Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 103 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 168  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

 
Profiel   

Pumpkins schreef
Krankzinnige adviezen? Wat ben je weer lekker tactisch in je uitlatingen.Zelf uitvinden begint met het lezen en begrijpen van andermans problemen en ervaringen met Psssm. Dit topic en het Fb forum zijn daarin een erg nuttige bijdrage.

Ach man, leer toch eens lezen.
Ik schrijf toch klaar en duidelijk "al dan niet krankzinnige adviezen".

Het is gewoon zo dat er naar de voeding van Pssm2 paarden welgeteld één onderzoek is gedaan. Een onderzoek dat op zich niet veel voorstelt, en in feite alleen bekijkt of de adviezen voor Pssm1 ook bij Pssm2 gunstig kunnen zijn.

Al de rest, de vitamines, de supplementen, wat je maar kunt bedenken, dat is eenvoudigweg niet onderbouwd. Een paar zaken zijn gezien het ziektebeeld min of meer logisch, en andere dingen zijn compleet uit de lucht gegrepen.

Waarschijnlijk verschilt de ideale voeding van ras tot ras, en zelfs van paard tot paard. Bottomline, je zult het zelf moeten uitzoeken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 11:51 



 
Profiel   

jillaroo schreef
LisaaSophie schreef
Ik wil mijn paardje nu toch echt gaan testen, maar vroeg me af of pssm veel voorkomt bij kwpn? Is er bekend of er hengsten zijn die het hebben?
....

De kenmerken die mijn merrie heeft zij
-niet kunnen galopperen
-hoge spierspanning
-niet goed achteruit kunnen kopen
-jeuk
-boos op singelen
-amper spier op bouwen



Ik heb even naar de afstamming van je paard gekeken en zie dat er Flemmingh in de lijn zit. Dat is een verdachte hengst, zoals ze dat dan noemen. Niks is bewezen, maar er staat een vlaggetje bij zijn naam, zeg maar. Ik zou gewoon eens beginnen met de supplementen en kijken of het helpt. Een iets verhoogde spier- en soms leverwaarde is bij KWPN'ers soms de enige aanwijzing in het bloed dat er iets aan de hand is. Vitamine E zou je ook nog kunnen testen, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Bij mij waren de E-waardes heel laag, zelfs toen ik al supplementeerde. Pas bij hoge supplementering werden de waarden normaal. Dat was voor mijn dierenarts in elk geval aanleiding om te geloven dat er 'iets vreemds' aan de hand is met het paard.


Bedankt voor het bekijken. Het gaat niet om de merrie in mijn onderschrift maar om deze: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 64/hireina waar kan je het vinden met het rode vlaggetje?

Ik ga idd is vitamine e proberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 12:13 



 
Profiel   

BigBen schreef
Pumpkins schreef
Krankzinnige adviezen? Wat ben je weer lekker tactisch in je uitlatingen.Zelf uitvinden begint met het lezen en begrijpen van andermans problemen en ervaringen met Psssm. Dit topic en het Fb forum zijn daarin een erg nuttige bijdrage.

Ach man, leer toch eens lezen.
Ik schrijf toch klaar en duidelijk "al dan niet krankzinnige adviezen".

Het is gewoon zo dat er naar de voeding van Pssm2 paarden welgeteld één onderzoek is gedaan. Een onderzoek dat op zich niet veel voorstelt, en in feite alleen bekijkt of de adviezen voor Pssm1 ook bij Pssm2 gunstig kunnen zijn.

Al de rest, de vitamines, de supplementen, wat je maar kunt bedenken, dat is eenvoudigweg niet onderbouwd. Een paar zaken zijn gezien het ziektebeeld min of meer logisch, en andere dingen zijn compleet uit de lucht gegrepen.

Waarschijnlijk verschilt de ideale voeding van ras tot ras, en zelfs van paard tot paard. Bottomline, je zult het zelf moeten uitzoeken.



Ik ben oprecht weleens nieuwsgierig wat voor persoon jij in het echt bent :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 16:52 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Oh dat vind ik nog interessant.
Ik heb een Flemmingh merrie gekend die vreselijk goed was, echt top materiaal en ook goed mee kwam in de subtop (helaas daarna permanent geblesseerd geraakt door een dracht) maar die liet zich bijna niet aanraken. Echt vreselijk veel lichaamsspanning en die kon echt levensgevaarlijk zijn bij aanraking.
Opzadelen of poetsen was echt een uitdaging.

Een van haar nakomelingen is ook zo onaanraakbaar en knal hard in de spieren. Deze wordt niet meer gereden.


Ik heb een Flemming merrie gekend die altijd prima gezond is geweest, in de sport heeft gelopen en oud is geworden….
Heel lief en makkelijk paard in de omgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 17:53 



 
Profiel   

Natuurlijk zijn er paarden zonder problemen, maar ik vind het interessant dat dit hier genoemd werd omdat duidelijk was dat er iets was met dit paard maar niemand wist wat er dan was.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre die genoemde vlag slechts een roddel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:28 



 
Profiel   

Morgen gaan de haren op de post voor pssm 1 en 2 test. Via Tinker stamboek. Iemand een idee hoe lang het duurt voor je het resultaat hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:50 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Morgen gaan de haren op de post voor pssm 1 en 2 test. Via Tinker stamboek. Iemand een idee hoe lang het duurt voor je het resultaat hebt?

Afhankelijk van post etc, maar eenmaal in lab week of 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 23:10 



 
Profiel   

Uitslag per mail?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 23:19 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Uitslag per mail?


Klopt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 23:26 



 
Profiel   

Bedankt :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 07:20 



 
Profiel   

Elin_ schreef
Ik ben oprecht weleens nieuwsgierig wat voor persoon jij in het echt bent :')

Wat een toeval. Dat vraag ik me ook regelmatig af.

Sizzle schreef
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre die genoemde vlag slechts een roddel is.

Dit is Bokt. Het is een roddel. Wat zou het anders zijn ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 10:21 



 
Profiel   

Geen idee, soms klopt ook wel eens wat ;)
Aan stamboeken heb je ook niets. Toen ik meldde dat mijn dier pssm1 had wilden ze er niets mee, ookal had die merrie 3 ggk broers rondlopen.
Ze hadden het niet zelf getest, dus het was niet waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:23 



 
Profiel   

Je durft toch geen paard meer te kopen op deze manier, het kost zoveel energie en verdriet als ze iets mankeren -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:37 



 
Profiel   

Ik heb mijn huidige dier op pssm1 laten testen bij aankoop (Knabstrupper).
Maar sls je geen verdriet wilt moet je sowieso geen paard kopen. Koliek is nog altijd 1 van de grootste moordenaars en dat kan iedereen overkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 12:41 



 
Profiel   

Ik sluit graag van tevoren wel een en ander uit. Problemen moet je niet kopen, die komen er vanzelf bij. En uiteraard als er dan toch wat aan gaat schelen krijgen ze de beste zorg. Maar een dier waarvan ik van tevoren weet dat er sowieso iets aan gaat mankeren laat ik liever staan dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:55 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Je durft toch geen paard meer te kopen op deze manier, het kost zoveel energie en verdriet als ze iets mankeren -O-

Nou dit dus. Ik heb es volledig laten keuren incl alle foto's.
Toch zo Verne..kt alsnog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 14:25 



 
Profiel   

Ik vrees dat ik me hier ook kom melden ;(

Mijn d pony tinker is altijd al wat “lastig” geweest met het rijden waar dan niet echt een vinger op te leggen was waar het vandaan komt. Nu ben ik me gaan inlezen in pssm en herken ik heel veel pssm1 symptomen in haar. Ze staat al op een suiker en zetmeel arm dieet wegens cpl en voor de zekerheid is de pssm1 test ook vast besteld.
Maar hoe meer ik me er in verdiep hoe banger (en zekerder) ik word dat ze dit zou kunnen hebben |(
Gelukkig heeft ze niet echt hele heftige symptomen zoals het tying up en kreupel lopen maar toch…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 14:15 



 
Profiel   

Even een eitwitvraagje…
Welk soort eiwit geven en jullie en hoeveel en merk je ook verschil tussen verschillende soorten eiwitten?
Reageert je paard beter/anders op de ene soort dan op de andere?
Ik twijfel wel eens of het zin heeft om een andere te proberen, maar ik heb geen idee of dat verschil maakt…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 08:13 



 
Profiel   

Misschien voor sommige mensen ook wel een eye opener, voor mij in ieder geval wel.

Gister kwam ik erachter dat ik toch te naïef ben geweest wat betreft de pssm1 van mijn tinker.
Ik dacht altijd dat het goed met hem ging.

Hij en de merrie (tinker) van mijn ouders stonden maar beperkt op het land, maar een aantal weken geleden had de merrie weer een enge harde manenkam en liep gevoelig (hoefbevangen).
Op dat moment hebben we besloten dat zij niet meer op het land komt en dat we Splash mijn ruin daarin mee gingen nemen.
Ook hebben we niet lang daarna armer (getest) hooi gekocht.

Gister had ik een "schriktraining", oftewel leuk om diedelen met je pony ;)
Eerder moest hij niks van dingen op zijn lijf hebben, zelfs zo nu en dan wat angstig en ril.
Een boogje met sliertjes waar hij onderdoor moest leverde wel wat stress op, en als hij eronderdoor ging dan schoot hij eronder door.

Het is er niet meer, hij is ontspannen ik kan hem aanraken.
Hij loopt zonder blikken of blozen achter me aan onder de sliertjes door.
Kon een vlag van voor naar achter over hem heen halen zonder dat hij angstig was of zijn billen bij elkaar kneep.
Wat fijn om hem zo ontspannen te zien.
Maar potverdikke wat heb ik mij daar dus blijkbaar in vergist.......

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 15:02 



 
Profiel   

Dat is spannend Folani. Maar als ze positief is, weet je wel hoe je haar kunt helpen :-) .

Zerena, een heel herkenbaar verhaal. En juist wat jij omschrijft maakt het soms heel lastig om puur op basis van wat als gedragsprobleem wordt aangemerkt uit te leggen dat dat ook een symptoom kan zijn. Het onderliggende probleem is "gewoon" pijn. Hoe vaak ik bij mijn merrie wel niet te horen kreeg "dat is gewoon haar karakter" als er weer eens niks uit een onderzoek kwam. Maar als je een paard goed observeert zie je op een gegeven moment wel dat er iets niet klopt. Dus fijn dat je het nu weet en dat je nu een heel ander paard hebt! En zo weet je in het vervolg ook dat als hij weer gespannen en ril wordt, dat er iets niet goed gaat in zijn lijf.

Nouvel: de ervaring (eigen en van anderen) tot nu toe is dat rijsteiwit over het algemeen de hoogste acceptatiegraad heeft. Het heeft ook een hoog eiwitgehalte - en het is plantaardig, wat ik een pré vind. Over hennep hoor ik ook weinig slechts qua acceptatie, maar dat heeft een wat ander eiwitprofiel. Wei-isolaat geeft bij sommige paarden wel problemen. Mijn merrie werd er bijvoorbeeld heel hangerig en sloom van. Mijn ruin deed het er dan weer prima op. Mijn merrie deed het veel beter op erwteneiwitisolaat, maar daar kunnen veel paarden die ook niet tegen luzerne kunnen weer niet tegen (zelfde plantenfamilie). In Amerika wordt veel soja gevoerd, met vaak goede resultaten, maar ook hier reageren sommige paarden niet goed op. Het is vaak echt enorm zoeken wat bij je paard past.

Paarden zijn soms idd een niet heel handige hobby. Het zijn al brokkenpiloten, en dan ook al die genetische problemen nog ... ik heb voor mezelf besloten dat ik de genetische problemen iig uit de weg kan gaan door te testen. De rest is idd afwachten.

En zo heb ik dan Skip gevonden, die sinds een paar dagen bij ons woont. Geen Paint dit keer, maar een Quarter. Pas tien maanden oud, dus een paardje voor de toekomst.

[ img ]

HERDA, GBED, HYPP, PSSM1, MH, IMM, P2, P3, P4, Px, P8 en K1 n/n :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 08:52 



 
Profiel   

ukkiepuk schreef
Ik heb vorige week helaas afscheid moeten nemen van onze pony. Hierdoor heb ik nog supplementen staan.
Mocht iemand interesse hebben stuur me dan een PB!


Progressive earth Pro amino 3 nog 2.5kg
Bulk powders erwteneiwitisolaat 2x 1 kg + 300gr
Vitamine E van Inge 350gram
Gemicroniseerd lijnzaad 1,5kg

Op te halen in Rotterdam noord of schiedam.



Nog steeds beschikbaar en verzenden is ook een optie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:23 



 
Profiel   

Mac gefeliciteerd met Skip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 12:36 



 
Profiel   

Mac schreef
Zerena, een heel herkenbaar verhaal. En juist wat jij omschrijft maakt het soms heel lastig om puur op basis van wat als gedragsprobleem wordt aangemerkt uit te leggen dat dat ook een symptoom kan zijn.

Het kan in dit geval natuurlijk ook gewoon gewenning zijn. Je kunt alles interpreteren in het licht van pssm, maar dikwijls is de meest voor de hand liggende verklaring ook de juiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 16:47 



 
Profiel   

Mac, bedankt voor je uitgebreide antwoord op mijn eiwitvraag!
Koop je rijsteiwit ook gewoon bij bulk en hoeveel geef je daarvan?

En gefeliciteerd met Skip! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 17:09 



 
Profiel   

Een richtlijn voor de hoeveelheid eiwitten per dag is 50-200 gram - het verschilt heel erg per paard, dus het is een kwestie van proberen of je paard een lagere of hogere dosering nodig heeft.

En dank jullie wel voor jullie felicitaties :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 18:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 103 van de 168 [ 4195 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106 ... 168  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen