erg interessant dat je ons laat volgen. En ik ga ook duimen voor een goed herstel :*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:52

Maar... wat doen die schoentjes nu precies?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [Volg] Hyperextensie veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:31

Ik duim ook mee! Top dat je het een kans geeft.

newt

Berichten: 2050
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 19:49

LadyMadonna schreef:
Maar... wat doen die schoentjes nu precies?


De diepe buig pees is te zwak/lang, doordat deze te zwak is kan het koot niet van de grond komen.
Nu zijn er lepeltjes onder geplaatst die zorgen dat de koot van de grond komt en de diepe buiger getraind word om zelf de draagkracht te krijgen. Dit heeft zich in de achterbenen zelf opgelost maar in de voorbenen niet.

We hebben het ook over spalken en gipsen gehad, dit is geen optie.
Je kan dit wel doen, alleen breng je stevigheid aan waardoor ze wel rechtop komen te staan maar train je de pezen niet en blijven die slap. Wanneer je de spalk of gips er dan omheen weg haalt zakken ze direct weer tot de grond.
Was het andersom geweest bok-hoevig, daar bestaat een laars voor, dit is wel een optie.