PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:47

Ik zie door de bomen niet meer helemaal het bos :) hopelijk kan iemand me even helpen. Ik herken bij mijn paard symptomen van pssm. Voor pssm1 is ze negatief getest. Wel zou ik willen proberen wat voor effect het heeft als ik vitamine e en magnesium extra ga geven. Maar hoe veel? En in wat voor vorm (vloeibaar/poeder). Ze krijgt nu de equilin balancer en een schepje zeezout met een beetje slueslimix. Paard is +-600 kg.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:23

Bij vitamine e is het belangrijk dat je de natuurlijke vorm geeft. Ik heb hele goeie ervaring met die van Horseflex, andere mensen hebben betere ervaring met een olie. Magnesium eigenlijk hetzelfde. Je hebt verschillende vormen, de ene reageert beter op chelaat de andere op oxide. Ik raad aan om gewoon 1 uit te kiezen en te proberen en gewoon te beginnen met de aangeraden dosis op de verpakking. Best maar 1 supplementen opstarten en dan later de andere toevoegen zodat je weet wat werkt en wat niet.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:57

Ik merkte groot verschil met vloeibare of poedervariant van de vitamine E. Dat zal per paard verschillen, maar van de olie van pharmahorse hoef ik veel minder te geven dan de poeder.

Magnesium oxide werkt net zo goed als andere vormen, de opname duurt alleen wat langer tot je op hetzelfde niveau zit als bijv citraat en je moet er wat meer van geven. Oxide is dan wel weer veel goedkoper, dus ook met meer geven ben je goedkoper uit. Ik vind die van Vente fijn.

Ik ben juist met alles te gelijk begonnen, omdat je vaak toch een combi van alles nodig hebt. En pas toen hij stabiel was ben ik af gaan bouwen of heb ik een product achterwege gelaten om te testen wat hij kon missen.

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 21:16

Welke balancers gebruiken jullie bij je pssm paard en vooral waarom juist die?

Geven jullie ook extra mangaan aan je paard? Ik lees dat het in Nederland niet nodig zou zijn, maar ook verhalen dat het wel helpt?

Voert iemand ook Ubiquinol (q10) bij?

Hebben jullie ook het idee dat het pssm2 paard gevoelig is voor maagzweren en doen jullie daar ook nog een poedertje voor bij?

Worden de harde spieren met voldoende vit e en magnesium weer zacht zoals normaal?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 00:59

@silvanon: ik heb inderdaad ook gelezen dat mangaan positieve effecten heeft op pssm2’ers. Die van mij heel veel last van maagzweren ja! Of er een verband is met pssm2 durf ik niet te zeggen. Ik heb vandaag pas de uitslag gekregen dat mijn paard pssm2 P2 heeft. Ik moet mij er dus nog even goed in gaan verdiepen en gaan uitproberen wat wel en niet werkt.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 01:21

Dank jullie wel voor de antwoorden! Geven jullie idd de dosering zoals deze op de verpakking staat of meer dan dat?

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:42

Mangaan wordt geadviseerd bij p2 en px. Mijn px heeft er in ieder geval wel baat bij.

joyce83

Berichten: 5210
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 14:59

Welke mangaan geef je?

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 17:52

Daar ben ik ook wel benieuwd naar

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:10

Ik heb die van Masterhorse.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:30

Dankjewel!

Weet iemand of er een verband is tussen pssm2 en hoesten?

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:30

LV19952 schreef:
Dankjewel!

Weet iemand of er een verband is tussen pssm2 en hoesten?


De mijne heeft dat inderdaad. Als ze hoest, geef ik wat meer eiwitten en dan is het snel weer over.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:49

Dankjewel! Hoe geef jij extra eiwitten?

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 07:34

LV19952 schreef:
Dankjewel!

Weet iemand of er een verband is tussen pssm2 en hoesten?


Ja, dat is er zeker. Longen hebben ook spieren.

De mijne wil zo in het voorjaar wel eens beginnen met hoesten. Ik verhoog dan eiwitten, vitamine E en C en ik geef 2 kilo wortels per dag. Vorig jaar zonder hoesten het voorjaar doorgekomen. Kijken hoe het dit voorjaar gaat.

Mangaan krijgt de mijne ook. Ik geef 3x de aanbevolen dosis.
https://www.discountfutter.shop/mangan- ... d-fuettern

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 08:00

Wauw dankjewel. Dan heb ik denk ik echt de cirkel rond. Vorig jaar is ze begonnen met hoesten tijdens het aandraven. Da erbij en constateerde zo een stofallergie. Paard naar buiten maar bleef met aandraven wat hoesten. Sinds alle problemen qua gedrag zijn begonnen is ook het hoesten toegenomen. Het was de laatste 3 weken (sinds ik gestart ben met supplementen) flink afgenomen. Helaas vorige week maandag kou gevat door de regen en sinds dinsdagavond weer flink hoesten. Vermoed dat dit dus op de spieren is geslagen. Helaas wist ik vorige week nog niet dat ze pssm2 heeft. Anders had ik haar eerder een dekentje op gedaan. Nu kijken dat ik dit opgelost krijg.

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:19

LV19952 schreef:
Dankjewel! Hoe geef jij extra eiwitten?


Ik geef bruine rijst eiwitten en geef dan gewoon ca. 10 gram extra.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 18:05

iemand ervaring met balancer este en horseadds? bij vergelijken komt dit goed uit qua waardes en prijstechnisch ook aantrekkelijk.
JPGEF hi support is erg duur namelijk in verhouding met de anderen

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:30

Die ken ik niet. Ik gebruik al jaren marstall force. Daar doet ze het prima op. Jpgef heb ik wel eens naar gekeken maar die vind ik inderdaad veel te duur.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 19:54

dianalamboo schreef:
iemand ervaring met balancer este en horseadds? bij vergelijken komt dit goed uit qua waardes en prijstechnisch ook aantrekkelijk.
JPGEF hi support is erg duur namelijk in verhouding met de anderen

Ik voer sinds december horseadds. Paarden doen het er prima op. Was even huiverig voor de luzerne ivm koudbloed maar dat aandeel is zo klein dat het goed gaat.

Gaf eerst Victorius secret maar van de 3 wilde 1 het echt niet eten. Vanwege pssm heb ik al genoeg potjes/bakken/tonnen staan dus vond 1 balancer wel genoeg.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:57

Welke is het beste voor pssm’ers? Ik geef naar alle tevredenheid de VS, ook vanwege hoge selenium en aminozuren. Daardoor hoef ik geen extra aminozuren te geven. Maar ben altijd wel nieuwsgierig naar andere producten, of er dan toch nog een ander poedertje achterwege kan blijven zoals magnesium.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 10:07

Ik vind de Este een mooi product. Ik voer het nog niet zo lang dus kan niet veel zeggen over hoe ze het er echt op doen (en ik heb geen PSSMers meer), maar ze eten het iig goed.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:40

LV19952 schreef:
Dankjewel!

Weet iemand of er een verband is tussen pssm2 en hoesten?


Zijn er dan meer die dit juist met de pssm1 hebben?
En hoe “lossen” jullie dat op?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:38

Die van mij heeft het met pssm-2. Hoe los ik het op? Het hoesten op zich pak ik niet aan. Maar de spierspanning moet naar beneden. Dus klachten onder controle krijgen en werk laten doen dat de onderhals ontspant en tot lengte brengt. Onder het zadel ben ik daar het handigst in moet ik toegeven. Maar kan ook aan de Longe of aan de hand uiteraard als je een beetje handig bent.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:49

“Fijn” om te weten dat ik niet de enige ben met een hoestende pssm2’er. Hier was ze de afgelopen dagen steeds ná het rijden aan het hoesten. Na wat te hebben gelezen in dit topic heb ik de supplementen wat omhoog gegooid en gisteren heeft ze tijdens en na het rijden niet gehoest. Overdag hebben ze haar wel nog een enkele keer horen hoesten. Hopen dat ik het helemaal onder controle kan krijgen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:56

Ik wist het eerst ook niet. Ik dacht altijd dat het kwam omdat ze gewoon zwakke longen had ofzo. Ik merk trouwens wel dat ze hooi verpakt in plastic beter kan hebben dan hetzelfde hooi (op dezelfde dag gemaaid en dezelfde dag gehaald van eigen, hetzelfde land) in touwtjes. Ik wilde nooit aan hooi uit plastic maar ze hoest beduidend minder daardoor.