PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:34

MyChoice Testen op PSSM 2 kan bij CAG in Duitsland.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:30

Hallo,
Ik heb eerder een berichtje hier geplaatst maar kom toch nog even wat vragen.

Ik heb al veel zitten Lezen maar zit toch nog met wat vragen.

Ik wil mijn paardje nu toch echt gaan testen, maar vroeg me af of pssm veel voorkomt bij kwpn? Is er bekend of er hengsten zijn die het hebben?

Pssm1 ga ik via bloed laten testen, de dierenarts die die van mij altijd ent gaat bloed af nemen en zal het naar het lab sturen.

Nu wacht ik eerst die uitslag af denk ik. Maar mocht ik ook op pssm2 testen, is jullie ervaring dan dat biopt beter is dan de methode met haren. De dierenarts gaf aan dat alleen biopt betrouwbaar is maar ik lees ook veel over de methode met haren.

De kenmerken die mijn merrie heeft zij
-niet kunnen galopperen
-hoge spierspanning
-niet goed achteruit kunnen kopen
-jeuk
-boos op singelen
-amper spier op bouwen

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:23

Mineralen tekorten en maagzweren zijn al uitgesloten? Langdurige maagproblemen geeft ook leverproblemen en daardoor huid problemen als jeuk, etc.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:35

tamary schreef:
Mineralen tekorten en maagzweren zijn al uitgesloten? Langdurige maagproblemen geeft ook leverproblemen en daardoor huid problemen als jeuk, etc.


Maagzweren lijken me nu niet, die symptomen ken ik heel goed bij haar. Ze heeft het helaas al meerdere keren gehad. Ze staat daarom op een spiciaal dieet. Equifyt green power luzerne vrij met de green balance. Luzerne vrij beide ook, ivm jeuk. Daarbij ook magnesium en msm en van agrobs weidemineral. Veder onbeperkt hooi. Mineralen te kort is uitgesloten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 10:45

Een biopt geeft alleen informatie over dat stukje spier op dat specifieke moment.
Een gentest geeft je informatie over welk gen symptomen kan veroorzaken. Hiermee heb je ook een richting waarin je moet denken met het management van je paard.
Ik ga ervan uit dat je de discussie dat de PSSM2 test met de EquiSeq varianten niet gevalideerd is al hebt gevonden dus daar ga ik nu niet over uitwijden. De test heeft absoluut mijn voorkeur. Ik heb bij mijn merrie een biopt laten uitvoeren voordat de test beschikbaar was (ze had geen PSSM1; die test was er al wel) en daar kwam uit dat ze chronische spierschade heeft, maar toen wist ik eigenlijk nog niks. De exercise test, röntgenfoto's (helemaal schoon) en verschillende bloedonderzoeken verder wist ik dat ze antistoffen voor borreliose in haar bloed had en is ze behandeld voor/tegen de ziekte van Lyme. Dat hielp tijdelijk, maar ze crashte altijd zo hard dat de dierenartsen het ook niet begrepen. Toen de EquiSeq test op de markt kwam die meteen laten doen en ze bleek n/P2. Haar halfbroer (ook symptomatisch maar op een heel andere manier) bleek ook n/P2. De Lyme + n/P2 was een hele lastige combinatie.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:31

Mac schreef:
Ik ga ervan uit dat je de discussie dat de PSSM2 test met de EquiSeq varianten niet gevalideerd is al hebt gevonden dus daar ga ik nu niet over uitwijden.

Niet alleen is die test niet gevalideerd, er is ook wetenschappelijk aangetoond dat de test niet klopt. De test bekijkt namelijk of bepaalde genetische varianten al dan niet aanwezig zijn bij een paard. Alleen, die varianten hebben geen direct verband met Pssm2, en komen net zo goed bij gezonde paarden voor.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:53

Mijn Keuze zou een spierbiopt niet snel zijn bij pssm2 verdacht
En de kliniek was het met me eens en die nemen de dna uitslag ook aan als zijnde dat dat het is
(Die waren ook gewoon heel open over het feit dat een biopt ook niet100 procent correct is qua uitslag en daarnaast weet je met pssm2 maar half wat er aan de hand is als een biopt positieve uitslag heeft; namelijk dat er spierschade is die wel of niet op een myopathie lijkt
Welke het dan is
Dat is de vraag die overblijft


Totaal plaatje bij mijn merrie was
-bloedonderzoek waarbij idd spier afbraak te zien was maar geen oorzaak van die afbraak
-Symptomen

-Supplementen en hun effect
- de dna test was bevestiging van alle voorgaande waarna ik supplementen nog wat heb aangepast en ook dat gaf het verwachte resultaat

En ja
Helaas komt pssm2 voldoende voor bij warmbloeden


Mijn advies, doe je eigen onderzoek en kies voor de test methode die voor jou juist lijkt

Ik zag het niet zitten om bij een paard wat zo veel moeite had om spier te bouwen, of uberhaupt in stand te houden en een nog al beroerde weerstand op dat moment, een gat er in een spier te ponsen

Bij klachten kan de dna test wel degelijk bevestigen wat de oorzaak is
Maar bij een klinisch gezond paard met een gendefect
Geeft dat defect geen garantie op ooit klachten ontwikkelen , je kan geluk hebben ;)

Maar bij klachten vind ik de dna test een fijne tool om te gebruiken
En op de kliniek waren ze het met me eens

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:13

LisaaSophie Als je een KWPN-er hebt, dan heeft een PSSM 1 test geen nut, omdat dat bij die paarden niet voorkomt.

Er zijn wel sterke vermoedens bij een aantal hengsten dat zij drager zijn vanwege de lijn die je ziet bij uitslagen van PSSM2 testen.

Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 13:49

Ik heb nog ongeveer 1kg, 3 aminos van Vaesen ( Medi Guard Aminocompex) over.
Het was een doos van 2,5 kilo, zit nu dus nog ongeveer 1kg in.
Houdbaar tot 22-02-2024.

Weggooien is zonde dus misschien kan ik iemand hier blij mee maken?


Afbeelding

Afbeelding


Ophalen in noord oost Groningen of verzenden tegen verzendkosten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:06

Als je hem nog hebt
Heb ik wel interesse Pauley

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:18

Same hier Pauley. Net te laat zie ik nu :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:20

Nou als jij graag wil en tis er nog
Ik heb nog wel voor even staan hoor

Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:44

Hij is er nog, stuur maar een pb :D

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:53

Sonja_vR schreef:
Maar bij klachten vind ik de dna test een fijne tool om te gebruiken
En op de kliniek waren ze het met me eens

In jouw kliniek mss wel, maar in Gent of Utrecht zeer zeker niet.
Maar laten we het eens nuchter bekijken.
Zelfs als je gelooft dat de Equiseq test betrouwbaar is, wat brengt het op ? Het is niet dat er voor n/p2 een medicijn beschikbaar is, dat je metéén kunt gebruiken. En bij n/p3 of n/p4 een ander middel. Nee, uiteindelijk heb je alleen een paar algemene richtlijnen. Weinig suiker, veel bewegen, en bij Pssm2 meer eiwit. Wat je paard best past zul je uiteindelijk helemaal zelf moeten uitzoeken. Wat voor zin heeft het dan om die test te doen ? Toch niet alleen om er een etiketje aan te hangen ?

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:55

Sonja_vR schreef:
Mijn Keuze zou een spierbiopt niet snel zijn bij pssm2 verdacht
En de kliniek was het met me eens en die nemen de dna uitslag ook aan als zijnde dat dat het is
(Die waren ook gewoon heel open over het feit dat een biopt ook niet100 procent correct is qua uitslag en daarnaast weet je met pssm2 maar half wat er aan de hand is als een biopt positieve uitslag heeft; namelijk dat er spierschade is die wel of niet op een myopathie lijkt
Welke het dan is
Dat is de vraag die overblijft


Totaal plaatje bij mijn merrie was
-bloedonderzoek waarbij idd spier afbraak te zien was maar geen oorzaak van die afbraak
-Symptomen

-Supplementen en hun effect
- de dna test was bevestiging van alle voorgaande waarna ik supplementen nog wat heb aangepast en ook dat gaf het verwachte resultaat

En ja
Helaas komt pssm2 voldoende voor bij warmbloeden


Mijn advies, doe je eigen onderzoek en kies voor de test methode die voor jou juist lijkt

Ik zag het niet zitten om bij een paard wat zo veel moeite had om spier te bouwen, of uberhaupt in stand te houden en een nog al beroerde weerstand op dat moment, een gat er in een spier te ponsen

Bij klachten kan de dna test wel degelijk bevestigen wat de oorzaak is
Maar bij een klinisch gezond paard met een gendefect
Geeft dat defect geen garantie op ooit klachten ontwikkelen , je kan geluk hebben ;)

Maar bij klachten vind ik de dna test een fijne tool om te gebruiken
En op de kliniek waren ze het met me eens


Bedankt voor je uitgebreide bericht! Hier heb ik heel veel aan. Nu je ineens zegt over bloedonderzoek en spierafbraak denk ik terug aan een bloed onderzoek ongeveer een half jaar terug. Hier waren bijna alle waarde goed, alleen de iets met de spieren (iets met enzymen volgens mij) was wat verhoogd. Ze gaf toen aan dat het niet erg is en dat je dat vaker ziet na een harde training. Ik vond het toen alleen al een beetje gek omdat ik al langere tijd bijna niks had gedaan. Toen zocht ik er niets achter.


DenB schreef:
LisaaSophie Als je een KWPN-er hebt, dan heeft een PSSM 1 test geen nut, omdat dat bij die paarden niet voorkomt.

Er zijn wel sterke vermoedens bij een aantal hengsten dat zij drager zijn vanwege de lijn die je ziet bij uitslagen van PSSM2 testen.


Oké, dus niet testen op 1 en wel op 2. Ik heb alleen wel is gelezen van mensen met kwpn en pssm1. Klopt dat? Is het er gewoon weinig of helemaal niet?


@BigBen, zou jij dan zelf dus voor een spierbiopt kiezen? Ik vind het zo’n lastige keuze. Ik vind een spierbiopt zo ingrijpend. De meningen lopen zo uit en en ik weet (en snap) er gewoon niet genoeg van om mijn eigen keuze te kunnen maken en onderbouwen. Ik vind het zoooo lastig %)

Ik vind dit tipic met al jullie info wel echt geweldig, heel veel geleerd hier

DenB
Berichten: 126
Geregistreerd: 23-04-14

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 17:32

LisaaSophie Ik heb het nog niet voorbij zien komen, maar nou zag ik wel dat het incidenteel bij BWP’s voorkomt. Ja kan altijd dat er ergens toch wat ingekruist is natuurlijk. Maar de kans is erg klein.

En voor wat betreft hoe je wilt laten onderzoeken ga ik mee in wat Sonja_vR daarover zei. Het doen van de genetische test geeft (bij positieve uitslag) meteen aan met welk van de verschillende types PSSM 2 je paard te maken heeft en dat helpt weer bij het samenstellen van de juiste voeding/supplementen. Alleen extra eiwitten, amino’s en vitamine e geven helpt vaak al. Maar bijvoorbeeld P8 heeft veel meer vitamine nodig en PX lijkt in management weer wat meer op PSSM1.

Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:28

Pauley schreef:
Ik heb nog ongeveer 1kg, 3 aminos van Vaesen ( Medi Guard Aminocompex) over.
Het was een doos van 2,5 kilo, zit nu dus nog ongeveer 1kg in.
Houdbaar tot 22-02-2024.

Weggooien is zonde dus misschien kan ik iemand hier blij mee maken?


[ [url=m/7zkjdj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JHEvGM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ophalen in noord oost Groningen of verzenden tegen verzendkosten.


Vergeven

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:37

LisaaSophie

Het is ook gewoon lastig,
Voor mij was er tijdens de eerste periode maar 1 optie qua onderzoek
Want p8 en k1 waren nog niet testbaar
Maar dat biopt stond me bij die van mij gewoon ontzettend tegen
Ze was na een dieetperiode zo ontzettend gecrasht , die bleef maar afvallen, spieren vielen echt eng ver weg, weerstand was belabberd
Ze gooide er nog een terugkerende uveitis tussendoor
Heel dat lijf stortte gewoon in
Daar wilde ik gewoon geen biopt bovenop gooien ik heb in dat ene eerste jaar van af instorten meermaals gedacht dat het wel eens einde verhaal zou kunnen gaan zijn

Dus ben ik op basis van symptomen en bloedonderzoek een basic pssm2 supplementen pakket gaan voeren
En dat deed al een hoop
Toen ik eenmaal kon testen met haarwortels
Heb ik dat gedaan en de supplementen op die uitslag aangepast en sindsdien is er weer vooruitgang
En inmiddels heb ik na een achtbaan van bijna twee jaar weer stille hoop dat mijn paard weer onder het zadel kan gaan komen

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:40

Sonja_vR schreef:
LisaaSophie

Het is ook gewoon lastig,
Voor mij was er tijdens de eerste periode maar 1 optie qua onderzoek
Want p8 en k1 waren nog niet testbaar
Maar dat biopt stond me bij die van mij gewoon ontzettend tegen
Ze was na een dieetperiode zo ontzettend gecrasht , die bleef maar afvallen, spieren vielen echt eng ver weg, weerstand was belabberd
Ze gooide er nog een terugkerende uveitis tussendoor
Heel dat lijf stortte gewoon in
Daar wilde ik gewoon geen biopt bovenop gooien ik heb in dat ene eerste jaar van af instorten meermaals gedacht dat het wel eens einde verhaal zou kunnen gaan zijn

Dus ben ik op basis van symptomen en bloedonderzoek een basic pssm2 supplementen pakket gaan voeren
En dat deed al een hoop
Toen ik eenmaal kon testen met haarwortels
Heb ik dat gedaan en de supplementen op die uitslag aangepast en sindsdien is er weer vooruitgang
En inmiddels heb ik na een achtbaan van bijna twee jaar weer stille hoop dat mijn paard weer onder het zadel kan gaan komen


Jeetje wat een verhaal en pech voor jou en vooral je paardje…. Ik duim voor jullie dat het straks nog beter gaat! Bedankt voor je info

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:16

LisaaSophie schreef:
@BigBen, zou jij dan zelf dus voor een spierbiopt kiezen? Ik vind het zo’n lastige keuze. Ik vind een spierbiopt zo ingrijpend. De meningen lopen zo uit en en ik weet (en snap) er gewoon niet genoeg van om mijn eigen keuze te kunnen maken en onderbouwen. Ik vind het zoooo lastig %)

Jawel, ik zou een biopt laten nemen. Maar in jouw geval zou ik beginnen met de Pssm1 test. Die is wél betrouwbaar, en Pssm1 komt net zo goed bij Kwpn-ers voor. Kun je dat al wegstrepen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:20

DenB schreef:
En voor wat betreft hoe je wilt laten onderzoeken ga ik mee in wat Sonja_vR daarover zei. Het doen van de genetische test geeft (bij positieve uitslag) meteen aan met welk van de verschillende types PSSM 2 je paard te maken heeft en dat helpt weer bij het samenstellen van de juiste voeding/supplementen. Alleen extra eiwitten, amino’s en vitamine e geven helpt vaak al. Maar bijvoorbeeld P8 heeft veel meer vitamine nodig en PX lijkt in management weer wat meer op PSSM1.

Dat helpt bij het samenstellen van de juiste voeding/supplementen ? Hoezo dan ?
Naar voeding specifiek gericht op P2, P3, P4 enz is nul komma nul onderzoek gedaan.
Het enige wat je daarover hebt zijn een aantal al dan niet krankzinnige adviezen die passeren op Facebook, en op geen enkele manier onderbowd zijn.

Fantastisch voor de supplementenboer, maar uiteindelijk zul je het zelf moeten uitvissen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:07

Krankzinnige adviezen? Wat ben je weer lekker tactisch in je uitlatingen.Zelf uitvinden begint met het lezen en begrijpen van andermans problemen en ervaringen met Psssm. Dit topic en het Fb forum zijn daarin een erg nuttige bijdrage.

LisaaSophie, lees je goed in wat de testen inhouden en baseer daar je keuze op. Persoonlijk zou ik ook geen spierbiobt nemen vanwege al eerder aangegeven redenen. De haartest mag dan niet gevalideerd zijn, veel eigenaren hebben er baat bij gehad. Weten welke vorm van pssm2 je paard heeft is voor mij juist wel een meerwaarde om gerichter vragen te kunnen stellen aan andere hoe zij met eenzelfde type pssm'er omgaan en brengt alleen maar meer kennis en ervaring in de wereld, los van de hardcore wetenschappelijke onderbouwing.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:45

Och
Ik reageer niet eens meer
Hij/zij weet het gelukkig beter als het peleton dierenartsen met universitaire studies dat betrokken is geweest bij alle onderzoeken die mijn paard heeft ondergaan en waar ze geen steek verder mee kwamen
En die achter het besluit van DNA test stonden en dmv bloedonderzoek gecheckt hebben op contra indicaties voor de supplementen pakket welke er niet waren
En die mijn paard van het randje weg hebben zien komen met dat supplementen pakket

Dus hey, lekker laten gaan
Als ie ooit nog eens op een fatsoenlijke manier leert communiceren dan kijk ik wel weer verder


Voor info zou je ook bij kunnen kijken uc davis kunnen kijken
Universiteit van michigan zijn er ook mee bezig

En verder de kennis en ervaring van lotgenoten gebruiken
Sluitend wetenschappelijke info is er momenteel niet direct , maar goed, niks doen is in een hoop gevallen geen optie

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:16

LisaaSophie schreef:
Ik wil mijn paardje nu toch echt gaan testen, maar vroeg me af of pssm veel voorkomt bij kwpn? Is er bekend of er hengsten zijn die het hebben?
....

De kenmerken die mijn merrie heeft zij
-niet kunnen galopperen
-hoge spierspanning
-niet goed achteruit kunnen kopen
-jeuk
-boos op singelen
-amper spier op bouwen



Ik heb even naar de afstamming van je paard gekeken en zie dat er Flemmingh in de lijn zit. Dat is een verdachte hengst, zoals ze dat dan noemen. Niks is bewezen, maar er staat een vlaggetje bij zijn naam, zeg maar. Ik zou gewoon eens beginnen met de supplementen en kijken of het helpt. Een iets verhoogde spier- en soms leverwaarde is bij KWPN'ers soms de enige aanwijzing in het bloed dat er iets aan de hand is. Vitamine E zou je ook nog kunnen testen, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Bij mij waren de E-waardes heel laag, zelfs toen ik al supplementeerde. Pas bij hoge supplementering werden de waarden normaal. Dat was voor mijn dierenarts in elk geval aanleiding om te geloven dat er 'iets vreemds' aan de hand is met het paard.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:21

Oh dat vind ik nog interessant.
Ik heb een Flemmingh merrie gekend die vreselijk goed was, echt top materiaal en ook goed mee kwam in de subtop (helaas daarna permanent geblesseerd geraakt door een dracht) maar die liet zich bijna niet aanraken. Echt vreselijk veel lichaamsspanning en die kon echt levensgevaarlijk zijn bij aanraking.
Opzadelen of poetsen was echt een uitdaging.

Een van haar nakomelingen is ook zo onaanraakbaar en knal hard in de spieren. Deze wordt niet meer gereden.